Gå til innhold
Hundesonen.no

Krav fra oppdretter

insolita

Recommended Posts

Har absolutt ikke noe problem med noen oppdretter jeg altså (aner ikke engang hvem det er), jeg bare kom over en god del oppdrettere med pussige klausuler i kontraktene sine, herunder kastrasjon.

Det pussige ved klausul om kastrering er jo at det er forbudt og dermed allerede lovbestemt.Det burde være en selvfølge at en kjøper akter å følge Norges lover, tenker jeg. Med fare for å skite i eget reir, våger jeg meg frampå her, for jeg har jo en kastrat. I og med at vi er inne på temaet, kan jeg jo innrømme at jeg syns kastrering av sinnahunder som atferdsendrende tiltak er mer betenkelig enn de fleste andre unnskyldninger jeg har hørt. Hunden min har ikke endret atferd i det hele tatt, bortsett fra ren seksualdriftstyrt sådan og heldigvis for det.

Egentlig syns jeg det er fint at oppdrettere tar sine valper og deres fremtid seriøst og bidrar litt til at valpekjøperne innfrir visse krav. Egentlig burde det kanskje vært enda flere krav rundt dette med å skaffe seg hund. Så hadde vi kanskje sluppet så mange omplasseringer av pubertale hannhunder, diverse blandinger som slett ikke var planlagt eller hunder som tilbringer flesteparten av døgnets timer i bur fordi eieren ikke vet bedre, eller gidder å ta sitt hundehold på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Og bare så det er sagt; vet man me seg selv at man ikke gidder å gjøre som kontrakten sier, så vær ærlig til oppdretteren og si det til han før kontrakten blir underskrevet..

For at man sitter å sier ja og jatter me, og så driter man i alt, er veldig useriøst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare så det er sagt; vet man me seg selv at man ikke gidder å gjøre som kontrakten sier, så vær ærlig til oppdretteren og si det til han før kontrakten blir underskrevet..

For at man sitter å sier ja og jatter me, og så driter man i alt, er veldig useriøst..

Ja, det er jeg enig i. Det går igrunnen begge veier. Forplikter oppdretter seg på noen måte i kontrakten, eller pålegger eiere f.eks å stille så og så mange ganger, bør de også følge opp med å foreslå aktuelle utstillinger, tilby skyss og/eller handlerhjelp etc. Men det gjør vel de fleste, der det er praktisk gjennomførbart.

Jeg har også veldig lyst til å være enig i klausulen om bruk av flexi, veldig enig, flexibånd er århundrets teiteste oppfinnelse, men altså, jeg syns dessverre at det er en meningsløs klausul. Bare tull, i grunnen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at oppdrettere setter krav. Selvom valpekjøper ikke må følge disse via lovverket.

Når jeg har solgt valper til folk som er usikre på om de ønsker å avle osv har jeg skrevet at jeg ønsker å godkjenne partneren. Dette er fordi det er så utrolig mye dritt på min rase, samt jeg syns gjentagelse eller å gjenta meget like kombinasjoner er unødvendig.

Skriver også at jeg har sterkt ønske om minst 1-2 utstillinger i året, fra fylte 1 år til 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men really? Det er et problem at hunden din ikke får hilse på alle fremmede hunder? Jeg gidder ikke ta kastreringsdiskusjonen, men dette "problemet" forsvinner ikke med ballene. Det finnes flere folk som meg der ute som ikke lar hundene våre hilse på hunder de ikke kjenner uansett reproduksjonsstatus. Og det er en ganske kjent greie at mange hunder ikke tåler kastrater, de kan fort bli litt mobbeoffer stakkar. Så du vil fortsatt øre folk på tur som ikke vil at hundene skal hilse av forskjellige årsaker. At hunder skal hilse på alt og alle handler jo uansett oftest om våre behov, ikke hundenes. Jeg tror de fleste hunder trives best med hundevenner de møter jevnlig, enn med en masse flyktige rumpesniff på tur.

Du trenger ikke å legge vrangsiden til hver gang skjønner du. Jeg lufter min hund i de samme omgivelsene hver dag, og det medfører at vi også støter på de samme hundene jevnlig. Det er også to hunder her som stadig kommer løs, hvorav i hvertfall den ene er agressiv mot hunder med testikler. Min hund er svært sosial, og ja, det er et problem at han ikke får lov til å hilse på brorparten av de hundene som går rundt her. Så det blir ikke masse flyktige rumpesniff, men hunder de møter jevnlig. Jeg har hatt kastrat i såpass mange år at jeg lett gjør det igjen. Det får være min og veterinærens vurdering.

Loven sier at en kontrakt som gir deg dårligere vilkår enn loven selv er ugyldig, men utenom det er kontrakt en kontrakt og er bindende.. Det er jo en avtale mellom deg og oppdretteren, du var jo enig når du skrev under. Så er du uenig me punktene i kontrakten, så lar du være å kjøpe valp der..

Jeg har ikke signert noen kontrakt jeg ikke har vært enig i, bare så det er understreket.

Det pussige ved klausul om kastrering er jo at det er forbudt og dermed allerede lovbestemt.Det burde være en selvfølge at en kjøper akter å følge Norges lover, tenker jeg.

