Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Oslo/Bjerke

Red Merle

Recommended Posts

• Svar 242
  • Created
  • Siste svar

Jeg har av og til tenkt at jeg jo burde fornye meg litt, men så er jeg inne på en eller annen side og forstå NADA av dette med størrelser? Hvordan finner man ut sånt?

Hvis du søker på size converter eller noe sånt, så får du opp omtrent hva som tilsvarer din størrelse, og de fleste er flinke til å legge ut mål på draktene (livvidde, lengde på skjørt osv.), eller oppgir det dersom man sender dem en PM. Jeg pleier å be om mål og så måle meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg ikke kommer allikevel. Chico er ikke akkurat i beste formen han kan være sånn utseendemessig.

I tillegg har det nok blitt spist litt for mange lemen i helgen, så han er litt dårlig i magen, blir sikkert bra til helgen men med en invitasjon til jaktprøve med Yaris så tror jeg det blir prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på size converter eller noe sånt, så får du opp omtrent hva som tilsvarer din størrelse, og de fleste er flinke til å legge ut mål på draktene (livvidde, lengde på skjørt osv.), eller oppgir det dersom man sender dem en PM. Jeg pleier å be om mål og så måle meg selv.

Men det er jo spik, skvett umulig å måle seg selv riktig, og når de operer med INCH og alskens merkverdelge mål (nei, jeg gidder ikke sitte og regne og drive med matematikk - jeg skal jo bare ha klær for pokker :aww:) så gidder jeg liksom ikke kjenner jeg. Kunne de ikke bare hatt normale størrelser liksom? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo spik, skvett umulig å måle seg selv riktig, og når de operer med INCH og alskens merkverdelge mål (nei, jeg gidder ikke sitte og regne og drive med matematikk - jeg skal jo bare ha klær for pokker :aww:) så gidder jeg liksom ikke kjenner jeg. Kunne de ikke bare hatt normale størrelser liksom? :whistle:

Da søker du opp en converter på nett som regner for deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å støte noen av dere som ønsker å pynte dere med skjørt, pene drakter eller annet. Absolutt ikke!

Jeg synes det er kjempeflott at noen gidder å gjøre det lille ekstra for å presentere hunden sin på beste måte.

Men er det egentlig så lekkert med leire mellom tærne, lavsko og nylonstrømper tilgriset opp til knærne av leire?

(Men sikkert deiligere å løpe rundt med, enn slagstøvler og gummibukser - men det er vel ikke baaare derfor endel stiller opp i de peneste draktene, liksom..)

Men det var helt OT!

Situasjonsrapport fra Bjerke er:

Det er VÅTT her i dag. Riktignok sol akkurat nå, men det har regnet tidligere (det er vått på asfalten, og sikkert på gresset). Mørke skyer som ser faretruende ut over oss, og det er meldt bøttende regnvær i morgen.

"Banefolket" (våre egne ompa-lompaer) går rundt og markerer opp campingplasser - ser i alle fall noen skrikende orange spraymalingsflekker litt her og der...

Det er visst runt 80 som skal campe her i helgen, og det er et skikkelig styr å prøve å holde orden på dem også, sies det.

Plenen er klippet litt på hver dag nå, og forhåpentligvis kom de i mål med så kort de kan få det til. (Det er jo liksom ikke en pryd/golfplen utpå der.... :icon_redface: )

Så det blir vel utstilling i helgen, antar jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg skal ha ringsekretærelev på lørdag, for da kan jeg sitte i bikini og sandaler om jeg vil i teltet, mens eleven piskes rundt inni ringen uansett føre og vær :lol:

Også er det en sadistisk del av meg som håper på realt gjørmete ring med høyt gress, for da GLEDER jeg meg til å se artige bevegelsesmønster hos dachsene som skal i ringen :lol:

Det blir ikke mer moro enn en lager selv :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nå begynner jeg å glede meg på ordentlig! Bjerke er liksom den eneste utstillingen i året som jeg alltid får med meg. Og jeg (som ikke skal stille) har absolutt ikke noe imot litt gjørme :ahappy:

Finnes det forresten en oversikt over hva som går når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg skal ha ringsekretærelev på lørdag, for da kan jeg sitte i bikini og sandaler om jeg vil i teltet, mens eleven piskes rundt inni ringen uansett føre og vær :lol:

Også er det en sadistisk del av meg som håper på realt gjørmete ring med høyt gress, for da GLEDER jeg meg til å se artige bevegelsesmønster hos dachsene som skal i ringen :lol:

Det blir ikke mer moro enn en lager selv :icon_redface:

*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker meg fra lp så ingen behøver å se etter meg lørdag, og skal jobbe :o søndag kommer vi sterkere tilbake og jeg så nettop for meg Emma muckboots og bikini i ringen :blink:

Sorry 'bout the nightmares.

