Gå til innhold
Hundesonen.no

Mac versus PC


edlitam

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg skal på folkehøyskole neste år med fotolinje. Vi kommer da til å bruke redigeringsprogrammer osv en god del. Jeg har en relativt ny pc nå, Acer av noen slag, men ejg er ikke spesielt fornøyd med den, og prossessoren er ikke alt for sterk. Så jeg vurderer sterkt å investere i noe nytt før jeg drar oppover. Jeg har av mange blitt anbefalt mac, spesielt når det kommer til bilderedigering osv. Men nå koster en mac minst 9000 kroner, og hvor mye av dette betaler man til en god pc og hvor mye er for merket?

Hvordan er det også å koble en hardisk som er brukt til pc over på en mac? er det slik at alt blir slettet da?

Håper at noen sonenmennesker som har litt mer peiling på slike ting kan gi meg et godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få mer for pengene i en PC, men foretrekker likevel Mac, primært fordi det er så ufattelig mye mer stabilt og sikkert. Det er sjelden problemer med Mac, noe man ofte kan erfare med PC. Jeg har vært litt frem og tilbake, men har nå min andre Mac og kommer ikke til å gå tilbake til PC i nær fremtid.

Tradisjonelt sverger folk som driver med foto og design til Mac, men jeg tror dette har jevnet seg mer ut. Det sies at Mac-skjermen viser farger bedre enn en PC-skjerm. Mer riktig i forhold til print for eksempel. Dette er selvsagt en fordel.

En ekstern harddisk vil jeg tro skal fungere helt fint til Mac også, uten at du mister noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Mac og ser ikke for meg å gå tilbake til PC i nærmeste framtid, akkurat. Det er behagelig, raskt og intuitivt å bruke en Mac. Jeg liker at ting enkelt og greit fungerer akkurat slik jeg vil at det skal gjøre.

Rent teknisk får man mer for pengene om man kjøper en PC - for ja, man betaler litt for å få en eplelogo på en lekkert designet datamaskin. Det blir snakk om smak, behag og prioritering. Jeg er villig til å betale litt ekstra for opplevelsen av å bruke Mac, rett og slett fordi det er en fryd sammenlignet med en PC som henger seg opp, får feilmeldinger, blir übertreg etter seks måneder, tar inn virus og har tungvinte funksjoner.

En idé hadde vel kanskje vært å ta kontakt med folkehøgskolen og høre hva de anbefaler i forhold til hvilke programmer de bruker også videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er små forskjeller mellom PC og Mac når det kommer til bilderedigering og slikt i disse dager. Har selv en pc som hvor jeg bruker program som Photoshop, Coral Painter, Maja osv og alt funker perfekt. Mac mista overtaket der for flere år siden, og i disse dager er det ett fett hva du velger. Ta det du vil, rett og slett!

I tillegg vil jeg føye på joda, selv om Mac er godt beskytta og slikt, så er det ikke store problemet med en PC om du tar din forhåndsregler. Antivirus er en fin ting, men jeg kjenner mange som kun bruker NoScript og klarer seg med det. Selv har jeg begge deler, og har aldri opplevd noen former for problemer. Pc'n kjører fint og raskt, ingen virus, osv.

Fordelen som jeg opplever med PC er som mange sier: du får mer maskin ut av penga. Jeg bryr meg lite om hvordan det ser ut, det skal være funksjonabelt og sterkt, ikke nødvendigvis pent, så da blir PC det klare valget. (That said: mitt store sorte tårn med tilhørende kule tastatur og to widescreen-skjermer er datamaskinverdens Eric Northman for meg. :lol: )

I tillegg skifter jeg spesifikke komponenter med jevne mellomrom, og da er det fint med en maskin hvor det ikke er noe stress å skifte slik. Har null erfaring med Mac på dette og truur jeg ville fått litt noia da.

En siste ting du bør være klar over: For ikke så veeeldig lenge siden bestemte Apple seg for å ikke tillate Flash-bruk i sin OS. Dette gjør at mange nyere maskiner - merk deg, ikke alle, men mange - ikke kan bruke f.eks. Youtube uten å betale for å få innstallere Flash. Greit å ha i bakhodet når du sjekker ut evt Mac-modeller.