Jeg følger norges lover, men kan likevel kastrere hunden min. Det hele vil være et tolkningsspørsmål, og jeg vil ikke ha noe problem med å finne veterinærer som vil utføre det i mitt tilfelle. Akkurat nå minner enkelte av dere meg litt om disse nei-til-abort-folkene.

Etter å ha trålet finn.no i noen uker, så må jeg si at jeg skulle ønske flere var kastrerte. Antall blandinger som ikke er målrettet rase- eller type-avl er altfor høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha trålet finn.no i noen uker, så må jeg si at jeg skulle ønske flere var kastrerte. Antall blandinger som ikke er målrettet rase- eller type-avl er altfor høyt.

At folk er idioter, er ikke noe som kan opereres ut på hundene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg følger norges lover, men kan likevel kastrere hunden min. Det hele vil være et tolkningsspørsmål, og jeg vil ikke ha noe problem med å finne veterinærer som vil utføre det i mitt tilfelle. Akkurat nå minner enkelte av dere meg litt om disse nei-til-abort-folkene.

Nei du gjør ikke det, og heller ikke de veterinærene som gjør det som rutine uten å stille sprøsmål, få en diagnose o.l.

Det er ikke opp til deg som enkeltindivid å tolke loven, den er alt tolket for deg. Og det du gjør er å bryte lovgivningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å legge vrangsiden til hver gang skjønner du.

WTF?

Jeg lufter min hund i de samme omgivelsene hver dag, og det medfører at vi også støter på de samme hundene jevnlig. Det er også to hunder her som stadig kommer løs, hvorav i hvertfall den ene er agressiv mot hunder med testikler. Min hund er svært sosial, og ja, det er et problem at han ikke får lov til å hilse på brorparten av de hundene som går rundt her. Så det blir ikke masse flyktige rumpesniff, men hunder de møter jevnlig.

Kastrert eller ikke så er det høyst sannsynlig hunder på denne runden som enten din hund ikke går så godt overens med, eller som ikke ønsker/bør hilse på din hund. Uansett baller eller ikke så skal både du og andre ha kontroll over hunden om den skal løpe løs, det betyr en innkalling som sitter helt uavhengig hvor sosial hunden er. Hvor sosial hunden din er faktisk helt irrelevant. Det er flott for den, men på lufterunden skal den uansett ikke løpe bort til andre hunder før det er avklart at det er greit. Og den skal kunne passere hunder uten å gå bananas i lek eller forventing, om ikke annet for din egen del. Så i så henseende forandrer ingenting seg ved å fjerne ballene. Det vil fortsatt finnes de av oss som ikke vil at fremmede hunder skal komme bort, ikke sant? Og det vil fortsatt finnes hunder som din ikke liker, eller som ikke liker din.

Å kastrere er ingen garanti for sosial omgang med andre hunder, det er tvert i mot et lite sjansespill.

Og igjen, det er mange her inne som har fortalt om hannhunder som blir mobbeoffer etter kastrering og at det er et reellt problem for dem. Det der kan gå begge veier, og det er kjekt å ha med i beregningen.

Jeg husker også at du skrev at hunden er nervesvak i burdiskusjonen? Forskning viser at hannhunder som er nervøse kan få lavere frykt terksler (og dermed økt aggresjon), enn om de får beholde testosteronet å trøtte seg på. På tisper er det omvendt, der gir kastrering en selvtillitsboost. Dette er ren biologi.

Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i dette, men det burde være av interesse. Hormoner har en direkte virkning på atferd, også kjønnshormoner har flere funksjoner enn kun på reproduksjon.

Når det kommer til kastrering er jeg opptatt av at folk tar informerte valg. Selv om jeg ikke nødvendigvis snakker om deg, så er det dessverre de færreste som gjør det.

Jeg har hatt kastrat i såpass mange år at jeg lett gjør det igjen. Det får være min og veterinærens vurdering.

Jeg har ikke skrevet et ord om du burde kastrere hannen din eller ikke. Det var ikke det jeg kommenterte i det hele tatt. Jeg reagerte på et av argumentene dine for å kastrere, for det har jo ikke sammenheng med baller i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Å ikke selge til folk som rutinemessig kastrerer hundene sine er helt kurant.

Det er nemlig ikke lov å gjøre dette etter gjeldende lovverk i Norge.

Krav om å ikke bruke flexi, frisere riktig osv er derimot urimelig og er en heftelse ved kjøpet.

Neida, dette er faktisk ganske så feil.

Man kan ikke nekte å selge til noen på grunnlag av alder, kjønn, etnisitet, seksuell legning osv..

Dersom kontrakten medfører redusert kontroll over den eiendelen man kjøper er en klausul som skal gi noe tilbake, da gjerne i form av redusert pris.. I motsatt fall er det ikke en gyldig klausul, og man kan som kjøper ignorere den elegant.

Det er oppdrettere som opererer med helt ville ting i kontraktene sine, som fri bruk i avl, rett til kull (x-antall) - som har gode garantier, men finner all verdens unnskyldninger til å ikke oppfylle dem hvis valpekjøper har klager.

Nei - det er mange steder jeg ikke ville kjøpt hund, det er i alle fall helt sikkert.

