Gå til innhold
Hundesonen.no

Urealistiske krav til ny valp?


soelvd

Recommended Posts

Hei dere! Her tenker vi sånn at om vi skal ha en ny toller en dag, så vil vi ha en som ligner mye på Fanta, en liten, nett utgave. Er det urealistisk og tullete å også ha dette som et krav når man finner seg ny valp? I tillegg til å finne et kull man i utgangspunktet liker, selvsagt. Er dette noe dere opplever ofte, dere som er oppdrettere(av alle raser)? Synes dere det er urealistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker på at du har lyst på en liten og nett utgave av tolleren, så syns jeg ikke det er urealistisk i den forstand. Man velger gjerne etter en kombinasjon man liker, utseendemessig og mentalt. Nette foreldre vil jo gjerne gi nette avkom, men er ingen garanti for hvordan valpen blir når den vokser opp.

For meg er ikke det så viktig når det kommer til valg av toller, men det går mer på arbeidskapasiteten (og selvfølgelig det mentale da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du lik i utseende eller gemytt?

Nå tenker jeg på utseende, men forsåvidt også gemytt. Men det er jo realt å ville finne en hund med det gemyttet en vil ha, i alle fall i forhold til om man vil ha en aktiv en eller den som kanskje tyder på å bli en sofagris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker på at du har lyst på en liten og nett utgave av tolleren, så syns jeg ikke det er urealistisk i den forstand. Man velger gjerne etter en kombinasjon man liker, utseendemessig og mentalt. Nette foreldre vil jo gjerne gi nette avkom, men er ingen garanti for hvordan valpen blir når den vokser opp.

For meg er ikke det så viktig når det kommer til valg av toller, men det går mer på arbeidskapasiteten (og selvfølgelig det mentale da).

Nei, noen garanti finnes det jo aldri :) Vet ikke hvorfor det føles så viktig, kanskje fordi vi er så strålende fornøyd med den frøkna vi har på alle vis. Vil gjerne ha en eksakt kopi ;) På den andre siden er det sikkert ikke spesielt sunt for oss å evt skulle lete etter en kopi av hun her, om det skulle ende med avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei, noen garanti finnes det jo aldri :) Vet ikke hvorfor det føles så viktig, kanskje fordi vi er så strålende fornøyd med den frøkna vi har på alle vis. Vil gjerne ha en eksakt kopi ;) På den andre siden er det sikkert ikke spesielt sunt for oss å evt skulle lete etter en kopi av hun her, om det skulle ende med avliving.

Dette skjønte jeg ingenting av. Dere har problemer med hunden deres etter hva jeg har forstått i tidigere innlegg, fordi hun er usikker og har vist mye forsvar, i tillegg til at hun har helseissues. SÅ dere vurderer løpende underveis avliving. Allikevel så ønsker dere en tro kopi av hunden?! ELler ønsker dere en hund med deres hund positive egenskaper, ikke de negative og som er frisk i tillegg. For det er jo en vesentlig forskjell, liksom ;)

Det enkleste er å skrive en liste med de egenskapene dere vil ha i hunden, de egenskapene dere absolutt ikke vil ha i en hund, så finne oppdrettere/linjer som kan matche denne listen. EVt se om det er andre raser som er nærmere målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønte jeg ingenting av. Dere har problemer med hunden deres etter hva jeg har forstått i tidigere innlegg, fordi hun er usikker og har vist mye forsvar, i tillegg til at hun har helseissues. SÅ dere vurderer løpende underveis avliving. Allikevel så ønsker dere en tro kopi av hunden?! ELler ønsker dere en hund med deres hund positive egenskaper, ikke de negative og som er frisk i tillegg. For det er jo en vesentlig forskjell, liksom ;)

Det enkleste er å skrive en liste med de egenskapene dere vil ha i hunden, de egenskapene dere absolutt ikke vil ha i en hund, så finne oppdrettere/linjer som kan matche denne listen. EVt se om det er andre raser som er nærmere målet.

Hehe, tenkte det var en selvfølge at vi ikke vil ha med aggressiviteten ;) For ellers er hun jo suuuper. Vi ser aldri aggresjon her hjemme lenger, faktisk. Men var hjemme hos foreldrene mine en uke nå og da var hun "spinnvill" igjen, som om hun er ekstra skjør i hue. Broren ble avlivet nå, pga samme problemene... Vi skal ta MR på onsdag, så får vi se hva vi finner :)

Vi vil ha en hund som er akkurat som Fanta i gemytt og utseende, men uten denne merkelige aggresjonen vi ikke finner noe system i. :)

Andre raser? Er du sprø? Det er jo drømmehunden det her... :D Du har sikkert rett, men kvier meg for å kikke på andre raser... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at du vil ha en hund som er lik Fanta utseendemessing?

Vil du rett og slett ha en Fanta kopi, helt lik bare uten aggresjonen?

