Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdal 18-19 juni


xxx12345

Recommended Posts

Får vel sparke igang dette ballet jeg da, selv om andre soniser har langt mer imponerende resultater enn oss denne gangen :ahappy:

Smula ble BIR i sterk konkurranse med seg selv, og uplassert i gruppa. Dommer var Per Chr Andersen, og hun fikk følgende kritikk:

"Utm type, Bra prop. Stilig hode. Mb overlinje. Tilstr kropp. Åpne vinkler frem og bak. Bev seg periodevis (jepp, litt hopp og sprett :lol:) lett og paralellt. Ok pels for alder. Hyggelig temp."

Stuset litt på den "OK pels", for hun har en fantastisk pels for en 5 måneder gammel valp. Men han kan vel ha gått i fella som jeg selv gjør til tider, med at hun ser så ferdig ut at man glemmer alderen. Han brukte skalaen veldig forøvrig, og flere raser sto uten BIR.

Gruppedommer var Dagmar Klein fra Romania, og med unntak av å plassere en sp-valp så satte hun opp bare store raser, både i voksen og valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smula ble igjen BIR, i dag med konkurranse :)

"Triv valp. 5 mnd. G prop i hode såvel i kropp. M. g. vinklet rundt om. Langtkommen pels. Trivelig eksemplar. Eff bev bak. Tydelig valp i front."

Dommer var Vigdis Nymark. Uplassert i gruppa.

Og på forhånd et stort kjempegrattis til andre meget godt fornøyde soniser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaroh ble 2 beste hann med CERT i går, og BIR i dag, men uplassert i gruppa.

Hørte rykter om at en labrador hadde tatt en valp to ganger i dag, noen som har hørt noe om det? Fikk høre at valpen så og si livløs etter det.

Gratulerer med alle flotte resultater! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jubi fikk BIM i går og BIR i dag. I gruppa ble vi nr 2.

Valpen er i fin form, ble sydd tre sting etter noen tenner, men var laaangt fra livløs da jeg bar den med meg ut fra området! Men det så og hørtes ille ut, og jeg kan bare ane hvor forferdelig begge eierene har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra fikk exellent og vant klassen i konkurranse med seg selv begge dager. Jeg er fornøyd med kritikkene begge dager, bortsett fra at hun plutselig hadde smal front i går. I dag trodde jeg hun skulle få blått pga halting, men dommeren kalte det uryddig ganglag ... Jaja, exellent er vel ikke så dumt, selv om det hadde vært gøy med en ck snart ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jubi fikk BIM i går og BIR i dag. I gruppa ble vi nr 2.

Valpen er i fin form, ble sydd tre sting etter noen tenner, men var laaangt fra livløs da jeg bar den med meg ut fra området! Men det så og hørtes ille ut, og jeg kan bare ane hvor forferdelig begge eierene har det...

En fjær blir til ti høns... Bra valpen har det fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare hatt en SUPERHELG! :D

Først av alt har jeg handlet litt "nye" hunder. Sheltien Ask til 3BHK med cert igår, juniortispa Tiril til beste junior med CK og 4BTK idag, pluss beardisen Penny som SusanneL hadde tidligere til BIR og cert!

Igår ble det BIR til Tíbrá, cert og BIM til Avalon. Tíbrá ble senere 2 i gruppa bak Rebus. Idag derimot ble det 2BHK til Avalon, igjen med cert, slått av en champion. Tíbrá kapret igjen BIR, ble senere gruppevinner og gikk deretter for andre gang i sitt toårige liv HELE veien og ble BEST IN SHOW! Som oppdretteren ville sagt, jeg er over the moon! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til alle - spesielt Caroline med BIS!

Jeg er også veldig fornøyd med helgen!

På lørdag fikk lille Ollebollen min cert og endte til slutt opp med å bli BIR! Det var veldig gøy og faktisk litt uventet siden alt fokuset mitt var på Fredik som sto for championatet. Men når Fredrik faktisk ikke fikk ck en gang så var det veldig deilig at Oliver kunne redde æren. :) Hans søster Anna ble 3btk med res.cert, Nuch Nellyvill's Entertain You "Nero" ble 2bhk og Nellyvill's Dinner Dare "Eros" ble 4bhk med res.cert.

Vi stilte også oppdrettergruppe med Oliver, Fredrik, Nero og Anna og ble Best In Show oppdretter! Oliver fikk en flott 4. plass i gruppa. :)

oliver-bir-oppdal.jpg

Oliver BIR. BIM ble Nord.uch Cafridas Frolic Friendly Fannie

bis-oppdretter-oppdal.jpg

Oppdrettergruppa

Nellyvill's It's You And Me "Linnsi" gjorde det også veldig bra! 7 bernervalper begge dager og Linnsi ble BIR og BIG på lørdag og BIR og BIG2 på søndag! :) Vakker er hun:

Linnsi-big-oppdal.jpg

På søndag var jeg sikker på at Oliver var den som kom til å gjøre det bra, og at han kom til å ta ifra Fredrik certet. Derfor jeg var så opptatt av at Fredrik måtte få det på lørdag! Oliver stilte nemlig for dagens dommer for 1,5 måned siden hvor han ble BIR med flott kritikk foran flere flotte championer. Men han har tydligvis blitt mye dårligere på den drøye måneden, for denne gangen fikk han ikke en gang ck! Da var det veeeeeldig deilig at Fredrik står igjen som eneste hannhund med ck og blir dermed beste hannhund med CERT og CHAMPIONAT! :jump::jump::jump: 9 dager etter toårsdagen sin var championatet altså i boks :ahappy: Eneste tispe med ck ble Oliver sin søster Anna og i konkurransen om BIR og BIM trakk Fredrik det lengste strået og ble BIR for andre året på rad på denne utstillingen. :) Det ble ingen plassering i gruppa, men det gjør ingenting, vi fikk det vi ønsket oss mest!

bir-bim-oppdal.jpg

Fredrik BIR og Anna BIM.

Kort fortalt fikk begge unggutta "mine" cert og BIR hver sin dag - jeg er kjempestolt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med BIS til Tibra!! Jeg dro rett før BIS-finalene, så det fikk jeg ikke sett dessverre.

De vi campet sammen med fikk BIS-valp med samme valp BEGGE dagene!! Etter som det var deres eget oppdrett var det to meget stolte oppdrettere som sikkert flyr høyt enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...