Personlig har jeg ikke mange krav i kontraktene - hunden skal HD/AA røngtes og øyenlyses. Samt at jeg ønsker at de deltar på MH, og minst en utstilling etter fyllte 9 måneder. Utover det kan de gjøre som de vil egentlig. Men jeg setter også pris på å få beskjed om de ikke kan ha hunden lenger osv.

Med mindre jeg selger på deleier avtale så ville det ikke falle meg inn i granskauen å forlange gratis bruk av hunden i avl osv. - jeg ville heller ikke satt restriksjoner på kjøpers bruk osv. - enkelte gjør det og det er en forbanna uting rett og slett.

Jeg selger til hvem jeg vil - shoot me :)

Det stemmer jo i teorien, men i praksis så fungerer det ikke slik.

You and me both liksom :)

Jeg selger valp til hvem jeg vil, og om jeg ikke liker en person som kontakter meg så selger jeg rett og slett ikke valp til vedkommede og da kan han være rosa for alt jeg vet, I don't care - mine valper selges til folk jeg føler vil gi hunden ett godt liv. Det vil si, er forberedt på 10-15 år med hund, er aktive, virker oppegående nok til å forstå hva jeg sier, og jeg stiller kravene FØR jeg vurderer de som valpekjøpere. 1. De skal ha genuint lyst på hund 2. De skal ha genuint lyst på akkurat denne rasen 3. De skal ha en tilfredstillende løsning i forhold til valpetiden og hjemme alene trening - tre ukers ferie er IKKE tilfredstillende på noen som helst måte og er det all tiden de kan tilby slik at valpen må være hjemme alene fra den er 11 uker gammel så får de ikke kjøpe valp - sånn er det bare. 4. De får heller ikke kjøpe valp dersom løsningen er at små barn skal ha ansvaret for lufting osv.

...og ja, jeg har sagt nei til flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lovlig det er å kastrere og ikke er en vurderingssak.

Fra loven om dyrevelferd §9 heter det;

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.

Til syvende og sist er veterinærer mennesker som vil kunne tjene økonomisk på å gjøre disse inngrepene. Selvfølgelig tenker ikke alle slik, men at det er en motivasjon for mange er jeg ikke i tvil om.

Da vi kastrerte eldstemann (av ymse irrelevante grunner) var det ikke akkurat noen utspørring fra de to veterinærene vi snakket med om det. Den ene sa noe sånn som "så er det bare å komme innom hvis dere vil kastrere - dette er hva det koster" - H*n spurte altså aldri hvorfor kastrering var aktuelt, eller tok bryet med å sjekke hunden. Den andre veterinæren spurte riktignok hvorfor, men godtok vår to setnings enkle forklaring uten noe mer.

Det smått ironiske med dette er at før vi bestemte oss for å kastrere så gruet vi oss til å ta den samtalen med veterinæren, og trodde vi måtte ha virkelig gode argumenter, muligens bli henvist til adferdsterapeut, bli anbefalt å prøve kjemisk kastrering først og så videre.

I vårt tilfelle er jeg ikke i tvil; vi gjorde det riktige ved å kastrere. Ja, der er også noen negative sider, men disse blir veid opp for ganger ti med de mange positive sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og når man vet at kastrering er et risikofylt inngrep (ja, jeg har hørt om ganske mange hannhunder som har fått tildels store problemer som følge av inngrepet), burde valget være lett med tanke på risikoen: så lenge hunden ikke har overdreven kjønnsdrift, er kastrering et valg man ikke bør ta. Da bør man heller investere i et godt hundekurs og lære seg hvordan man trener og håndterer en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte kastrere hannhunden vår, av helsemessige årsaker (prostataproblemer over lang tid, prøvd medisiner, men ingen bedring, så dyrlegen anbefalte kastrering for å unngå kreft. Hvilken eier vil ikke gjøre det liksom). Vi fikk en fysisk frisk hund, men han endret seg totalt mentalt :hmm: Så jeg skal love deg at det er en stor sjanse for at du gjør tidenes tabbe med å kastrere han.

Tro meg, det er ikke gøy å få en total forandring på hunden sin for noe sånt.. Det er ikke verdt det. Vi har klart å jobbe såpass med han nå, at han kan passere andre hunder på tur. Men vi må være 100 prosent årvåken hele tiden, for å se alle hunder før han, for å få suksess med passering.

Jeg kan jo ramse opp det som har kommet etter kastrering:

-Mer grinete til husets andre dyr

-Fryktaggresjon, både til mennesker og dyr. Alltid vært litt skeptisk, men ikke noe ille. Og ikke aggresiv til mennesker, men rimelig skeptisk...

-Lettere for å legge på seg

-Redd for området der testiklene skulle vært... Problematisk med en bichon som faktisk må klippes. Han godtar det da heldigvis!

Nei, det er ikke noe jeg ville funnet på noensinne. Da skal det være rimelig alvorlig og absolutt siste utvei. Det er et sånn sjansespill at det tørr jeg rett og slett ikke.