(Har hørt rykter om at dette blir forandra på nå pga mange klager. Kjæresten hadde en iPad som raskt ble levert tilbake nettopp pga dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting til: om du kjøper pc skal du være litt forsiktig med såkalte "pakkeløsninger" fra Elkjøp, komplett, osv - spesielt gjelder dette stasjonære pcer. Om du har noen som er skikkelig flink på hardware vil jeg anbefale deg å få dem til å velge ut komponenter for deg. (Om du ikke har det kan ett besøk til en butikk som Datakjeden være veldig hjelpsomt og lærerikt. De har som oftest flinke folk der!) Om du ikke liker å bygge sammen maskiner selv gjør de fleste butikker dette, både online og vanlige.

Har selv brent meg på pakkeløsninger som raskt går ut på dato, og det er ****** surt.

Vil forøvrig også si meg enig med Ingvild at det kan lønne seg å ta kontakt med skolen. Du bør vite hvilke programmer det forventes at du skal bruke, så du kan sjekke hva kravene til disse er. Å oppfylle minstekravet gjør ikke nødvendigvis at alt går smooth, det er greit å legge seg litt over den lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går MK, og driver da selvsagt mye med fotoredigering samt mye annet. På skolen bruker vi PC, en som etter styret skulle være utrolig bra - hp elitebook. Det vi opplever er at pc'en viser dårligere farger, og lyset på bildene er noe helt annet på pc'en enn det det viser seg på print. Vi visste da aldri helt hvordan bildet ville bli. Dette har vi opplevd med forskjellige PC'er, men vi har derimot ikke opplevd med Mac. Så selv om du får de samme programmene, er det ikke sikkert resultatet blir slik du håpet på.

Jeg kjøpte meg min egen mac (macbook pro), og har ikke angret siden. Bare synd skolereglementet ble endret slik at jeg ikke får bruke den som skolepc.

Du får mye mer for pengene når du kjøper PC, men opplevelsen blir mye bedre med Mac. - Dette er ihvertfall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte det samme spørsmålet for noen mnd siden. Jeg endte opp med Mac, og forstår hva folk sier. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe PC igjen.

Eneste minuset med Mac er at det ikke er en "spillepc", ellers så er det noen programmer man ikke får installert. Til nå så er det ikke noe jeg savner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(That said: mitt store sorte tårn med tilhørende kule tastatur og to widescreen-skjermer er datamaskinverdens Eric Northman for meg. :lol: )

Helt enig. :lol:

(Om du ikke har det kan ett besøk til en butikk som Datakjeden være veldig hjelpsomt og lærerikt. De har som oftest flinke folk der!)

Jeg går inn på datakjeden for å kjøpe kjølepasta, etter å ha lett litt i butikken så går jeg til kassen og sier "Hei. Har dere kjølepasta?"

Ansatte "Hæ?"

Jeg "Har dere kjølepasta?"

Ansatte "Ehm. Hva er det?" *grabbe en annen ansatte* "Hva er *mumle noe*?"

Ansatte nr 2 "Hva?"

Jeg "kjølepasta"

Ansatte nr 2 "vent litt så skal jeg se"

også hører jeg han på bakrommet hvor han spør en annen ansatt igjen hva kjølepasta er og om de har det. :lol:

Jeg gikk ut av butikken med kjølepasta, og akkurat den jeg var på utkikk etter også, men kunnskapen til de ansatte er ikke alltid like god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Mac er i prinsippet en PC med annet design, og et annet operativsystem.

I gamledager var Mac tingen for alle som drev med grafikk.. Slik er det ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går inn på datakjeden for å kjøpe kjølepasta, etter å ha lett litt i butikken så går jeg til kassen og sier "Hei. Har dere kjølepasta?"

Ansatte "Hæ?"

Jeg "Har dere kjølepasta?"

Ansatte "Ehm. Hva er det?" *grabbe en annen ansatte* "Hva er *mumle noe*?"

Ansatte nr 2 "Hva?"

Jeg "kjølepasta"

Ansatte nr 2 "vent litt så skal jeg se"

også hører jeg han på bakrommet hvor han spør en annen ansatt igjen hva kjølepasta er og om de har det. :lol:

Jeg gikk ut av butikken med kjølepasta, og akkurat den jeg var på utkikk etter også, men kunnskapen til de ansatte er ikke alltid like god.

