Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanlig hverdag for studerende ungdom/m hund


Apache

Recommended Posts

Hvordan ser din hverdag ut som student/skoleelev og hundeeier? Jobber du? Hvor mye? Hvor mye studerer du? Penger/økonomi.. Hvordan er det med jobb, studier, leilighet, mat og alt som trengs til hunden(vet., mat, utstyr, forsikring, kurs, osv.) Hvor mye tid har du til hunden din/hvor mye tid tilbringer dere sammen hver dag(i form for leking, sosialisering, trening, tur osv.? Hva slags rase har du? Hvordan ser rett og slett DIN hverdag ut med hund? Lurer litt på dette da jeg vurderer å velge VGS med fordypning hund til neste år (2012) og vil finne ut mest mulig og det å være student/skoleelev med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tenker du å gå hund til fordypning?

Jeg har tre hunder; labrador retriever (8 år), australian shepherd (4 år) og australsk kelpie (10 mnd). Studerer veterinærmedisin fulltid i Oslo, og har 20-30% stilling utenom i dyrebutikk.

Å finne leilighet syns jeg alltid har vært vanskelig, spesielt med tre "store" raser. Men leter man lenge nok finner man noe, men man kan ikke forvente seg den fineste eller mest sentrale leiligheten/hybelen.

Når jeg gikk hund til fordypning hadde jeg et utrolig enkelt liv. Jeg gikk på Natur VGS hvor vi hadde to hele dager i uken med praktisk hundetrening og en halv dag med teori. Resten av uken var det vanlige fag. Hundene fikk altså masse trening disse dagene, og jeg snek de med på skolen her og der utenom disse dagene også. Følger man godt med i timen på VGS er det lite man trenger å gjøre hjemme, så jeg hadde nesten alltid fullstendig fri fra kl 15 og utover. Denne perioden jobbet jeg heller ikke, så det ble 1-2 timers hundetrening hver dag og litt turer her og der.

Som student har jeg egentlig ingen faste rutiner. Jeg drar på skolen når jeg ønsker det og drar hjem når jeg ønsker, det, men det er mye hjemmestudier også. Har et veldig krevende studie, så det tar jo mye tid. Er på skolen til kanskje klokken er 13 en vanlig dag, er hjemme i halv 3-tiden og går en god tur med hundene eller trener de i noen timer. Deretter har jeg resten av kvelden til å lese eller gjøre andre ting, og kanskje ta en sykkeltur/skitur/joggetur med hundene på kvelden. På de dagene jeg i tillegg jobber prøver jeg å ha med hundene på skolen/jobben, og orker jeg ikke dette leser jeg hjemme på formiddagen før jeg drar på kveldsvakt. Det krever at man har litt selvdisiplin og klarer å sette seg ned med faget (noe jeg absolutt ikke alltid har!) og lese på egenhånd, men til gjengjeld får jeg mye bedre tid til å finne på noe med hundene.

Når det kommer til økonomi, så har det ikke vært et problem (ser man bortifra at jeg elsker å melde på kurs og stevner og kjøpe altfor mye hundeutstyr, da flyr pengene, men til "må-ha-ting" har jeg alltid hatt penger). Men som aktiv i hundemiljøet har det alltid dukket opp gratis hundemat på noe vis, og jeg kan ikke huske sist jeg betalte for hundefôr (det må være mange år siden). Kanskje kjenner du noen som jobber i dyrebutikk hvor de kaster hundefôr med f.eks hull i posen? Ellers er det ikke kjempedyrt å ha hund syns jeg, med mindre du kjøper deg en gigantrase eller får en syk hund som stadig må til veterinæren - og forsikringen ikke dekker alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen tråd om studentbudsjett og hund, og siden jeg har svært liten kontroll/oversikt så dropper jeg det...

Jeg studerer biologi ved UMB og har undervisning 4-5 dager i uka, 2-6 timer (for det meste bare 2 timer).

Men en typisk ukedag er f.eks noe slik:

08.15: forelesning 2timer

10.00 fri (spisepause + lese)

12.15: forelesning 2t

14.00: "fri" resten av dagen

går tur/rydder/vasker/lager mat/

- Leser/skriver hjemme kanskje 5 timer til i løpet av dagen

Andre dager er slik:

08.15: forelesning 2t

10.00 "fri" resten av dagen

Eller slik:

08.15: forelesning/lab 8 timer.... lese/skrive rapport resten av dagen

Det varierer VELDIG ift studium og fagene du tar.

Jeg har mye tid SAMMEN med hundene da jeg leser en del hjemme, men til rein aktivitet (tur/LP-trening) har jeg kanskje 2 timer hver dag.

På VGS (f.eks Melsom VGS der de har fordyping hund) vil det normalt være skole fra 08.15 til 15.00, 5 dager i uka. Hundefag er en hel dag hver uke det første året. Deretter er det mer vanlig VGS/landbruksfag. Om du da leser lekser 2 timer hver dag har du fremdeles 3-4 timer du kan bruke på hunden hver eneste dag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcAmira: Tenkte på Melsom. Er da avhengi av et sted å bo. Har hørt at internatet der ikke er så veldig bra, så blir nok leilighet.