Jeg beskriver hans om tidenes monsterhund, men det er han absolutt ikke altså. Det er mulig å få kontakt heldigvis, fordi han er så matgal. Så i de fleste tilfeller er det ingen utagering, men det ligger der som en bombe, klar til å gå av hvis vi er uoppmerksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit at oppdrettere stiller visse krav til valpekjøpere. Ja, når hunden er solgt har de stort sett lite de skulle ha sagt, men jeg tror det er viktig å huske at hunden er en del av et oppdrett, og oppdrettere ønsker gjerne å kunne følge opp helse og mentalitet etc. på avkommene de produserer, fordi dette sier veldig mye om avlsarbeidet som er gjort. Gjennom min kontrakt har jeg forpliktet meg til å behandle hunden godt og se til at han får det han trenger av mental og fysisk stimuli, holde han forsikret, røntge hoftene og evt. albuene, delta på MH og å kontakte oppdretter om jeg av en eller annen grunn ikke kan beholde hunden lenger. Bortsett fra dette ligger det ved et avsnitt med ønsker fra oppdretter, som går på at de ønsker at hunden blir øyelyst minst en gang, at jeg stiller hunden minst en gang ett fyllte to år, og at jeg rådfører meg med oppdretter om det blir aktuellt å la hunden gå i avl. Jeg syns alt dette er helt kurante krav/ønsker fra en oppdretter som jeg anser som svært seriøs og grundig. :) Krav om hvilket utstyr man skal bruke osv. blir for min del helt feil, men krav og ønsker som går på hundens bruksegenskaper, helse(type røntging osv) og mentalitet har jeg ingen betenkeligheter med overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker det allerede nå den korte tiden jeg har en med baller; flere folk jeg møter på tur vil ikke la hundene hilse når de får vite at han ikke er kastrert.

Jeg lurte også på denne. Seriøst? I alle mine lange år som hundeeier (bare hatt hannhunder MED baller, ja, og ei tispe med alt intakt), har jeg aldri hørt noe sånt. Aldri noensinne, faktisk ... men jeg har nå aldri hatt et gigantisk behov for å dytte mine hunder opp i fjeset på andre sine heller, for hundene mine har faktisk aldri hatt et stort behov for å hilse på hunder de ikke kjenner.

Og det er en ganske kjent greie at mange hunder ikke tåler kastrater, de kan fort bli litt mobbeoffer stakkar. Så du vil fortsatt øre folk på tur som ikke vil at hundene skal hilse av forskjellige årsaker. At hunder skal hilse på alt og alle handler jo uansett oftest om våre behov, ikke hundenes. Jeg tror de fleste hunder trives best med hundevenner de møter jevnlig, enn med en masse flyktige rumpesniff på tur.

Japp, enig der. Boxeren som huseier pleier å passe, er Pøbels mobbeoffer. Jeg tenkte faktisk på det i går da de lekte sammen. Pøbel går faktisk ganske fint med hanner og tisper, er konfliktsky, og har begynt å skjønne at valpelisensen er borte for lengst. Men denne kastrerte hannboxeren, han blir faktisk mobbet, og uansett hvor mye han sier i fra, så er det som oftest til ingen nytte (jeg fjerner selvsagt Pøbel bort selv. Synd for Pøbel, liksom). Men den andre hunden de har, har fortjent Pøbels respekt av noe slag. Han kunne knurre og stå i som bare pokker da Pøbel var mindre, og var egentlig ganske "urettferdig" mot ham. Men nå går de som gull sammen, og det er som regel rolig volum når de leker med hver sin leke (kult å være sammen, men helst ikke oppå hverandre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet tråden handler om krav/klausul ved kjøp av valp, men jeg må bare spørre (siden det ble så omdiskutert).

Synes dere det er like ille å kastrere tisper eller er det mer godtatt?

Her jeg bor er vetrinærene strenge, det må være gode grunner til kastrering uansett kjønn (noe slakkere på tisper), og hannhunden må prøve kjemisk kastrering først, selv om det er eks. forstørret prostata som er den medisinske årsaken. Har hunden adferdsproblemer som aggresjon, er det ikke snakk om annet enn kjemisk kastrering sammen med trening, enkelt og greit pga de tingene 2ne og Mari legger fram; at adferdsproblemer som eks. fryktaggresjon kan bli verre av kastrering og at testosteronet er en form for støtte i frykten (ved kjemisk kastrering fjernes ikke testosteronet men tilfører progesteron som hemmer effekten av testosteron og har en beroligende effekt på hunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kanskje skille ut relevante innlegg til en egen diskusjon om kastrering?

