Gå til innhold
Hundesonen.no

Han sparket Nala..


fjeldstad

Recommended Posts

Ja det er sant, en mann godt oppi årene på nesten 2 meter sparket hunden min på 1,5 kg :o

Lurer litt på hva slags "rettigheter" jeg har.

Var ute og gikk med mamma, vi gikk over en grusvei som han eier, denne veien fører til campingplassen hans, så folk kjører der med bil og campingvogn. Han kom bort til oss mens vi gikk der på vei hjem igjen og begynte og kjefte oss huden full fordi dette er han sin vei o.s.v. Vi refererte da til friluftsloven § 1-3 hvor det står følgende: Du kan gå og sykle fritt i utmark. Privat vei er også regnet som utmark unntatt der den passerer igjennom "gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område"

Dette er altså en grusvei folk kjører på og den går på utsiden av huset og hagen hans og den er ikke inngjerdet. Da ble han veldig sint, sikkert fordi han ikke regnet med at vi visste dette, også sparket han til chihuahua jenta mi på 1,5 kg. Jeg ble da så sint at jeg nesten fløy på han og skrek diverse gloser om hvor grusom han var. Han hadde allerede kalt mamma drittkjærring og meg dritt unge og ingen av oss hadde rett til og prate ifølge han. Dette hadde vi hevet oss over, men når han sparker til hunden min da går du virkelig over en grense og får meg til og tenne på alle pluggene.

Så da lurer jeg på om det vil skje noe om jeg anmelder dette? Gikk heldigvis bra med Nala. Men alikavel syns jeg ikke man skal slippe unna med noe sånt. Noen som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville flydd i taket og anmeldt rotta for alt det gikk an. Ikke søren om han skal få sparke bikja fordi han "føler for det", og komme unna. At bikja er uskadd har ingenting å si, det er dyremishandling og strider mot norsk lov. Om ikke annet burde det stå på rullebladet hans at han var voldelig mot en dyr... Dette er jo med på å forhindre at han f.eks. får jobb med dyr senere, noe han tydeligvis ikke burde få lov til i og med at han utaggerer med vold på dyra når han blir sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at hunden var i bånd og at dere ikke gikk utenfor grusveien?

Det forsvarer IKKE å sparke hunden, men det er VELDIG irriterende med folk som "tar seg til rette" på veien man eier selvom man har lov til å gå der.

Bor selv på en sånn privat vei og det er helt utrolig hvor frekke og hvor mye rart folk finner på å gjøre på andres PRIVATE vei selvom man har lov til å gå der.

Er ikke skjelden vi har folk oppe på gården her både sent om kvelden og tidlig på morgenen, ofte for å bare se, andre ganger kommer de løpende etter hunden sin som stikker av fordi den er løs (her i området er det båndtvang hele året) og det er hester her oppe som er spennende, det skal jeg love deg IKKE er sjarmerende for oss når det skjer ca x antall ganger om dagen.

Andre ganger så bare MÅ de gå igjennom gården for å gå tur på den andre siden av gården, det går fint å gå rundt gården på den private veien for å komme seg dit.

Det dummeste er når voksene mennesker løper igjennom gården for å komme seg på den andre siden, istedefor å spørre, har fått oss mye latter av sånne folk også... :D:lol:

Jeg kan se det litt fra hans side og fra deres side, jeg rettferdigjør ikke at han sparker hunden, men vet heller ikke hva dere gjorde for at han ble så sinna på dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at hunden var i bånd og at dere ikke gikk utenfor grusveien?

Det forsvarer IKKE å sparke hunden, men det er VELDIG irriterende med folk som "tar seg til rette" på veien man eier selvom man har lov til å gå der.

Bor selv på en sånn privat vei og det er helt utrolig hvor frekke og hvor mye rart folk finner på å gjøre på andres PRIVATE vei selvom man har lov til å gå der.

Er ikke skjelden vi har folk oppe på gården her både sent om kvelden og tidlig på morgenen, ofte for å bare se, andre ganger kommer de løpende etter hunden sin som stikker av fordi den er løs (her i området er det båndtvang hele året) og det er hester her oppe som er spennende, det skal jeg love deg IKKE er sjarmerende for oss når det skjer ca x antall ganger om dagen.

Andre ganger så bare MÅ de gå igjennom gården for å gå tur på den andre siden av gården, det går fint å gå rundt gården på den private veien for å komme seg dit.