Godt å høre at det blir nok tid :- ) Bodde dere alene i leilighet eller delte dere med noen? Hva gjør dere i helgene? Hva slags jobb Har/hadde dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcAmira: Tenkte på Melsom. Er da avhengi av et sted å bo. Har hørt at internatet der ikke er så veldig bra, så blir nok leilighet.

Godt å høre at det blir nok tid :- ) Bodde dere alene i leilighet eller delte dere med noen? Hva gjør dere i helgene? Hva slags jobb Har/hadde dere?

BCAmira har gått og bodd på Melsom såvidt jeg husker så hun kan vel uttale seg om Melsom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine dager som student inneholder lesing, forelesninger, hund og venner.

Jeg syns ikke det er noe problem å kombinere studie og hund. Jeg har bare en hund nå, men har en hund til på gården som også tar mye av min tid. Til høsten henter jeg også hjem en valp, så da blir det fult hus her! :)

Skoledagene inneholder forelesninger og labber, ca. 4 - 6 timer 4-5 dager i uka. Hundene er endten med meg på skolen, og da bruker vi tid på å gå fram og tilbake (ca. 1 mil), eller de er hjemme. I tillegg tilbringer jeg mye tid med bikkjene når jeg kommer hjem. Ettermiddagen går somregel til lesing, men kveldene er somrelgel hundenes. Da er det turer i skogen, skiturer, lp-trening el. Jeg bruker altså minimum 2 timer hver dag på å aktivisere hundene fysisk, mental trening kommer ved siden av. Jeg leser hjemme, og tilbringer så å si ingen tid på lesesalen på skolen. Dette gir meg mye tid med hundene.

I helgene blir det lengre turer, vi tilbringer gjerne hele dagen ute, så blir det mulighet for å være litt sosial på kveldene.

Jeg leier et hus sammen med to venninner på en gård, og får ofte med meg medstudenter på turer. Hundene er med på det meste, og er blitt en naturlig del av mitt studentliv. Kunne ikke tenkt meg å gjøre noe annerledes!

Økonomisk går det veldig fint. Jeg jobber kun i ferier, og tjener da opp penger som legges inn på en hundekonto. Dette går til fór, vaksiner, kurs, utstillinger osv. I tillegg bor jeg veldig billig.

Jeg studere biologi på UMB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcAmira: Tenkte på Melsom. Er da avhengi av et sted å bo. Har hørt at internatet der ikke er så veldig bra, så blir nok leilighet.

Godt å høre at det blir nok tid :- ) Bodde dere alene i leilighet eller delte dere med noen? Hva gjør dere i helgene? Hva slags jobb Har/hadde dere?

Internatet på Melsom er helt topp! Ja, det er gammelt og dårlig standard, men man har SVÆRE rom med vask, seng, store skaper, sovesofa, bord pult etc. Man får også servert alle måltider (ikke verdens beste mat, men helt ok).

Hunden får man ikke ha på internatet, men det er kennel/hunderom med hundehus 150 meter fra internatet.

Dessuten er det veldig sosialt og moro å bo på internatet. Nesten hele klassen min bodde på der alle 3 årene, så vi hadde mye moro! Det er også VELDIG mye billigere å bo på internatet enn å leie leilighet (siden det er bo + mat inkludert i prisen). I helgene er det stengt, så da reiser alle hjem (bortsett fra noen på hestelinja).

Miljøet på internatet kan godt ha endret seg og blitt dårlig, men alle 3 årene jeg bodde der (2005-2008) var det god stemning og veldig sosialt :) Litt tøft å flytte hjemmefra som 15-åring, men GUD så lettet jeg var når jeg ble kjent med folk og trivselen økte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare til student tilværelsen MED hund så uten vet jeg ikke :P

Hentet hjem valp 2 uker etter jeg startet som student. Hat gått flott, nå skal det sies at jeg har hatt korte dager på skolen, og alltid lest hjemme, og ikke sittet på skolen med mindre det har vert gruppearbeid. Hunden har stått i hundegård sammen med tispen til foreldrene mine som bor ti meter unna.

Har jeg vert borte på dagen har jeg vert hjemme på kvelden, da gjerne med besøk eller bare slappet av.

Turer og trening har aldri vert et problem, og jeg vil si at jeg var bedre rustet til å ta imot valp som student enn om jeg hadde vert i full jobb.

Mitt studie har vert lagt opp til mye lesing, en del forelesninger, men ytterst lite obligatorisk.