Det er jo et faktum at kastrering påvirker mer enn selve produksjonsevnen til en hund (tispe eller hannhund). Det går på vekt, psyke, adferd og språk/forhold til andre hunder. Jeg har jo nå bestemt meg for å kastrere Odin etter et års tid med kjemisk kastrering (på grunn av problemer vi ikke greier å finne andre løsninger på). Men jeg må innrømme at jeg er livredd for å miste den hunden jeg har, at han skal bli verre ift. andre hunder, og ikke minst at han skal bli utsatt for den samme mobbingen som jeg har sett enkelte kastrater oppleve. Det er slett ikke en selvfølge at en hund som ikke får brukt pikken sin får det bedre av å få ballene kappet av, og inngrepet er ugjenkallelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom min kontrakt har jeg forpliktet meg til å behandle hunden godt og se til at han får det han trenger av mental og fysisk stimuli, holde han forsikret, røntge hoftene og evt. albuene, delta på MH og å kontakte oppdretter om jeg av en eller annen grunn ikke kan beholde hunden lenger. Bortsett fra dette ligger det ved et avsnitt med ønsker fra oppdretter, som går på at de ønsker at hunden blir øyelyst minst en gang, at jeg stiller hunden minst en gang ett fyllte to år, og at jeg rådfører meg med oppdretter om det blir aktuellt å la hunden gå i avl. Jeg syns alt dette er helt kurante krav/ønsker fra en oppdretter som jeg anser som svært seriøs og grundig. :) Krav om hvilket utstyr man skal bruke osv. blir for min del helt feil, men krav og ønsker som går på hundens bruksegenskaper, helse(type røntging osv) og mentalitet har jeg ingen betenkeligheter med overhodet.

Signerer denne, det er nesten samme som min kontrakt og jeg synes det er helt greit. Jeg "maser" (oppdaterer) kanskje litt for mye på min oppdretter :whistle: , men hun synes det er godt å få vite hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere det er like ille å kastrere tisper eller er det mer godtatt?

Her jeg bor er vetrinærene strenge, det må være gode grunner til kastrering uansett kjønn (noe slakkere på tisper), og hannhunden må prøve kjemisk kastrering først, selv om det er eks. forstørret prostata som er den medisinske årsaken. Har hunden adferdsproblemer som aggresjon, er det ikke snakk om annet enn kjemisk kastrering sammen med trening, enkelt og greit pga de tingene 2ne og Mari legger fram; at adferdsproblemer som eks. fryktaggresjon kan bli verre av kastrering og at testosteronet er en form for støtte i frykten (ved kjemisk kastrering fjernes ikke testosteronet men tilfører progesteron som hemmer effekten av testosteron og har en beroligende effekt på hunden).

Syns det skal være like krav på hanhund og tispe.

Jeg har hatt kastrert hanhund, og har nå kastrert tispe. Terskelen for å kastrere var høy på begge, men pga størrelsen på inngrepet var den faktisk høyere på tispa. I begge tilfellene har jeg fått det beste utav operasjonen, joda, collien min ble "mobbet" av enkelte andre hanhunder, men for meg var ikke det et reelt problem siden mitt hundehold ikke krever frislipp med gudoghvermanns hunder. Det var aldri noe problem å skjerme han, og kun en gang hadde vi en negativ opplevelse på tur pga kastreringen. Da måtte jeg gå inn og fjerne en ung golden hanhund som var HELT overbevist om at Aro måtte jukkes på. Eiern så rart på meg da jeg sa at nei, han har ikke løpetid, HAN er kastrert. :lol:

På tispa har jeg sålangt bare sett positive ting, det er nå 1,5 år siden hun ble kastrert. Humøret er mer stabilt, hun slipper de ekstreme fryktpriodene i forbindelse med hormoner, hun slipper innbildt etterhver løpetid osv.

Men! Jeg har også hatt 3 andre tisper, ingen av dem var det så mye som tenkt på å snippe, det var aldri et relevant behov for det. Har også to intakte hanhunder nå, og kunne ikke ramle meg inn å kastrere dem, med mindre de får prostataproblemer. De er som hanhunder skal være, fjortisser med mye hormoner, men ikke overkill, det som er "gæernt" med dem, kommer av manglende oppdragelse, ikke pga. ballene. Og det vil ikke en operasjon kunne fikse. :lol:

Dog, skrive under på en kontrakt der jeg ikke får lov til å kastrere, tror jeg likevel ikke jeg hadde gjort i dag om jeg ikke kjente oppdretter innmari godt. Med mindre det står spesifikt "rutinemessig". For det er faktisk min hund, og jeg, kun jeg, skal bestemme om jeg mener det er grunner nok til å kastrere hunden min og SÅ ta det videre til veterinær/atferdsspesialister osv. Ikke oppdretter. Med mindre jeg har et ønske om uttalelse fra oppdretter. Har jeg et ønske om råd og tips fra oppdretter så tar jeg kontakt og spør om råd, helt uten at det trenger å være kontraktsfesta. Jeg er så sær at selv om jeg har kjøpt hund av noen, så blir de ikke opphøyet til ufeilbarlige guder, og jeg forbeholder meg retten som valpekjøper til å ikke være enig med dem om ting som angår min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk er idioter, er ikke noe som kan opereres ut på hundene deres.

Det er helt sant. Dog er jeg glad for at man i hestesporten har en langt lavere terskel for å kastrere. Jeg er overbevist om at antall dyr av ukjent og brokete opphav hadde vært langt høyere dersom det var flere hingster.

Nei du gjør ikke det, og heller ikke de veterinærene som gjør det som rutine uten å stille sprøsmål, få en diagnose o.l.

Det er ikke opp til deg som enkeltindivid å tolke loven, den er alt tolket for deg. Og det du gjør er å bryte lovgivningen.

