Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått ; funnet etter en uke...


Tore

Recommended Posts

Hei

Første gang i mitt liv at jeg plukker en flått av hunden...

Først så det ut som rur på et sår, sort å stygt, så jeg vasket pelsen grundig men fikk ikke bort drittn, så har liksom ventet på at pelsen skal rense seg selv, noe som tok lengre tid en normalt...

Så nå i dag satte jeg meg med Decoy i fanget å begynte å rive bort dritt å pels (dette er i armhulen hans, en plass han ikke når for å vaske selv)...

Å når jeg etterhvert kom ned til huden å all dritt var borte, så satt det fast en flått der...

Huden rundt er rød å irritert, å flåtten er, som bildet viser, helt uttørket? Men i live (føttene spreller)...

Jeg har sikkert revet hodet av den(?) som da sitter igjen i den irriterte huden...

Hva bør jeg gjøre videre, eventuelt?

Er den hodeløs nå?

Om flåtten har hatt med seg sykdommer så er det vertfall overført så lenge som jævelen har sittet fast.

mvh en som aldri har erfart å se en flått... :rolleyes2:

2011-07-27+13.14.20.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flått er jo stort sett ikkje farleg. Med mindre hunden din blir dårleg framover, så er det ikkje noko å tenkje meir på :). Blir han dårleg, får du ta ein tur til dyrlegen, men som sagt, det går nok bra. Hundar (og kattar) har flått stadig vekk, og det er trass alt sjeldan det blir noko problem av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere forskning viser at det ikke har noe å si om flotten sitter en dag eller en uke, har flåtten sykdommer så overføres de uansett. Det fikk jeg ihvertfall beskjed om på sykehuset (de misstenker at jeg har borreliose som følge av flott)

Nå framover er det kjempeviktig at du følger med der flåtten har sitti. Kommer det en rød ring så må du kontakte dyrlegen.

Det gjør ingenting at hode sitter igjen, det vil værke ut av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet på flåtten er veldig lite, så det er ikke sikkert at det fortsatt sitter igjen. Den ser jo hel ut på bildet ihvertfall.

Her jeg bor er det myyye flått. Hvis flåtten har fått sitte litt blir ofte huden litt sår rundt og noen ganger er det en liten klump der flåtten har sitti. Men det blir som regel borte etter et par dager eller no sånt.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så veldig jeg :) Det går som regels bra. Bare hold et lite øye med stedet der flåtten satt. Blir det en rød ring rundt bittstedet så ta kontakt med vet.

Pass på at du dreper flåtten nå da, sånn at den ikke kan gjøre mer skade. Når de er så store så poffer de veldig hvis du tenner på dem :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plukket mye større flåtter av bikkjene mine/ gamle katten. Jeg har aldri hatt sykdom på noen av mine. De fleste blir irriterte i huden og "harde" der hvor den har sittet fast i noen timer/dager. Men aldri hatt noe sykdom eller noe slikt på mine.

Senest på lørdag, på en utstilling ble det plukket vekk en flått fra testiklene til Hector, det er nå ett sår der og en liten klump bakom bittet. Ser det an noen dager før jeg gjør noe mer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble brent levende for å si det slik... :whistle:

Siden vi ikke har hatt flått rundt her vi bor ever (på mine leveår vertfall) så ser jeg for meg at den er blitt med fra Sjækerfjella nasjonalpark å det er 1,5 uker siden jeg var der på telttur...

Å ansamlingen med merkelig dritt (som da kanskje var verk fra flåttbittet?) har vært der i en uke...

Men da snur jeg ham bare på rygg av å til å ser hvordan det går rundt såret... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj. Den dagen jeg finner en flått (vi har ikke så mye av det her nord enda), så blir jeg nødt til å legge meg ned å dø!

Tror jeg slenger meg på denne her jeg, de er noen ufyselige dyr og jeg håper jeg slipper å pille flott av mine.

Men skjekker daglig etter det i tilfelle, men tror jeg hadde hatt et sadistisk rituale for å drepe den etterpå (hadde jeg funnet en)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...