Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med kennel...


Trulte70

Recommended Posts

Har liten erfaring med kennel, fordi det vanligvis alltid er noen som kan passe noen dager...

Første gang var for to år siden (da har jeg hatt hund siden -79) og det ble en dårlig opplevelse - innehaverne av stedet (et flott sted ellers) var dritings når jeg skulle levere tilsammen 5 hunder, og jeg reiste gråtende hjem - fikk heldigvis en snill venninne til å ordne kriseplass et annet sted dagen etter; det viste seg da at ingen av hundene hadde fått mat eller vann på nesten 1 døgn... Vi skulle feire bryllup i Syden, og MÅTTE reise...

I dag leverte jeg 3 hunder for naboene (som jeg har passet siste uken), og hadde heller ingen god magefølelse når jeg dro derfra; følte at "alt" var galt i deres øyne...f.eks. ble det lunkent mottatt at hundene hadde medbragt mat (den ene hunden har allergi, og går på spesialfôr), likeså at den skulle ha en allergitablett 2.hver dag (som de hadde blitt informert om på forhånd); nå skulle de ha 60 kroner dagen ekstra for å gi èn tablett 2.hver dag... Hundene fikk ikke ha med seg sine egne senger/tepper og de ble sur over at hundene ikke hadde fått kveldsmaten før de kom (noe de ikke har informert om at man skal gi)....

Konklusjonen når jeg dro, var at de nærmest følte at det var til bry å ha hundene der, og jeg priste meg lykkelig over at min egen hund skal bo privat neste uken... Er det normalt å si til en kunde; "Var det like mye stress med de hundene sist de var her!?"??? Eneste "stresset" er jo en allergitablett, ellers er det ingenting spesielt med å ha dem der; det er tre enkle og greie hunder...

Er det blitt så god butikk å drive kennel at de har mistet forståelsen for at det er familiemedlemmer vi leverer fra oss!?

Hva er DERES erfaringer med kennel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en liten hyggelig kennel ikke så altfor langt unna her jeg bor. God service, de svarer på sms underveis om hvordan det går med hundene (jeg er litt hønemor :icon_redface:), kjenner igjen hundene og husker de, hundene er glade når jeg leverer og henter de.

Så jeg har bare gode erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt litt forskjellig fra folk som har hatt hundene på kennel, noe bra, noe dårlig (noe veldig dårlig). Jeg har hatt hund på kennel 1 gang, med min forrige hund. Hunden hadde seperasjonsproblemer fra før, så det hjalp ikke på å bli forlatt alene på en fremmed plass. Mye bråk med bjeffing og gjenklang i veggene der hundene ble oppholdt. Vi fikk oppdatering underveis, så følte at hunden ble tatt hånd om. Fikk MMS bilder og de gav henne medbrakt mat som vi hadde med. Men tror ikke hunden opplevde det særlig positivt. Da vi hentet henne var hunden veldig hes, og hun fikk ikke stemmen tilbake på en mnd! Så hun har stått å bjeffet non stop hele helgen, ingen tvil om det. Hunden virket også mer urolig den første tiden etter hun hadde vært der. Det var også negativt at det ikke var særlig med varme der og hunden kunne gå ut og inn i en liten luftegård og bli våt hvis det regnet ute, og ikke bli tørket, så ikke praktisk med korthåret hund.

Jeg ønsker ikke å ha hundene mine på kennel. Ikke fordi kennelen i seg selv er dårlig, men fordi det er stressende for hundene, mye støy, alt blir snudd på hodet for dem. Ikke så bra for hunder som ikke er selvstendige, eller som ikke trives alene. Dessuten er det veldig dyrt, så det er en stor faktor.

Det passer best for trygge hunder som klarer seg bra på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hentet hund fra hundepensjonat for andre tre ganger.

Ene gangen ble hunden levert skitten, selv om det stod på skjemaet at hunden skulle vaskes før den ble hentet. Medisinbrettet var fullt, selv om det stod at hunden skulle ha to tabletter daglig.

Andre gangen hentet jeg en annen hund, på samme sted, den hadde øredråper som ikke var rørt, selv om det stod på skjemaet til hunden at den skulle dryppes. Denne hadde heller ikke fått kloklipp eller vask, selv om det stod på skjemaet. Begge eierene hadde betalt ekstra for dette.

Tredje hunden ble hentet fra et annet hundepsnjonat. Det var ingen der da jeg kom opp dit, selv om det var i hentetiden. Jeg gikk over alt og lette etter folk, men ingen var der. Jeg måtte ringe og fikk svarer. Hundene var ute i luftegår og ingen var der og så etter dem. Innehaver av hundepsnjonatet kom etter 40 minutter. Hjemme og spist middag skjønner du, og det var så lite trafikk på kennelen så det gjorde ikke noe. hundene var så snille og så.

Selv har jeg ikke hatt noen hunder på hundepensjonat. Det har aldri fristet og jeg har vært så heldig at jeg alltid har hatt noen som har kunnet passe på dem. Ei venninne hadde sin Schäfer på et hundepensjonat med KLAR beskjed om at hunden IKKE skulle slippes med anddre hunder. Da hun kom for å hente han fikk hun levert en veterinærregning fordi hunden hadde skadet en annen hund da de ble sluppet sammen i felles løpegård. Min venninne viste til hva som stod på innleveringsskjemaet, men fikk til svar: Men vi kan jo hunder, har drevet med det så mange år, og han er jo så snill ... Mot folk ja. hun nektet å betale veterinærregningen.