Det dummeste er når voksene mennesker løper igjennom gården for å komme seg på den andre siden, istedefor å spørre, har fått oss mye latter av sånne folk også... :D:lol:

Jeg kan se det litt fra hans side og fra deres side, jeg rettferdigjør ikke at han sparker hunden, men vet heller ikke hva dere gjorde for at han ble så sinna på dere.

Hunden var i bånd og vi gikk kun på grusveien. Han er kjent for og gjøre dette, han dro meg bort over grusveien etter genseren da jeg var 10 år gammel, siden dette har jeg faktisk ikke gått der. Men mamma skulle innom butikken og da er valget og gå enten over denne grusveien eller traske 20 min langs E18 noe som overhodet ikke er trygt, en liten jente som ble påkjørt og drept for ett par år siden. Og selvfølgelig er det ferdsel der, alle folkene på campingen går jo der flere ganger om dagen hele sommeren, så kan aldri tenke meg at selve ferdselen er problemet. Men er vel det at vi ikke betaler for det som er problemet hans. Så uansett hvor "ille" det måtte være for han at vi gikk der føler jeg uansett at det rette er og anmelde forholdet. For den stakkars hunden hadde null med dette og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden var i bånd og vi gikk kun på grusveien. Han er kjent for og gjøre dette, han dro meg bort over grusveien etter genseren da jeg var 10 år gammel, siden dette har jeg faktisk ikke gått der. Men mamma skulle innom butikken og da er valget og gå enten over denne grusveien eller traske 20 min langs E18 noe som overhodet ikke er trygt, en liten jente som ble påkjørt og drept for ett par år siden. Og selvfølgelig er det ferdsel der, alle folkene på campingen går jo der flere ganger om dagen hele sommeren, så kan aldri tenke meg at selve ferdselen er problemet. Men er vel det at vi ikke betaler for det som er problemet hans. Så uansett hvor "ille" det måtte være for han at vi gikk der føler jeg uansett at det rette er og anmelde forholdet. For den stakkars hunden hadde null med dette og gjøre.

Han høres ganske skrudd ut ja, man skal liksom ikke gå fysiks på hverken mennesker eller dyr, da går man for langt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke saken regnet på om det er irriterende eller ikke. Saken er at det faktisk er LOV til å gå der, plages han med det må han da for guds skyld gjerde inn veien? :getlost:

Hadde du hunden i bånd, og gikk på grusveien som da er LOV, hadde jeg anmeldt det. Ganske enkelt :aww:

Og; kjempefint at det gikk bra med Nala. Helt forferdelig at det skal gå utover noe så uskyldig som en hund :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg synes det er helt uakseptabelt, så er det en forskjell mellom deg og campinggjestene. De betaler for å ferdes der. Når det er sagt, har han ikke lov til å nekte deg eller å sparke hunden. Han er en dust , og duster kan sjeldent kureres. Med mindre du MÅ gå der jevnlig fremover, hadde jeg droppet å lage noen sak ut av det, rett og slett fordi jeg mener at politiet burde få bruke tiden og ressursene på mer alvorlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje sjå nokon grunn til ikkje å politimelde det. Det at politiet burde bruke ressursane sine på "viktigare ting", er ALDRI noko argument for ikkje å melde noko som helst. Dette er ikkje saker politiet bruker nemneverdig med ressursar på uansett, truleg gjer dei ingen verdas ting, men om det viser seg at det skjer til stadigheit, og politiet får in fleire meldingar på det same, DÅ følgjer dei det opp. Og då er det ikkje lenger uviktig heller.

Renate A: Forstår ikkje heilt kva du prøver å kome fram til her. Kva meiner du med å "ta seg til rette", når du i same setning presiserer at dette er noko dei er i sin fulle rett til å gjere? Og så vil eg gjerne høyre kva alt dette rare og utruleg frekke folka finn på på vegen din... Det at dei vandrar rundt på gardstunet ditt, eller spring etter lause hundar i bandtvangområde, er jo heilt andre ting, og irrelevante i denne diskusjonen. Begge desse tinga er jo ulovlege.

