Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksplosjoner i Oslo sentrum


Mirai

Recommended Posts

Nei. Jeg gjør ikke det. For alle skjønner hvordan ting hadde blitt i media og videre om han ikke hadde vært det. Men jeg synes det er litt spesielt å høre "takk og pris at han var en av våre egne".

Det er helt surrealistisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar

Syns det hele er helt uvirkelig. Helt utrolig at noe slikt kan skje i lille Norge.

Jeg sitter også med en følelse av at jeg faktisk er "glad" for at gjerningsmannen er høy, lyshåret, har blå øyne og er Norsk, så rart det enn kan høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg gjør ikke det. For alle skjønner hvordan ting hadde blitt i media og videre om han ikke hadde vært det. Men jeg synes det er litt spesielt å høre "takk og pris at han var en av våre egne".

Ja, det ER faktisk helt surrealistisk. Å i det hele tatt tenke den tanken. Hele situasjonen er surrealistisk. Åh, det er så fælt det her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 20 stakkarslige små minutter hvor jeg trodde sønnen min var ved Youngstorget (skulle egentlig vært der) og ikke fikk tak i barnefaren. Har aldri følt meg så maktesløst, fortvilet og fullstendig rivd i filler. Hørte jo på smellet at dette var alvor liksom og når han vi var oss ringte å sa han ble forsinket fordi han hjalp skadede og beskrivde slagmarken i sentrum klarte jeg ikke å se for meg annet enn en istykkerrevet barnevogn. Nå klarer jeg ikke annet enn å tenke på alle de pårørende de barna på utøya som har ventet snart et døgn på svar og hører om antall omkomne. Det må være en så ufattelig grusom følelse at jeg klarer ikke ta det inn over meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur på butikken nå, og overhørte noen samtaler. De fleste virker som om de syntes det var bra at han var norsk...

Jeg skal glatt innrømme at jeg er glad på innvandrere og muslimers vegne at det ikke var en av deres som stod bak dette. Det hadde vært et helt annet sinne og hat vi hadde fått sett da, i en tid da multikulturalisme og kanskje spesielt islam er et betent spørsmål og mange er sterkt innvandringskritiske. Nå står vi ovenfor noe helt annet. Vi må gå inn i oss selv på en helt annen måte... hvorfor har vi for første gang fått en slik morder i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler alles sorg og sjokk. Man har vanskelig for å akseptere den omfattende realiteten. Det kjennes galt å måtte sitte på sofaen og følge med i stedet for å hjelpe aktivt.

Samtidig kjenner jeg (som er av blandet opprinnelse og aldri har vært spesielt patriotisk) nå at jeg er veldig stolt av Norge og glad for å være norsk. Jeg er stolt av våre verdier, vår fatning og vår evne til å ta vare på hverandre i vanskelige situasjoner. Jeg er også stolt av hvordan politikere, politi og presse ikke har gått av hengslene og uttrykker seg uten hysteri og større spekulasjoner. Jeg er også stolt av at vi har vært så åpne for å ta imot innvandrere som har vært igjennom langvarig etterfølgelse og destruksjon ikke ulikt det vi opplevde i går (uavhengig av motiv).

Når man er klare for å legge fra seg sorg, sinne og smerte, så syntes jeg at vi skal børste støvet av knærne og reise og høyere og mer samlet enn noen gang før. Vi kan vise verdenssamfunnet at man kan møte vold og urettferdighet med håp, mot og samhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ER faktisk helt surrealistisk. Å i det hele tatt tenke den tanken. Hele situasjonen er surrealistisk. Åh, det er så fælt det her :(

Det er det ja. :( Det virker så utrolig planlagt. Både med tanke på nettprofiler på FB og Twitter. Og opprettelse av det firmaet. Det må ha vært planlagt i lang, lang tid. Og en psykotisk person gjør vel ikke det? De handler vel mer i øyeblikket eller? Det er det i hvert fall det jeg ønsker å tro.

De sier på TV2 nå at det er både tankegang, ideologi, logikk og personlighetstrekk som må til for å gjøre noe slikt. Det virker skremmende. Det virker litt "oppegående" på en måte. De skaffer seg kunnskap, innformasjon, materiell etc etc for å gjennomføre det. Og ikke bare en handling gjort i et øyeblikks galskap.