Jul i fjor anbefalte jeg et nystartet hundepensjonat til oppdretteren min. Hun var stårlende fornøyd, både med levering og henting, og det virket som at hundene hadde hatt et godt opphold. Og jeg tror, at om jeg må sette frøkna på hundepensjonat, så blir det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Totalt har vi hatt hund(er) på hundepensjonat 4 ganger siden begynnelsen av '80-tallet.

Den første plassen var helt grei, hverken mer eller mindre (dette var i 1984).

Den andre plassen (3 hunder fra fredag til søndag, vi skulle i bryllup). Kjempeplass hvor 2 av hundene har vært enda en gang. Inne- og uteområder er mye større enn hva forskriftene krever. Endel av inneområdene har gulvvarme om hundene foretrekker å ligge der. Egne senger, bur, tepper, senger og leker står man fritt til å ta med. Eget for kan man også ta med om man ønsker. Man må fylle ut skjema for hver av hundene som skal være der, bl.a. om sykdommer og evt medisinering, løpetid for tisper o.l. De har også en veterinær som kommer ved behov samt at de vil ha nr og navn til den veterinæren man bruker til vanlig. Har null problemer med å anbefale de til andre.

Den siste plassen skulle 2 av hundene være i noen dager i forbindelse med WDS i Sverige for 3 år siden. Der var det mange flere innebåser enn utebåser, så uteplassen måtte deles på flere hunder. Åpningene til uteområdene var så små at våre hunder måtte krype for å komme ut :blink:

Edit:

La til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jobbet på hundepensjonat i ganske nøyaktig 3 år(jeg flyttet hit 6.juli for 3 år siden! :ahappy: ) og må si at jeg fremdeles blir ganske overrasket og forbauset over den utrolig dårlige kundeservicen jeg hører om flere steder, selv om mange steder er kjempefine, såklart.

Nå vet jeg lite om hvordan andre steder drives, men kan jo si litt om stedet her, sånn i forbindelse med enkelte ting dere nevner.

Vi har åpningstider fra 10.00-21.00, og da er det ALLTID noen her(nå er jo også kennelen på en gård da, så bor jo på stedet), det ene av de to ENESTE unntagene er hvis Anne f.eks er på ferie(en sjelden gang) og vi MÅ trene hest, da henger vi opp lapp på døra med tlf.nr til begge som er ute for å trene, samt setter over hustelefonen på mobil, og hvis det kommer noen, som ringer, så snur en av oss tvert for å ta imot. Som oftest får vi da trent før klokka 10.00, så da er det jo ikke noe problem, om folk kommer før vi åpner, får de finne seg i å vente bittelitt om det ikke er avtalt på forhånd. Det andre unntaget er hvis jeg og Anne er alene her, at Stig er borte, og vi MÅ på butikken for å få oss noe mat(jeg har ikke sertifikat, så vi må handle sammen), etter klokka 16.00 når vi er ferdig med lufting, da er det samme prosedyre med å henge opp lapp, "råkjøre" ned på butikken, haste gjennom og kjøre hjem igjen. Om noen da ringer og er på stedet, så forklarer vi situasjonen og spør om de har mulighet til å vente litt, det har de stort sett, hvis ikke kjører Anne opp igjen(5-6 min å kjøre) og kommer ned igjen etterpå.

Jeg vet at flere kenneler ikke tillater egne senger/tepper, dette er visst noe med Mattilsynets regler, at det egentlig ikke er tillatt. Vi lar folk ta med seg det de selv vil, selv om vi også forklarer at vi har masse egne tepper(2 verandakasser fulle) som de kan få låne, og som alltid vaskes etter bruk.

Om folk vil ha med eget fôr, kan de de såklart, det er opp til en selv. Det er ingen reduksjon i prisen dersom folk har med eget fôr, for det er faktisk nesten mer jobb hvis flere har med eget fôr, å huske hvem som er hvem sitt og sånn. (vi pleier å skrive navn på sekken/posen). Et annet problem er at folk gjerne sender med for lite mat, for hundene trenger mer fôr når de er her, de bruker jo faktisk ganske mye energi når de er ute i opptil 4,5 time hver dag(litt avhengig av været).

Noen hunder bjeffer seg hese når de er her. Vi har spesielt en, en dachs, som er hes hver gang han har vært her, fordi han står og bjeffer konstant når han er ute. Han er dog ikke stresset, han er slik hjemme også, men der er han jo mindre ute, og bruker derved ikke stemmen like mye. Å bli hes er ikke farlig, som vi sier. Stemmen kommer jo igjen etterhvert.

Noen hunder stresser mye ved å være her, og ved å se alle de andre hundene. Likevel, når hundene er inne etter å ha vært ute, er det alltid helt, helt stille, da slapper de av. Vi har av og til en bråkmaker som står og bjeffer etter de har kommet inn, men de andre bryr seg svært sjelden med det. Og det blir alltid stille etter en liten stund. :ahappy:

Piller gir vi såklart, samme med øredråper, eller Dentastix, eller annet som hunden skal ha fast. Vi har tilogmed en med gresspollenallergi og støvallergi som får sprøyte annenhver uke om sommeren, en dachs. Vi tar aldri ekstra betalt for dette.

Om noen spør om kloklipp, sier vi at vi kan prøve, men vi lover ingenting. Hunder som er snille med kloklipp med eiere, er ikke nødvendigvis det med oss. Og de overlever 2-3 uker uten kloklipp, spesielt når de står på betong ute(før og etter lufting i gress/grusinnhegninger).

