Gå til innhold
Hundesonen.no

Gledestissing


Recommended Posts

Issi er en veldig herlig og søt tispe men hun blir så ufattelig glad at hun nærmest tar saltomortaler og tripper i alle ben og går helt berserk når jeg kommer hjem/står opp.Hun blir også glad når venner kommer men ikke så intenst. Flere ganger nå så må jeg tørke opp etter henne for hun blir så glad at det er ikke muuulig å holde seg.

Så til hva jeg gjør

Jeg kommer inn døra og kler av meg og bryr meg ingenting om hundene. Slipper ut Foxi og Amiga og går og lukker opp til der Issi er og hun blir helt krakilsk lykkelig og jeg bare overser henne og sier nei om hun hopper veldig. Selvom jeg overser henne og bare går mot ytterdøra for å lufte de så kan hun tisse på seg av glede. En gang var det en kjeeeeeeeeeeeeeeempestor dam, ofte ser jeg hun hiver seg på ryggen for å bli koset med og at det pipler ut.

Siste dagene har jeg gitt henne noen kommandoer for å tøyle gleden litt, f.ex ber henne sitte. Men hun rister av glede og tripper helt vilt med forbenene og klarer ikke holde seg for hun er så fryktelig glad.

Er det noe å gjøre med? Må jeg bare leve med at jeg må vaske litt på gulvene hver dag? Som sagt er jeg nøytral og rolig når jeg kommer inn og gir de ingen "HEEEEEEEEEEEI HUNDENE oppmerksomhet", men bare henter de og går for å la de tisse i hagen.

hun er sterilisert om det har noe med saken å gjøre :icon_confused:

Vet jo om flere som har gledestissende hunder men aner ikke om det kan gjøres noe mer enn det jeg allerede gjør. Jeg skal gladelig vaske opp hver dag men det kommer stadig på tepper, andre ting, sko etc.

Topicene jeg fant på sonen var 3 og 5 år gamle så jeg tenkte jeg kunne spørre på nytt :P

Isåfall om dette alltid blir så får jeg fjerne å ha tepper i gangen og sånt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var hun til de gamle eierne da? Tisset hun på seg av glede det også, eller er det en vane hun har lagt på seg til deg?

Milla er også ustyrlig glad når vi kommer/står opp, og sitter og dirrer om vi kommanderer henne til sitt/dekk. Men hun har aldri tisset på seg..

Jeg vill fortsatt med totat overseing, helt til hun har roet seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var hun til de gamle eierne da? Tisset hun på seg av glede det også, eller er det en vane hun har lagt på seg til deg?

Milla er også ustyrlig glad når vi kommer/står opp, og sitter og dirrer om vi kommanderer henne til sitt/dekk. Men hun har aldri tisset på seg..

Jeg vill fortsatt med totat overseing, helt til hun har roet seg ned.

Oppdretter sa hun tisset på seg når hun møtte naboen, men ikke de. Det er bare med meg dette skjer, ikke med mamma. Jeg får fortsette og overse, men hun er vel så lykkelig da :P Istad så kommanderte jeg i sitt og hun dirret lenge og jeg så ikke mot henne og bare overså og etter noen minutter ga hun seg. Men det kom litt. Men litt er bedre enn store dammer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt to hunder som har tisset på seg av glede, der den ene er hannhund faktisk, men det var som oftest når de var litt yngre. Tror de sluttet med det i rundt to-treårsalderen, og har ikke problemer med dette lenger (om ikke det er noe ekstraordinært eller de blir giret helt opp). Men jeg har hørt et råd om at med en gang man møter hunden kan man gi den en godbit eller noe å spise på, så får den fokuset på noe helt annet og dermed ikke tisser. Har ikke prøvd dette rådet selv, men kan jo være verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt to hunder som har tisset på seg av glede, der den ene er hannhund faktisk, men det var som oftest når de var litt yngre. Tror de sluttet med det i rundt to-treårsalderen, og har ikke problemer med dette lenger (om ikke det er noe ekstraordinært eller de blir giret helt opp). Men jeg har hørt et råd om at med en gang man møter hunden kan man gi den en godbit eller noe å spise på, så får den fokuset på noe helt annet og dermed ikke tisser. Har ikke prøvd dette rådet selv, men kan jo være verdt et forsøk :)

Kan være et forsøk verdt å prøve det. Hun blir 2 år nå i juni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Java gledetisset hver gang jeg kom hjem til hun ble rundt 2-3 år tenker jeg.. Det var utrolig slitsomt, så jeg føler virkelig med deg.

