Gå til innhold
Hundesonen.no

halvstrup eller vanlig halsbånd..


Recommended Posts

Da er det på tide å kjøpe nytt halsbånd til valpen. Sitter å titter på nettet, og ble litt usikker på om jeg skal kjøpe vanlig halsbånd eller halvstrup? Hva er halvstrup egentlig godt for? Og anbefales det til valper?

Han har mer eller mindre sluttet å dra i båndet nå, han drar kun hvis det er noe han bare måååå snuse, se eller hilse på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest bare polstret halvstrup siden jeg liker dem best på pelshunder. De blir større når de ikke strammes opp og gir mer rom til pelsen. (og en trenger ikke ta opp noe klips for å ta det av :) )

Jeg strammer dem slik at de vil være like stram som ett vanlig halsbånd når det strammes, ikke slik at det blir strupebånd.

Til valp pleier jeg å kjøpe ett stillbart ett som den kan vokse i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et halvstrup bruker folk ofte for å "kvele " hunden litt når den drar i båndet.

Men jeg må si halvstrup som brukse på denne måten er farlig. som en dyrlege fortalte på et foredrag "hvis man kan tenke seg hvor de fleste nærver, og blodårer går fra hundekroppen og opp i hodet, er det da riktig å bruke et kvele bånd og hvordan oppleves dette for hundekroppen"? Og jeg er enig me uttalelsen, hvorfor skal vi stenge av blodet til hodet og klemme nærvene i halsen? Har du halvstrup men IKKE har det stremmere enn et vanlig halsbånd når det er stramt så synes jeg det er helt topp en hund kan ha et så løst halsbånd som et halvstrup blir uten press.

Men til en valp ville jeg nok bare kjøpt noe billig den kunne vokse i for å bli vant til å bruke halsbånd. Til turbruk ville jeg vent hunden til å få i sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min valp har som din blitt vant til å som regel gå uten å dra i båndet, bortsett fra om det er noe ekstra spennende å snuse på, eller at vi er på et nytt og spennende plass (når han først har raptus så er han jo HELT vill :getlost: ).

Vi har kjøpt en halvstrup som er regulerbar, denne funker kjempefint for oss, enkel å smette på når en skal ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et halvstrup bruker folk ofte for å "kvele " hunden litt når den drar i båndet.

Men jeg må si halvstrup som brukse på denne måten er farlig. som en dyrlege fortalte på et foredrag "hvis man kan tenke seg hvor de fleste nærver, og blodårer går fra hundekroppen og opp i hodet, er det da riktig å bruke et kvele bånd og hvordan oppleves dette for hundekroppen"? Og jeg er enig me uttalelsen, hvorfor skal vi stenge av blodet til hodet og klemme nærvene i halsen? Har du halvstrup men IKKE har det stremmere enn et vanlig halsbånd når det er stramt så synes jeg det er helt topp en hund kan ha et så løst halsbånd som et halvstrup blir uten press.

Men til en valp ville jeg nok bare kjøpt noe billig den kunne vokse i for å bli vant til å bruke halsbånd. Til turbruk ville jeg vent hunden til å få i sele.

Det er de færreste som bruker halvstrup for å ha en liten mulighet til å kvele hunden litt. Folk som benytter slike metoder bruker helstrup.

Jeg bruker halvstrup på min hund. Når den er på det strammeste er det enda plass til flere fingre mellom halsbåndet og halsen på hunden. Fordelen er at halsbåndet er lett å ta av og på, og halsbåndet forsvinner ikke inn i pelsen. Jeg har hund med mye pels. Samtidig som halsbåndet er lett å ta av og på kan ikke hunden vri seg ut av halsbåndet.

og det er vel egentlig svar på trådstarters spøsmål, et halsbånd som er enkelt å ta av og på, skånsomt (forutsatt at det er stort nok, men det gjelder alle typer halsbånd) og som hunden ikke kan vri seg så lett ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstrup har sin misjon, for det kan forhindre at enkelte Houdini-hunder (utbrytere) klarer å vrikke seg ut av halsbåndet! :) Spesielt hunder som Collier og sheltier samt andre raser med smale hoder, kan i mange tilfeller klare og dra seg ut av vanlige halsbånd. Det er imidlertid ikke alle hunder som prøver, men dersom de er typen som prøver, så kan det skje at hunden kommer seg fri.

Bruker ikke halvstrup på min, da hun bare er valpen, og foreløbig har hun ikke greid (eller prøvd) å smette ut av sine vanlige halsbånd hvis hun går i bånd og f.eks. brått rygger og vrir seg bakover. Men hvis dette skjer, kan det nok hende jeg må gå over til halvstrup for å sikre at hun ikke vrir seg ut av båndet og rømmer i situasjoner der hun f.eks. blir skremt.

Til en finsk lapphund ville jeg først prøvd vanlige justerbare halsbånd, så får du se hvordan det går. Skulle det skje at valpen eller hunden kommer seg ut av det, eller du ser den ofte forsøker ved å vri seg bakover for og vrikke seg ut av det, må du gå over til halvstrup. Men det ser du selv etterhvert. Du trenger ikke starte med halvstrup, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker halvstrup. På det strammeste går det ikke over hodet hvis han rygger f.eks, men er ikke så stramt at det struper heller. Tror det er mer behagelig for ham når han har på det uten at han er i bånd, for da strammer det ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også glade i halvstrup. Lett å ta av og på, og sliter ikke så mye på pelsen når hunden har det på mye. I unghundtiden gikk/går Kovu mye med halsbånd inne, rett og slett for å kunne lettere ta tak i ham når han er på rømmen med dagens middag eller andre morsomheter. :P Da er det ok å ha et halsbånd som ikke vises på pelsen etter to uker. Han kan også finne på å prøve å smyge ut av halsbåndet hvis han vil noe på tur, og da må halsbåndet være stramt nok til at han ikke får det over ørene. Men vi kan ikke ha det så stramt hele tiden, da halsen er mye kraftigere lavere ned.

Til syvende og sist er det vel en smakssak. Om man skal ha halvstrupen så stram at den struper kan man jo likegodt ha helstrup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker halvstrup. På det strammeste går det ikke over hodet hvis han rygger f.eks, men er ikke så stramt at det struper heller. Tror det er mer behagelig for ham når han har på det uten at han er i bånd, for da strammer det ikke i det hele tatt.

Enig.

Sånn tenker jeg også.

Så her går det enten i sele, eller halvstrup alt etter hva vi skal liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...