Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr barnas navn for deg, både i ordboka og personlig


ida

Recommended Posts

Mine barn heter Camilla og Fredrik Alexander (nei, vi klarte ikke å bestemme oss for hvem av de vi syns var finest, så vi tok begge vi :P ).

Camilla betyr ifølge Wikipedia:

er et kvinnenavn dannet av det romerske familienavnet Camillus, som er hevdet å bety «altertjener» på latinsk, men navnet kan også være av etruskisk opprinnelse, da med ukjent betydning. Det finnes både mannlige og kvinnelige fornavn dannet av Camillus.

Kamila er også et arabisk kvinnenavn dannet av mannsnavnet Kamil som betyr «fullkommen».

Og hun er selvsagt fullkommen, selv om vi skriver det med C. Hun er neppe noen altertjener, mer en husnisse kanskje (hun er veldig flink til å hjelpe til hjemme her ;) ).. hehe

Vi pleier å tulle med at hun heter Camilla fordi jeg drakk mye kamille-te den siste uka jeg gikk med henne (jeg hadde kynnere fra søndag til torsdag, og kamille-te skal liksom sette i gang veer - det gjorde ikke det :getlost: ), men det er vel ikke noen spesiell grunn til at hun heter det egentlig, annet enn at vi syns at det var et fint navn.

Fredrik betyr (fortsatt i følge wikipedia):

er et mannsnavn av tysk opprinnelse, sammensatt av «fred» (fred, vern) og «rik» (mektig, hersker). Navnet er kjent i Norge siden 900-tallet. Navnet kommer opprinnelig fra Tyskland, selv om første ledd «fred» stammer fra det oldnordiske ordet «friðr» (fred), mens andre ledd «erik» kommer fra det olddanske ordet «Æinrikr» (enehersker). Frederik betyr derfor noe i retning av «Fredshersker».

mens Aleksander eller Alexander er et vanlig mannsnavn. Det stammer fra gresk: Αλέξανδρος (aleksandros) av αλέξις (aleksis); «beskyttelse, forsvar» og ανδρος (andros) «mann, menneske».

Så han burde være veldig opptatt av vern og forsvar, kanskje? :P Ikke noen spesiell grunn til at han heter som han gjør heller, vi bare syns det var fine navn, vi :) Men grunnen til at vi valgte veldig vanlige navn med internasjonal skrivemåte, er fordi at de har belgisk etternavn (som folk konsekvent uttaler på engelsk), så da passa det liksom ikke helt med trauste norske navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask = (norrønt)tresorten Ask. Etter Norrøn Mytologi var Ask og Embla de første menneskene.

Nikolai = (gresk) seier/ seiers folk

Nikolai betyr ingenting for meg personlig, det er et slektsnavn hos barnefaren og passer med Ask.

Ask betyr mer for meg personlig, jeg ønsket å kalle han opp etter mannen som ble min stefar når jeg var 4 år og adopterte meg når jeg var 17. Selv om han og mamma nå er skilt er han soleklar på at han er like mye pappaen til storesøs og meg, som til lillesøs. En bra mann, og en fantastisk far og morfar. I tillegg ville jeg ha et norrønt navn siden Loke ( :icon_redface: ) og faren hans har det.

Edit: fant ut via google at det faktisk finnes en gutt til som heter Ask Nikolai. Født 2009. Og her trodde man at man var kreativ :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor heter dine barn det de gjør og hva betyr disse navnene?

Du kan jo ikke lage sånn tråd uten å svare på ditt eget spørsmål!

Jeg vil vite :lol:

EDIT: Finner ut for deg, jeg.

Ane er en kortform av kvinnenavnene Anne eller Anna som er avledet av Hannah. Det kommer fra det hebraiske ordet for «gunst» eller «nåde», channah. Ane kan også være en kortform av Kristiane.

Står ikke at det betyr noe som helst! :lol:

Ingvild er en form av kvinnenavnet Yngvild, som er en sammensetning av gudenavnet «Yngve» som kommer fra det norrøne ordet ing som betyr «stamfar» eller «stammor», og hildr, som betyr «strid».

Og jeg heter... "Stammorstrid"? :ahappy:

Dyp du er, mor! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke lage sånn tråd uten å svare på ditt eget spørsmål!

Jeg vil vite :lol:

EDIT: Finner ut for deg, jeg.