Vi har 2 innebinger per utebinge, så vi setter alltid ut noen i de store innhegningene først, mens de andre venter på de små utebingene, og så bytter vi om så de får være like lenge utpå de store. (det er viktig at det blir likt, kan ikke bli urettferdig fordelt! :icon_redface: )

Hundene har alltid vann tilgjengelig inne, og også ute i de store innhegningene når det er varmt. Med unntag av noen svært få hunder, vi har en som ikke skal ha vann tilgjengelig annet enn ved fôring pga han har hatt magedreining tidligere og eier er svært redd for ham, så i samråd med dyrlege har hun lagt opp fôring- og vanningsrutiner 3 ganger daglig. Vi har også noen få(2 som bor sammen, samt en annen), som vi har måttet fjerne vannet hos om natten, fordi de drikker opp ALT de får, og så ikke klarer å holde seg og tisser inne. De to som bor sammen er her nå, og de får vann ute flere ganger daglig, samt vann i fôret, og får da såklart i seg nok vann, men de har ikke vann inne. Den andre hadde samme rutiner hjemme, fikk vi vite etterpå, han kunne fint drikke opp 2 liter vann hvis det var så mye i skålen. Drakk alltid skålen tom. Så han fikk oppmålt mengde vann mens han var her, halvannen liter om dagen, samt fri tilgang ute, da.

Mat får de gjerne ikke første kvelden de kommer, både fordi mange gir hundene litt ekstra godt før de reiser hjemmefra, og for at hundene skal få tid til å roe seg før de får mat. De tåler fint å hoppe over et måltid. :ahappy:

Vi bader sjelden/aldri hunder før de skal hjem. Vi kan spyle av dem på bein/mage med varmt vann og tørke dem hvis de er veldig møkkete når de skal inn, f.eks. hvis de har gravd og lagt seg i det e.l., men å bade dem gjør vi ikke. For det første har vi ikke fasiliteter til det, og for det andre så er det ikke alle som er like glad i å bades, og vi tar ikke sjanser på ting.

Ellers vet jeg ikke helt hva mer jeg egentlig kan nevne. Jeg har hørt mye rart om dårlig kundebehandling, dårlig hundebehandling, og diverse, og jeg skjønner ikke helt hvordan folk kan få seg til å drive hundepensjonat hvis det er sånn. Man må jo ta hensyn til dyra, til eierne, forstå at folk er glade i hundene sine(selv om noen er nooe overbeskyttende og overbekymret, altså) og prøve å få ting til å fungere best mulig for både hund, eier og oss selv. :aww:

Ikke minst er det et utrolig stort ansvar å drive med andres dyr på en slik måte, å passe på. Og man risikerer å støte på ubehagelige mennesker, som mener at alt er vår feil.

Som f.eks. at en hund fikk kennelhoste mens den er her(utbrudd AKKURAT når den skulle reise herfra), før vi vet at vi har utbrudd av det her(2 stykker som tydeligvis hadde med seg smitten hjemmefra og begynte å hoste etter at denne andre hunden var kommet). Hvordan skal vi da få sagt fra på forhånd da, slik at de kan avlyse ferien sin?(som de sa på etterskudd, etter at de var kommet hjem at de da ville gjort..) Vi sa forøvrig fra med en gang de kom når de hentet hunden, og han hadde ikke vist noe tegn til sykdom før vi satte på halsbåndet når de skulle til å gå, da begynte han å harke litt når han dro i båndet. Disse kundene krevde at vi skulle betale dyrlegeregning(antibiotika), samt for en sele de måtte kjøpe fordi de ikke kunne bruke halsbånd, fordi han hostet slik. Vi betalte regningen, men vi kommer ikke til å ta inn hunden igjen, for vi kan aldri garantere 100% at ikke noe skjer med hunden mens den er her, eller at den får kennelhoste igjen, e.l. Disse kundene har hatt hund her i 10 år før(den forrige hunden). Det hadde ikke eierne forståelse for, og da kan vi ikke risikere at noe skjer med hunden.

Alle andre som har vært her under utbrudd av kennelhoste, og eventuelt har måttet behandle, har hatt full forståelse for at de kunne fått dette hjemme, og har tatt regningen selv. Vi har også sagt fra på forhånd til alle som skulle komme, så snart vi fikk det, og vi fikk kun en avbestilling, fra den samme hunden som har egne rutiner på fôring(med vann tilgjengelig kun ved fôring, som jeg fortalte om tidligere i innlegget. Da har vi også informert om at kennelhoste er svært smittsomt, at det sjelden er farlig, men at hundene KAN bli dårlige, få feber osv. Vi hadde EN som ble litt slapp/dårlig mens hun var her, og den tok vi med til veterinær så snart vi oppdaget at hun var slapp(spiste ikke maten sin), en lørdag kveld, fikk antibiotikasprøyte, og det slapp såklart eier å betale for, selv om han tilbød seg. Hun hadde nok muligens ikke trengt den sprøyten, men som sjefen sa, hun kunne ikke gå og legge seg med god samvittighet uten å ha gjort noe for hunden(og hun var også ute og sjekket på henne klokka tolv om kvelden, for sikkerhets skyld).