Er det noen som har fått tak på Dagbladet ekstra? Om hvorfor han hatet "Stoltenberg-jugend"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 20 stakkarslige små minutter hvor jeg trodde sønnen min var ved Youngstorget (skulle egentlig vært der) og ikke fikk tak i barnefaren. Har aldri følt meg så maktesløst, fortvilet og fullstendig rivd i filler. Hørte jo på smellet at dette var alvor liksom og når han vi var oss ringte å sa han ble forsinket fordi han hjalp skadede og beskrivde slagmarken i sentrum klarte jeg ikke å se for meg annet enn en istykkerrevet barnevogn. Nå klarer jeg ikke annet enn å tenke på alle de pårørende de barna på utøya som har ventet snart et døgn på svar og hører om antall omkomne. Det må være en så ufattelig grusom følelse at jeg klarer ikke ta det inn over meg...

:hug: Jeg har tenkt mye på det som skjedde på utøya, de stakkars ungdommene og stakkars pårørende som ikke visste/vet om barnet sitt er i livet. Så helt forj*vlig det må være, orker ikke å tenke på den følelsen engang.

Deler alles sorg og sjokk. Man har vanskelig for å akseptere den omfattende realiteten. Det kjennes galt å måtte sitte på sofaen og følge med i stedet for å hjelpe aktivt.

Samtidig kjenner jeg (som er av blandet opprinnelse og aldri har vært spesielt patriotisk) nå at jeg er veldig stolt av Norge og glad for å være norsk. Jeg er stolt av våre verdier, vår fatning og vår evne til å ta vare på hverandre i vanskelige situasjoner. Jeg er også stolt av hvordan politikere, politi og presse ikke har gått av hengslene og uttrykker seg uten hysteri og større spekulasjoner. Jeg er også stolt av at vi har vært så åpne for å ta imot innvandrere som har vært igjennom langvarig etterfølgelse og destruksjon ikke ulikt det vi opplevde i går (uavhengig av motiv).

Når man er klare for å legge fra seg sorg, sinne og smerte, så syntes jeg at vi skal børste støvet av knærne og reise og høyere og mer samlet enn noen gang før. Vi kan vise verdenssamfunnet at man kan møte vold og urettferdighet med håp, mot og samhold.

Veldig godt skrevet og så veldig fint sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ja. :( Det virker så utrolig planlagt. Både med tanke på nettprofiler på FB og Twitter. Og opprettelse av det firmaet. Det må ha vært planlagt i lang, lang tid. Og en psykotisk person gjør vel ikke det? De handler vel mer i øyeblikket eller? Det er det i hvert fall det jeg ønsker å tro.

De sier på TV2 nå at det er både tankegang, ideologi, logikk og personlighetstrekk som må til for å gjøre noe slikt. Det virker skremmende. Det virker litt "oppegående" på en måte. De skaffer seg kunnskap, innformasjon, materiell etc etc for å gjennomføre det. Og ikke bare en handling gjort i et øyeblikks galskap.

Er det noen som har fått tak på Dagbladet ekstra? Om hvorfor han hatet "Stoltenberg-jugend"?

Nå spekulerer jeg helt vilt og helt uten grunnlag, men jeg vil tippe det kommer frem at han har psykopatiske trekk iallefall. Kalkulerende, kaldt beregnende og svært liten evne til empati - de egenskapene må han jo ha for å kunne gjennomføre noe slikt. Jeg synes også det er skremmende at det er så planlagt, og nei, han var nok ikke psykotisk. Det er jo ikke noe nytt at personer tilknyttet den ekstreme høyresiden også har en tilbøyelighet til voldelige handlinger, men dette er jo utenfor enhver fatteevne. Hvordan går det ann å myrde barn med kaldt blod? Mens de gråter og ber for sine liv? Jeg er helt sjokkert, og fryktelig sint og lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fått tak på Dagbladet ekstra? Om hvorfor han hatet "Stoltenberg-jugend"?

En artikkel fra aftenposten om Breiviks holdninger og meninger her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4181106.ece

Som flere har vært inne på virker han reflektert og oppegående i det han har skrevet på nett, og det gis ingen indikasjoner i noe av det han skriver på at gårsdagens handlinger var i emning.

Meldingen på Twitter er vel det eneste som ligner på en advarsel: "One person with a belief is equal to the force of 100,000 who have only interests."

Jeg har lenge vært skeptisk til ekstreme holdninger i nettdebatter, men jeg hadde aldri trodd vi skulle få erfare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt idiotiskt å intervjue folk som var der, som så venner bli skutt osv.. Og så spørre hvordan HAR du det ny!? Er det ikke litt OBVIOUS det da!? Nesten så det blir frekt.. La de få fred til å prossesere det som har skjedd istedet..!

