Mari Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 Good for you, Breton! Jeg opplever også drastiske endringer i både helse og velvære på lavkarbo. Det er medisin for meg rett og slett. Jeg testet ny pizzabunn i dag og den var god! 2 egg 1 dl fløte eller vann salt etter smak 4 ss olivenolje 3 ss fiberhusk Forvarm ovn til 200 grader. Visp egg, salt, fløte og olivenolje. Bland inn fiberhusk og la den svelle i noen minutter. Oppskriften sa at den skulle kjevles ut, men det gikk ikke hos meg, så den ble bare spredd utover bakepapiret på stekeplaten. På med saus, topping og ost, inn i ovnen til osten er gyllen. Voila! Tatt fra "Lavkarbo" av Ulrika Davidsson. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
breton Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 TonjeM: lag sellerirot pom frittes, det er godt og funker jo til lavkarbo! Vi bruker det masse, lager fløtegratinerte sellerirot skiver og pommes frites av det. Gjør at potetsavn ikke blir så ille! Smaker det veldig sellerirot? Jeg liker i utgangspunktet ikke den smaken, men kan spise det i noen sammenhenger, feks. røsti"poteter" laget av sellerirot og ost. Good for you, Breton! Jeg opplever også drastiske endringer i både helse og velvære på lavkarbo. Det er medisin for meg rett og slett. Ja, jeg opplever det også sånn. Den pizzabunnen så veldig god ut. Det er en av de få kokebøkene jeg ikke har, er den bra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mari Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 røsti"poteter" laget av sellerirot og ost. Oppskrift? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
breton Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 Oppskrift? http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1189046#post1189046 Jeg brukte ca. 50-50 av sellerirot og ost. Veldig godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 Smaker det veldig sellerirot? Jeg liker i utgangspunktet ikke den smaken, men kan spise det i noen sammenhenger, feks. røsti"poteter" laget av sellerirot og ost. Om du lage fløtepoteter av det, så smaker det veldig lite, hvor lengre du har det i ovnen mindre smak. Pommes frites smaker lite er brae en liten smak som jeg synes er god. Virkelig digger sellerirot til potet erstatning jeg brukre den jo bare som jeg ville brukt vanlige poteter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
breton Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 Om du lage fløtepoteter av det, så smaker det veldig lite, hvor lengre du har det i ovnen mindre smak. Pommes frites smaker lite er brae en liten smak som jeg synes er god. Virkelig digger sellerirot til potet erstatning jeg brukre den jo bare som jeg ville brukt vanlige poteter! Så bra, da skal jeg prøve det mer. Pommes fritesen din så god ut i hvert fall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 Så bra, da skal jeg prøve det mer. Pommes fritesen din så god ut i hvert fall vi har alt for mye av den har til biff,svinefilet,kylling etc. Vi spiste jo alltid ris før. Nå har vi matplan for en uke med bare lavkarbo - står fortsatt igen å få til lunsjer og frokost sakte men sikkert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mari Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 http://forum.lavkarb...046#post1189046 Jeg brukte ca. 50-50 av sellerirot og ost. Veldig godt. Åh, det så veldig lovende ut. Dette må være glimrende til elgbiffen og fløtesausen. Tusen takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 jo dere, lavkarbodamer. Hvordan lager dere sauser? hvilke sauser er lov og hvordan lages de? *hilsen en som ikke kan lage saus egentlig* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
breton Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 Lunsjtips: Jeg kjøper mye av de billige pakkene med kyllinglår på kiwi, steker alle på en gang og fryser de ned enkeltvis. Et sånt og litt salat er kjempebra lunsj. Jeg gjør det samme med kyllingvinger og koteletter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mari Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 Tja, på slump. En base av smør og fløte som varieres med diverse ting med lav karbohydratinnhold. Surre litt løk og hvitløk i smør, en neve aromasopp kanskje, noen cherrytomater. Fløte, og så putre til den er passe tykk. Ellers er bearnaise lett å lage fra scratch. De svenske LCHF chicksa har også mange sausoppkrifter ser jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
