Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhunder som tisser på seg selv?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Dere med hannhunder, er dere plaget med at hunden tisser på seg selv?

Nitro har begynt å gjøre det nå, og han kan treffe frambeina og magen. Det stinker av han og jeg måtte bade han igår. Idag lukter han like ille. :getlost:

Det er jo litt tungvindt å måtte bade han etter hver tur. Er det egentlig vanlig av hanner skvetter på seg selv? Er det noe de kan vokse av seg, eller er noen mer grisete enn andre?

Dette skjer oftest når han står på 4 bein og tisser, og når han tisser lenge treffer strålen frambeina. Noen ganger markerer han ivrig og virker som om at han spenner seg i ryggen og da treffer strålen mage/bein.

Blææh!

Skrevet

Min begynte med det da han ble operert i hoften. Han er stivere i musklene og ryggen og virker å stå på en annen måte nå enn før. Nå som han er blitt mykere og bedre trent igjen så ser det ut til å avta noe - heldigvis.

jeg prøver å gå ut i høyt gress så han kan gå på do der. Minsker risken for at han treffer segb selv.

Skrevet

Ingen av mine har gjort det til vanlig. Det hender hvis de står litt knotete, men ellers ingenting.

Skrevet

Her tisses det daglig på seg *grøss* Så slangen ligger alltid klar når vi kommer hjem. Han er en real grisegutt og han klarer av en eller annen grunn å treffe forbeina sine og blir like overrasket hver gang *ler* Idioten!

Skrevet

Æsj, tenker på dere med langhårete hunder! Stakkars :P Ille nok slik det er syns jeg, og han har jo så og si ikke hår på beina. Må nok begynne å spyle av han etter turene. Gjorde det nå netopp. Så må vel bare legge dette til i lista over ting jeg ikke liker med hannhunder. *flir*

Skrevet

Gøyal eller? Er det (kun) derfor du har tispe? :lol:

Skvetting på beina er kun en bagatell så lenge det er gress/snø/en vanndam å tørke av det meste pisset, i noen tilfelle alt, mens vi er ute og vi har vann hjemme. Det skjer jo ikke hver dag og hele dagen lang heller, da. :)

"En av grunnene.." :aww:

Hihi neida, men jeg angrer heller ikke på at jeg har tisper når jeg leser sånn som dette ;)

Skrevet

Det hender jo at Orry har sånne uhell, men det er sjelden. Heldigvis :)

På det området der er det faktisk verre med Norma - hun vil helst tisse på helt åpne plasser, gjerne asfalt, og da renner tisset fort inn i "skjørtene" bak :getlost:

Skrevet

Det er nok vanlig at unge hannhunder ikke er så flinke med tissingen sin. Men erfaring gjør som kjent mester, og min erfaring er at de sjeldnere tisser på seg selv når de blir voksne. At det skjer innimellom, er likevel noe man må regne med samme hvor presisjonssikre de er blitt ;)

Har forresten litt plage med at når de større hunden mine tisser, kommer den lille og løfter foten himmelhøyt og tisser dem oppetter benet...

Skrevet

Det jeg virkelig ikke liker er når man har flere hunder løs og de lukter på samme flekk. Så finner den ene ut at han skal markere på godlukta og pisser den andre hunden over hodet og slikt.. :getlost:

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om hanhunder som tisser på seg selv :icon_confused: Visst det er et uhell ja, men ikke til vanlig. Jeg har aldri opplevd det med noen av de jeg har hatt, heller aldri kjent noen som har gjort det. Er heldig jeg da tydeligvis :ahappy:

Skrevet

Jeg må si meg enig med jeanett-k her, jeg har hatt tre hannhunder og aldri hatt det problemet. Han løfter og tisser jo i en rett stråle utover ikke som en løs hageslange heller :whistle:

Skrevet

Hatt ett par gule bikkjer når vi er sammen med hannhunder ja :getlost::sint_01:

Hannhunden jeg hadde tidligere hadde ikke noe problem med at han tisset på seg, men en unghund jeg omgås mye med tisser rett framover slik at det treffer både under magen og på frambeina.. Usj!

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Oi, jeg visste helt ærlig ikke at dette er så vanlig jeg :o Da har jeg tydeligvis hatt flaks, for min hannhund har aldri tissa på seg selv (men han har heller aldri alle fire beina i bakken når han tisser sånn som Djerve beskriver). Det har hendt han har fått litt i pelsen under magen da, hvis den er lang og henger ned foran, men pelsen ligger stort sett "fremover" der så han ikke treffer den heller.

Skrevet

Iver til foreldrene mine tisser alltid samtidig som han driter, og da går det bare alltid innmari gærnt.. men ikke akkurat noe å gjøre med det annet enn å spyle etter tur.

Jeg er glad min lille gutt ikke har begynt å løfte på beinet og surre :)

Skrevet

Jepp, når småen har en ordentlig god lukt på gang (el løpetispe rett i nærheten) har han ikke alltid tid å løfte benet helt - forsøker å multitaske (snuse/gå fort/tisse/få med seg alt annet)- og da treffer han ofte ene frambeinet.. Så lage han en scene, spratler rundt og kikker på meg som om jeg hadde noe med det å gjøre... :blink:

Skrevet

Dere med hannhunder, er dere plaget med at hunden tisser på seg selv?

Nitro har begynt å gjøre det nå, og han kan treffe frambeina og magen. Det stinker av han og jeg måtte bade han igår. Idag lukter han like ille. :getlost:

Det er jo litt tungvindt å måtte bade han etter hver tur. Er det egentlig vanlig av hanner skvetter på seg selv? Er det noe de kan vokse av seg, eller er noen mer grisete enn andre?

Dette skjer oftest når han står på 4 bein og tisser, og når han tisser lenge treffer strålen frambeina. Noen ganger markerer han ivrig og virker som om at han spenner seg i ryggen og da treffer strålen mage/bein.

Blææh!

Sliter litt med dette også... den dype brystkassen er litt vanskelig å styre unna, tydeligvis! Vi har lurt på om det har noe med balansen hans å gjøre, etter operasjonen. Han står helst på det beinet han er operert i. Akkurat som at han ikke klarer/gidder å løfte beinet skikkelig noen ganger. Men har hørt om andre whippethanner også kan gjøre det, og at de oftest vokser det av seg... så vi får se, og håpe.

Tørker med papir. Pleier ikke å være noe lukt eller noe da. Han vasker seg jo dessuten også godt selv etter tur, som oftest. Men det er et irritasjonsmoment, uten tvil. Jeg har ikke hatt lyst til å vaske han oftere på grunn av dette, mener vel egentlig at en hund ikke trenger å dusjes hver uke.

Skrevet

Min Alaska Husky tisser på seg selv, så godt som hver gang han skal ut og tisse, og tisser da gjerne på seg selv flere ganger ettersom at han er veldig glad i å gjøre fra seg i kjempe store mengder... :getlost:

Bichon Friséen min derimot tisser kun på seg selv når Alaska Huskyen min skubber til ham.. De er ikke akkurat bestevenner for å si det slik :aww:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...