Ane er en kortform av kvinnenavnene Anne eller Anna som er avledet av Hannah. Det kommer fra det hebraiske ordet for «gunst» eller «nåde», channah. Ane kan også være en kortform av Kristiane.

Står ikke at det betyr noe som helst! :lol:

Ingvild er en form av kvinnenavnet Yngvild, som er en sammensetning av gudenavnet «Yngve» som kommer fra det norrøne ordet ing som betyr «stamfar» eller «stammor», og hildr, som betyr «strid».

Og jeg heter... "Stammorstrid"? :ahappy:

Dyp du er, mor! :lol:

Haha, men altså:

Ane fikk navnet sitt ordi farren hennes og jeg ble endelig enige om et navn begge likte veldig godt. Da ble hun Ane og det var ikke tvil. Dessuten er det den første og de to siste bokstavene i mitt mellomnavn.

Du fikk navnet ditt fordi du er oppkalt etter snille søstra mi og Ane lagde et keramikkskilt med navnene våre på og det var veldig fint. Det knuste selvfølgelig nesten med èn gang, men da het du Ingvild, da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ingen unger, men jeg kan jo dra frem hvorfor vi heter som vi heter vi kidsa til ho mor, samt min søster sine ungers navn :D

Torunn Johanne.

Torunn er ett Norrønt navn, det betyr "Elsket av Tor/Høyt elsket"

Johanne er en oppkalling etter min farmor, som heter Elisabet Johanna, Det betyr "nådig gud" Altså ikke en betydning mine foreldre "trakter etter" men de ville gjerne kalle opp. Min søster het Torunn Johanna, frem til hun ble døpt og presten skrev feil. Så da ble det Johanne istedenfor.

Så broderen:

Ingvar Andreas.

Enda ett Norrønt navn, Det betyr "Stridsmann/Høytættet kriger" Min bror var en kraftig plugg med MYE lyd, han gav seg ikke før han fikk viljen sin.

Andreas er oppkalling etter oldefar, det betyr "Mandig, Greske aner/eksotisk utseende" Passet bra til min bror som er kølsvart i håret og gylden i huden så si året rundt. Samt de fikk kalle opp :)

Så er det meg da..

Synnøve Irene

Synnøve er jo Norrønt det og.

Jeg het egentlig Thea Synnøve, men min kjære mor byttet navn på meg som 4 dager gammel da hun innså hvor populært Thea var (2 andre som het det som var født samme uke)

Synnøve betyr "Solgave" Jeg er oppkalt etter en av min far sine besteveninner som døde tidlig av sykdom hun fikk av en motorsykkelulykke. Min mor syns også det passet godt med Synnøve og Solgave betydningen siden jeg er født midt på vinteren, en kald og regnfull desemberdag.

Irene er oppkalling etter min bestemor som døde nylig, hun het Bjørg Irene. Irene betyr "Fred" og mine foreldre mente det passet godt til meg som liten, nå i senere tid hvor jeg er såkalt "voksen" er jeg noe usikker lengre ;)

Tar min søster sine tre ungers navn senere, må bare spise litt jordbær først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markus kommer av Mars, krigsguden. Nå var ikke jeg ute etter å framelske en krigersk person, betydningen hadde ikke noe å si da jeg valgte navnet. Nå er det et vanlig navn, men det var det absolutt ikke i 77. Jeg husker at da moren min fikk vite at han skulle hete det, så svarte hun: Hva med Vidar da, det synes jeg er så fint! :lol:

Sara kommer vel av Tsar, den feminine formen betyr altså dronning, herskerinne. Da jeg var 25 ble jeg enslig, og satt altså der med en liten krigsgud og en herskerinne! I virkeligheten var (og er) begge to verdens flotteste og greieste barn! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mangel på barn , skriver jeg opp familienavnene - dvs mine søsken

Christian :Betydning: Kristen

Guttenavnet kommer fra det middelalderske latinske navnet Christiānus som betyr "kristen" eller "tilhenger av Kristus"

Camilla :Betydning: Tjenestegjør ved gudstjeneste/offertjener(inne)

Jentenavnet er en feminin form av det romerske slektsnavnet Camillus, som på latinsk betyr "den som tjener ved en gudstjeneste" eller "den som tjenestegjør ved en ofring".

Martin : Betydning: Guden Mars, krigersk

Forklaring: Guttenavnet kommer fra det romerske navnet Martinus, som er utledet fra Martis, som er genetivsformen av navnet på den romerske krigsguden Mars.

