Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebur.


bikkjene

Recommended Posts

Hva skal du bruke buret til?

Mine hunder er i bur i bilen og på stevner/utstillinger.

Har hatt en som var i bur når hun var alene hjemme men som nå gradvis ikke trenger lengre, da hadde hun et digert bur så hun hadde god plass og mulighet for å ha det kaldt og varmt (teppe og ikke teppe - temperaturforskjeller er viktig :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg skal bruke buret til. Men kanskje soveplass? Og når den er valp hvis den ødelegger og biter på alt spesielt når den er liten og jeg feks. bare er i butikken en tur og sånn?

Og å ha døra åpent senere. Og at hunden kan få sin egen lille hule :)

Ja smart med stort bur da for kan ha både teppe og uten i samme bur. Det var smart :) takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta bilde etterpå, vi har laget hule til den ene vi nettop fikk i hus pga den var så vant med bur. Der står døra oppe og tepper inni og hun stikker ofte dit og sover men venner seg mer og mer til å sove løs i huset noe jeg er takknemmelig for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tusen takk for bilde.

Da tror jeg at jeg bestiller det store hundeburet da :)

Ja kjekt med stort hundebur fordi da får hunden stor plass. Og kan strekke seg helt ut om den vil det. Og kan røre på seg og sånn. :D

Takk.

Men tror dere det er greit å bruke sele beregnet på hund i baksetet på bilen? Fordi jeg har ganske liten bil. En venninne av meg har også en mellomstor hund og hun bruker bare en sele som hun setter på hunden og klikker på det vanlige beltet der. veldig kjekt det. :) Eller bør man ha hundebur? Men da må jeg i så fall ha to bur, ett lite ett i bilen og stort i huset. Men liker de hundeselene veldig godt jeg da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er veldig mye tryggere enn bilsele i bil. Du får kjøpt bur som er tilpasset de fleste typer biler og hunder, så det burde gå bra. Bare pass på å kjøpe et ordentlig bilbur, og ikke av de sammenleggbare stålburene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du hopper over hele buret, jeg. Du vet jo ikke helt hva du skal med det, engang. Bruk pengene på is isteden. Lakrisis.

Helt enig med Ida :) IS

Jeg har brukt bur til mine i starten, men så fort de er rundt 8mnd'r faller det seg mer naturlig for de å sove rundt om i huset og slutte å ødelegge ting om de evn. har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror dere det er greit å bruke sele beregnet på hund i baksetet på bilen?

Ja, det er greit. Sele er bra nok for mennesker, så da er det bra nok for hunder også :)

Vi bruker hundesele på hunden og den sitter festet (med et spesielt feste for hunder!) i det midterste beltefestet, i baksetet. Fungerer toppers :-) Hunden er iallefall kjempefornøyd fordi hun alltid ser oss eller har kontakt med oss, og hun legger seg rett ned for å sove i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er veldig mye tryggere enn bilsele i bil. Du får kjøpt bur som er tilpasset de fleste typer biler og hunder, så det burde gå bra. Bare pass på å kjøpe et ordentlig bilbur, og ikke av de sammenleggbare stålburene.

Av ren nysgjerrighet; hvorfor er bur så mye tryggere? Et bur i bagasjerommet kan skade hunden hvis det klapper sammen, får bulk eller blir most. Hvis buret er stort nok, vil jo hunden bli kasteball inne i buret hvis ulykken skulle skje. Et bilbelte vil fungere på samme måte som hos et menneske; holder hunden på plass. Hvis du allikevel skulle velge et bur, har jeg hørt at plastburene er de mest sikre. EDIT: Da mener jeg plastbur godkjent som flybur. I Hundesport, tror det var i samme blad som månedens rase var Stabyhoun, står det en artikkel om bilbur og hva en skal se etter for å finne ut om det er godkjente, sikre bur.

Jeg har selv et lite bur til Chica, det ble kjøpt for å brukes i bilen. Den gangen visste jeg ikke om bilseler til hunden, så det ble et bur. Setter det i baksetet, men har begynt å vurdere om jeg skal kjøpe bilsele, hører så mye positivt om det. Uansett, buret står også tilgjengelig for Chica i huset, og Chica elsker å ligge i buret sitt. Det blir som hennes egen hule hvor hun kan slappe av og være i fred.

