Gå til innhold
Hundesonen.no

Melde en "stygg" valp på valpeshow?


Petra

Recommended Posts

Jeg har alltid ment at valpeshow er super ringtrening for en valp, uansett om den er av utstillingskaliber eller ikke. Da lærer de seg å være i en konkurransesetting uten at det stilles noen særlige krav til at de skal prestere så mye, de venner seg til å bli tatt på av fremmede, osv osv.

Men allikevel sitter jeg nå og teller på fingrene om jeg skal tørre å melde på junior til raseklubbens valpeshow i juli... Han er definitivt ikke pen i øyeblikket, lang og hengslete, halvveis tannløs og det ene med det andre. Noe kan tilskrives alderen, men han er litt mer brukstype og blir nok aldri noen utstillingsstjerne.

Så... tør jeg egentlig dette? Dommeren er en kjent oppdretter av rasen, hentet inn fra det store utland... Er det da flaut og kanskje litt respektløst å komme med en "stygg" hund? Greier jeg å gi blaffen i sånt og ta det som trening uansett hva som står på kritikken?

Det siste spørsmålet der regner jeg med er veldig lett for dere å svare på :lol: Men hvordan hadde dere tenkt?

Og... pynter man seg like mye (eller lite...) om man stiller en "stygg" hund som en man forventer skal vinne masse premier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv stilt testikkelløs valp da, så mitt svar blir klart ja :P

Fin miljøtrening og håndteringstrening av vilt fremmede synes jeg er gode erfaringer for valpen :)

At valpen er hengslete og tannløs nå, trenger heller ikke å si noe for hvordan h*n kommer til å se ut i juli, valper er jo gjerne sånn. Det går ofte litt i rykk og napp!

Lykke til med den nye stjernen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller ut mine hunder fra de er 4 mnd gamle uansett hvordan de ser ut på det tidspunkt. Gjerne tynne og hengslete :P Men det er utrolig bra trening, og nå som de har tatt mer form og stiller i voksenklasse er jeg glad de var med på valpeshow når de var valper uansett hvor rare de så ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "Wonderpuppy" og en "stygg" valp. Jeg kommer til å stille begge like mye, det er fantastisk trening både sosialt og for å bygge selvtillit hos valpen blandt masse folk. Jeg vet at tispen min aldri kommer til å vinne over hannhunden min, å gjør hun det kommer jeg til å lure på om dommeren har gjort en feil eller hva. :P

Det viktigste er å Delta, ikke å vinne :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk skal dere ha! Får slenge inn en påmelding og ta det det som en trening.

Men er det noen som har noen tanker rundt det siste spørsmålet mitt - om dere kler dere like fint om dere stiller en "stygg" hund som en superstjerne? Kan det bli litt overkill å komme i drakt om en stiller en hund som i beste fall får blåsløyfe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk skal dere ha! Får slenge inn en påmelding og ta det det som en trening.

Men er det noen som har noen tanker rundt det siste spørsmålet mitt - om dere kler dere like fint om dere stiller en "stygg" hund som en superstjerne? Kan det bli litt overkill å komme i drakt om en stiller en hund som i beste fall får blåsløyfe?

Hm. Hva hadde du tenkt selv? Ville du tenkt det var mest uhøflig å stille en stygg hund og "dress to impress", eller stille stygg hund og kle seg som om man sier "ja, veit, bikkja er stygg"?

Edit: men så finns det ofte en mellomting, da... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk skal dere ha! Får slenge inn en påmelding og ta det det som en trening.

Men er det noen som har noen tanker rundt det siste spørsmålet mitt - om dere kler dere like fint om dere stiller en "stygg" hund som en superstjerne? Kan det bli litt overkill å komme i drakt om en stiller en hund som i beste fall får blåsløyfe?

Jeg tenker som så at dommeren syns neppe at hunden blir særlig mye vakrere hvis du kommer inn i ringen med en holdning som sier at denne hunden er du egentlig for flau til å vise fram... Ta på deg det du ville stilt i hvis du hadde verdens vakreste valp, og vær stolt av valpen din - den er jo verdens skjønneste for deg, er den ikke?