Nei, nå har jeg skrevet altfor mye her. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt det samme hundepensjonatet flere sommere på rad og er superfornøyde. I år er første året vi ikke skal til Kreta på mange år, men når vi reiser setter vi heller hundene hos Merete på Trofast enn privat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, TS har hatt en ekel opplevelse med kennel, men sånn er det, noen er bra andre er dårlige. Jeg for min del har hatt hund på kennel 3 ganger, og de 2 første var gode opplevelse den siste var så som så. 2. og 3. gang var samme kennel, men jeg merket på hele hunden han at han hadde mistrivdes sist han var der, uten at jeg vet ikke hvorfor, hun som har kennelen hadde ikke merket noe forskjell på han fra forge gang han var der (jeg mistenker for lite mosjoen). Jeg kommer aldri til å sete mine hunder på en kennel jeg ikke har fått anbefalt fra folk jeg stoler på eller at jeg selv har vært der ope tidligere å sett på fasilitetene og pratet med de som driver stedet!

At kennler tar litt ekstra betalt for medisinering er forståelig, om det ikke bare er å blande noen tabletter i maten. Det tar noe ekstra tid og organisering. At de "misliker" at folk har eget för med til hundene er uforståelig, det er ikke alle hunder som tåler å plutseløig bytte for, selv om det er for en kortere periode. Og har de ennå allergi kan det være skadelig. Jeg har alltid med eget för til min, selv om personalet synes det er litt ekkelt med V&H, så har de aldri klagd :D

Grunnen til at mange kenler ikke ønsker at folk bringer med seg tepper er at det er en smittekilde. Hunden din kan være frisk bærer av visse virus og bakterier, noe man vil unngå å få inn på en kennel. Også er det da en gang sånn at skulle uhellet være ute og kennelen må vaske dine tepper og kanskje 6 andre sine, så skal de huske hvilket teppe er hvemsitt. Og noen mennesker, sørgelig men sant, reagerer med å bli veldig missfornøyde og kanskje gjøre det til en "dårlig erfaring" om teppet de fikk var feil eller ødelagt (hunder i stress kan ødelegge ting). Jeg tror også at det er naturlig at hunder stresser under kennelopphold, men noen hunder takler det bedre enne andre.

At noen velger å sette sammen hunder når eier har gitt beskjed om at det ikke skal skje, er rett og slett kontraktbrudd, uansvrlig og uakseptabelt. Jeg tror jeg hadde anmeldt stedet om det hadde skjedd min hund! Beklagligvis så hørere man litt for ofte om slike episoder; min tidligere sjef fikk hunden sin regelrett kastrert av en annen hund. Og de som drev stedet hadde ikke sett at han var skadet ennå den ene testikkelen ikke lengere var i pungen sin :blink::o:icon_confused:

Følg alltid magefølelsen når det kommer til å sette bort det kjæreste man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tror det har mer for seg å spørre om erfaringer med en spesifikk kennel man vurderer å bruke enn å spørre om erfaringer med kennel generelt fordi det varierer så voldsomt med hvem som driver det og hvordan fasiliteter det er på stedet.

Jeg har hatt hunden min på kennel en gang, da i to uker. Jeg spurte på forhånd om jeg kunne komme å se på stedet og hilse på hun som drev det, og hun tok seg god tid og brukte sikkert en halv time på å vise meg rundt og skravle. Hunden min trivdes godt der, men han er også en selvsikker, selvstendig fyr som ikke har noen problemer med å være alene. Han var selvfølgelig hysterisk glad når jeg henta han, men det betyr ikke at han har hatt det dårlig. Han hadde gått opp i vekt, noe som er ganske imponerende for en hobbyanorektiker på kennel (men hadde selvfølgelig ikke fått så mye trim som hjemme). Hun syntes han var fryktelig sjarmerende som smiler og snerrer når han er glad, og det hadde hun ikke fått sett om han ikke hadde trivdes. Var ikke noe problem å ta med egen mat, men det dyret mitt funker greit på det meste, så det gjorde jeg ikke. Negativt er jo at han selvfølgelig ikke fikk på langt nær så mye aktivitet som hjemme, men det kan man faktisk ikke forvente av en kennel syns jeg. Tur fikk han, men ikke så mye som han er vandt til (at han løp i store sirkler i langline som han blir longert tyder på at han hadde en del ekstra energi :whistle: ). Men jeg tror ikke hunden lider fryktelig av å ikke få flere timer aktivitet hver dag i et par uker heller. Alt i alt en positiv opplevelse, og jeg setter han nok samme sted om jeg skal bort uten privat pass igjen. Men jeg setter ikke igjen hunden min hvor som helst og vil både høre andres erfaringer og se stedet selv før jeg bestiller plass. Tror forøvrig at dette var samme plassen som dratini hadde brukt andre gangen? Pias?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

Tror forøvrig at dette var samme plassen som dratini hadde brukt andre gangen? Pias?

Jepps! Og jeg er strålende fornøyd med oppholdene som våre hunder har hatt der. De ligger endel mil kjøring unna, men det gjør jeg glatt for å vite at hundene har det godt. I fjor da Odin og Amy skulle tilbringe en uke der, jeg tok de ut av bilen og Pia tok en av hundene i kobbelet. Amy dro henne inn til "plassen sin" og halen gikk som en propell! Mens jeg og Odin kom halsende etter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Therese-: Må bare nevne at jeg synes det er rart hunden din får mindre mosjon der enn hjemme? Hundene som er her, må ofte nesten doble fôrmengden de får hjemme, mens de er her, fordi de bruker så mye energi. Iallefall spesielt fuglehunder av diverse slag. En vorsteher som fikk 8 dl/dag hjemme, måtte opp i 1,3 liter om dagen her(det var max av hva vi turde å gi ham), og likevel ble han tynnere, bare av å leke med en gordon setter ute. (så er de dog ute i minimum 4 timer om dagen, opp til 6 timer.) Men vi går sjelden/aldri tur, så sant vi ikke ser at hunden trenger det. Vi har også en engelsk setter her nå, som er økt i fôrmengde og fôrtype mens han er her, til et fôr med mer fett, fordi han bruker så mye energi, og har økt fra 8 dl til 1,3 liter. Han er bare sammen med en rolig puddeltispe, men løper mye ute i innhegningene, da.