Jeg burde kanskje ha understreket at jeg bruker burkini...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker meg fra lp så ingen behøver å se etter meg lørdag, og skal jobbe :o søndag kommer vi sterkere tilbake og jeg så nettop for meg Emma muckboots og bikini i ringen :blink:

Da får du ha lykke til på søndagen iallefall! :)

Hvilket nr hadde forresten du på LP-en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonsrapport fra Bjerke er:

Det er VÅTT her i dag. Riktignok sol akkurat nå, men det har regnet tidligere (det er vått på asfalten, og sikkert på gresset). Mørke skyer som ser faretruende ut over oss, og det er meldt bøttende regnvær i morgen.

"Banefolket" (våre egne ompa-lompaer) går rundt og markerer opp campingplasser - ser i alle fall noen skrikende orange spraymalingsflekker litt her og der...

Det er visst runt 80 som skal campe her i helgen, og det er et skikkelig styr å prøve å holde orden på dem også, sies det.

Plenen er klippet litt på hver dag nå, og forhåpentligvis kom de i mål med så kort de kan få det til. (Det er jo liksom ikke en pryd/golfplen utpå der.... :icon_redface: )

Så det blir vel utstilling i helgen, antar jeg.

Susanne

Åååå, som jeg gleder meg til gjørme og sølete klær!! NOT *sukk*. Det er vel det desidert verste føret jeg vet - hvordan pokker skal man holde noe reint overhodet? Jeg finner liksom fortsatt søle fra i fjor :aww: Hadde man bare stilt på lørdag, så kunne man vel berget litt før gjørmehavet er et faktum, men søndag er INGEN god dag når været er som nå.

Egentlig burde man funnet et helt annet sted enn Bjerke for denne utstillingen. Det ER omtrent alltid vått der, dårlig drenering og langt gress. Det er fryktelig synd at hysteriske nordmenn utestenger oss fra å bruke idrettsanlegg som oftest er bedre rustet for regn og bruk enn det Bjerke er. Jeg er sikker på at det er få andre land som tilbyr sine utstillere slike forhold som det man ofte gjør på Bjerke.

*slutt på dagens sutring :D*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me be no show...

Det er for mye som skjer under Elvefestivalen, så jeg er redd kidden blir utslitt. Vi drar heller på utstillingen i Drammen Park (sånn ca 100m fra oss, den veien -------->) på søndag. Sojjy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me be no show...

Det er for mye som skjer under Elvefestivalen, så jeg er redd kidden blir utslitt. Vi drar heller på utstillingen i Drammen Park (sånn ca 100m fra oss, den veien -------->) på søndag. Sojjy...

du får ta det igjen med å komme som heiagjeng på SonenMesterskapet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i45141041._szw1280h1280_.jpg

Håper jeg får truffet på dere igjen :D

Jeg har iallefall ikke råd til en slik fancy drakt som mange har på seg når de viser hund hehe..

Min er heller ikke dyr. Som Jeanette så var jeg på salg hos H&M. Fikk da jakke for 150 kr, bukse for 50 kr og topp for 50 kr. Favoritt antrekket mitt (ikke at jeg har så mange :lol: ) Ellers har jeg skjørt fra H&M for 200 kr, og en jakke som mamma kjøpte fra H&M for en billig penge, men jeg husker ikke hvor mye. Billig er det ihvertfall om man er flink til å lete i salgshauene! Fant en fin jakke en dag, men var ikke helt sikker på den, så jeg lot vær. Den kostet 100-150 kr.

Me be no show...

Bitch!

Æsj på været da! Jeg er glad det er på lørdag vi har best sjanse for å slå til høyt oppe! For da er det minimalt med gjørme, ikke sant! Været sier soool på lørdag, og regn og sol på søndag, så jeg tar med klær som passer til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunde- og campingfolket begynner å innta Bjerke!

Veeeel det sto riktignok en diger campingbil på parkeringen vår i dag tidlig når jeg kom også. Men NÅ er det opptil flere som kjører rundt omkring med digre biler og vogner og forsøker finne plassen sin (de er nummererte, så hvor vanskelig kan det være, liksom?).

Ute på banen er det stille og rolig, kun de vanlige gjestene som koser seg utpå der (vi har 100-vis av kanadagjess som vanker her..).

Regnet har begynt - så dette blir moro dere!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Tror fint at jeg kan pakke ut igjen piratbuksa jeg har lagt i bagen... Da blir det sikkert knallvær, hvis jeg gjør det! :ahappy: Må vel bare ta med seg regnbukse og fjellsko(i mangel på Muckboots), og håpe at lilleprinsen har lyst til å sette hans høytidelige stump på bakken i lydigheten.

Egentlig glad for at jeg slipper å stille denne gangen, har fortsatt gjørme i sandalene fra i fjor! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...