Jeg gjorde også som deg, ingen oppmerksomhet, overså henne totalt, men hun "døde på seg" av glede uansett og tisset på seg hver gang. Etterhvert flyttet jeg til et sted der jeg kunne slippe henne rett ut, med en gang jeg kom hjem. Da ble det ihvertfall bare tiss ute (noen ganger på sko/bukser :getlost: ), men det ble ihvertfall mindre slitsomt. Jeg fikk jo da også mye bedre mulighet til å trene på at hun skulle roe seg, fordi det ikke var like mye stress at hun tisset på seg. Hver gang jeg satte henne ned for at hun skulle roe seg, så tisset hun jo! Men har du mulighet til å ha henne i gangen f.eks. så "hilsinga" foregår utenfor blir det mye lettere.

Java vokste det ihvertfall fra seg til slutt, veit ikke hvorfor for hun er fortsatt overlykkelig når hun ser meg. Men det er ihvertfall godt å slippe alt tisset!

Jah, poenget mitt er vel egentlig, få henne ut helst med en gang du åpner døra. Tren på det utenfor og vent med å gå inn til hun har fått tissa skikkelig. Tren på at hun skal være rolig, så går det sikkert over til slutt. Men med en gang du slipper å måtte tørke opp alt tisset så føles det ihvertfall mindre håpløst og det blir enklere å trene fordi frustrasjonen ikke ligger i bakgrunnen.

Skreiv jeg noe fornuftig nå? Litt trøtt skjønner du :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Java gledetisset hver gang jeg kom hjem til hun ble rundt 2-3 år tenker jeg.. Det var utrolig slitsomt, så jeg føler virkelig med deg.

Jeg gjorde også som deg, ingen oppmerksomhet, overså henne totalt, men hun "døde på seg" av glede uansett og tisset på seg hver gang. Etterhvert flyttet jeg til et sted der jeg kunne slippe henne rett ut, med en gang jeg kom hjem. Da ble det ihvertfall bare tiss ute (noen ganger på sko/bukser :getlost: ), men det ble ihvertfall mindre slitsomt. Jeg fikk jo da også mye bedre mulighet til å trene på at hun skulle roe seg, fordi det ikke var like mye stress at hun tisset på seg. Hver gang jeg satte henne ned for at hun skulle roe seg, så tisset hun jo! Men har du mulighet til å ha henne i gangen f.eks. så "hilsinga" foregår utenfor blir det mye lettere.

Java vokste det ihvertfall fra seg til slutt, veit ikke hvorfor for hun er fortsatt overlykkelig når hun ser meg. Men det er ihvertfall godt å slippe alt tisset!

Jah, poenget mitt er vel egentlig, få henne ut helst med en gang du åpner døra. Tren på det utenfor og vent med å gå inn til hun har fått tissa skikkelig. Tren på at hun skal være rolig, så går det sikkert over til slutt. Men med en gang du slipper å måtte tørke opp alt tisset så føles det ihvertfall mindre håpløst og det blir enklere å trene fordi frustrasjonen ikke ligger i bakgrunnen.

Skreiv jeg noe fornuftig nå? Litt trøtt skjønner du :icon_redface:

haha, det gir mening :P

Blir litt lettere når vi flytter for da er gangen og stua rett ut, slipper inn gjennom 3-4 dører for å komme til henne. Hun har også gledestisset i senga mi, veldig morsomt :P

Men skal se hva jeg kan gjøre i Lørenskog for å legge rette til at hun er ytterst og dermed kommer ut fort og kan gå på plenen, for så fort jeg får henne ut bare står jeg og snur meg og ser vekk så tisser hun og vi kan hilse. Men litt pes når jeg må inn gjennom 4 dører først for å få hun ut.

Kanskje jeg får åpne vinduet og lempe hun ut :whistle:

*fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, det gir mening :P

Blir litt lettere når vi flytter for da er gangen og stua rett ut, slipper inn gjennom 3-4 dører for å komme til henne. Hun har også gledestisset i senga mi, veldig morsomt :P

Men skal se hva jeg kan gjøre i Lørenskog for å legge rette til at hun er ytterst og dermed kommer ut fort og kan gå på plenen, for så fort jeg får henne ut bare står jeg og snur meg og ser vekk så tisser hun og vi kan hilse. Men litt pes når jeg må inn gjennom 4 dører først for å få hun ut.