Flere av mine medstudenter hadde og hund, så vi fikk et lite hundefelleskap innad i kollokviegruppen/ studiet generelt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye tid til hund når man er student, da man ofte har mulighet til å legge opp dagene slik man ønsker. Jeg har alt fra 2- 6 timers dag på skolen, som regel bare 3 og det ikke alle dagene i uka en gang.. Selvom jeg må bruke en del tid på studiene hjemme, er det jo ypperlig at jeg kan ta en pause med å gå en lengre (skogs)tur med Chica, trene henne på lydighet, triks og utstilling, hjernetrim, lek og pelsstell. Det blir som regel ikke alt dette i løpet av en dag, men stimuli har jeg masse tid til å gi henne, så det får hun:)

Nå har jeg en liten hund, så Chica har ikke en stor pott i økonomien min. Ca 100 - 500 kr i måneden, alt etter om jeg må kjøpe ny sekk med for og om vi skal stille på utstilling. Hvis du skal drive konkurranser og gå kurs, vil jo det selvfølgelig prege økonomien, men det handler jo igjen om prioriteringer.. Det er jo alltids lurt å ha penger til siden eller mulighet for økonomisk hjelp dersom det skulle bli vetrinærutgifter. Foreldrene mine stiller opp dersom det skulle være noe. De har henne også i perioder, både fordi at de savner og vil ha henne litt, men også hvis jeg f.eks har en litt hektisk periode hvor hun vil ha det best hos dem - siden muligheten er der:)

Jeg ser ikke på det som et problem å ha hund i studietiden, det er da man har best tid. Har man jobb klarer man som regel å tilrettelegge dagen slik at hunden ikke blir alene for mange timer, ved å ikke være på skolen den dagen man skal jobbe osv.. Det er dessuten sosialt, berikende og avslappende å kunne drive med hund ved siden av studiene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel fullstendig på studiet. Jeg har veldig hard studiebelastning; heldigvis blir det mer selvstyrt utover sånn at jeg selv bestemmer hvor og når jeg vil sitte og jobbe, i det minste.

Før jeg fikk hund, var jeg på instituttet 80-100 timer i uka (og det er fullstendig normalt på mitt studium). I forhold til studiene var det å få hund det smarteste jeg har gjort (det gjorde jeg etter flere år som student - nå har jeg 2 år igjen før jeg er ferdig med utdanninga jeg er på nuh). Jeg ble tvunget til å ha 8-timers arbeidsdag, og tenke på noe helt annet de timene jeg ikke sov eller jobba. Nå har det utviklet seg til et veldig aktivt hundeliv, hvor jeg bruker mye tid og energi på hunden og har det som en stooor hobby. Resultat? Jeg sover bedre, er langt mindre stressa, mer konsentrert når jeg først jobber, og har bedre resultater enn før hundekjøpet - selv om de andre fortsatt jobber 2-3 ganger mer enn meg...! HAH! :lol:

Har fortsatt prosjektinnspurter på en uke eller så hvert semester, hvor jeg bare er hjemme for å sove noen få timer (og lufter da hunden på morgenen), men har en fantastisk samboer som hjelper meg og bisken i de periodene :wub: Økonomisk, derimot, er det verre. Jeg har ikke mulighet til å jobbe; det er uaktuelt for meg å være borte fra hunden mer enn en vanlig arbeidsdag (skulle jeg jobbet ved siden av studiene kunne jeg heller kjøpt meg en tamagochi), og de første to årene av en hunds liv koster. Valpeprisen er én (faktisk bitteliten) ting; noe annet er alt utstyret du trenger (og bare ha, liksom :rolleyes2: ), transport, mat, forsikringer, veterinærutgifter, aktiviteter, kurs, etc - for ikke å snakke om erstatning av tre par briller som søte valpen bare måtte smake bittelitt på :getlost: Hvis du er riktig uheldig og føler for å være aktiv med hunden, må du kanskje ha bil og leker og godbiter hver uke og kanskje enda mer utstyr og flere kurs, osv. Jeg kunne kjøpe hund, fordi jeg hadde foreldre som ønsket seg ny hund men som innså at de ikke lenger kunne ha det - og derfor lever sitt hundeliv gjennom meg :whistle: Og det var avklart i god tid før jeg begynte å kontakte oppdrettere. Så det er en stor avgjørelse, det er ikke alltid like lett (jeg har ikke akkurat oppdatert garderoben min noe særlig siden jeg fikk hund - anna enn noen skikkelig frekke turklær :lol: ), men har du den økonomiske tryggheten og tiden som trengs så er det absolutt å anbefale ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hund mens jeg studerte.

Min vorsteh dro til de evige jaktmarker våren før jeg begynte på universitetet, og jeg bestemte meg for å ha noen år "fri", hvor jeg kunne dra ut, tulle rundt på campus osv osv så mye jeg ville.

Det tok meg ca 2 måneder før jeg angra på den avgjørelsen. :rolleyes2:

Men uansett, pga vanskeligheter med å finne boplass hvor jeg fikk ha hund ble det ikke noe av de neste årene.

Nå derimot, har jeg stabil og god økonomi (ikke bare 1500 kr i måneden etter husleia og strøm, hurra!), gode bo-referanser som resulterte i ett hus hvor vi kan ha bikkje, og mitt eneste skår i gleden er at jeg faktisk må være på jobb fra 8-15. Menmen, jeg har hund igjen iallefall. :wub:

Om jeg fikk velge om igjen så hadde jeg nok gjort det annerledes. Jeg kan ikke se at jeg fikk så ekstremt mye ut av å være "fri" i forhold til det jeg får ut av ett hundehold, for å si det sånn! Mye festing i begynnelsen som gikk over til mye dataspilling etter hvert som man ble lei utelivet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...