Marthe : Betydning: Husets frue

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Marta, som er et arameisk navn som betyr "husets frue".

Til sist, megselv - eldste i søskenflokken

Therese ( Pauline ) Parantes fordi jeg har fjernet det i voksen alder.

Therese = Betydning: Sommer, den som høster, fra øya Thera

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Teresa, som har en noe usikker betydning, men kan komme fra ett av de to greske ordene "theros" som betyr "sommer", eller "therezein" som betyr "å høste", eller det kan komme av den greske øya "Thera".

Pauline = Betydning: Liten, ydmyk

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Pauline, som er en feminin form av det romerske slektsnavnet Paulinus, som er utledet av Paulus, som var et romersk familienavn, som betyr "liten" eller "ydmyk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Julie fordi foreldrene mine ville ha et navn som ikke var det mest populære (på den tiden), samt noe som fungerte internasjonalt :) Pappa prøvde i en periode å vinne mamma over med Sunniva, men de endte på Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min heter Amalie Sofie.

Hun har to navn, siden jeg har vokst opp med kun ett, og alltid blitt kalt Stine B.. jeg ønsket at hun skulle få være seg uansett hvor mange Amalie der måtte finnes.

I tillegg så har hun de samme initialene som min mormor, en enestående dame!

Amalie er et kvinnenavn av tysk opprinnelse. Latinsk tysk kortform av gotiske navn med forleddet Amal, som betyr «virksom».

Sofie og Sophie er kvinnenavn dannet av det greske ordet sophía som betyr «visdom».

Og ellers så ble det amalie sofie fordi det er to navn jeg liker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mangel på egne navn tar jeg meg selv og lillesøstern's navn. :)

Jeg heter Astrid Cecilie.

Astrid etter både mormor, som heter Helga Astrid, og farmor, som het Astrid Margrete. Fritt klippet fra Wikipedia: "Astrid, kvinnenavn av norrøn opprinnelse. Den norrøne formen av navnet var Ástríðr. Navnet betyr «kjærlighetsfull», «skjønnhet» eller «hun som er elsket av gudene»." "Elsket av gudene" er den betydningen jeg selv alltid har hørt.

Cecilie har jeg etter morfar, som heter Theodor Cecil. Fritt klippet fra Wikipedia: "Cecilie er et kvinnenavn, fra Latin Caecilia, med betydelsen «veien for de blinde». Det har sin opprinnelse i det latinske ordet caecus som betyr blind."

Lillesøsteren min heter Tora Marie.

Tora etter morfar, som da heter Theodor Cecil, som over. Hun skulle egentlig hete Thea, men det ble Tora i stedet. Fritt klippet fra Wikipedia: "Tora er et kvinnenavn som sannsynligvis er dannet som en kortform av andre kvinnenavn på Tor-. Navneleddet Tor- er avledet av det norrøne gudenavnet Þórr (se Tor), med opprinnelse i ordet þunrar, «torden»."

Navnet Marie fikk hun fordi jeg av en eller annen grunn hardnakket påsto at hun het Maria, helt fra hun var født. (Da var jeg nesten 5 år gammel) Hun het nemlig Maria, hun! :lol: Så da ble det Marie som mellomnavn. Wikipedia sier at navnet betyr muligens "elsket", "vakker", "bitter" eller "opprørsk".

Så jah. :ahappy: Det var oss! Og det morsomste er jo at ETTER at lillesøsteren min var født og navngitt og minst et par år gammel, begynte mamma å slektsforske litt, og fant ut at hennes tippoldemor het Tora Astrid. :ahappy: Det var litt stilig, synes jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christina - "følger af kristus" - følger af forgivelse - følger af gud!

Jeg ble rørt da jeg fant dette ut, fordi jeg er, ja kristen og vi begge valgte dette navnet uten at jeg viste dets opprinnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen barn, men fordi behovet for å dele er så stort i denne tråden, forteller jeg hvorfor jeg heter Sandra:

Mamma var 19 da hun fødte meg sommeren 1980. Det hadde bodd en portugiser i Rælingen som hadde en datter som het Sandra, og mamma hadde aldri hørt noe så nydelig. :P Jeg var en Sandra helt fra hun visste hun var gravid, og hadde det kommet en gutt "hadde hun ikke skjønt noe". :D Det minna om Alexandra, og ikke minst het min ungarske oldefar Sandor. Jeg har alltid vært den eneste Sandraen "i verden", og møtte min første Sandra på Kalvøyafestivalen i 1996, og den neste på jobb i 2003.