Haha, ok, da er det vel liiiittegranne individuelt fra butikk til butikk. Men VÅR butikk har ansatte som kan faget! Sådetså. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en 13 tommers mac book pro. Men så ser jeg at man må kjøpe programvare for iallefall en 1000 lapp, samt et tonn andre programmer som man må kjøpe for at macen skal være brukanes til noe feks da Aperture 3 som virker bra til bilderedigering. Er det noe rimeligere måte å skaffe meg det på? :blink: da var det kanskje ikke nok med bare de 12 000 kronene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nettopp kjøpt meg macbook pro, fulgte med den nyeste operativ systemet, og iphoto osv følger med. hvilke programmer er det du tenker på? på app store står det at aperture koster 560,- ikke allverdens det syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går MK, og driver da selvsagt mye med fotoredigering samt mye annet. På skolen bruker vi PC, en som etter styret skulle være utrolig bra - hp elitebook. Det vi opplever er at pc'en viser dårligere farger, og lyset på bildene er noe helt annet på pc'en enn det det viser seg på print. Vi visste da aldri helt hvordan bildet ville bli. Dette har vi opplevd med forskjellige PC'er, men vi har derimot ikke opplevd med Mac. Så selv om du får de samme programmene, er det ikke sikkert resultatet blir slik du håpet på.

Jeg kjøpte meg min egen mac (macbook pro), og har ikke angret siden. Bare synd skolereglementet ble endret slik at jeg ikke får bruke den som skolepc.

Du får mye mer for pengene når du kjøper PC, men opplevelsen blir mye bedre med Mac. - Dette er ihvertfall min mening.

HÆÆÆ?! Får man ikke bruke egen mac i skolen?! hjelpes da må jeg jo nesten søke om skoledata da :S Var sikker på jeg kunne bruke Macen min til MK jeg :S

Jeg stilte det samme spørsmålet for noen mnd siden. Jeg endte opp med Mac, og forstår hva folk sier. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe PC igjen.

Eneste minuset med Mac er at det ikke er en "spillepc", ellers så er det noen programmer man ikke får installert. Til nå så er det ikke noe jeg savner :)

Jeg bruker da min Macbook Pro som "spillepc" (wow og div slike ting) Fungerer nå helt fint syntest jeg, men jeg er noob enda da skal det sies. De jeg har spilt side om side med var da vitterlig imponert over hvor bra grafikken var og hvor lite lagging jeg opplevde :P Så noe må da være rett :P

ang Flash som er nevnt så har jeg ingen problemet i forhold til verken youtube eller andre lignede ting(og jeg ser myyyye film/serier osv på nett). Nå har ikke jeg helt peiling på hvilke program som er på dataen da jeg har "arvet" den av min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆÆÆ?! Får man ikke bruke egen mac i skolen?! hjelpes da må jeg jo nesten søke om skoledata da :S Var sikker på jeg kunne bruke Macen min til MK jeg :S

Det er sikkert forskjell fra skole til skole, men jeg ville tatt en telefon og hørt om du får bruke den. Maksimalt irriterende å ikke kunne bruke den, spesielt når skolepc'n (ihvertfall den vi har) er mye dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert forskjell fra skole til skole, men jeg ville tatt en telefon og hørt om du får bruke den. Maksimalt irriterende å ikke kunne bruke den, spesielt når skolepc'n (ihvertfall den vi har) er mye dårligere.

*puste lettet ut* Vi får heldig vis lov å bruke egen PC/Mac så sant den er god nok. Alle som går MK ble faktisk anbefalt på det sterkeste å ikke bestille skolepc, da de rett å slett ikke er sterke nok til å drive programmene som vi skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*puste lettet ut* Vi får heldig vis lov å bruke egen PC/Mac så sant den er god nok. Alle som går MK ble faktisk anbefalt på det sterkeste å ikke bestille skolepc, da de rett å slett ikke er sterke nok til å drive programmene som vi skal bruke.

Så bra, da! Kunne ønske det var tilfellet her nede også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går MK, og driver da selvsagt mye med fotoredigering samt mye annet. På skolen bruker vi PC, en som etter styret skulle være utrolig bra - hp elitebook. Det vi opplever er at pc'en viser dårligere farger, og lyset på bildene er noe helt annet på pc'en enn det det viser seg på print. Vi visste da aldri helt hvordan bildet ville bli. Dette har vi opplevd med forskjellige PC'er, men vi har derimot ikke opplevd med Mac. Så selv om du får de samme programmene, er det ikke sikkert resultatet blir slik du håpet på.

Jeg kjøpte meg min egen mac (macbook pro), og har ikke angret siden. Bare synd skolereglementet ble endret slik at jeg ikke får bruke den som skolepc.

Du får mye mer for pengene når du kjøper PC, men opplevelsen blir mye bedre med Mac. - Dette er ihvertfall min mening.

Altså, HP EliteBook er en serie med PCer som strekker seg fra ultralette maskiner til heftige mobile arbeidsstasjoner..

Noen av de er naturligvis dårligere enn andre, og skolemaskinene er som regel levert med dårlig grafikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...