Gå til innhold
Hundesonen.no

Fosterhjem for hund

L.M.

Recommended Posts

Skrevet

Hei :) Har nå sett en del på dette med å være fosterhjem for omplasseringshunder, hunder med syke eiere, o.l., med andre ord har jeg vurdert å melde meg inn som fosterhjem i Hundehjelpen avd. Vestfold :) Jeg er 17 år og pga. planlagte studier har jeg ikke mulighet å skaffe meg hund over lengre periode (altså ett hundeliv :P), så derfor tok jeg en titt på dette og synes det høres ut som et kjempefint alternativ til egen hund :) Sånn jeg ser det er dette en mulighet for aktivisering, jobbe med forskjellige hunder, lære mer om trening, adferd og skade- & sykdomsbehandling (som er bra da jeg vil bli veterinær :lol: ), pluss å få ha en eller annen skjønnhet i hus over kortere eller lengere tid :ahappy:

Men jeg lurer på om jeg er helt i fantasiland med disse tankene? :P Jeg har fôrhest som jeg passer 2 dager i uka + annenhver helg, har jeg som fosterhjem 'lov' å ta med fosterbikja i stallen? :S Er det noen her som har vært/er fosterhjem for denne typen organisasjoner? Hva er erfaringene deres med dette? Hva slags hunder fikk dere ('problemhunder'/store skader/uoppdragne)? Hvor lenge var 'normal' tidsperiode å passe hunden? Kan man ta inn flere hunder samtidig om de går overens? :D

Skrevet

Som fosterhjem for hund så kan du fortelle om deg selv og hva du kan om hund, hva som passer deg og hva som ikke passer deg. Du kan stille krav selv om du stiller som frivillig. Arbeider man f.eks må man kunne si at man ikke kan ha en hund som har seperasjonsangst.

Som fosterhjem for hund så skal foreningen som omplasserer hunden dekke for og utgifter som måtte komme i forbindelse med at du passer hunden. Du får imidlertid ikke betalt for passe hunden. Vel, det kan være noen som gir en "belønning" av noe slag.

Tror ikke omplasseringsforeningene vil nekte deg å ha med hunden i stallen.

Men, du kan jo risikere å måtte ha hunden en stund da. Frem til det rette hjemmet dukker opp. For man vet aldri hvor lang tid det tar å finne det rette hjememt til en hund.

Det er jo supert at du vil stille opp som fosterhjem/krisehjem for en hund i vente på at den får et fast hjem da :-) Lykke til.

Skrevet

Som fosterhjem for hund så kan du fortelle om deg selv og hva du kan om hund, hva som passer deg og hva som ikke passer deg. Du kan stille krav selv om du stiller som frivillig. Arbeider man f.eks må man kunne si at man ikke kan ha en hund som har seperasjonsangst.

Som fosterhjem for hund så skal foreningen som omplasserer hunden dekke for og utgifter som måtte komme i forbindelse med at du passer hunden. Du får imidlertid ikke betalt for passe hunden. Vel, det kan være noen som gir en "belønning" av noe slag.

Tror ikke omplasseringsforeningene vil nekte deg å ha med hunden i stallen.

Men, du kan jo risikere å måtte ha hunden en stund da. Frem til det rette hjemmet dukker opp. For man vet aldri hvor lang tid det tar å finne det rette hjememt til en hund.

Det er jo supert at du vil stille opp som fosterhjem/krisehjem for en hund i vente på at den får et fast hjem da :-) Lykke til.

Tusen takk for svar :D Ja, Hundehjelpen betaler alle utgifter på hunden :) Hund med seperasjonsangst kan nok ikke hunden jeg passer ha, da jeg går skole fra 07.30 til 15.00 i hverdagen :P Kjempefint om hunden får være med i stallen, så det er bra å høre de mest sannsynlig ikke nekter meg å ta den med :D Dette med hvor lenge jeg må ha hunden er det jeg er bekymra for... Om 2 år er jeg ferdig på vgs og skal forhåpentligvis videre til veterinærhøgskole (utlandet) og da har jeg jo ikke lenger mulighet til å passe hunden :S Kan jo forklare dette til organisasjonen så jeg kan gi tilbake hunden om den ikke blir omplassert innen jeg skal på høgskole.. Dette er jo kjempekjedelig da det "hemmer" meg litt som fosterhjem, eller hva tror du? :S

Ja, jeg synes det hadde vært kjempekult å kunne passe forskjellige hunder, og i tillegg se at dem kommer til gode, varige hjem :D:wub:

Skrevet

Hei!

Du kan jo ta kontakt med dei og tilby å vere fosterheim/ferieheim for ein kortare periode i første omgang?

Eg er fosterheim sjølv for tida for hundehjelpen, og har ein hund her hos meg. "Min" hund har eg no hatt i ca to mnd, og mitt einaste krav til hundehjelpen var at det måtte vere ei tispe som gikk fint med min eigen hund. No fekk eg utlevert eit litt spesielt tilfelle, dei fleste hundane er ikkje i fosterheim så lenge.

Det burde ikkje vere noko problem å gi beskjed om kva type hund du kan ha, at den må kunne vere aleine heime f.eks, størrelse, aktivitetsnivå, maks tre mnd osb.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Du kan jo ta kontakt med dei og tilby å vere fosterheim/ferieheim for ein kortare periode i første omgang?

Eg er fosterheim sjølv for tida for hundehjelpen, og har ein hund her hos meg. "Min" hund har eg no hatt i ca to mnd, og mitt einaste krav til hundehjelpen var at det måtte vere ei tispe som gikk fint med min eigen hund. No fekk eg utlevert eit litt spesielt tilfelle, dei fleste hundane er ikkje i fosterheim så lenge.

Det burde ikkje vere noko problem å gi beskjed om kva type hund du kan ha, at den må kunne vere aleine heime f.eks, størrelse, aktivitetsnivå, maks tre mnd osb.

Lykke til!

Tusen takk for svar, dette var jo gode nyheter :D Aktivitetsnivå, størrelse, kjønn og sånne ting er helt det samme for meg, liker best store, aktive hunder, men som fosterhund er det ikke så nøye hva slags hund det er :) Det med seperasjonsangsten derimot må jeg nok si ifra om, og forklare situasjonen om skole og tid og sånt for dem :)Forresten, vet du om det er mulighet for å passe flere fosterhunder samtidig?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...