En lovtekst gir rom for tolkning. Jeg tolker den slik at min hund fint kan kastreres da jeg ikke gjør det fordi ballene er stygge eller fordi jeg tror at han vil slutte å spise småbarn hvis jeg gjør det. Jeg har en begrunnelse for det som jeg mener er god nok for lovteksten. Da må jeg finne en veterinær som er enig i den tolkningen av loven, og etter å ha kontaktet nå tre veterinærkontorer i forbindelse med saken, så har jeg tre klinikker som velvillig tar i mot min hund. Hvis du mener at jeg/veterinæren da bryter loven, bør du jo igrunn anmelde oss.

WTF?

Kastrert eller ikke så er det høyst sannsynlig hunder på denne runden som enten din hund ikke går så godt overens med, eller som ikke ønsker/bør hilse på din hund. Uansett baller eller ikke så skal både du og andre ha kontroll over hunden om den skal løpe løs, det betyr en innkalling som sitter helt uavhengig hvor sosial hunden er. Hvor sosial hunden din er faktisk helt irrelevant. Det er flott for den, men på lufterunden skal den uansett ikke løpe bort til andre hunder før det er avklart at det er greit. Og den skal kunne passere hunder uten å gå bananas i lek eller forventing, om ikke annet for din egen del. Så i så henseende forandrer ingenting seg ved å fjerne ballene. Det vil fortsatt finnes de av oss som ikke vil at fremmede hunder skal komme bort, ikke sant? Og det vil fortsatt finnes hunder som din ikke liker, eller som ikke liker din.

Å kastrere er ingen garanti for sosial omgang med andre hunder, det er tvert i mot et lite sjansespill.

Og igjen, det er mange her inne som har fortalt om hannhunder som blir mobbeoffer etter kastrering og at det er et reellt problem for dem. Det der kan gå begge veier, og det er kjekt å ha med i beregningen.

Jeg husker også at du skrev at hunden er nervesvak i burdiskusjonen? Forskning viser at hannhunder som er nervøse kan få lavere frykt terksler (og dermed økt aggresjon), enn om de får beholde testosteronet å trøtte seg på. På tisper er det omvendt, der gir kastrering en selvtillitsboost. Dette er ren biologi.

Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i dette, men det burde være av interesse. Hormoner har en direkte virkning på atferd, også kjønnshormoner har flere funksjoner enn kun på reproduksjon.

Når det kommer til kastrering er jeg opptatt av at folk tar informerte valg. Selv om jeg ikke nødvendigvis snakker om deg, så er det dessverre de færreste som gjør det.

Jeg har ikke skrevet et ord om du burde kastrere hannen din eller ikke. Det var ikke det jeg kommenterte i det hele tatt. Jeg reagerte på et av argumentene dine for å kastrere, for det har jo ikke sammenheng med baller i det hele tatt.

Du har det med å trekke en hel haug med konklusjoner ut av ingenting ser jeg. Jeg får oppsummere:

- Nei, jeg synes ikke at hunden min SKAL snuse på alle mulige hunder.

- Nei, jeg lar ikke hunden min løpe bort til fremmede hunder uten å få lov av både meg og eieren av den andre hunden.

- Nei, innkalling på min hund sitter overhodet ikke. Det er derfor han heller ikke går løs, og derfor han er påmeldt kurs.

- Nei, min hund går ikke bananas, men jeg synes det er hyggelig og sosialt å kunne snakke med andre hundefolk og la hundene leke.

- Området her er ikke et sted der folk kommer for å gå tur med hunden sin, så man møter gjerne de samme på tur hele tiden.

- Jeg tror jeg kjenner nabobikkjene noe bedre enn deg og vet hva de reagerer på og ikke.

- Jeg tror ikke at kastrasjon løser alle problemer.

- Jeg har erfaring med kastrater, jeg har erfaring med kastrasjonsoperasjoner (vært med på et titalls i løpet av livet), jeg er innebefattet med risikoen.

- Min erfaring med kastrat versus ikke kastrater er at det er enklere for oss begge i sosiale situasjoner. Det gjelder både egne og andres hunder.

Jeg lurte også på denne. Seriøst? I alle mine lange år som hundeeier (bare hatt hannhunder MED baller, ja, og ei tispe med alt intakt), har jeg aldri hørt noe sånt. Aldri noensinne, faktisk ... men jeg har nå aldri hatt et gigantisk behov for å dytte mine hunder opp i fjeset på andre sine heller, for hundene mine har faktisk aldri hatt et stort behov for å hilse på hunder de ikke kjenner.

Ja, helt seriøst. Mulig jeg har mange dumme naboer og/eller mange dumme bikkjer i området, men dette er altså tilfellet. Senest i går da vi møtte en chow-chow som tidligere i uken spiste på en annen hund (med baller). Jeg har ikke et gigantisk behov for å dytte min hund opp i fjeset på andre, men rullestolbrukeren som trillet på tur med Chow-chowen sin synes det er hyggelig når hunder kan leke litt, men det gikk ikke med min da den ikke er kastrert. Fenomenet at kastrater er en mindre trussel for en ikke-kastrat er velkjent i hesteverdenen i hvertfall. To hingster på samme stall skaper ofte liv, mens dersom det er en hingst og en vallak (kastrat) er det ofte langt roligere. Sjeldent er det noe bråk i hesteflokken mellom hingst og vallak (som er vant til å gå sammen), men hingst mot hingst er en evig maktkamp, om enn ikke alltid like synlig for det utrente øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

En lovtekst gir rom for tolkning. Jeg tolker den slik at min hund fint kan kastreres da jeg ikke gjør det fordi ballene er stygge eller fordi jeg tror at han vil slutte å spise småbarn hvis jeg gjør det. Jeg har en begrunnelse for det som jeg mener er god nok for lovteksten. Da må jeg finne en veterinær som er enig i den tolkningen av loven, og etter å ha kontaktet nå tre veterinærkontorer i forbindelse med saken, så har jeg tre klinikker som velvillig tar i mot min hund. Hvis du mener at jeg/veterinæren da bryter loven, bør du jo igrunn anmelde oss.

