Gå til innhold
Hundesonen.no

Hissig på andre hunder, og det går utover meg...


ka9n4ever

Recommended Posts

Hei!

Jeg (vi, familien) har nå hatt en Norfolk Terrier i over et år. Hun er utrolig herlig, og dilter med meg konstant - jeg er liksom herren hennes da. Hennes flokkleder. Det er jeg i familien som går turer med henne. Nå som hun har begynt å bli mer voksen, er hun mer hissig ovenfor andre hunder som vi møter. Før var hun bare liten og søt og la seg paddeflat for hvilken som helst hund, og ville leke og hilse. Nå er hun stikk motsatt. Hun knurrer og drar i båndet på avstand, da drar jeg henne vekk og prøver å få henne til å slutte med å si ifra eller ta tak i henne, men hun slutter ikke.

Det jeg har funnet ut er at om jeg setter meg ned, holder henne stramt i båndet og sier til eier av den andre hunden om å holde hunden til seg og la oss komme bort for å hilse, kan dette gå veldig greit. Og det gjør det også. Hun sier ifra om hun ikke vil bli luktet på, men er snill ellers og bryr seg ikke så mye om hunden lengre. MEN! Så er det en dame og en mann som har to hunder (griffon) og hundene deres og min har alltid lekt sammen, helt til en dag da jeg skulle selge lodd hos dem. Jeg visste ikke at de bodde der, så jeg ringte på. De åpnet og ville kjøpe lodd av meg, og samtidig lot de de to hundene deres gå løs og imot min hund. Dette gikk galt. Jeg hadde kontroll over min hund, siden jeg hadde bånd på min, mens jeg hadde null kontroll på deres. Jeg holdt igjen min hund, siden hun begynte å knurre, de andre bjunte også og den ene kom for nærme og min hun glefset til og fikk et godt tak i håret på den andre hunden (heldigvis ikke i huden!). Og der satt hun som støpt! Mannen prøvde å åpne bittet på hunden min, men det rikket seg ikke, jeg prøvde å klype henne i skinken, men til ingen nytte. Vi fikk henne løs tilslutt. Da beklaget mannen seg, og sa at det var dumt av han å la hundene hans gå løs rett mot min hund, og han mente hunden min muligens følte seg truet. Etter dette har de alltid knurret på hverandre, og vi har hold de seperert.

For en stund siden gikk jeg tur og da møtte jeg på to nakne hunder (en med og en uten pels). Hunden min knurret, og jeg sa fin ifra til henne og skulle ta tak i henne. Istede bet hun meg, og jeg blødde.

I dag skjedde det noe lignende. Jeg møtte på damen med de to griffon'ene, og hun var ganske nærme og stoppet. Jeg stoppet også, og satt meg ned på huk sammen med hunden min (hun var illstint og knurret). Jeg prøve å roe henne ned, men hun var for ivrig, og satte tennene side i låret mitt. Det gjorde uhorvelig vondt, og jeg måtte gråte. Den andre eieren gikk og slengte fra seg "DU må få skjekket den hunden din, for den er gal". Jeg ble veldig provosert, og fikk lyst til å kjefte tilbake og si det samme om hennes, for hennes er ikke noe bedre!! Typen hjalp meg opp på bena og vi gikk til han og sjekket såret, og fikk renset det (ja jeg har stivkrampesprøyte :) ).

Jeg lurer på, hva er det jeg gjør feil? Er det noe jeg gjør feil? Hva bør jeg gjøre? Og feiler det hunde min noe? (Må bare si at jeg aldri i livet skal ha en terrier igjen, aldri :P ).

Legger ved et bilde av såret mitt. Det er blitt mye bedre nå, i starten var det blodrødt og hadde en lillesprengt farge.

post-6051-0-28300300-1307571489_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver ser jeg ikke noe du gjør galt, men hvor gammel er hun? Hunder har visse faser i livet der de kan reagere, for oss, på uforståelige måter (fysisk og psykisk kjønnsmodning).

