Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørehår,


Recommended Posts

Bajasen har en del "øregørr" bl.a i forbinelse med allergi.

Hårene jeg lurer på om jeg kan klippe er egentlig konstant "seige", så jeg lurer på om det kan lønne seg å fjerne dem slik at det ikke blir fullt så tett under der. Eller har de en funksjon? Mye mulig dette er et dumt spm, men er litt redd for å tulle rundt for mye i ørene hans.

Ørene blir renset jevnlig og er blitt bedre etter fòrendring etc.

Det er den lille pelstusten nederst i øret, i overgangen til der det blir vanlig pels. (Klarer rett og slett ikke forklare det bedre :whistle: )

(Første hund med tette, problematiske hengeører..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å nappe hår i øregangen på hunden, hvis det er det du mener. På selve øret, altså på den frie delen av øret, er det jo mulig å f.eks. barbere dersom håret her er i veien eller plagsomt.

Som sagt - hår i øregangen er det mange som napper ut. På min rase "skal" det liksom gjøres, men siden min hund hater det, og siden hun aldri har hatt et eneste problem med ørene gjør jeg det aldri. Vetten mener disse hårene har en funksjon, og ikke trenger fjernes i det hele tatt.

Når det er sagt kan du nappe de ut om de er til bry. Da bruker du fingrene, rett og slett. Tommel og pekefinger og napper ut litt etter litt. Håret løsner lettere dersom du bruker "ørenappepulver". De fleste hunder synes det er ubehagelig å nappe slike hår. Min HATER det helt intenst, andre bryr seg knapt.

Vet ikke om det gav deg noen svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg napper ørene til begge mine hunder. Det virker ikke som de synes det er vondt eller ubehagelig. Jeg bruker et spesielt pulver på fingrene for å få skikkelig tak (fås kjøpt på dyrebutikker). Det som ikke er aller innerst i øret kan man barbere eller klippe forsiktig bort. Bruk helst potesaks eller annen saks som ikke er så spiss hvis du ikke har full kontroll på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det gjorde det, litt hvertfall :lol:

Bajasens hår er liksom ikke i øregangen, mer i overgangen øret/hodet. Men er fortsatt redd for at det er for nærme. Pelstusten er såpass lang at den liksom legger seg over øregangen. Det er derfor jeg tenker den "tetter", men det kan jo like gjerne være positivt :icon_confused:

Redd for å vaske det også, i tilfelle han får vann i øret..

Men det er vel ikka vanlig å ørenappe Golden? Sluntrer jeg unna her? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikka vanlig å ørenappe Golden? Sluntrer jeg unna her? :o

Det er først og fremst folk med raser med hår inne i selve øregangen som napper ører, så jeg ville slappet helt av der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst folk med raser med hår inne i selve øregangen som napper ører, så jeg ville slappet helt av der. :P

Det var da godt å høre! :innocent:

Ellers syns jeg dette med å "klippe rent" høres ut som det jeg ser for meg, så tror vi får prøve oss litt forsiktig med det. Satser på han ikke får varige mèn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp bort tusten, du :D Retrivere har da ikke hår inni øra og da er der heller intet å nappe bort. Raser som har hår som vokser langt ned i ytre øregang, bør jo jevnlig nappes fri for hår for å unngå smuss, bakterier, betennelse, men det er da noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp bort tusten, du :D Retrivere har da ikke hår inni øra og da er der heller intet å nappe bort. Raser som har hår som vokser langt ned i ytre øregang, bør jo jevnlig nappes fri for hår for å unngå smuss, bakterier, betennelse, men det er da noe helt annet.

Der er jeg litt uenig med deg. For jeg vet at mange sier dette burde gjøres, da også på min rase. Men jeg tenker at hunder er nå født med de hårene i ørene av en grunn. Og min har som sagt aldri slitt med noen form for øreplager, tross hårene hun har i øregangen. Jeg vet også om tilfeller der menneskets overdrevne fokus på å stelle og fikse på ører har ført til, mest sannsynlig, at hundens ører blir mye mer irriterte. Såå.. Det jeg mener er at - når det gjelder slike ting synes jeg man skal bruke litt skjønn. Gir ørehår problemer, napp dem vekk. Hvis ikke, la dem være slik de er fra naturens side! :)

Forøvrig bruker jeg å barbere innsiden av ørene på min innimellom. Hodet hennes ser ut som en golfball fordi hun har så tykk pels på ørene :P Dessuten synes jeg det er tryggere enn saks. Er livredd for å klippe feil i nærheten av ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal klippe bort ørehåret slik at ørene får mest mulig luft. Bruk en klippemaskin eller butt saks(potesaks). Har hunden din øreproblemer er det viktig at de får mye luft slik at det ikke blir tett og fuktig nedi ørene.

Når det gjelder ørenapping (som bare gjøres på pelsstellraser) er det veldig omstridt og det er slettes ikke alle som napper. Jeg napper ved behov, men ser ofte at ørene til min hund blir litt irriterte etterpå og vurderer å kun barbere det ytterste øre for å åpne opp for luft.

Jeg legger ved linken til en blogg skrevet av en erfaren hundefrisør som viser hvordan hun klipper guggete hårete ører. Grooming smarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...