Anyways, bra at folk har gode erfaringer med kenneler, og ikke bare dårlige, man hører så mange dårlige erfaringer fra forskjellige folk. :ahappy: Men de dårlige erfaringene går jo gjerne igjen på enkelte steder også, da. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt hunder på kennel siden -70 tallet, før jeg måtte sette 2 stk. på kennel nå. De var der i 14 dager og virket som de hadde det helt topp. Jeg så dem ute når jeg hentet dem, de kjente nok igjen bilen og hoppet og spratt lykkelig. Når de ble hentet ut kom Kicki bort til meg med en gang, mens Theon måtte snuse litt ekstra før han kom. Det var ingen hysterisk hopping når de så meg og det tyder jo på at de har hatt det fint. De som arbeider der fikk en ekstra nuss før "hopp og sprett" ble tatt inn i bilen. De bruker samme for som meg så det var helt enkelt, ellers kunne jeg tatt med eget for. Kommer nok til å bruke dette dyrehotellet om igjen. Fikk melding underveis om at hundene hadde det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesh har pleid å være på dyrepasseriet i røyken 2 helger i mnd.

Hun blir superglad for å se de, hun flyr rett inn å begynner å leke og si hei til de andre hundene der (de går sammen alle sammen). Det er en meget rolig stabil flokk vil jeg si!

Tesh er alltid glad for å se meg, men etter et par minutter med hilsing er jeg total uinteressant.

Hun ser alltid godt ut når hun kommer derfra, spiser bedre der enn hjemme faktisk :lol:

De fikk desverre beskjed på fredag at de ikke kan drive lenger (av mattilsynet) fordi de ikke har bur med sluk. Det var vist heller ikke lov å ha hundene sammen (jeg pressiserer igjen at de tar inn hunder som passer med flokken, og de HAR bur, de brukes bare ikke).

Er det løpetid skilles tisper og hanner.

Ingen kranling hundene i mellom, og Tesh liker alle (hun kan være ganske skeptisk).

JEG ville ikke hatt Tesh steder hvor de står i hundegård alene, eller bare sover i bur.

På dyrepasseriet koser hun seg, sover på soverommet og er sammen med mennesker og hunder + kaniner og katter hele tiden. At mattilsynet mener noe annet synes jeg er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

-Therese-: Må bare nevne at jeg synes det er rart hunden din får mindre mosjon der enn hjemme? Hundene som er her, må ofte nesten doble fôrmengden de får hjemme, mens de er her, fordi de bruker så mye energi. Iallefall spesielt fuglehunder av diverse slag. En vorsteher som fikk 8 dl/dag hjemme, måtte opp i 1,3 liter om dagen her(det var max av hva vi turde å gi ham), og likevel ble han tynnere, bare av å leke med en gordon setter ute. (så er de dog ute i minimum 4 timer om dagen, opp til 6 timer.) Men vi går sjelden/aldri tur, så sant vi ikke ser at hunden trenger det. Vi har også en engelsk setter her nå, som er økt i fôrmengde og fôrtype mens han er her, til et fôr med mer fett, fordi han bruker så mye energi, og har økt fra 8 dl til 1,3 liter. Han er bare sammen med en rolig puddeltispe, men løper mye ute i innhegningene, da.

Anyways, bra at folk har gode erfaringer med kenneler, og ikke bare dårlige, man hører så mange dårlige erfaringer fra forskjellige folk. :ahappy: Men de dårlige erfaringene går jo gjerne igjen på enkelte steder også, da. :aww:

Nå må jeg først si at jeg ikke syns det er noe problem at hunden får mindre morsjon enn hjemme. Hunden har ikke vondt av mindre aktivitet et par uker, men ja, jeg er helt sikker på at hunden min får mindre aktivitet der enn hjemme og det er ikke mulig for de som driver kennel å gå så mye tur med hver hund (uten å øke prisen og ta inn færre hunder). Å stå fire timer i hundegård er da ikke fysisk aktivitet? Med mindre du har en hyperstressa hund som løper frem og tilbake inni der da. Da kan jeg skjønne han vil trenge mer mat og bli sliten, men spesielt bra er det ikke. Hunden min får ikke leke med andre hunder når ikke jeg er der, og da kan jeg virkelig ikke forstå hvordan du kan mene han får mer aktivitet på en kennel enn hjemme? Ja, de får en liten tur stort sett hver dag (litt avhengig av hvor mange hunder hun har inne hvor mye tur det blir), men mot å gå flere timer og/eller trene lydighet og bruks så kan jeg virkelig ikke se hvordan å stå fire timer ute i hundegård skal være mer aktivitet? At hunden min trengte mindre for (og ikke høyenergi som han får hjemme) ser jeg forøvrig på som positivt, for det betyr at han har slappa av og ikke stressa mens han har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering; ved avhenting av hundene, var det plutselig ikke noe problem med egen mat eller medisiner, men ifølge kenneleieren hadde jeg ("hun som leverte hundene") vært MEGASTRESSET og det kunne derfor oppstått "litt misforståelser"...Til orientering er jeg absolutt ikke lett å stresse opp, og jeg ventet rolig og tålmodig mens de skrev inn hundene :D Den ene hunden hadde 4 flått i pannen (ingen krise!) men dette trodde de visst var kritikk av kennelen...og ringte senere på kvelden for å si at hos dem FANTES det ikke flått, og hundene hadde vært så full i flått da de kom at "buret" deres måtte spyles for blod hver dag! (etter flått som hadde falt av og hundene hadde tråkket på)...tilfeldigvis gikk jeg over alle 3 bare 2 timer før jeg leverte dem, og ingen av dem hadde da synlige flått... Hundene så forøvrig fine og rolige ut, så de har helt sikkert hatt det fint mens vi var borte, men konklusjonen min er allikevel at det blir siste gang jeg leverer en hund på kennel (disse var ikke mine, men andre i familien sine) - min egen hund har bodd hos en venninne av meg, og har STORkost seg ;)

