Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene en tre år gammel pointer


GlennSigurdsen

Recommended Posts

Jeg kjøpte en pointer nå i vinter som jeg tenkte å bruke på høstjakta. Den har ingen reel jakterfaring, så jeg lurer på om noen av dere har noen tips og råd på hvordan jeg skal gå frem for at han skal lære seg å ta stand og holde god kontakt. Når vi er ute og jeg slipper han, så stikker han langt avgårde uten å ha meg innen synsrekkevidde. Dette må jeg få vendt av han før vi starter på jakt, men hvordan? Jeg har tatt et par ryper fra fryseren som jeg har lagt ut i terrenget, men han viser liten eller ingen interesse for disse. Kanskje fordi de allerede er døde?? Men lukta er jo der, så jeg vet ikke.. Akkurat nå føler jeg at jeg ikke har noe sjangs til høsten med han. Så om noen av dere kan henvise til noe relevant litteratur eller kanskje har egne erfaringer og tips/råd, så blir jeg veldig takknemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Jeg anbefaler denne boka på det varmeste:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1825264

Vet ikke hvor god den er når det kommer til å vekke hunden på fugl, men når det gjelder innlæring av jakthund har den hjulpet meg mye i alle fall. Den inneholder stoff både på stående, støtende og apporterende fuglehund, og siden jeg har støtende har jeg ikke lest så mye i den delen som omhandler stående hund (som for øvrig er den største). Men tipper den ikke står tilbake for resten av boka.

Ellers er det jo en pointer, så litt vidt skal den vel gå - de går vel gjerne utenfor synsrekkevidde, særlig i skog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du har Vibeke Skar sin bok også har du Anders Landin sin bok og dvd er også har du flere men husker ikke flere forfattere nå.

Før du sp mye som tenker på å få hunden i fugel så må sitt/dekk være inne på alle avstander og en veldig god kom kommando være inne. Det er også lurt å ha en gåbak/ på plass komando inne.

Det er en nede i rundt fredrikstad som driver med å trene fuglehunder på tamfugel mener det er Rotvelta. fuglehundskole har også kurser med tammfugel

Det ble litt du kan gooogle på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vil anbefale deg å melde deg på et kurs i regi av raseklubben eller en fuglehund klubb i nærheten av deg, der hvor både hunden og du kan lære litt mer jakt, føring av hund, sjekke om hunden tar stand og så videre.

Ikke så lett å komme med masse tips over nettet. En ting er å lese her/i en bok, noe helt annet er å se/oppleve det i praksis. Det siste er helt best og det jeg anbefaler

Noen generelle regler

1) Ikke slipp hunden løs om grunndressuren ikke er på plass (og spesielt ikke i båndtvangstiden)

2) Dra på due/tamfugl trening, her får du testet hunden (om den tar stand og er rolig i fugl)

3)Døde ryper har ingen funksjon for hunden bortsett fra apport

4) Høres ut som du er like ny med jakt som hunden, så jeg vil virkelig anbefale et kurs. Sånne ting er nesten håpløst å lære ellers. Her vil du får tips og råd med tanke på søksbredde og hvordan skape bedre kontakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...