Jeg vil først fraråde deg å "ta tak" i henne og ha stramt bånd på henne i slike situasjoner. Du gjør helt rett i å sette deg ned til henne og holde henne litt i halsbåndet, prøv også å hold henne på brystkassen (dette er en betryggende handling) i stede for å holde henne i/over nakken, og vær rask med å gi henne godbit og ros når hun er stille eller ikke trekker mot den andre hunden. Du kan prøve å være førevar og prøve å se at det kommer hunder før hun oppdager det, dra fram godbiten og trene på kontakt, få henne til å ha fokus på deg i stede for det som kommer mot dere :)

Også vil jeg anbefale deg, på det sterkeste, å ta hunden med til veterinær for en skikkelig sjekk etter smerte, har hunden smerte kan den reagere med aggresjon i frykt for å oppleve smerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvorfor skal du hilse når hunden tydeligvis er usikker? Gå videre og ikke hils på noen, vertfall ikke noen hun knurrer på. Da lærer hun at andre hunder er kanskje ikke så farlig likevell og at ikke alle hunder kommer helt bort.

For det andre, ikke ta i hunden når den er slik.. Det vil uansett ikke føre noe godt med seg og i verste fall så blir du bitt og hunden blir mer skremt, noe jeg gjetter er det motsatte av hva du vil...

Som nevnt over, tren kontakt og gå gjerne litt unna når det kommer noen i mot slik at hun kan føle seg trygg på avstanden til den andre hunden, få henne til og sitte og se på deg, gi godbit og gå videre. Cluet her er jo da og holde så mye avstand som det trengs for at hun skal klare og ignorere hunden også minsker man etterhvert. Du kan også søke på kinderegg metoden. Den er også fin i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vi skal reise til Spania på tirsdag, og da settes hun på en kennel. Denne kennelen tilbyr også lydighetstrening av hunden, så vi skal være i Spania i 2 uker, men hunden skal være der i 3 uker. Når vi henter henne skal vi lære hvordan vi skal håndtere henne, og hvordan de har trent henne de 3 ukene hun har vært der. Detete håper jeg funker.

Den første gangen hun bet meg, prøvde jeg å roe henne ned med å ta henne på brystkassen, men dette resultetrte i at jeg ble mitt i hånda. Hun er verdens snilleste hund, og man kan gjøre hva man vil med henne, men akkurat de to hundene liker hun ikke. Og å trene når hun kommer i de situasjonene hjelper ikke, da driter hun rett og slett i godbiten.

Når jeg ringte mamma å fortalte henne hva som skjedde, kjeftet hun heller på meg for at jeg hadde satt meg ned å prøvd å roe henne ned istede for å bare gå videre. Jeg mener jeg har rett når jeg prøver å roe henne ned, men hun mente at de som skal ha henne på kennelen kom til å si motsatt. Det er jeg ikke enig i. Jeg er mer enig i det dere over her sier. Men hun driter i gobiten når sånne situasjoner sjer, eller om hun kommer seg løs, da bare springer hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke anbefale deg å sette deg ned på huk, løfte henne opp eller prøve å roe henne ned på andre måter. Gå bestemt forbi alle hunder dere møter og belønn henne de gangene hun passerer uten å knurre eller gjøre noe tull. Det å drive å ta på å "dille" med en hund i den settingen der fungerer som oftest svært dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å trene når hun kommer i de situasjonene hjelper ikke, da driter hun rett og slett i godbiten.

Da er du rett og slett for tett på de andre hundene. Da må du trene enda lenger unna dem. Begynn med så stor avstand som hun takler, og gi godbiter hver gang dere ser andre hunder uten at hun reagerer. I starten kan det hende dere må gå over på andre siden av veien når dere møter hunder, eller snu. Så kan du gradvis jobbe dere nærmere andre hunder, og fortsette å holde fokuset på deg og godbit. Tren masse kontakt, og bruk det når dere møter andre hunder!

Aggresjon avler aggresjon, så det fører ingenting med seg å "ta" henne når hun utagerer. Du vet jo ikke hvorfor hun gjør det. Som nevnt tidligere, kanskje hun har smerter. Få henne sjekket av veterinær. Hun er sikkert også preget av den situasjonen når du solgte lodd.

Jeg har selv en skarp tispe med STOR intimsone. Det eneste som har hjulpet oss er å belønne rolig atferd i omgang med andre hunder. Det har tatt lang tid, men blir bedre og bedre :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du rett og slett for tett på de andre hundene.

Gir mening. Men når hun har sett dem, selv om de er på 200m avstand så bryr hun seg ikke om godbiten. Sånn er det i de fleste sitasjoner der hun ser en fugl, er på tur eller noe annet spennende skjer, så bryr hun seg ikke hva jeg har av godt til henne :P

Men takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ringte mamma å fortalte henne hva som skjedde, kjeftet hun heller på meg for at jeg hadde satt meg ned å prøvd å roe henne ned istede for å bare gå videre. Jeg mener jeg har rett når jeg prøver å roe henne ned, men hun mente at de som skal ha henne på kennelen kom til å si motsatt. Det er jeg ikke enig i. Jeg er mer enig i det dere over her sier. Men hun driter i gobiten når sånne situasjoner sjer, eller om hun kommer seg løs, da bare springer hun!