Det er uansett, om du velger bur eller bilsele, veldig viktig å sikre hunden i bilen, da en hund kan bli et flyvende objekt på flere tonn ved et kraftig kræsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke quote med hvorfor er bur bedre simira? I bil altså.

til trådstarter. Om ødelegging er grunnen til at du vil ha bur så ville jeg heller gått for valpebinge av f.eks kompostgrinder.

Hvorfor er kompostbinge bedre enn bur? Det lurer jeg på... Forskjellen er jo bare mangel på tak.

Bilseler til hund er ikke sikkerhetsgodkjente på samme måte som hos mennesker. Vi menneskene sitter jo spent helt fast med tre festepunkter i bilsetet. En hund har ett punkt, og hvis hunden skal kunne sitte eller ligge komfortabelt med en slik sele, så er den lang nok til at hunden allerede kan bli kastet endel rundt ved kollisjon. Da vil den også få kanskje kraftig press på de stedene selen ligger, som vil variere etter hvordan hunden sitter/står (hvis den ikke glipper ut av selen). En del her på forumet har jo utbryterhunder som også vet hvor lett det er å komme seg ut av en slik sele... Et bilbur skal være relativt lite så hunden ikke blir kastet rundt mye. Da er hunden også beskyttet mot løse gjenstander i bilen som vil kastes rundt ved kollisjon.

Jeg har skrevet et blogginnlegg om sikring av hund i bil: http://hundetrening.blogg.no/1297286929_bilbur.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er kompostbinge bedre enn bur? Det lurer jeg på... Forskjellen er jo bare mangel på tak.

Fordi kompostbinger kan man utvide til så stort som ønskelig - bur har begrenset størrelse, selv de største er knapt egnet til noe større enn en chi. Videre er bur svindyre i forhold til kompostbinger, slik at folk som skal ha hund i bur om dagen vil ofte la økonomien bestemme hvor stort bur bikkja får.

Forøvrig vil jeg påpeke følgende:

Hunder er ikke jordrotter eller hulepinnsvin. Det er kun den skadede og/eller engstelige hunden som har behov for hule. Allikevel vil hunder ofte være roligere i tildekkede bur fremfor ikke tildekkede bur Innestengthet på svært begrenset plass gir ingen fluktmuligheter hvilket gir større engstelse og ergo er hunden i det tildekkede buret roligere enn hunden i det ikke tildekkede buret, sistnevnte vil jo føle seg mye mer utsatt.

Det er veldig mye bedre å ta anstrengelsen med å gjøre valpen buruavhengig - det er slitsomt med hunder som kun finner ro i bur, bedre da med hunder som kan slappe av hvor det skal være.

Med valper rydder man bort alt som ikke skal tygges på, smører tabasco på resten og bruker eventuelt stor kompostbinge hvis man allikevel behøver å begrense når man ikke har anledning å følge med på hva valpen foretar seg.

Bur er til bil. Vedr sikkerhetsseler så vet jeg ikke hva som er sikrere enn det andre - men vet om bisker som klarer å gnage over selen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gidder jeg ikke nok en burdiskusjon, men her i huset har det altså ikke vært aktuelt å dekke veggene med tabasco. :P Ikke tror jeg det vi har av problemer er relatert til burbruk heller. Men meningene mine om burbruk kan du finne i (minst) en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3, i bilen deler de to minste det ene og den storstevhar det andre buret. inne går de løse men jeg avgrenser til stua når jeg skal bort.da har de kjøkken og gang.

jeg tok over for 2 mnd siden en hund som ikke klarte seg uten bur.hun pilte inn med en gang og lå der til vi skulle ut, når vi skulle ut om hun måtte vente litt pilte hun tilbake i buret. for henne var buret et fristed som var trygg. men for alle oss andre ble det strevsomt. Etterhvert når vi kom inn fra tur begynte amiga å løpe etter henne for å avskjære henne fra buret, og nå etter en måned så leker de og hun sover overalt i huset og jeg vurderrr å selge buret. jeg liker at mine går løs rundt og jeg tar heller å lære de å ikke røre ting.begrenser de med to kompost biter når jeg drar og jeg vet med meg selv at de har tilgang til flere typer gulv, tepper og hundesenger samt vann og leker. Det storste buret man kan få er ikke i mine øyne stort nok til å dekke en hunds behov for å skifte temperatur. beklager leifer sitter på mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg stjeler tråden litt og spørr; hva gjør dere med 2 hunder eller flere? setter begge i bur sammen eller hver for seg i bur? :)

Jeg synes det er ille nok med en hund i ett bur og ville aldri vurdert en gang å ha to i ett. Altfor trangt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig vil jeg påpeke følgende:

Hunder er ikke jordrotter eller hulepinnsvin. Det er kun den skadede og/eller engstelige hunden som har behov for hule. Allikevel vil hunder ofte være roligere i tildekkede bur fremfor ikke tildekkede bur Innestengthet på svært begrenset plass gir ingen fluktmuligheter hvilket gir større engstelse og ergo er hunden i det tildekkede buret roligere enn hunden i det ikke tildekkede buret, sistnevnte vil jo føle seg mye mer utsatt.