Kanskje jeg får åpne vinduet og lempe hun ut :whistle:

*fnis*

:lol:

Bra det blir bedre i den nye leiligheten ihvertfall da :ahappy: Jeg skjønner problemet med mange dører og da rekker man jo aldri å komme ut før de tisser! Satser på at det går over etterhvert :ahappy: Ser jo at "Nessie" sine hunder også ga seg ved 2-3 års alderen. Kanskje det ligger no i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Bra det blir bedre i den nye leiligheten ihvertfall da :ahappy: Jeg skjønner problemet med mange dører og da rekker man jo aldri å komme ut før de tisser! Satser på at det går over etterhvert :ahappy: Ser jo at "Nessie" sine hunder også ga seg ved 2-3 års alderen. Kanskje det ligger no i det?

Har investert i sånn matte til å sove på som bare er å skylle av (vanntett belegg greier inni) så jeg ikke må vaske alt hver dag :P Den er fylt med noe mykt og er 10-20cm høy, men vanntett :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har investert i sånn matte til å sove på som bare er å skylle av (vanntett belegg greier inni) så jeg ikke må vaske alt hver dag :P Den er fylt med noe mykt og er 10-20cm høy, men vanntett :banana:

Smart :ahappy: For det er virkelig ikke gøy å drive å vaske tiss omtrent hver dag i flere år altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det nok er lurt å ha Issi ytterst, sånn at hun får slippe ut først. Du bygger opp forventning både om å få se deg OG komme ut, når du slipper ut Amiga og Foxi før Issi i det hele tatt har sett deg, og da skjønner jeg at det kommer en skvett eller to når heltinna Anette endelig dukker opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det nok er lurt å ha Issi ytterst, sånn at hun får slippe ut først. Du bygger opp forventning både om å få se deg OG komme ut, når du slipper ut Amiga og Foxi før Issi i det hele tatt har sett deg, og da skjønner jeg at det kommer en skvett eller to når heltinna Anette endelig dukker opp. :)

Skal omrokkere så i Lørenskog er hun i gangen med fliser og ergo går rett ut i det døra åpnes. Har ikke hatt de alle løse sammen i yttergangen før jeg kan stole på de to sammen at det ikke blir no gnuffing ol.

Idag derimot når vi våknet så hadde jeg ingen sjangs. De sover begge på rommet mitt og jeg åpnet døra og det ble dam i gangen, på veien ut mot døra, uttafor døra ned trapper. Enda vi gikk tur rett før jeg la meg :icon_confused: Hun var helt dirrende glad :)

Så jeg får løst gjensynstissingen, men ikke morgen tissingen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrerte tisper kan fort bli litt lekke, men dette kan medisineres. Du kan jo ta en telefon til en dyrlege når noe tid har gått om det ikke har gitt seg, og høre om h*n har noen tanker basert på det du forteller om det kanskje er det det er snakk om?

Japp, det kan jeg gjøre. Skal prøve å notere når det skjer, men som f.ex idag var jeg jo ute sent inatt og lot hun tisse før vi sov for å minske problemet om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan hjelpe og ta det enda ett skritt tilbake? Ikke slipp henne ut før hun er rolig.. Må sikkert regne med noen dammer der hun er da, men på sikt bør jo det lære henne at hun kommer ikke inn til deg før hun er rolig.

Slik som det er nå blir hun jo belønnet med deg selv om hun er hyper og da hjelper det kanskje ikke stort at du overser henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan hjelpe og ta det enda ett skritt tilbake? Ikke slipp henne ut før hun er rolig.. Må sikkert regne med noen dammer der hun er da, men på sikt bør jo det lære henne at hun kommer ikke inn til deg før hun er rolig.

Slik som det er nå blir hun jo belønnet med deg selv om hun er hyper og da hjelper det kanskje ikke stort at du overser henne..

Så du mener jeg skal stå på utsiden av døra og bare vente til hun har tisset og dirret fra seg fordi hun hører jeg er hjemme?

