Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg trenger "snille" dommere!


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg har lyst til å få viltsporchampionat på hunden min, jeg. Neida, vi har ikke gått et eneste blodspor ennå, men man må jo ha litt ambisjoner, selv med en åtte år gammel hund, sant? :whistle:

Problemet med å få Tinka til å bli NVCH er at hun ser jo ikke ut. :lol: Hvis jeg har forstått det riktig, er det slik at kravet til championat skal gjøres om fra VG til G? Men det blir vel fremdeles slik at man må ha to G for å få viltsporchampionat? Dette kan bli vanskelig. :P

Den største eksteriøre feilen Tinka har, er et nokså kraftig overbitt:

IMGP1979.jpg

I tillegg har hun mindre feil som gjør at hun - selv med normalt bitt - neppe ville blitt NUCH. Hun har mye halsskinn, noe steil front, kunne vært bedre vinklet bak, kunne hatt bedre kryss osv. Så hjelper det heller ikke i utstillingsringen at jeg helst holder henne i en helt annen kondisjon enn den utstillingslabradorer flest helst innehar.

Det jeg er på utkikk etter er derfor ikke bare én - men to - dommere som anerkjenner at hunder blir brukt, og som kanskje kan "overse" et overbitt og som dømmer labrador i ny og ne. Jeg har rotet fram dommere til de fleste utstillingene det kan være aktuelt å stille Tinka i høst - er det noen som vet noe om hvordan disse dommerne dømmer, og om de kan passe oss?

Chris Hancock, Irland

Ewa Nielsen, Sverige

Jan Roger Sauge, Norge

Rui Oliveira, Portugal

Retrieverklubben avd. Telemark - har ikke funnet dommer dit, noen som vet hvor jeg kan finne det?

Kongsberg Hundeklubb - har ikke funnet dommer dit, noen som vet hvor jeg kan finne det?

Orkdal Hundeklubb - har ikke funnet dommer dit, noen som vet hvor jeg kan finne det?

Ron James, Storbritannia

Og dessuten, er det andre dommere dere vet av som kanskje kunne finne på å gi en gul til Tinka?

Det er lov å sende PM hvis du føler at dette er ting som kanskje ikke passer seg helt å skrive på et offentlig forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare påpeke at det hender dommere er slackere med hunder i veteranklasse, så jeg ville ikke meldt henne på i åpen.

Jeg har lett etter dommerliste til Kongsberg HK selv, men ikke funnet på nettsiden deres, så den kommer sikkert senere.

Tyskere og øst-europeere er kjent for å være veldig opptatt av tenner og bitt. Briter er kjent for å ikke bry seg om tenner. Men i Letohallen i oktober i fjor var det en britisk dame som hev ut bernere med gult og null pga tenner/bitt, så ingen regel uten unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir ikke åtte før 11. oktober, så jeg har egentlig ikke tenkt til å stille henne før da med mindre en av dommerne skulle vise seg å være veldig snill med gulsløyfa. :aww: De fire første dommerne dømmer på utstillinger hvor jeg fremdeles må stille henne i åpen klasse.

Kanskje jeg skulle satse på Dogs4All, da? Med en brite som dommer? Litt tåpelig å komme med en sånn hund på norsk vinnerutstilling, men det får så være. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse har jeg bare stilt for Ewa Nilsen.

Kritikk : (var utydlig)Meget velbygd hode, med fine ører og bra bet, savner p4 på begge sider. Stabil?Steil? overlinje, fine vinkler, utmerket kropp, utmerket ben og poter, rør seg ut(merket?) fra siden, må stramme opp fr(ont?). Tiltalende side silhuett.

1 uk, 4 ukk

Så hun kommenterte iallefall tannmangel og bitt, det er det jo ikke alle som gjør. Er bare noen få jeg har stilt for som skriver det at han mangler p4 på kritikkene. Var ikke jeg som handlet ham, men tror hun var koselig altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å få viltsporchampionat på hunden min, jeg. Neida, vi har ikke gått et eneste blodspor ennå, men man må jo ha litt ambisjoner, selv med en åtte år gammel hund, sant? :whistle:

Problemet med å få Tinka til å bli NVCH er at hun ser jo ikke ut. :lol: Hvis jeg har forstått det riktig, er det slik at kravet til championat skal gjøres om fra VG til G? Men det blir vel fremdeles slik at man må ha to G for å få viltsporchampionat? Dette kan bli vanskelig. :P

Den største eksteriøre feilen Tinka har, er et nokså kraftig overbitt:

IMGP1979.jpg

I tillegg har hun mindre feil som gjør at hun - selv med normalt bitt - neppe ville blitt NUCH. Hun har mye halsskinn, noe steil front, kunne vært bedre vinklet bak, kunne hatt bedre kryss osv. Så hjelper det heller ikke i utstillingsringen at jeg helst holder henne i en helt annen kondisjon enn den utstillingslabradorer flest helst innehar.