Edit for å si at de har gått noe opp i vekt, så antagelig har de fått lite mosjon siste uken...og de drakk nesten 2 liter med vann HVER når de kom hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke vi skal da alle kenneler over en kam, bare fordi du har hatt negativ erfaring med en ;) Det finnes mange der ute som er veldig bra, noen som er helt ok og noen som ikke er bra i det hele tatt.

Ja, det er sikkert mange som er bra, men nå har jeg hatt dårlig erfaring med de to jeg har prøvd...og lar det være med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da er alle dårlige ;) Jeg er ikke noe glad i å sette hundene mine på kennel jeg heller, men må jeg, så sørger jeg for å vite hvor de skal via erfaringer, samtale med de som jobber der og gjerne en titt på fasilitetene først. Deretter bestemmer jeg meg. Setter ikke hundene mine på ett sted fort og gæli rett og slett fordi det kan være galt der.

Jeg har hittil i mitt lange hundeliv aldri opplevd noe negativt med de få opphold hundene mine har hatt noe sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver??? Jeg sier ikke at alle er dårlige, jeg sier at jeg ikke har vært fornøyd med de to jeg har prøvd...Jeg antar at de FLESTE kenneler er bra (og disse to hadde også blitt anbefalt av perifert kjente - perifert, fordi veldig få av mine hundevenner benytter seg av kennel; vanligvis passer vi for hverandre), men pga den dårlige erfaringen jeg har gjort meg, så har jeg rett og slett mistet lysten til å prøve flere steder... Det er tross alt familiemedlemmer man leverer fra seg...

Flott at du bare har positive erfaringer, men hvis du leser hele tråden, så ser du også at jeg ikke er alene om å ha dårlige erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg først si at jeg ikke syns det er noe problem at hunden får mindre morsjon enn hjemme. Hunden har ikke vondt av mindre aktivitet et par uker, men ja, jeg er helt sikker på at hunden min får mindre aktivitet der enn hjemme og det er ikke mulig for de som driver kennel å gå så mye tur med hver hund (uten å øke prisen og ta inn færre hunder). Å stå fire timer i hundegård er da ikke fysisk aktivitet? Med mindre du har en hyperstressa hund som løper frem og tilbake inni der da. Da kan jeg skjønne han vil trenge mer mat og bli sliten, men spesielt bra er det ikke. Hunden min får ikke leke med andre hunder når ikke jeg er der, og da kan jeg virkelig ikke forstå hvordan du kan mene han får mer aktivitet på en kennel enn hjemme? Ja, de får en liten tur stort sett hver dag (litt avhengig av hvor mange hunder hun har inne hvor mye tur det blir), men mot å gå flere timer og/eller trene lydighet og bruks så kan jeg virkelig ikke se hvordan å stå fire timer ute i hundegård skal være mer aktivitet? At hunden min trengte mindre for (og ikke høyenergi som han får hjemme) ser jeg forøvrig på som positivt, for det betyr at han har slappa av og ikke stressa mens han har vært der.

Nå snakker jeg ikke om små hundegårder altså, men luftegårder med litt størrelse, der de faktisk kan løpe litt rundt og snuse og titte. Å stå rett opp og ned i en liten hundegård er jo selvsagt ikke noen måte å få mosjon på, det skjønner jo jeg også. :aww: Men hun har kanskje ikke store innhegninger? Vi har jo flere store innhegninger der vi bytter på så alle hundene får vært ute i de store innhegningene, ikke bare på de små ute-bingene utenfor plassen sin. Om man ikke har store luftegårder skjønner jeg jo også at man må gå tur med hundene. Vi har jo også et svææært jorde som de får løpe/tusle på, bare de hundene vi er sikre på at vi får tak i igjen da, og de fleste bruker det jordet ganske aktivt, selv om noen få såklart bare står og trykker ved døra og vil inn for å få mat. :P

Det er jo kjempepositivt at hunden din går opp i vekt mens han er på kennel, ikke stresser og tydeligvis har god appetitt, det er jeg helt med på! Jeg ble bare overrasket, siden vi ser at mange av hundene her går lett ned i vekt, og må ha en del mer mat enn det de får hjemme, fordi de bruker såpass mye energi ute, selv om de ikke stresser, bare er aktive ute. De jeg nevnte som har brukt mest energi, har jo også hatt selskap av tispe da, som de har lekt litt med, men ikke veldig mye, de har faktisk vært nesten roligere med selskap. Vi har dog flere som vi ikke har noen sammen med også, både etter eiers ønske, og fordi vi rett og slett ikke har noen som passer sammen med dem mens de er her. Men generelt sett trenger hundene mer mat her enn hjemme, merker vi. At det er annerledes andre steder er helt ok, jeg bare lurte på hvordan de gjorde det der. :ahappy:

Edit: Glemte å skrive at hundene jo ikke står ute 4 timer i strekk, men at de er ute fra 08.00-10.00, 14.00-16.00, og 19.30-21.00, og da bytter de på å være i de store innhegningene, så alle får vært lenge ute der hver lufting. :) Vi har tilsammen 7 "store" innhegninger(de varierer i størrelse og utforming, så vi bytter også på hvem som står i hvilken innhegning), så vi har litt å lufte på. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke å skrive noe, men må bare tilføye én ting. Dårlig kundebehandling er ikke god reklame, nei, men det er ikke nødvendigvis det som karakteriserer en dårlig kennel. Ikke alle er like god på kundebehandling, og hundefolk har ofte merkelige oppfatninger om hundehold, og det finnes like mange meninger som eiere. Så, kundebehandling er viktig, men det som virkelig teller er at hunden har det bra og blir ivaretatt på kennelen hvor den står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå snakker jeg ikke om små hundegårder altså, men luftegårder med litt størrelse, der de faktisk kan løpe litt rundt og snuse og titte. Å stå rett opp og ned i en liten hundegård er jo selvsagt ikke noen måte å få mosjon på, det skjønner jo jeg også. :aww: Men hun har kanskje ikke store innhegninger? Vi har jo flere store innhegninger der vi bytter på så alle hundene får vært ute i de store innhegningene, ikke bare på de små ute-bingene utenfor plassen sin. Om man ikke har store luftegårder skjønner jeg jo også at man må gå tur med hundene. Vi har jo også et svææært jorde som de får løpe/tusle på, bare de hundene vi er sikre på at vi får tak i igjen da, og de fleste bruker det jordet ganske aktivt, selv om noen få såklart bare står og trykker ved døra og vil inn for å få mat. :P

Det er jo kjempepositivt at hunden din går opp i vekt mens han er på kennel, ikke stresser og tydeligvis har god appetitt, det er jeg helt med på! Jeg ble bare overrasket, siden vi ser at mange av hundene her går lett ned i vekt, og må ha en del mer mat enn det de får hjemme, fordi de bruker såpass mye energi ute, selv om de ikke stresser, bare er aktive ute. De jeg nevnte som har brukt mest energi, har jo også hatt selskap av tispe da, som de har lekt litt med, men ikke veldig mye, de har faktisk vært nesten roligere med selskap. Vi har dog flere som vi ikke har noen sammen med også, både etter eiers ønske, og fordi vi rett og slett ikke har noen som passer sammen med dem mens de er her. Men generelt sett trenger hundene mer mat her enn hjemme, merker vi. At det er annerledes andre steder er helt ok, jeg bare lurte på hvordan de gjorde det der. :ahappy:

Edit: Glemte å skrive at hundene jo ikke står ute 4 timer i strekk, men at de er ute fra 08.00-10.00, 14.00-16.00, og 19.30-21.00, og da bytter de på å være i de store innhegningene, så alle får vært lenge ute der hver lufting. :) Vi har tilsammen 7 "store" innhegninger(de varierer i størrelse og utforming, så vi bytter også på hvem som står i hvilken innhegning), så vi har litt å lufte på. :ahappy:

Joda, hun jeg hadde Ekko hos har en stor løpegård i tillegg til de som er knytta til hver bås, og alt er over mattilsynets krav i størrelse. Så det er ikke det det går på, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det er logisk at hunden min skal få mer aktivitet av å stå i en hundegård alene enn han får hjemme. Uavhengig av hvor stor hundegårdene er. Min hund, og alle trygge, rolige og godt aktiviserte hundegårdshunder jeg har kjent har vært dønn rolige i hundegård. Tusler litt rundt og snuser, ligger og slapper av, tusler til et nytt sted osv. så sant det ikke skjer noe rundt gården. Hvordan gir det mer trening enn å gå lang tur hver dag og trene bruks/lp flere ganger i uka? Hundegårdens størrelse har liten betydning. Hunden gjør jo ikke annet der enn å tusle rolig rundt og legge seg og slappe av? Noen vil kanskje børne litt rundt de første minuttene.

At mange hunder kan trenge mer mat på kennel fordi de drar seg opp på at det er andre hunder der, ny stituasjon osv. kan jeg godt forstå, men at de skal trenge mer for fordi de får så mye aktivitet i hundegård, hvis de ikke har noen å leke med, ser jeg overhode ikke logikken i. Da tror jeg ikke hunden er så avslappa og trygg på situasjonen som du mener den er. Eller at den er vandt til veldig lite aktivitet...

Det var ikke egentlig meningen å starte en diskusjon ut av dette, men jeg kan ikke forstå logikken din. Også gjentar jeg for sikkerhets skyld at dette ikke er kritikk til kennelen jeg brukte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Joda, hun jeg hadde Ekko hos har en stor løpegård i tillegg til de som er knytta til hver bås, og alt er over mattilsynets krav i størrelse. Så det er ikke det det går på, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det er logisk at hunden min skal få mer aktivitet av å stå i en hundegård alene enn han får hjemme. Uavhengig av hvor stor hundegårdene er. Min hund, og alle trygge, rolige og godt aktiviserte hundegårdshunder jeg har kjent har vært dønn rolige i hundegård. Tusler litt rundt og snuser, ligger og slapper av, tusler til et nytt sted osv. så sant det ikke skjer noe rundt gården. Hvordan gir det mer trening enn å gå lang tur hver dag og trene bruks/lp flere ganger i uka? Hundegårdens størrelse har liten betydning. Hunden gjør jo ikke annet der enn å tusle rolig rundt og legge seg og slappe av? Noen vil kanskje børne litt rundt de første minuttene.

