Gå til innhold
Hundesonen.no

Fosterhjem for hund

L.M.

Recommended Posts

Hei :) Har nå sett en del på dette med å være fosterhjem for omplasseringshunder, hunder med syke eiere, o.l., med andre ord har jeg vurdert å melde meg inn som fosterhjem i Hundehjelpen avd. Vestfold :) Jeg er 17 år og pga. planlagte studier har jeg ikke mulighet å skaffe meg hund over lengre periode (altså ett hundeliv :P), så derfor tok jeg en titt på dette og synes det høres ut som et kjempefint alternativ til egen hund :) Sånn jeg ser det er dette en mulighet for aktivisering, jobbe med forskjellige hunder, lære mer om trening, adferd og skade- & sykdomsbehandling (som er bra da jeg vil bli veterinær :lol: ), pluss å få ha en eller annen skjønnhet i hus over kortere eller lengere tid :ahappy:

Men jeg lurer på om jeg er helt i fantasiland med disse tankene? :P Jeg har fôrhest som jeg passer 2 dager i uka + annenhver helg, har jeg som fosterhjem 'lov' å ta med fosterbikja i stallen? :S Er det noen her som har vært/er fosterhjem for denne typen organisasjoner? Hva er erfaringene deres med dette? Hva slags hunder fikk dere ('problemhunder'/store skader/uoppdragne)? Hvor lenge var 'normal' tidsperiode å passe hunden? Kan man ta inn flere hunder samtidig om de går overens? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fosterhjem for hund så kan du fortelle om deg selv og hva du kan om hund, hva som passer deg og hva som ikke passer deg. Du kan stille krav selv om du stiller som frivillig. Arbeider man f.eks må man kunne si at man ikke kan ha en hund som har seperasjonsangst.

Som fosterhjem for hund så skal foreningen som omplasserer hunden dekke for og utgifter som måtte komme i forbindelse med at du passer hunden. Du får imidlertid ikke betalt for passe hunden. Vel, det kan være noen som gir en "belønning" av noe slag.

Tror ikke omplasseringsforeningene vil nekte deg å ha med hunden i stallen.

Men, du kan jo risikere å måtte ha hunden en stund da. Frem til det rette hjemmet dukker opp. For man vet aldri hvor lang tid det tar å finne det rette hjememt til en hund.

Det er jo supert at du vil stille opp som fosterhjem/krisehjem for en hund i vente på at den får et fast hjem da :-) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fosterhjem for hund så kan du fortelle om deg selv og hva du kan om hund, hva som passer deg og hva som ikke passer deg. Du kan stille krav selv om du stiller som frivillig. Arbeider man f.eks må man kunne si at man ikke kan ha en hund som har seperasjonsangst.

Som fosterhjem for hund så skal foreningen som omplasserer hunden dekke for og utgifter som måtte komme i forbindelse med at du passer hunden. Du får imidlertid ikke betalt for passe hunden. Vel, det kan være noen som gir en "belønning" av noe slag.

Tror ikke omplasseringsforeningene vil nekte deg å ha med hunden i stallen.

Men, du kan jo risikere å måtte ha hunden en stund da. Frem til det rette hjemmet dukker opp. For man vet aldri hvor lang tid det tar å finne det rette hjememt til en hund.

Det er jo supert at du vil stille opp som fosterhjem/krisehjem for en hund i vente på at den får et fast hjem da :-) Lykke til.

Tusen takk for svar :D Ja, Hundehjelpen betaler alle utgifter på hunden :) Hund med seperasjonsangst kan nok ikke hunden jeg passer ha, da jeg går skole fra 07.30 til 15.00 i hverdagen :P Kjempefint om hunden får være med i stallen, så det er bra å høre de mest sannsynlig ikke nekter meg å ta den med :D Dette med hvor lenge jeg må ha hunden er det jeg er bekymra for... Om 2 år er jeg ferdig på vgs og skal forhåpentligvis videre til veterinærhøgskole (utlandet) og da har jeg jo ikke lenger mulighet til å passe hunden :S Kan jo forklare dette til organisasjonen så jeg kan gi tilbake hunden om den ikke blir omplassert innen jeg skal på høgskole.. Dette er jo kjempekjedelig da det "hemmer" meg litt som fosterhjem, eller hva tror du? :S

Ja, jeg synes det hadde vært kjempekult å kunne passe forskjellige hunder, og i tillegg se at dem kommer til gode, varige hjem :D:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan jo ta kontakt med dei og tilby å vere fosterheim/ferieheim for ein kortare periode i første omgang?

Eg er fosterheim sjølv for tida for hundehjelpen, og har ein hund her hos meg. "Min" hund har eg no hatt i ca to mnd, og mitt einaste krav til hundehjelpen var at det måtte vere ei tispe som gikk fint med min eigen hund. No fekk eg utlevert eit litt spesielt tilfelle, dei fleste hundane er ikkje i fosterheim så lenge.

Det burde ikkje vere noko problem å gi beskjed om kva type hund du kan ha, at den må kunne vere aleine heime f.eks, størrelse, aktivitetsnivå, maks tre mnd osb.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan jo ta kontakt med dei og tilby å vere fosterheim/ferieheim for ein kortare periode i første omgang?

Eg er fosterheim sjølv for tida for hundehjelpen, og har ein hund her hos meg. "Min" hund har eg no hatt i ca to mnd, og mitt einaste krav til hundehjelpen var at det måtte vere ei tispe som gikk fint med min eigen hund. No fekk eg utlevert eit litt spesielt tilfelle, dei fleste hundane er ikkje i fosterheim så lenge.

Det burde ikkje vere noko problem å gi beskjed om kva type hund du kan ha, at den må kunne vere aleine heime f.eks, størrelse, aktivitetsnivå, maks tre mnd osb.

Lykke til!

Tusen takk for svar, dette var jo gode nyheter :D Aktivitetsnivå, størrelse, kjønn og sånne ting er helt det samme for meg, liker best store, aktive hunder, men som fosterhund er det ikke så nøye hva slags hund det er :) Det med seperasjonsangsten derimot må jeg nok si ifra om, og forklare situasjonen om skole og tid og sånt for dem :)Forresten, vet du om det er mulighet for å passe flere fosterhunder samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...