Ideelt sett så ja takk! Hun er helt, helt perfekt og akkurat det vi ville ha ellers. Men å finne en kopi er umulig, det skjønner vi og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Idealistisk sett så ønsket jeg kanskje en kopi av nr en men jeg ble like glad i nr to som nr en og likheten på dem var fargen og rase og høyde og sikkert noe på gemytt. Vekt skilte detca 5 kg levetid skilte det over fem år på gemytt skilte det også selv om begge hadde godt gemytt. Så for min del når jeg ser tilbake så har jeg blitt like glad i de alle med sine luner og særtrekk.

Men du kan jo satse på å få en nett og liten toller med å velge fra foreldre so er små og nette men da også s er det snakk om er det en fjern slektning som har vært stor så kan det skje at du får en stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idealistisk sett så ønsket jeg kanskje en kopi av nr en men jeg ble like glad i nr to som nr en og likheten på dem var fargen og rase og høyde og sikkert noe på gemytt. Vekt skilte detca 5 kg levetid skilte det over fem år på gemytt skilte det også selv om begge hadde godt gemytt. Så for min del når jeg ser tilbake så har jeg blitt like glad i de alle med sine luner og særtrekk.

Men du kan jo satse på å få en nett og liten toller med å velge fra foreldre so er små og nette men da også s er det snakk om er det en fjern slektning som har vært stor så kan det skje at du får en stor hund.

Hun vi har nå har i overkant mye energi, kjapp, elsker å jobbe, blir ALLTID med på alt - er aldri vond og be. Hun er dessuten liten og nett - og dermed kjapp. Og vi vil gjerne drive med agility, hun vi har nå har fått maaaasse skryt og vi får stadg høre at hun vil hevde seg i sporten om eierne følger opp ;) Derfor vil vi gjerne ha en som minner både i gemytt og i utseende. Men for all del, finnes ikke i tvil om at vi vil bli like glad i nr to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig dumt å lete etter tollerkull hvor man utsendemessig får den hunden man vil ha. Skal man ha Toller bør mentalitet og helse stå først på prioriteringslista!

HELT enig :) Ville aldri prioritert utseende foran mentalitet og helse. Men ha det som et andrekreav. Om det så vil bety at vi må vente enda lenger for rette kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hun vi har nå har i overkant mye energi, kjapp, elsker å jobbe, blir ALLTID med på alt - er aldri vond og be. Hun er dessuten liten og nett - og dermed kjapp. Og vi vil gjerne drive med agility, hun vi har nå har fått maaaasse skryt og vi får stadg høre at hun vil hevde seg i sporten om eierne følger opp ;) Derfor vil vi gjerne ha en som minner både i gemytt og i utseende. Men for all del, finnes ikke i tvil om at vi vil bli like glad i nr to :)

Ikke verre enn at dere går på kull hvor foreldre har prestert i agillity. Også sjekker dere helse og gemytt på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verre enn at dere går på kull hvor foreldre har prestert i agillity. Også sjekker dere helse og gemytt på de.

Jada, mulig er det. Spørsmålet var egentlig om hva dere synes om det, om det blir en smule overflatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skal du konkurere i agillity så ser du etter en valp av foreldre som har konkurert i agillity. Det er da helt normalt. Skulle jeg ha flatcouted retriever så ville jeg ha importert etter foreldre som drev med jakt fordi det er den delen som interreserer meg mest og jeg får da en størst mulig sjanse for å få en god hund til mitt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trudde det var helt normalt å etterhvert som man blir kjent med en rase finne ut at man liker den eller den "typen". Mine to shibaer er feks veldig tydelig Najanin-hunder (oppdrettet), med store øyne, svært god pels og farge, smilende munn, flate skaller, god beinstamme, bygger muskler lett og har en meget tydelig personlighet. :lol:

Jeg synes selvsagt at andre shibaer også er pene, men jeg liker denne typen best, og når jeg på sikt skal kjøpe andre hunder for å feks krysse med linjene jeg nå har, vil jeg satse på noe typelikt. Ikke bare pga evt avl, men fordi det skal være hyggelig å se på bikkja si også. :ahappy: Jeg synes ikke dette er overfladisk i det hele tatt, jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trudde det var helt normalt å etterhvert som man blir kjent med en rase finne ut at man liker den eller den "typen". Mine to shibaer er feks veldig tydelig Najanin-hunder (oppdrettet), med store øyne, svært god pels og farge, smilende munn, flate skaller, god beinstamme, bygger muskler lett og har en meget tydelig personlighet. :lol:

Jeg synes selvsagt at andre shibaer også er pene, men jeg liker denne typen best, og når jeg på sikt skal kjøpe andre hunder for å feks krysse med linjene jeg nå har, vil jeg satse på noe typelikt. Ikke bare pga evt avl, men fordi det skal være hyggelig å se på bikkja si også. :ahappy: Jeg synes ikke dette er overfladisk i det hele tatt, jeg. :)

Hehe, dette svaret likte jeg.. :D Er vel omtrent sånn jeg tenker. Men virker så overflatisk når jeg tenker (for) lenge på det.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...