Vi hadde ein slik ein der eg vaks opp òg, vi budde i endehuset i gata vår, og derifrå var det ca. 300 meter å gå til busstopp og badeplass, om vi gjekk 100m over VÅR EIGEN TOMT, for så å gå 50 meter over ein annan tomt, tilhøyrande gode vener av oss, og så 100m ned ein privat veg som gjekk til fleire hus. Midt i denne gata budde det ein gamal gubbe som var på terrassen og hytta med knyttneven og hylte og bar seg, dette var hans veg, og vi kunne berre til ... se til og pelle oss vekk derifrå, og aldri kome attende. Dei siste åra har han forresten vore eit heitt tema i kommunas lokalavis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld, men det blir sikkert ikke noe ut av det når hunden ikke har skader muligens - men, da er han vel registrert med en slik hendelse på seg og det blir 'lettere' å 'ta' han når det blir noen slike saker/anmeldelser på'n ?

Samle mange fra sonen og ellers med hund for en sosial spasertur på en viss grusvei ;)

Fast tur hver dag, uke elns :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør dra i gang en protestmarsj med en haug av hundeeiere.. :)

Sørg for å få med noen skikkelig store hunder han kan prøve seg på..

Jeg ville anmeldt fyren uten å tvile, dyremishandling er ulovlig.. Og du er faktisk pliktig til å anmelde forholdet.

Dersom du oppgir hvem gjerningsmannen er vil han få et brev i posten om at han er anmeldt, deretter et om at saken er henlagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate A: Forstår ikkje heilt kva du prøver å kome fram til her. Kva meiner du med å "ta seg til rette", når du i same setning presiserer at dette er noko dei er i sin fulle rett til å gjere? Og så vil eg gjerne høyre kva alt dette rare og utruleg frekke folka finn på på vegen din...

Det jeg mener med å ta seg til rette er det jeg nevner under i innlegget, har hundene sine løs så de løper opp på gården, fra veien går de i høymarkene, dyrket mark, lar være å ta opp møkka etter hundene og lar søppel ligge igjen etter at de har spist nisten sin på tur.

Ja, de har rett til å gå der, man da får de oppføre seg og ikke legge igjen søppel, møkk og tråkke i jordene ;)

Det at dei vandrar rundt på gardstunet ditt, eller spring etter lause hundar i bandtvangområde, er jo heilt andre ting, og irrelevante i denne diskusjonen. Begge desse tinga er jo ulovlege.

Irrelevant kanskje, syntes du, men jeg ville frem til hvorfor kanskje han var sur og grinete.

Jeg ville sette lys på hvordan det ER å ha en eiendom ved en vei hvor det ferdes mye folk og hvorfor man noen ganger blir oppgitt over hva folk finner på å gjøre.

Dette rettferdiggjør på ingen måte at han sparket hunden, og jeg hadde selv anmeldt om noen hadde sparket Chicka på denne måten.

(Hadde en gang en hund som kom opp på tunet inn i hagen min hvor Chicka er og den fløy rett i strupen hennes, jeg sparket ikke den av den grunn, MEN eieren fikk noen gloser som jeg regner med at dem aldri glemmer ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld han for å komme med trusler og at dere følte dere truet, samt for å sparke til hunden. Har en følelse av at det egentlig var dere han ville sparke til der, men han lot det gå utover en som ikke kan ta igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør dra i gang en protestmarsj med en haug av hundeeiere.. :)

Sørg for å få med noen skikkelig store hunder han kan prøve seg på..

Jeg ville anmeldt fyren uten å tvile, dyremishandling er ulovlig.. Og du er faktisk pliktig til å anmelde forholdet.

Dersom du oppgir hvem gjerningsmannen er vil han få et brev i posten om at han er anmeldt, deretter et om at saken er henlagt..

Blir en anmeldelse på det, jeg mener det var helt feil måte av han og håndtere situasjonen på. Og kan ikke forklare den følelsen jeg fikk inni meg i det han sparket Nala. Selv om saken bare blir henlagt får han da hvertfall ett brev hvor han kan se at jeg ikke bare lar dette fare.

Hadde med meg en stor hann rottweiler også, men han rørte han ikke, sier vel sitt om hvor ussel og feig han er som lar det gå utover den minste av alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saka blir nok henlagt, men det blir likevel registrert i systemet, og når det blir nok like / liknande saker på same person, DÅ byrjar ting å skje. Det er nettopp det som er grunnen til at ein skal melde slike "småting", fordi det kan vere mange som har opplevd det same, men fordi ingen eller altfor få gidd å bry politiet med slikt, får han berre fortsetje.

De har gjort det rette valet :). Men hugs at poenget her altså ikkje er at vedkomande vil bli straffeforfulgt for denne einskilde saka. Det vil ikkje skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...