Det er ikke opp til deg som privatperson å tolke en lov. Det er faktisk noen med juridisk utdannelse som skal tolke slikt, og sist jeg snakket med noen som kunne slikt var det noe slikt jeg ble fortalt:

Her er det i utgangspunktet fortsatt ikke tillatt å kastrere bare fordi en har lyst. Hvis hunden har et adferdsproblem eller sykdom er det likevel tillatt.

Ergo: Kastrering av hannhund bare for at du syns ballene er stygg er ingen sykdom. Du bryter i teorien loven.

Jeg har ikke nevnt med ett ord om jeg er i mot/for kastrering, men lov er lov.

Men her kan du få min private mening:

På lik linje som ulveklør d.d. er forbudt selv om det i rasestandaren til enkelte raser står "ikke ønskelig". Jeg sammenligner faktisk det å fjerne noe som er av ren "jeg har lyst" som uetisk og usympatisk, med mindre man snakker om sin egen kropp og sin selvbestemmelse rett.

Og ja jeg har faktisk en sterilisert tispe, og 3 av 4 klinikker jeg snakket med når jeg undersøkte pris ville vite årsaken til hvorfor det skulle gjøres. Den 4 klinikken hadde hele historiken på hunden fra før. Og ja, hun hadde komplikasjoner i forbindelse med fødsel og løpetid.

Det er helt sant. Dog er jeg glad for at man i hestesporten har en langt lavere terskel for å kastrere. Jeg er overbevist om at antall dyr av ukjent og brokete opphav hadde vært langt høyere dersom det var flere hingster.

Syns det er litt forsjell å prøve kontrollere 25 kg og 500 kg jeg da...

Og jeg har før eid 3 inntakte voksene hannhunder av stor rase som er "kjent" for å være litt vel frempå med andre hunder og tisper. Balla var ingen hindring som jeg kunne se verken til hverdags eller fest. Det handler faktisk om kontroll, ikke om hannhunden har balla eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jurister kan også være uenige om tolkningen av en lov. I så måte er det egentlig opp til domstolen å vurdere om en lov er brutt eller ikke. En lov man stadig må tolke er f.eks veitrafikklovens paragraf som sier noe om at man ikke skal kjøre fortere enn forholdene tillater (og maksimalt fastsatt fartsgrense). Se videre i mitt svar vedrørende lovteksten.

Presis! Nå kastrerer ikke jeg dyr fordi jeg blir glad inni meg av å se testiklene falle av. Jeg gjør det jo fordi jeg mener at testiklene gir meg noen problemer jeg ikke vil ha uten disse testiklene. Det er her vurderingen kommer inn. Hva jeg mener er et atferdsproblem og hva du mener er et atferdsproblem kan være forskjellig. Du synes kanskje ikke det er problematisk at hunden f.eks "voldtar" barnas kosedyr, men jeg synes det. Til syvende og sist er det veterinæren som bestemmer om det er grunn god nok

Og jeg mener å følge den. Samtidig mener jeg at loven kanskje er noe gammeldags. Hvis dere synes kastrasjon av hund er huff og huff så bli ikke med på stående kastrasjon av hest og dropp også å ta del i rehabiliteringstiden.

For all del, jeg er helt enig men...

...samtidig sier du her at det bare handler om kontroll, ikke om baller. Vel, å kontrollere 500 kg hingst er slett ikke umulig det heller, men det krever liksom litt mer enn en vallak i form av at det er viktigere at den ikke kommer seg løs, gjerder må være gode, hopper i boksen ved siden av kan stresse de etc. etc. Jeg er skrekkelig glad i hingster, og det er mitt foretrukkene kjønn på hest. Likevel har jeg også kastrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...samtidig sier du her at det bare handler om kontroll, ikke om baller. Vel, å kontrollere 500 kg hingst er slett ikke umulig det heller, men det krever liksom litt mer enn en vallak i form av at det er viktigere at den ikke kommer seg løs, gjerder må være gode, hopper i boksen ved siden av kan stresse de etc. etc. Jeg er skrekkelig glad i hingster, og det er mitt foretrukkene kjønn på hest. Likevel har jeg også kastrater.