La meg bare si at jeg er helt enig i at man ikke skal bruke buret som en unnskyldning for å ikke lære valpen å bite og slikt, eller som straff for at valpen gjør noe galt. Bur skal aldri brukes som straff(noe en hundeinstruktør ba meg gjøre med valpen min en hel helg, for da ville hun lære å høre på meg :o ). Bur skal i utgangspunktet bare kjøpes til bruk i bil, men jeg ser ikke noe galt i å ta med buret inn i huset - med ÅPEN dør, slik at hunden kan legge seg der om den ønsker det.

Jeg synes du er veldig bombadistisk i uttalelsen din ovenfor. Jeg vet om flere hunder, inkludert min egen, som verken er skadede eller engstelige, eller som ikke kan slappe av andre steder enn i buret.. Så jeg lurer litt på om du har en referanse her?:) Hvis hunden er engstelig, da bør jo hunden læres til å ikke flykte til buret.

Jeg synes også det er viktig at hunden har et sted hvor den har mulighet til å få 100% ro og respekt for at den vil ligge litt i fred. Hvis muligheten for dette er buret(fra barn og andre hunder, feks), så er det faktisk mye bedre enn ingenting. Buret skal være positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, kan legge med bilde av bilen min her jeg. Jeg liker ikke å ha alle 3 baki der men det blir 2 om noen dager da hun eldste skal tilbake til min mor.

IMAG0063.jpg

Issi og Amiga sitter i det til venstre og Foxi i det til høyre om alle 3 skal være med. Skal jeg på langtur plasserer jeg et ekstra bur bak passasjersetet og kjører setet helt bak så det sitter godt og putter en av hundene der.

Min yngste hund er overhodet ikke avhengig av bur og tar livet på stevner og ustillinger med knusende ro for man kan sove i en stol :P

IMAG0149.jpg

Dette er hunden jeg nettop overtok som ligger i buret sitt som er dobbelt så stort som henne, skulle hun først være i et bur måtte det minste være stort nok. Det står alltid med døren åpen og hundene har fri tilgang til det. Som sagt blir det knapt brukt lengre.

226268_10150582957070464_804145463_18098994_2936858_n.jpg

Her er også enda et bra bruk av kompostgjerder. De står fra verandagjerdet stopper og bort til steinfjelltingen så hundene kan gå løse i hagen uten at jeg behøver å bekymre meg over naboens barn som går forbi etc.

IMG113.jpg

Buret som ikke blir brukt nesten lengre

IMG112.jpg

Her ligger hundene akkurat nå. Foxi under borde og Amiga under benken.

IMG111.jpg

Issi ligger i hjørnet av benken med inngang på begge sider hvor hun har dratt med et teppe :P

IMG110.jpg

Her er hundesengene stablet fordi jeg ryddet og Amiga la seg oppi dem

252589_10150624071650464_804145463_18567043_1022806_n.jpg

Så alle mine hunder klarer seg fint uten bur inne, til og med Issi som jeg tok over var helt burfanatiker. Hun sover i sofaen, på gulvet, i hundesenga etc.

Så jeg personlig ser ikke bruken av bur inne, iallefall til mine hunder. Jeg har måtte bruke det i små perioder, men det har stått oppe og fri tilgang til det. Får vondt av å tenke på at en hund skal ligge hele dagen i samme buret uten mulighet for forandring. Mine rører iallefall ingenting og kan gå løs og da er jeg fornøyd :)