Min søster heter Iris og den eldste fetteren Adrian, så vi var alltid det vandrende sirkuset på midten av 80-tallet når det kom til navn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg oså fortelle om mitt navn. For mange år siden flyttet et ungt par med to små barn til Kreta fordi mannen hadde fått jobb på den nye Natobasen i Soudabukta ved Xania. Der bodde de i et par år, og hadde det fint med sine nye greske og norske venner. Det var lenge før turistene kom, så olivenlunder, appelsintrær og gjetere med tradisjonelle drakter, var ganske eksotisk og spennende. De blonde barna ble stadig klappet på hodet og beundret for sitt hvite hår og blå øyne. Nakne smårollinger på stranden var svært rart for grekerne, men jeg syns å huske å bli fortalt at de adopterte denne særnorske skikken :D Vel, den unge fruen ble gravid og da tiden for fødsel nærmet seg, skulle hun inn til Aten og føde. Det ble litt skummelt, så hun reiste hjem til mor på Lillestrøm og datter nummer to ble dermed født på Rikshospitalet i stedet. Det var jo litt kjedelig, så derfor fikk jeg altså mine navn fra Kreta i steden. Ida er det høyeste fjellet på Kreta og Ariadne er prinsessa med garnnøstet, fra gresk mytologi. Alle som har vært på Knossos, har fått med seg den historien. Mitt navn er derfor egentlig:Ίδη Αριάδνη, men det går jo ikke an her, så derfor heter jeg Ida Ariadne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie og Sophie er kvinnenavn dannet av det greske ordet sophía som betyr «visdom».

:yes:

Den håpefulle heter Sophia Mariè, Mariè er en franskversjon av navnet, som er en variant av Mary som kan bety star of the sea eller "beloved," "rebelliousness," "wished for child. Alt ettersom tydeligvis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heljar i følge Wiki: "Heljar er et mannsnavn som stammer fra norrønt og betyr «den pene, mektige og sterke krigfører». Det var ansett som et meget navn pent og det var en stor ære å bli nanvgitt dette navnet."

Det har ingen stor personlig betydning for meg, jeg bare syntes det var fint og det var et av to navn som Marimannen ikke tvert avskrev med et "nei.". Jeg synes fortsatt det er et veldig fint navn, og det passer til ham. Jeg synes han er pen, og han har et veldig sterkt blikk. Han trenger ikke bli så krigersk da...

I etterpåklokskapens lys kan det hende at det er litt for sært og sjeldent, sånn for Heljars egen del. Jeg merker at folk ofte ikke helt får med seg hva han heter siden de fleste ikke har hørt navnet før, og selv om jeg ikke tar meg nær så virker det som folk synes det er litt pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg giftet meg med en odelsgutt, og det har vært tradisjon siden gårdens opprinnelse at odelsgutten har et navn som starter på JO.... så måtte vi jo finne et slikt navn til vår førstefødte også :) ( at det var en gutt var jeg aldri i tvil om )

Han fikk derfor navnet Joakim:

Betydning: Herren har fastslått, Herren har oppreist

Forklaring: Guttenavnet er utledet av en sammentrekning av de hebraiske navnene Jehoiachin som betyr "Herren har fastslått", og Jehoiakim som betyr "Herren har oppreist".

Vår andre ble ei jente, og jeg ønsket at hennes navn skulle starte på A, siden Jon hadde fått Joakim etter seg. Jeg fant aldri et navn som sa ja til oss begge, men plutselig en dag dukket det opp en ny kunde på jobb, og hun het Aylin. Jeg susa hjem og mente at Ailin var et fint navn! Så da fikk hun navnet sitt da, så også det var klart før fødselen!

Etter mye leting fant jeg en side som hadde en formening om navnet Ailin:

Et jentenavn av irsk opprinnelse.

Betydning: irsk: lysende.

Annet om Ailin:

Betydning: Fugl, ukjent betydning

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Aileen, som er en variant av Eileen, som er en engelsk form av Eibhlín, som sannsynligvis er en irsk form av det normanniske navnet Aveline, som er en gammel fransk kjæleform av Avila, som igjen er avledet av navnet Avis, som kommer fra den germanske stavelsen "av" med ukjent betydning. Imidlertid ble navnet Avis i middelalderen forbundet med det latinske ordet "avis" som betyr "fugl".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...