Mora di har nok eit godt poeng der. Det å "trøyste" ein redd / sint hund kan fort tolkast av hunden som at du stadfester at det han reagerer på, er noko som bør reagerast på. Det du ønskjer, er jo at hunden ikkje skal sjå på desse hundane som noko å bry seg med i det heile. Då må du som eigar og den hunden alltid ser opp til og diltar etter, som du seier, gjere nettopp det: Gå uanfekta forbi situasjonen, utan å ense verken dei andre hundane, eller din eigen hunds reaksjon. Når du har gått forbi og ho byrjar å roe seg, kan du rose og belønne :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora di har nok eit godt poeng der. Det å "trøyste" ein redd / sint hund kan fort tolkast av hunden som at du stadfester at det han reagerer på, er noko som bør reagerast på. Det du ønskjer, er jo at hunden ikkje skal sjå på desse hundane som noko å bry seg med i det heile. Då må du som eigar og den hunden alltid ser opp til og diltar etter, som du seier, gjere nettopp det: Gå uanfekta forbi situasjonen, utan å ense verken dei andre hundane, eller din eigen hunds reaksjon. Når du har gått forbi og ho byrjar å roe seg, kan du rose og belønne :).

Ok. Ja dette kan jeg godt prøve :) Ignorere de andre hundene og henne, og når hun ikke bryr seg lengre når vi har gått forbi, så rose henne med godteri. Jeg pleier somregel å gjøre dette, men heller å snakke til henne å si "nei" når vi går å dra henne med meg, å så rose henne med ord. Av og til lar jeg hundene hilse. Men det er disse to hundene som er problemet... Men ja. Skal prøve på den måten du foreslo nå :) Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhund som blir meget sint på andre hannhunder om han er i bånd.

Det løser jeg veldig enkelt ved å ikke la han hilse på andre hunder, og han skal gå pent forbi de. Det tar tid og det er kjedelig trening, men veldig viktig å trene passering!

Begynt laangt unna, og nerm dge sakte med sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke lydighetstrening som er tingen her..

Denne hunden må lære seg at andre hunder ikke nødvendigvis er farlige skapninger..

Det er jo helt tydelig at det er greia, hun er redd andre hunder..

Det er derfor viktig å ikke behandle dette som aggresjon, men som frykt..

Unngå situasjoner som utløser frykt, og sørg for å gradvis og forsiktig tilnærme dere slike situasjoner.. Det kan ta LANG tid før dere kan møte andre hunder på veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke lydighetstrening som er tingen her..

Denne hunden må lære seg at andre hunder ikke nødvendigvis er farlige skapninger..

Det er jo helt tydelig at det er greia, hun er redd andre hunder..

Det er derfor viktig å ikke behandle dette som aggresjon, men som frykt..

Unngå situasjoner som utløser frykt, og sørg for å gradvis og forsiktig tilnærme dere slike situasjoner.. Det kan ta LANG tid før dere kan møte andre hunder på veien..

Det er nok ikke hundene hun er redd, for bestevennen hennes er en Golden Retriever. Det er typen sin hund, og vi går turer hver dag, og de er sammen i innhegninger osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhund som blir meget sint på andre hannhunder om han er i bånd.

Det løser jeg veldig enkelt ved å ikke la han hilse på andre hunder, og han skal gå pent forbi de. Det tar tid og det er kjedelig trening, men veldig viktig å trene passering!

Begynt laangt unna, og nerm dge sakte med sikkert :)

Akkurat dette har jeg måttet gjøre med Chicka også, hun har sine venner som hun får være sammen med, andre hunder vi møter på tur får hun ikke hilse på.

Jeg begynte også lang unna og nermet oss sakte men sikkert, det hjalp veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke hundene hun er redd, for bestevennen hennes er en Golden Retriever. Det er typen sin hund, og vi går turer hver dag, og de er sammen i innhegninger osv :)

Det er plenty av hunder som har frykt for andre hunder men samtidig fikser enkeltindivider fint.

Det kan også være frykt for akkurat de aktuelle invididene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...