Forresten har man vel ikke kvalitetsbedømming på valpeshow, kun kritikk + klassebedømming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare ta me seg valpen på utstillinga uten å stille? Like god sosialtrening det. Og skal den håndteres av fremmende, ja da er det bare å spørre fremmende om de vil sjekke tennene på valpen din..

jeg hadde nok ikke meldt på en stygg hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Vi stiller på offisielle utstillinger med disse stygge hundene våre også, men vi er vel sikkert bare til bry og skam for alle de som ikke ville stilt stygge hunder. :lol:

Men kle deg etter rase uansett hvor pen hunden en. Man stiller ikke schäferhund i høye hæler og miniskjørt uansett hvor vakker den er, men man trenger ikke å se ut som en dass heller bare fordi hunden ikke er en topphund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

Man stiller ikke schäferhund i høye hæler og miniskjørt uansett hvor vakker den er

*klippe*

:lol: Sorry, dette blir OT: Det kunne jeg ha tenkt meg å se :P At handler bruker høye hæler altså, har fotobevis på ei som stillte schäfer i skjørt og bluse jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - hvorfor kaste bort pengene? Man kan utmerket godt trene på utstilling uten å stille.

Men joda, klubben tjener på at du stiller, hvis det ikke er noen kjempestor påmelding der er det jo bra med "jo fler jo bedre", etc.

Men nei, jeg hadde ikke giddet å bruke tid og penger på å stille en "stygg" hund. Men gjerne tatt den med og trent litt uansett..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Sorry, dette blir OT: Det kunne jeg ha tenkt meg å se :P At handler bruker høye hæler altså, har fotobevis på ei som stillte schäfer i skjørt og bluse jeg :whistle:

Sorry, fortsatt OT, men jeg stiller stadig vekk schäfer i skjørt og dressjakke.

222610_129070657170002_100002012048402_207364_6968028_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Sorry, fortsatt OT, men jeg stiller stadig vekk schäfer i skjørt og dressjakke.

Litt mer OT :whistle:

Var ikke det bildet jeg tenkte på, men ett jeg har av ei annen som stiller schäfer, hun har dog litt høyere såle på sine sko enn det du hadde der. Men jeg har til gode å se noen stille med høye hæler i tillegg til skjørt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Man stiller ikke schäferhund i høye hæler og miniskjørt uansett hvor vakker den er

*klipp*

Jeg kunne tenkt meg å se Nirm i høye hæler og miniskjørt, jeg :aww: Trenger egentlig ikke stille schäfer heller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Ser det er litt delte meninger her...

Issa og SusanneL, lurer litt på hva dere egentlig mener... Tenker dere at dere personlig vet om en rekke ting morsommere ting å bruke tid og penger på enn å stille en sjanseløs hund, eller mener dere mer noe sånt som at ingen burde gjøre noe slik fordi det kan fornærme både dommer, arrangør og medutstillere?

jeg synes ikke det blir helt det samme å reise på en utstilling bare for å trene utenfor ringen. Det er litt forskjell på det og å være inne i selve ringen og bli kommandert rundt der mens alle ser på, synes jeg. Dessuten er nok ikke mine nerver heeelt de samme da som under en reell bedømmelse :icon_redface:

Men har ikke lyst til å fornærme noen heller, da.

Æsj, vet ikke hva jeg skal gjøre, må bestemme meg i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Ser det er litt delte meninger her...

Issa og SusanneL, lurer litt på hva dere egentlig mener... Tenker dere at dere personlig vet om en rekke ting morsommere ting å bruke tid og penger på enn å stille en sjanseløs hund, eller mener dere mer noe sånt som at ingen burde gjøre noe slik fordi det kan fornærme både dommer, arrangør og medutstillere?

jeg synes ikke det blir helt det samme å reise på en utstilling bare for å trene utenfor ringen. Det er litt forskjell på det og å være inne i selve ringen og bli kommandert rundt der mens alle ser på, synes jeg. Dessuten er nok ikke mine nerver heeelt de samme da som under en reell bedømmelse :icon_redface:

Men har ikke lyst til å fornærme noen heller, da.

Æsj, vet ikke hva jeg skal gjøre, må bestemme meg i dag...

Har du lyst, så meld på! Det er, og skal være, morro med valpeshow. Kos deg og vis frem valpen din du, det er gøy selv om ikke kritikken blir toppers, kanskje går det bedre en du frykter også! Du velger selv hva du bruker 200 kr på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har ikke krøllhale og har mistet begge hjørnetennene sine, men stilte han i helgen for det :lol:

Så litt mer valpete ut enn de andre valpene og kom på fjerde pga krøllhale og rare bevegelser, men han er valp, det er sånn de er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Ser det er litt delte meninger her...