Det jeg er på utkikk etter er derfor ikke bare én - men to - dommere som anerkjenner at hunder blir brukt, og som kanskje kan "overse" et overbitt og som dømmer labrador i ny og ne. Jeg har rotet fram dommere til de fleste utstillingene det kan være aktuelt å stille Tinka i høst - er det noen som vet noe om hvordan disse dommerne dømmer, og om de kan passe oss?

Chris Hancock, Irland

Ewa Nielsen, Sverige

Jan Roger Sauge, Norge

Rui Oliveira, Portugal

Retrieverklubben avd. Telemark - har ikke funnet dommer dit, noen som vet hvor jeg kan finne det?Kongsberg Hundeklubb - har ikke funnet dommer dit, noen som vet hvor jeg kan finne det?

Orkdal Hundeklubb - har ikke funnet dommer dit, noen som vet hvor jeg kan finne det?

Ron James, Storbritannia

Og dessuten, er det andre dommere dere vet av som kanskje kunne finne på å gi en gul til Tinka?

Det er lov å sende PM hvis du føler at dette er ting som kanskje ikke passer seg helt å skrive på et offentlig forum.

Hallo??? Du har jo utstillingskomiteen på HS og FB dumma :P

Marit Sunde for din del, kanskje litt kjipt at de 2 andre dommerne er britiske sånn sett. Du får satse på dem i BIS veteran ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingsdommere har jeg ikke så mye peiling på, men jeg kan kanskje si noe om spordelen :)

For skal du få N VCH så er det lurt å begynne å trene nå - det er ikke såååå lett å få tre 1 premier (husk den ene må være tatt på ordinær prøve). Så begynn i den enden er mitt råd - siden dere ikke har begynt på innlæringen så er det det som må være pri 1 etter mitt syn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Roger Sauge kan du nok bare glemme å stille en tynn hund med dårlig kryss for.... :)

Noted. :)

Hallo??? Du har jo utstillingskomiteen på HS og FB dumma :P

Marit Sunde for din del, kanskje litt kjipt at de 2 andre dommerne er britiske sånn sett. Du får satse på dem i BIS veteran ;)

Ååh, visste ikke at du satt i utstillingskomiteen. :icon_redface:

Men Marit Sunde, er ikke hun nokså pirkete og glad i de litt kraftigere typene? I så fall utgår NRK Telemark... :P

Utstillingsdommere har jeg ikke så mye peiling på, men jeg kan kanskje si noe om spordelen :)

For skal du få N VCH så er det lurt å begynne å trene nå - det er ikke såååå lett å få tre 1 premier (husk den ene må være tatt på ordinær prøve). Så begynn i den enden er mitt råd - siden dere ikke har begynt på innlæringen så er det det som må være pri 1 etter mitt syn.

Lykke til!

Ja, selvfølgelig. :) Men det skader jo ikke å undersøke litt omkring de dommerne jeg har mulighet til å stille for i høst, heller - med en hund som har såpass tydelige feil, kan det jo være greit å prøve og finne et par utstillingsdommere som kanskje kan finne på å gi henne en gul. (Og likeledes - luke ut de dommerne som vil sende oss ut av ringen med en 0. premie.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Men Marit Sunde, er ikke hun nokså pirkete og glad i de litt kraftigere typene? I så fall utgår NRK Telemark... :P

Siden sist har jeg stilt for damen, og typen lab skal jeg ikke uttale meg om - men på sheltie ga hun masse gult og noen grønne, så gi ved dørene gjør hun vel ikke :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre - Marit Sunde er vel den siste jeg ville stilt en ekstremt overbitt hund for. Jeg stilte forresten min briardhannhund som hadde omtrent slikt overbitt på spesialen vår et år. Han var da nedklipt i schnauzer-klipp, og da ekstremt overbitt... Han hanket faktisk inn ei blåsløyfe av en engelsk dommer, og jeg tror nok du bør satse på en engelsk dersom du skal ha håp om å få noen som helst premiering annet enn 0, dessverre.

Men jeg er enig med Jaktlykke - det er kanskje smart å starte med treningen først :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, gammel tråd! :P Har funnet ut at jeg ikke kommer til å stille Tinka noe uansett. Det kunne kanskje vært moro, men nå har jeg en annen hund jeg heller kan dra med meg i utstillingsringen. :) (Eller rettere sagt kan han dra meg, foreløpig har han godt driv i traven sin...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...