Vel, det er forskjell på hingstehold og hanhundhold. Hingster kan sjelden gå med hopper, uavhengig av brunsten på hoppa? De ferreste hanhunder er så ekstreme at de aldri kan omgås tisper, de aller fleste hanhunder kan læres å omgås andre hanhunder på en akseptabel måte, man trenger ikke bli bøddies og leke fritt, men passere i bånd, og akseptere at den andre også eksisterer - det er ikke den samme maktkampen mellom ukastrerte hanhunder som det er mellom hingster. Det er ofte fullt mulig å ha to intakte hanhunder i samme hus uten å måtte skille, litt avhengig av rase og individer, det kan man ikke meg hingster. Det er også rimelig "enkelt" å ha intakt hanne og tispe i samme hus, og man bare skiller i løpetid.

Ser ikke helt likheten mellom hingstehold og hanhundhold, med forbehold om at jeg kan for lite om hingster da jeg bare har hoppe og vallak her på tunet. Dog har jeg to hanhunder som er rimelig jevne i alder, yngstemann er straks 1 år, og han andre er 8mnd eldre, selv om eldstemann ikke liker andre hunder, spesielt ikke andre hanhunder på hans tun, så er det aldri noe problem mellom gutta her. Mine hanhunder, eller tispa for den del, får ikke hilse på andre hunder i bånd dem, så enkelt er det. Møter vi løse hunder når mine er i bånd, vel da gjør vi det beste utav det. Frilek foregår kun med hunder jeg vet de fungerer med og besøk av andre hanhunder inni huset medfører at jeg skiller dem og der det er nødvendig.

Forøvrig, er vel neppe "ekkelheten" ved operasjonen som er greia, men å operer bort noe på en hund som man faktisk ikke trenger å operere bort. Og som loven også sier at man ikke SKAL operere bort uten skikkelige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen form for motforestillinger om kastrasjon, men nå sitter jeg med en følelse av det er så himla lettvint å kastrere for å unngå tull med hannhunden sin. Så med bur og kastrasjon så er man jammen kvitt alt som kan by på problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er forskjell på hingstehold og hanhundhold. Hingster kan sjelden gå med hopper, uavhengig av brunsten på hoppa? De ferreste hanhunder er så ekstreme at de aldri kan omgås tisper, de aller fleste hanhunder kan læres å omgås andre hanhunder på en akseptabel måte, man trenger ikke bli bøddies og leke fritt, men passere i bånd, og akseptere at den andre også eksisterer - det er ikke den samme maktkampen mellom ukastrerte hanhunder som det er mellom hingster. Det er ofte fullt mulig å ha to intakte hanhunder i samme hus uten å måtte skille, litt avhengig av rase og individer, det kan man ikke meg hingster. Det er også rimelig "enkelt" å ha intakt hanne og tispe i samme hus, og man bare skiller i løpetid.

Ser ikke helt likheten mellom hingstehold og hanhundhold, med forbehold om at jeg kan for lite om hingster da jeg bare har hoppe og vallak her på tunet. Dog har jeg to hanhunder som er rimelig jevne i alder, yngstemann er straks 1 år, og han andre er 8mnd eldre, selv om eldstemann ikke liker andre hunder, spesielt ikke andre hanhunder på hans tun, så er det aldri noe problem mellom gutta her. Mine hanhunder, eller tispa for den del, får ikke hilse på andre hunder i bånd dem, så enkelt er det. Møter vi løse hunder når mine er i bånd, vel da gjør vi det beste utav det. Frilek foregår kun med hunder jeg vet de fungerer med og besøk av andre hanhunder inni huset medfører at jeg skiller dem og der det er nødvendig.

Forøvrig, er vel neppe "ekkelheten" ved operasjonen som er greia, men å operer bort noe på en hund som man faktisk ikke trenger å operere bort. Og som loven også sier at man ikke SKAL operere bort uten skikkelige grunner.

Noen er så tette at de lar hingster gå med hopper om vinteren og slikt. Dem i mellom er det ikke noe problem som regel, men ja, det kan bli føll og vintersføll er ikke særlig ønsket. Hvor du har det fra at hingster ikke kan gå sammen med hingster vet ikke jeg men det er feil. Min hingst går sammen med hingster året rundt. At det er utbredt i mange miljøer å ikke gjøre det sånn er en annen sak.

Stående kastrasjon av hest er slik jeg ser det en større risiko og større smerte enn en normalkastrasjon av hund. For de som ikke har hest; hesten blir dopet godt, lokalbedøvd og operert. Såret blir ikke sydd, og man skal holde det åpent slik at det får grodd innenfra og ut. Noen setter de på antibiotika rutinemessig, andre ikke. Smertestillende er ikke anbefalt da de skal holdes relativt rolig og bare drive kontrollert mosjon. Mosjonen er dog viktig slik at gøggen kommer ut og såret gror riktig. Det er nylig utviklet noen teknikker som bedrer rehabiliteringen etter liggende kastrasjon (narkose, mer likt hunders kastrasjon), og min dyrlege tror at det med tiden vil bli forbud med stående kastrasjon av hest. Sånn bare for å ha forklart hva jeg mente når jeg siktet til stående kastrasjon tidligere i tråden.

Jeg har ikke noen form for motforestillinger om kastrasjon, men nå sitter jeg med en følelse av det er så himla lettvint å kastrere for å unngå tull med hannhunden sin. Så med bur og kastrasjon så er man jammen kvitt alt som kan by på problemer

Ja, selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...