Issa og SusanneL, lurer litt på hva dere egentlig mener... Tenker dere at dere personlig vet om en rekke ting morsommere ting å bruke tid og penger på enn å stille en sjanseløs hund, eller mener dere mer noe sånt som at ingen burde gjøre noe slik fordi det kan fornærme både dommer, arrangør og medutstillere?

jeg synes ikke det blir helt det samme å reise på en utstilling bare for å trene utenfor ringen. Det er litt forskjell på det og å være inne i selve ringen og bli kommandert rundt der mens alle ser på, synes jeg. Dessuten er nok ikke mine nerver heeelt de samme da som under en reell bedømmelse :icon_redface:

Men har ikke lyst til å fornærme noen heller, da.

Æsj, vet ikke hva jeg skal gjøre, må bestemme meg i dag...

Du fornærmer ingen! Det er dine penger, og du som alle andre betaler for å få tid og en uttalelse fra dommer. Hva andre syns om deg og at du stiller din "stygge" valp, er deres problem ikke ditt. Meld på om det er det du har lyst til. Jeg tror faktisk du kommer til å bli positivt overrasket over hvor mange hyggelige mennesker man møter på utstilling.

Kjenner jeg har et lite problem med å bruke ordet "stygg" om en valp. Alle valper er sjarmbomber på hver sin måte syns jeg. I perioder kan de være både skakke og skjeve, tannløse og skikkelige "pain in the ass", men de er sjarmerende :wub:

Har du lyst, så meld på! Det er, og skal være, morro med valpeshow. Kos deg og vis frem valpen din du, det er gøy selv om ikke kritikken blir toppers, kanskje går det bedre en du frykter også! Du velger selv hva du bruker 200 kr på :)

Det hun sa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så fælt å si stygg om en hund sånn generelt, så jeg skriver "stygg" i betydningen av "ikke så veldig korrekt iht utstilling akkurat nå"...

Nei, du fornærmer ingen med å stille hunden din, uansett. Du kan selvsagt stille så mye du vil - og så lenge du og hunden synes det er hyggelig.

Det JEG mener, for egen del, er at det er bortkastet å betale 2-300,- for å ta med valpen på en utstilling for å få en bedømmelse hvis man VET at hunden ikke er så "bra" som den skal/kan/burde være.

Og joda, det finnes mange dårlige dommere - ergo kan man faktisk vinne av og til også, selv om man ikke har noen "bra" hund.

Men å satse på dèt ville jeg, helt personlig, se på som bortkastet tid og penger. Fordi man kan utmerket reise på utstillinger, miljøtrene hunden, treffe folk og ha det hyggelig selv om man IKKE stiller ut. DET var det jeg mente.

Ikke noe negativt ovenfor de som stiller ut hundene som på en god dag får en "flat rød" eller blå..

Og det er en fryd å se gleden til eiere av slike når de en gang i blant klinker til og får cert, cacib, eller BIR foran allverdens "Nuttifnatt" champions! Kjempemoro, uansett for "stygge" hunder de har, altså!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer OT :whistle:

Var ikke det bildet jeg tenkte på, men ett jeg har av ei annen som stiller schäfer, hun har dog litt høyere såle på sine sko enn det du hadde der. Men jeg har til gode å se noen stille med høye hæler i tillegg til skjørt ;)

Jeg har sett det en gang. I Vikingskipet, og det var ikke akkurat så vellykket resultat av handlingen. :lol: Men hun fikk kommentaren "dagens best kledde handler i det minste".

Personlig synes jeg det ser malplassert ut med skjørt når man handler en hund som schäferhund, men hver sin smak. Er det kort nok, så kan det jo hende det blir festlig for gutta å se på når damene skal vise de i hurtig trav. :lol:

Jeg kunne tenkt meg å se Nirm i høye hæler og miniskjørt, jeg :aww: Trenger egentlig ikke stille schäfer heller :lol:

Ellers takk, jeg trur jeg står over. Er glad i å leve. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bare skal melde på, om du har lyst. Strengt tatt er det vel bare den ene hunden som blir Best in Show som virkelig burde ha meldt på, alle andre har jo tapt for en eller flere konkurrenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg syntes du skulle stille. Tenkte samme tanken som deg da det var en uke igjen til utstillingen jeg skulle være med og hjelpe på for da så hun ut som en julegris men i løpet av uka så vok labbene og hun ble mer riktig i proposisjonene. Hun var med meg rundt på utstillingen og var sliten da vi endelig ble overtalt til å stille. Fikk besjked av dommer at hun hadde vunnet hvis det ikke var for at hun var såpas sliten.

Still i klær som passer til rase og ikke er flagrende. Syntes det var litt merkelig med minikjole når en stilte dach noe som jeg så i helga. Men da blir en lagt merke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...