At mange hunder kan trenge mer mat på kennel fordi de drar seg opp på at det er andre hunder der, ny stituasjon osv. kan jeg godt forstå, men at de skal trenge mer for fordi de får så mye aktivitet i hundegård, hvis de ikke har noen å leke med, ser jeg overhode ikke logikken i. Da tror jeg ikke hunden er så avslappa og trygg på situasjonen som du mener den er. Eller at den er vandt til veldig lite aktivitet...

Det var ikke egentlig meningen å starte en diskusjon ut av dette, men jeg kan ikke forstå logikken din. Også gjentar jeg for sikkerhets skyld at dette ikke er kritikk til kennelen jeg brukte :)

Jeg vet ikke, jeg. Jeg ser iallefall at mange av hundene som er her, er veldig aktive i hundegården. Noen få bruker såklart mye energi på å "krangle" med andre hunder, altså bjeffe på dem, men de fleste traver faktisk mye rundt, snuser og bruker seg aktivt. Spesielt jakthundene, settere, vorstehere og pointere blant annet. Nå ser alltid hundene som er her, andre hunder, så det kan ha noe med det, at de traver bort for å se på den ene, så for å se på den andre, så for å titte ned mot saueinnhegningen der det kanskje står en katt, så bort for å se under låvebrua om det er noen mennesker utenfor der, osv. I den innhegningen, da. De som er på storjordet, løper ned for å bjeffe på hestene på andre siden av gjerdet, for å se på sauene som går bortenfor på bortre langsiden, tilbake til der inngangen er for å se om vi er der, osv, så de får brukt seg mye. Såklart vi gjerne har noen som ikke bruker innhegningene så mye, men de fleste får brukt seg en del når de er her, og jeg vil ikke si at de er så utrolig stresset likevel. Noen "stressere" har vi, ja, som girer seg fryktelig opp over andre hunder, men det er ikke mange. :)

Jeg forstår helt klart logikken din, og hvordan det er der, men her er det iallefall slik at de faktisk bruker seg en del ute, er aktive i innhegningene. Har vi noen som bare står rett opp og ned og knapt får gått på do i innhegningene, så skjønner jeg jo såklart at de ikke behøver like mye mat som en som faktisk bruker innhegningen og er mer utforskende/nysgjerrig/aktiv, og at de gjerne behøver å gå tur i stedet, noe vi faktisk gjør med de få som ikke trives i/bruker innhegningene.

Edit: Så må jeg også si at hundegårdene våre er ikke bare firkantede, grusede hundegårder, evt med litt gress. Her er det avlange innhegninger som går i vinkel bak pensjonatet, mot et sauejorde, med masse bringebærbusker i, vi har et storjorde med nesten hodehøyt gress som grenser mot hesteinnhegninger og et annet sauejorde, samt langs husveggen, så de kan se rett på inngangsdøren min, en innhegning som grenser mot veien og tunet med gress og ugress i, og en bak pensjonatet som grenser mot saueinnhegning og låven, så de har ganske mye å se på mens de er ute, og mye å holde seg i aktivitet med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Brukte ca 1 år på tilvenning. Hunden var på det tidspunktet 6år og katten ca 1,5år. Brukte grinder for å skille de innendørs og motbetinging som treningsmetode.  Hunden har alltid vært ganske gira på å jage katter, så er ganske overasket over at de ble venner til slutt. Skal sies at katta er ganske hard i hode og oppsøkte hunden selvom hunden ble gærn.  Med valp ville jeg sørget for at den overhode ikke får jage kattene. 
    • Hei! Vi har en toller valp som nå snart er 6 måneder. Hatt han i 4 måneder nå. Han er vill etter våre 2 katter, vil jage de, noe vi ikke lar han få lov til. Vi bruker belønningsbaserte metoder og kjefter ikke eller bruker streng stemme når han bjeffer eller bykser mot kattene i bånd, men forholder oss rolige og avleder han/ber han komme/sitte ol. Vi belønner rolig atferd og kontakt med oss rundt kattene men det går ikke å ha han løs i samme etasje med de, da bare løper han bort til de og kattene løper vekk med en gang. Vi har et kattetre de sitter i med egen tilgang fra trappa (de har hele trappa og 2. Etage for seg selv).  Vil gjerne høre deres erfaringer om hvor lang tid det kan ta å få de til å leve sammen i fred.  Ps: ønsker ikke diskusjon på valg av belønningsbasert metode.
    • Dette med hundenavn ble litt interessant her jeg bor: Naboen ville kalle valpen sin for Bindi. Og da kom jeg til å tenke på andre i hundeklubben som har fått valp i løpet av det siste året; Indi, Chili, Isi, Tilli og Milli osv (nå skriver jeg navnene som du uttalet; de skrives gjerne med "Y" eller "ee" eller "ie") - Veldig populært med to i'er i navnet. Da jeg fikk min forrige hund var det langt mer variasjon; Bamse, Sky, Nova, Luna, Peik, Sol osv... Er dette bare hos oss? Eller er disse navnene med to i'er mer vanlig over hele landet?
    • Utrolig fin og kjekt å lese at du er så aktiv med han 
    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...