breton Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 jo dere, lavkarbodamer. Hvordan lager dere sauser? hvilke sauser er lov og hvordan lages de? *hilsen en som ikke kan lage saus egentlig* Jeg bruker ikke så mye saus egentlig, men jeg er svak for fløtesaus og bruker det mye. Det er jo i prinsippet bare å helle fløte over hva som helst og så smaker det bra. Bruker også mye creme fraiche til feks fisk og lager saus av det. Jacobs utvalgte berneaise er ikke så verst på karber faktisk, og er veldig god hvis man vil ha noe raskt og lettvint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 vi har funnet den bernaisen med minst karbs. Saumfarte en liten haug bokser på butikken så den går liksom akkurat. Men kunne gjerne tenkte meg å lært å lage selv. Sikkert mer sunt også får ta en dag og prøve! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirm Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 vi har funnet den bernaisen med minst karbs. Saumfarte en liten haug bokser på butikken så den går liksom akkurat. Men kunne gjerne tenkte meg å lært å lage selv. Sikkert mer sunt også får ta en dag og prøve! Vi får avsette en kveld til sauselaging! Jeg er elendig på det selv. Og så burde vi importere tulip for en kveld til det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 17. September 2011 Rapporter Share Skrevet 17. September 2011 Vi får avsette en kveld til sauselaging! Jeg er elendig på det selv. Og så burde vi importere tulip for en kveld til det. haha, vi har tv med masterchef og komfyr! Vi får ta en kveld og prøve flere forskjellige Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirm Skrevet 18. September 2011 Rapporter Share Skrevet 18. September 2011 haha, vi har tv med masterchef og komfyr! Vi får ta en kveld og prøve flere forskjellige Ha ha. Ja. Nesten som vi burde filmet det til stor underholdning en dag og. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 20. September 2011 Rapporter Share Skrevet 20. September 2011 Nå er jeg helt over. Føler meg verken bra eller dårlig, føler meg som før men er nå flink og spiser frokost og lunsj! vi får nå se utover uka magen er ganske ok, tålt det meste. lengre enn vanlig iallefall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 22. September 2011 Rapporter Share Skrevet 22. September 2011 3kg ned siden søndag Jeg slet litt idag når jeg dro til byen og hadde glemt å spise. men fikk kjøpt salat og litt attått og gavla innpå. Så var jeg hos venner og fikk servert risotto med sopp og kylling og hvitvin så jeg spiste masse kylling og litt sopp og sånt også ville de skjenke meg med madeira men tok bare bittelitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
breton Skrevet 23. September 2011 Rapporter Share Skrevet 23. September 2011 3kg ned siden søndag Jeg slet litt idag når jeg dro til byen og hadde glemt å spise. men fikk kjøpt salat og litt attått og gavla innpå. Så var jeg hos venner og fikk servert risotto med sopp og kylling og hvitvin så jeg spiste masse kylling og litt sopp og sånt også ville de skjenke meg med madeira men tok bare bittelitt Bra jobbet, og gratulerer med flott resultat . Husk at det man går ned i starten er mye vannvekt og at man ikke går ned like mye hele veien. Det er vanlig med stillstand uke 3 feks. Bra "krisemat" er også feks babybel, skivet ost og skinke, nøtter hvis man har det i opplegget sitt (fortrinnsvis ikke cashew eller peanøtter) eller til nød skyr. Litt lite fett i den, men mye proteiner og lite karbo. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xxx12345 Skrevet 26. September 2011 Rapporter Share Skrevet 26. September 2011 Dagens middag: 1 blomkål i biter (kokes litt mør) 1 broccoli i biter Resten av lørdagens svinestek Fløtesaus med revet ost i Måk i en stor ildfast form, strø mer ost på, 200 grader til osten er gylden på toppen. Middag for mange dager for meg Vekta går ned jevnt og trutt, snitt 1 kg pr uke. Storform! Me like Men skal få legen til å sjekke kolestrol osv når jeg skal til endokrinologen snart, sånn for sikkerhets skyld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 26. September 2011 Rapporter Share Skrevet 26. September 2011 Jeg tenkte å lage Stekt aubergine, som jeg legger lagvis med tomatsaus,mozarella og parmesan i form og steker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 26. September 2011 Rapporter Share Skrevet 26. September 2011 Jeg tenkte å lage Stekt aubergine, som jeg legger lagvis med tomatsaus,mozarella og parmesan i form og steker det ble lasagne lagde tomatsaus av hvitløk, løk, paprika, hakka tomater på boks og kjøttdeig oppi. Hvit saus fra ostelasagnen til Mari mellom lagene og aubergine og ost på toppen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 5. Oktober 2011 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2011 Hvor ofte skjekker lavkarbofolk kolestorolet sitt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
breton Skrevet 5. Oktober 2011 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2011 Jeg sjekker mitt hvert halvår av andre årsaker enn at jeg går på lavkarbo. Sist hadde totalkolesterolet gått ned, og det gode opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FruSusanneKGulliksen Skrevet 5. Oktober 2011 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2011 Jeg går på lavkarbo. Er normalvektig. Men går på det pga helsen. Merker stor forskjell Følges opp av rikshospitalet og kardiolog der pga hjerte mitt . D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts