Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksplosjoner i Oslo sentrum

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Veit du, det som skremmer meg aller mest med dette her, er akkurat den reaksjonen du har.

Å stenge grensene vil ikke hjelpe, så lenge Norge involverer seg i andre lands politikk. Det er ikke så enkelt at vi bare kan skylde på innvandringspolitikken, og jeg kan ikke se noen som helst grunn til å tro at det å få Siv Jensen inn i en regjering, skal gjøre ting noe bedre. Å møte hat og fordommer med hat og fordommer, løser ihvertfall ikke problemene vi har i verden i dag.

Jeg er glad jeg ikke er muslim i Norge i dag. Det var nok ikke enkelt i går heller, med de fordommer vi gjerne har mot alt som ikke er som oss, men i dag og videre fremover, så kommer det til å bli langt mer vanskelig. Og det er til tross for at det er kun et ørlite mindretall som står for ødeleggelsene i Oslo i dag, kanskje ikke mer enn en håndfull - og det skal alle få svi for?

Takk, 2ne, du har så rett. Syns vi skal være forsiktige med å stupe uti hastige konklusjoner, og å dømme alle etter noen ytterst få.

• Svar 698
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Fyh så ekkelt! Håper det ikke er noen døde på utøya. :cry:

tror desverre det er noen døde der også :(

Skrevet

NRK.no: En person skal være pågrepet på Utøya.

Et vitne forteller at det ble brukt både hagle, håndvåpen og automatvåpen.

– Folk ble plaffet ned, forteller en innringer som har snakket med en slektning på øya.

Jeg kan ikke fatte at dette skjer!

Skrevet

NRK.no: AUF-medlemmer Twitret om skyteepisoden:

«Vi sitter ved vandet. En mann som skyter ikledd politiuniform. Hjelp oss ift når politiet kommer,» skriver et AUF-medlem på Twitter.

«Det er skyting på Utøya. IKKE ring noen der. De gjemmer seg i busk og kratt. Politiet er på vei,» skriver en person på Facebook

Skrevet

Nå er ihvertfall Adrian tatt hånd om, han er skutt, men i live... Tror dessverre det er snakk om døde også på Utøya :(

Off :( :(

Skrevet

Nå er ihvertfall Adrian tatt hånd om, han er skutt, men i live... Tror dessverre det er snakk om døde også på Utøya :(

:hug:

håper alt går bra.

Skrevet

CNN og Euronews stadfestar at ein mann er arrestert på Utøya. Rart at NRK ikkje gjer det. Veit ikkje kor truverdig det kan vere.

Skrevet

ifølge tv2 er personen som er pågrepet på utøya høy og av nordisk utseende.

Hvis det stemmer, så syns jeg det er lettende. Det er nok fremmedhat i Oslo.

Skrevet

Både ufattelig og trist det hele :(

Det skal bli interessant å finne ut hva og hvorfor som egentlig har skjedd i OSlo og på Utøya idag.

Skrevet

CNN og Euronews stadfestar at ein mann er arrestert på Utøya. Rart at NRK ikkje gjer det. Veit ikkje kor truverdig det kan vere.

det er bekreftet på TV.

Skrevet

Caroline: Så godt han er i live, men for en forferdelig ting han har vært med på. Håper støtteapparatet er godt for de som opplever det som skjeri dag på nært hold.

Skrevet

Det blir så veldig nærme...

Hvis det stemmer, så syns jeg det er lettende. Det er nok fremmedhat i Oslo.

Det er jeg trist nok helt enig i.

Skrevet

Det er absurd å se alle oppdateringene, alle støttegruppene som er opprettet, nyhetslenker, alt som skjer på facebook, også fra utenlandske venner - også midt inni dukker det opp oppdatering om god fiskesuppe eller rødvinflaska som er framme.

En føler at verden stopper opp, det føles som en blasfemi at noen lar verden gå videre. Men det må vi etter hvert - som en venn av meg skrev på facebook: Upset, but refuse to be frightened!

Og som en annen venn påpekte - godt at Utøyaangriperen ble tatt i live, så en kan få svar, at han ikke måtte stoppes på annet vis.

Skrevet

Det beste ville jo vore om denne hendinga ikkje har noko følgjer for Noreg, norsk politikk, tryggjingstiltak osv. Det vil nok desverre ikkje skje. Eg er stygt redd for at vi vil få eit mykje meir amerikansk samfunn, med politikarar som kun talar på TV og i lukka forsamlingar, tryggjingsgjerder rundt offentlege bygg osv.

Skrevet

Det er absurd å se alle oppdateringene, alle støttegruppene som er opprettet, nyhetslenker, alt som skjer på facebook, også fra utenlandske venner - også midt inni dukker det opp oppdatering om god fiskesuppe eller rødvinflaska som er framme.

En føler at verden stopper opp, det føles som en blasfemi at noen lar verden gå videre. Men det må vi etter hvert - som en venn av meg skrev på facebook: Upset, but refuse to be frightened!

Og som en annen venn påpekte - godt at Utøyaangriperen ble tatt i live, så en kan få svar, at han ikke måtte stoppes på annet vis.

Det er jo da de vinner... Den dagen de klarer å styre samfunnet vårt med frykt.

Skrevet

Det er jo da de vinner... Den dagen de klarer å styre samfunnet vårt med frykt.

Nemlig. Vi må ikke bli redd, og jeg håper det ikke blir iverksatt store sikkerhetstiltak som en følge av dette, jeg håper vi slipper det.

Så mange ganger som jeg har vært inne i diverse regjeringsbygg, og hvor nøye de er på å sjekke identitet og at du har avtale med noen der - en spankulerer ikke inn som en vil. Du må vente til den du har avtale med henter deg. Hvordan får en plantet en bombe da?

Jeg er kanskje for naiv...

Skrevet

grusomt å høre hva pårørende forteller om de som ringte fra utøya.

Sju døde og to hardt skadd av terrorbomba - bekreftet. det er ikke med folk i bygningene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...