Kjenner flere hvor hunden alltid er i bur neste og den har samme tendens som Issi hadde når hun kom til meg, de roer seg ikke uten et bur. Men jeg går ikke rundt og halshogger noen for å bruke bur, kunne bare ønske svenske lover gjaldt i Norge når det kom til hundehold :)

edit:

ref til ro og fred fra barn. Jeg har 4 tantebarn, alle har lært fra tidlig av at hundesengene i gangen røres ikke, er hunden der skal den ikke plages eller gå bort til, og man tar ikke leker og ting derfra. De to største vet dette veldig godt og passer på de 2 minste så de ikke går bort. Fult mulig å lære opp barn også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ref til ro og fred fra barn. Jeg har 4 tantebarn, alle har lært fra tidlig av at hundesengene i gangen røres ikke, er hunden der skal den ikke plages eller gå bort til, og man tar ikke leker og ting derfra. De to største vet dette veldig godt og passer på de 2 minste så de ikke går bort. Fult mulig å lære opp barn også :)

Selvfølgelig kan barn også læres opp, det var ikke det jeg mente.. Men det er lettere for både barn og hund, hvis man lærer barnet at "når hunden er i buret, da skal hunden være i fred". Det kan jo selvfølgelig gjelde når hunden ligger i hundesengen eller andre steder.. Det blir jo opp til hver enkelt ut ifra hvordan hunden er og hvilke muligheter man har i huset, å finne ut av hvor det området er, men jeg ser bare ikke noe galt i at buret kan være et slik fristed for hunden :icon_confused::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan barn også læres opp, det var ikke det jeg mente.. Men det er lettere for både barn og hund, hvis man lærer barnet at "når hunden er i buret, da skal hunden være i fred". Det kan jo selvfølgelig gjelde når hunden ligger i hundesengen eller andre steder.. Det blir jo opp til hver enkelt ut ifra hvordan hunden er og hvilke muligheter man har i huset, å finne ut av hvor det området er, men jeg ser bare ikke noe galt i at buret kan være et slik fristed for hunden :icon_confused::)

Fordi for eksempel hunden jeg overtok nå klarte jo ikke å være i huset uten å være i buret. du kan ha sunn burbruk eller ikke sunn burbruk. Den hunden jeg overtok gikk i siste katogori, en hund skal ikke leve i et bur og bare gå ut for tur. Det synes ikke jeg er så veldig verdig liv :) men nå har hun gitt seg og alle ligger strødd rundt og leker og rumler rundt i huset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er veldig bombadistisk i uttalelsen din ovenfor. Jeg vet om flere hunder, inkludert min egen, som verken er skadede eller engstelige, eller som ikke kan slappe av andre steder enn i buret.. Så jeg lurer litt på om du har en referanse her?:) Hvis hunden er engstelig, da bør jo hunden læres til å ikke flykte til buret.

Jeg synes også det er viktig at hunden har et sted hvor den har mulighet til å få 100% ro og respekt for at den vil ligge litt i fred. Hvis muligheten for dette er buret(fra barn og andre hunder, feks), så er det faktisk mye bedre enn ingenting. Buret skal være positivt!

Nå vet jeg ikke hva du mener med at jeg er veldig bombastisk - og referanser mhp hva etterlyser du? (Det der med å be om referanser i diskusjoner som dette er en slags hersketeknikk.. hva gjør du hvis jeg har en referanseliste på det du etterlyser? Kommer du å lese dem? Hvis du mener referanser til hundens "hule-adferd", så kan du jo begynne med å lese "Dogs" av Lorna&Ray Coppinger, spesifikt kapitlene som omhandler forvillede hunder. Og så kan du fylle på med "Genetics and the Social Behavior of the Dog" av SCott&Fuller. Videre kan jeg anbefale informasjonen i "The African Prosject" på basenji.org (mulig den har byttet site, men du blir forhåpentligvis omdirigert), mye materiale der er bare anekodotisk men interessant nok. I tillegg har man selvfølgelig adferd hos ulv, lang liste det også men personlig synes jeg ikke at man skal trekke ulve-paraleller for langt)

Bur med åpen dør synes jeg er helt uproblematisk. Det blir bare som å ha en ekstra stygg (og dyr og uhåndterlig) hundeseng det.

Når det gjelder dette med å spise vegger etc, det er da dette med store binger kommer inn. Selv bruker vi kompostgrinder til å skjerme ting for valpen, ikke for å sette valpen oppi. Og vi bruker også grind for å skille unghund fra gammelhund mens vi er på jobb siden den gamle/voksne hunden lar seg plage av unghunden og er helt avhengig av å ha noen der til å stoppe unghunden når han har fått nok.

Det er ellers interessant å se bildene til Anette her, hvordan Issi, hjernevasket fengselsfugl, har søkt opp liten trang plass med teppet sitt. Godt at hun blir bedre Anette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...