Men om hun nå blir rolig og jeg åpner døra vil jeg anta hun blir hyper og glad igjen, for jeg trenger egentlig bare være borte noen minutter før hun blir fryktelig glad. Men ikke sånn at hun dirrer og tisser på seg, det skjer når jeg kommer av jobb og om morgenen.

Og om morgenen så skal jeg stå i gangen og la hun tisse på seg frem til hun blir rolig og så gå ut på plenen? Hun sover jo i samme rom som meg så å ikke slippe henne til meg før hun er rolig blir jo litt vanskelig uten å flytte hvor hun sover ol.

Jeg ser for meg at hun kommer til å høre meg og stå og tisse ved døren om hun merker at jeg står på andre siden og venter og hun hører amiga og foxi og meg etc, og så åpne døra og hun blir glad på nytt og så gå ut? Synes det egentlig ga lite mening ettersom hun er så glad av seg. Om hun har sovet og jeg snur meg mot henne og ser på henne blir hun veldig lykkelig liksom.

Har et par ganger når de alle har gått løs i gangen, så hører jeg de står og tripper fordi de hører meg og tittet inn sidevinduet og ser de sitter og venter spent. Men det er idet jeg åpner døra totale gleden rammer.

bare brainstormer litt høyt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg skal stå på utsiden av døra og bare vente til hun har tisset og dirret fra seg fordi hun hører jeg er hjemme?

Men om hun nå blir rolig og jeg åpner døra vil jeg anta hun blir hyper og glad igjen, for jeg trenger egentlig bare være borte noen minutter før hun blir fryktelig glad. Men ikke sånn at hun dirrer og tisser på seg, det skjer når jeg kommer av jobb og om morgenen.

Og om morgenen så skal jeg stå i gangen og la hun tisse på seg frem til hun blir rolig og så gå ut på plenen? Hun sover jo i samme rom som meg så å ikke slippe henne til meg før hun er rolig blir jo litt vanskelig uten å flytte hvor hun sover ol.

Jeg ser for meg at hun kommer til å høre meg og stå og tisse ved døren om hun merker at jeg står på andre siden og venter og hun hører amiga og foxi og meg etc, og så åpne døra og hun blir glad på nytt og så gå ut? Synes det egentlig ga lite mening ettersom hun er så glad av seg. Om hun har sovet og jeg snur meg mot henne og ser på henne blir hun veldig lykkelig liksom.

Har et par ganger når de alle har gått løs i gangen, så hører jeg de står og tripper fordi de hører meg og tittet inn sidevinduet og ser de sitter og venter spent. Men det er idet jeg åpner døra totale gleden rammer.

bare brainstormer litt høyt her :)

Hvis hun blir hoppende glad men ikke tisser når du går ut av rommet/huset i 5 minutter, så synes jeg du skal begynne der. Gjerne når hun er sliten/rolig. Gå ut, gå inn igjen, og ignorere henne til hun er helt rolig. Da kan du belønne med godbiter utover gulvet (som er beroligende i seg selv, heller enn oppmerksomhet som girer henne opp mer?). Øk tiden du er ute. Alene hjemme-trening nesten. :D

Og jeg tror det er en mulighet for at hun ikke tisser hvis du venter utenfor døren når du har sovet eller vært borte lenge. Fordi den utløsende hendelsen skjer ikke (åpner døra). Så hun blir giret og glad, men ikke den toppen som utløser tissingen. Hvis du da venter en stund, til du tror hun er rolig, så har hun kanskje fått ut en del av gledesfølelsen allerede, og toppen blir ikke så høy?

Litt brainstorming herfra også. ;)

Om hun ikke tisser når andre kommer får du sende inn noen andre for å ta henne ut når du kommer hjem? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun blir hoppende glad men ikke tisser når du går ut av rommet/huset i 5 minutter, så synes jeg du skal begynne der. Gjerne når hun er sliten/rolig. Gå ut, gå inn igjen, og ignorere henne til hun er helt rolig. Da kan du belønne med godbiter utover gulvet (som er beroligende i seg selv, heller enn oppmerksomhet som girer henne opp mer?). Øk tiden du er ute. Alene hjemme-trening nesten. :D

Og jeg tror det er en mulighet for at hun ikke tisser hvis du venter utenfor døren når du har sovet eller vært borte lenge. Fordi den utløsende hendelsen skjer ikke (åpner døra). Så hun blir giret og glad, men ikke den toppen som utløser tissingen. Hvis du da venter en stund, til du tror hun er rolig, så har hun kanskje fått ut en del av gledesfølelsen allerede, og toppen blir ikke så høy?