Satt uvitende på fjellet vi da det tikket inn en melding.. HAdde såvidt dekning innimellom.. Fikk panikk da vi hørte det fordi Håvard bor i Oslo..! Så fikk gått opp på en fjelltopp med nok signal til å ringe og heldigvis var alt ok med han! Lettelse deluxe...! Bedriftslokalet de har kjøpt og som de holder på å pusse opp i, ligger ett kvartal unna der bombem eksploderte..! Gleder meg til han kommer imorratilig for jeg trenger en Håvardklem!

Ufattelig at noen får seg til å gjøre noe slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang. media. De bør virkelig holde tunga rett i munnen i denne situasjonen. Mennesker som har opplevd slike traumer trenger ikke nødvendigvis bli utspurt offentlig og foran hele landets øyne om hvordan de opplever situasjonen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingenting på nyhetene om at norske redningshunder er aktivt med i letingen. Noen som har noe informasjon rundt det?

Har sett mange rapporter om NRH iløpet av natten og dagen. På TV2 fortalte de tidligere om 40 ekvipasjer som gikk i søk i hele natt. De har også nevnt noe om at hunder har søkt over vannet (fra båt?) og markert, og at dykkere søker der hvor hundene har markert.

Her er også det NRH har lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur på butikken nå, og overhørte noen samtaler. De fleste virker som om de syntes det var bra at han var norsk...

Jeg syntes det var bra at han var norsk, men mye bedre enn en av de typiske terror-folkene. Da hadde det absolutt blitt en utrolig kritisk internasjonal situasjon, når er alt innad.

Situasjonen er jo fryktelig uansett, men det hadde vært like tragisk å miste 84 ungdommer i en bussulykke, vi får dem ikke tilbake uansett :(

Nå får vi bare håpe man finner en god løsning på hva man gjør videre med situasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange rapporter om NRH iløpet av natten og dagen. På TV2 fortalte de tidligere om 40 ekvipasjer som gikk i søk i hele natt. De har også nevnt noe om at hunder har søkt over vannet (fra båt?) og markert, og at dykkere søker der hvor hundene har markert.

Her er også det NRH har lagt ut.

Takk for informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dere virkelig overrasket over at drapsmannen virker intelligent og reflektert?

Det har jo blitt bevist tidligere også at du kan ikke være dum for å gjennomføre noe sånt.. Han må jo ihvertfall være psykopat tenker jeg ihvertfall..

Jeg synes egentlig at det er ekstra skremmende dersom han har gjort dette aleine. Når en mann klarer å få til all den ødeleggelsen, hva kunne skjedd om en hel gruppe sto bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dere virkelig overrasket over at drapsmannen virker intelligent og reflektert?

Det har jo blitt bevist tidligere også at du kan ikke være dum for å gjennomføre noe sånt.. Han må jo ihvertfall være psykopat tenker jeg ihvertfall..

Jeg synes egentlig at det er ekstra skremmende dersom han har gjort dette aleine. Når en mann klarer å få til all den ødeleggelsen, hva kunne skjedd om en hel gruppe sto bak...

Jeg er heller ikke overrasket, og mistenker at han tror han har gjort en god gjerning, at han har sendt en viktig melding til Norge.

Om han angret seg, eller noe i den duren, så hadde han vel tatt sitt eget liv.

Men det er vanskelig å spekulere i noe man vet så lite om, man får stole så godt man kan på alle ressurser og personell som er direkte innblandet i behandling av den siktede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært tragisk om 85 ungdommer hadde omkommet i en bussulykke også. Men, jeg ser ikke sammenligningen mellom en ulykke og en henrettelse. Ei heller behovet for rasjonalisering og bagatelisering, men det gjør det kanskje lettere for enkelte å "forstå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen er jo fryktelig uansett, men det hadde vært like tragisk å miste 84 ungdommer i en bussulykke, vi får dem ikke tilbake uansett :(

Jeg er ikke helt enig jeg. Eller, klart det er en tragedie uansett når 84 (+?) ungdommer dør. Men en bussulykke er en forferdelig tragisk ulykke. Det som skjedde på Utøya i går var kaldblodig slakting. Et mennesker som har planlagt i lange tider å ta livet av en stor gjeng med barn/ungdommer. Det kan ikke bli mer ondskapsfullt enn det og dermed blir det en enda større tragedie i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...