Litt brainstorming herfra også. ;)

Om hun ikke tisser når andre kommer får du sende inn noen andre for å ta henne ut når du kommer hjem? :P

hahaha

Hei min pakistanske nabo som ikke kan norsk ,slipp ut hunden min plix :lol:

Blir jo spennende og se om hun gjør dette med Thorstein også.

Akkurat nå f.ex kom jeg inn og begge to bare gløttet på meg og slappet av videre. Så er litt med hvor mye energi som er igjen også tenker jeg. Idag har det vært med på mye og generelt knapt hilste når jeg kom hjem. Men som regl blir det jo kjedelige dager når vi jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at steriliserte tisper kan bli få litt mer lekkasje enn de som ikke er det? Siden hun er sterilisert så kan det jo være en grunn til at hun tisser så ofte når hun er glad. At hun rett og slett har for svake muskler inni der til å holde igjen.

Ellers ville jeg prøvd på den rotreningen ja. Vente til hun blir helt rolig før hun får se deg. Er det slik at hun ikke ser deg før du åpner døra inn til hvor hun er? Isåfall kunne du kanskje prøvd å stenge av med en kompostgrind, med døra åpen slik at hun ser når du kommer hjem og slipper å sitte på andre siden av døren å høre at du kommer inn, men ikke ser deg. Når hun får synet av deg så ville jeg ventet til hun har roet seg før hun får slippe ut.. Eller før hun får oppmerksomhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at steriliserte tisper kan bli få litt mer lekkasje enn de som ikke er det? Siden hun er sterilisert så kan det jo være en grunn til at hun tisser så ofte når hun er glad. At hun rett og slett har for svake muskler inni der til å holde igjen.

Ellers ville jeg prøvd på den rotreningen ja. Vente til hun blir helt rolig før hun får se deg. Er det slik at hun ikke ser deg før du åpner døra inn til hvor hun er? Isåfall kunne du kanskje prøvd å stenge av med en kompostgrind, med døra åpen slik at hun ser når du kommer hjem og slipper å sitte på andre siden av døren å høre at du kommer inn, men ikke ser deg. Når hun får synet av deg så ville jeg ventet til hun har roet seg før hun får slippe ut.. Eller før hun får oppmerksomhet..

Vel det er jo flere som nevner dette med sterilisering og lekasje.

Jeg har diverse grinder og kan lage til litt sånn at hun ser meg men jeg ignorerer helt til hun roer seg helt ned og får dermed gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg skal stå på utsiden av døra og bare vente til hun har tisset og dirret fra seg fordi hun hører jeg er hjemme?

Men om hun nå blir rolig og jeg åpner døra vil jeg anta hun blir hyper og glad igjen, for jeg trenger egentlig bare være borte noen minutter før hun blir fryktelig glad. Men ikke sånn at hun dirrer og tisser på seg, det skjer når jeg kommer av jobb og om morgenen.

Og om morgenen så skal jeg stå i gangen og la hun tisse på seg frem til hun blir rolig og så gå ut på plenen? Hun sover jo i samme rom som meg så å ikke slippe henne til meg før hun er rolig blir jo litt vanskelig uten å flytte hvor hun sover ol.

Jeg ser for meg at hun kommer til å høre meg og stå og tisse ved døren om hun merker at jeg står på andre siden og venter og hun hører amiga og foxi og meg etc, og så åpne døra og hun blir glad på nytt og så gå ut? Synes det egentlig ga lite mening ettersom hun er så glad av seg. Om hun har sovet og jeg snur meg mot henne og ser på henne blir hun veldig lykkelig liksom.

Har et par ganger når de alle har gått løs i gangen, så hører jeg de står og tripper fordi de hører meg og tittet inn sidevinduet og ser de sitter og venter spent. Men det er idet jeg åpner døra totale gleden rammer.

bare brainstormer litt høyt her :)

Tja, det kommer vell an på hvordan man ser det.. Hunden kan jo være glad uten og bli stresset og det er jo antagelig en bedre opplevelse også.. Dessuten så er det ikke nødvendigvis det at hunden er så glad, men heller hvordan forventninger den har som skaper denne reaksjonen når du kommer hjem...

Du trenger jo heller ikke begynne og trene på dette i de situasjonene hun er verst, det går vel an og trene ellers også. Og det var vell ikke tissingen jeg tenkte på, men feks; Du åpner døra, hun prøver og springe ut og ta helt av, døren går igjen osv helt til hun er rolig.. Men nå vet ikke jeg hvordan oppførsel hun har da så litt vanskelig med konkrete eks. Annet eks: Du kommer hjem fra jobb feks og går inn og gjør et eller annet til ting har roet seg litt. Uansett er poenget at hun kanskje bør være rolig før hun får noe slags oppmerksomhet fra deg, da vil etterhvert forventningene om hilsing, ut på tur eller hva det måtte være forsvinne og hun kan gå over til og kun være glad for at matmor kommer hjem, uten alt stresset. Sikkert mange måter og gjøre det på :)

det har iallefall gjort underverk her i huset. Null forventning om tur/lufting når jeg står opp, den kan komme med en gang eller 2 timer etterpå, alt ettersom, samme med når jeg kommer hjem fra jobb e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å ta en skikkelig dyp pust, å roe ned din egen puls så lavt som du kan, og gå sakte, og rolig. Bruke dempende signaler rett og slett.

Det gjør jeg jo egentlig ganske mye. Snur meg vekk, viser ryggen, er helt rolig. Amiga og Foxi responderer fort og roer seg. Hun braser heller ikke ut dører ol, hun er veldig forsiktig av seg og jeg kan si stopp og hun bråstopper. Men poenget er jo at hun fortsatt noen dager tisser på seg på morgenen og når jeg kommer av jobb, selvom hun kan være like glad andre dager.

Men hun kan noen dager bli helt vill av glede og hopper rundt på to ben og veiver med labber og er helt oppildnet, og dirre om jeg ber henne sitte rolig og kontrollere seg selv. Og da er detnok med et blikk før hun eksploderr igjen. Men andre dager ligger hun på ryggen og snorker og å knapt ut på do.

Hadde dette skjedd hver gang, men det er sånn av og til, så en dag kan jeg bare åpne opp og alle dilter rundt og jeg kan lese avisa og diverse før vi går ut og andre dager er hun så glad at hun tisser på seg og nesten faller om av lykke. Og noen morraer kan hun krype opp i senga for å kose etc og ingen hastverk, men andre dager vekke meg tidlig for hun mååååå på do.

det bare er litt :icon_confused: jeg lurer litt på om hun har et blære problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan som nevnt ha problemer med lukkemusklene, lekkasje på steriliserte tisper er ikke uvanelig.

Harly gledesskvetter når han har vært alene en full arbeidsdag.

Han er i mellomgangen når han er alene, når jeg kommer hjem lar jeg ytterdøren stå åpen lukker opp neste dør til mellomgangen også går jeg rett ut. Hilser først på han når vi er utenfor. Da skvetter han riktignok i alle retninger, men det blir mindre å vaske inndørs.

Det har kommet seg den siste tiden, mye mindre mengde nå enn det var for noen måneder siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååå jah.

Tirsdag, var 8 timer alene hjemme, mammma kom hjem, tok de ut ingen tiss.

Natt til onsdag, 7 timer på samme soverom når jeg stod opp litt ekstra tidlig for å gå ut med de tisset vi ned gangen

Natt til torsdag, 8 timer på samme soverom, idag var hun ikke noe lykkelig og var egentlig trøtt og sov, så listet jeg meg ut og tok på klær og ropte på de, da kom amiga og jeg koblet hun på og gikk til døra for å åpne og Issi kom travende, uten å være overlykkelig, bare kom travende og vi tisset ned utenfor badet, enda jeg hadde døra oppe og det var straka vegen ut :rolleyes2:

så imorgen natt enkte jeg å stappe hu i gangen, men jeg må jo komme meg dit før jeg får slept hu ut.. arg. finner ingen enkel løsning :P + at buret hun sover i med åpen dør ikke passer i gangen, så meh. hmf

Hvorfor skjer det bare med meg, er jeg så awesome? :punk:

Hvorfor går 8 timer hjemme alene men ikke 8 timer sovende med oss? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...