Gå til innhold
Hundesonen.no

Nala problematikk!

Enits

Recommended Posts

Hva sier de når, når du sier; at du virkelig ikke har 3000, eller muligheten til og ha henne for 12 juni da?

Og jeg vil ikke ha hun 14 dager til. Vil ha ut lukten og få fikset rommet før det lukter hundebæsj for alltid og det går ikke med Nala her. er svaret jeg får. de har ikke sagt noe om pengene. jeg sa jeg tidligst kan betale det når skattepenger kommer.

Det har INGEN TING med at hun ruller seg i det. Nei, hun har ikke bæsjet hver dag, men hun har begynt å glefse og bite og knurre og har bæsjet et par ganger. Men det er ikke noe å diskutere, vi vil heve kjøpet nå, og det kan ikke vente til 12 juni. Penger ordner vi senere.

*Dobbelpost, mod. Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 283
  • Created
  • Siste svar

Få en tredje part til og passe henne/omplassere henne?

Hør med venner/bekjente om de kan ha henne til seg. Evt. kontakt et omplasseringssenter og frakt henne ditt. De vill mest sannsynlig gjøre seg en rapport om henne, og finne et passende hjem etter deres mening til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh - jeg hadde nok tatt i mot bikkja, og enten endret ferieplaner/tatt henne med eller prøvd å finne noen til å passe.

Jeg har som sagt ingen penger, så jeg har ikke råd til å ta henne med, jeg finner ingen som kan passe henne med mindre noen på sonen skriker ut at de vil.

Jeg kommer til å ta henne imot, men jeg har overhode ikke mulighet før 12. juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ikke ha henne, og krever kjøpet hevet. så de vil ha tilbake pengene for henne og levere henne til meg.

Jeg øsnker henne ikke tilbake for jeg kan faktisk ikke ta meg av henne, er jo en grunn til at hun ble omplassert.

Men når du ikke vil ha hunden tilbake, hvorfor i all verden har du skrevet så mye om å ta tilbake hunden i kontrakten da? Slik jeg ser det er de nye eierne i sin fulle rett til å både levere tilbake hunden og få tilbake penger for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du ikke vil ha hunden tilbake, hvorfor i all verden har du skrevet så mye om å ta tilbake hunden i kontrakten da? Slik jeg ser det er de nye eierne i sin fulle rett til å både levere tilbake hunden og få tilbake penger for henne.

Det tenkte jeg også :icon_confused:

Nå er jeg kanskje kynisk og slem, men utfra det du skriver her - hva nåværende eier forteller om henne - ville jeg rett og slett avlivet hunden. Den har tydeligvis utviklet flere "issues" og nå er det ingen som vil/kan ha henne. Hun blir bare en kasteball og det har hun ikke godt av. Ikke har hun godt av å være hos noen som ikke vil ha henne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også vurdert avliving, evt. omplasseringssenter. Jeg ser ikke hvordan det at du tar henne tilbake skal kunne gjøre saken noe bedre, "Enits".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje kynisk og slem, men utfra det du skriver her - hva nåværende eier forteller om henne - ville jeg rett og slett avlivet hunden. Den har tydeligvis utviklet flere "issues" og nå er det ingen som vil/kan ha henne. Hun blir bare en kasteball og det har hun ikke godt av. Ikke har hun godt av å være hos noen som ikke vil ha henne heller.

Signeres! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge kjøpsloven har de ikke rett til å heve kjøpet. Om de ikke ønsker å ha henne kan de avlive henne om de problemene de snakker om nå faktisk eksisterer.

Og jeg kan godt ta henne tilbake, men de bør kunne ha henne til 12 juni når jeg faktisk er hjemme og har mulighet til å ta imot henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund regnes som en "vare/ting" når det kommer til stykke, så joda, kjøpsloven gir dem rett til å heve kjøpet, i den forstand at;

"Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Kjøperen kan kreve å få hevet kjøpet, det vil si å få pengene tilbake, eller å få byttet varen, hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd"

.. da kontrakten som er skrevet er såpass uklar, ville jeg ikke som selger være altfor kjepphøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan godt ta henne tilbake, men de bør kunne ha henne til 12 juni når jeg faktisk er hjemme og har mulighet til å ta imot henne!

Og hvis du gjør det, hva skjer etterpå? :icon_confused:

Jeg synes ikke at ny omplassering høres ut som et alternativ når hun tydeligvis har mer bagasje med seg nå, enn hun hadde når hun dro fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund regnes som en "vare/ting" når det kommer til stykke, så joda, kjøpsloven gir dem rett til å heve kjøpet, i den forstand at;

"Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Kjøperen kan kreve å få hevet kjøpet, det vil si å få pengene tilbake, eller å få byttet varen, hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd"

.. da kontrakten som er skrevet er såpass uklar, ville jeg ikke som selger være altfor kjepphøy.

Men det står i kjøpsloven at det må være en MANGEL for å få det hevet. og det er det ikke.

Når jeg sier det så sier de at de ikke går med på å vente til 12. juni og at de leverer henne NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida, kort oppsummering: Ny eier av Nala vil ikke ha henne lenger, siden hun gjør fra seg inne og ruller seg i det om natten og når det ikke er folk til stede. De krever nå full tilbakebet. + erstatting for for og andre utgifter. Dette har ikke Enits råd til, hun har brukt opp pengene hun fikk for Nala i god tro.

Takk for kjapp oppsummering! Man går glipp av en del her inne når man ikke har tid til å være i AN-tråden... :hmm:

--

Angående selve saken her: kontrakten i seg selv er dessverre veldig dårlig, mye av det som står der kan tolkes uheldig for din del.

I tillegg går jo Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven foran egenskrevne kontrakter og avtaler - det er ikke hjemmel i en kontrakt som gir dårligere vilkår enn de to nevnte lovene gir.

Dog har jeg lite kunnskap om kjøpslovene og angrerett i forbindelse med hund, men jeg ser for meg at du blir den tapende part i denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står i kjøpsloven at det må være en MANGEL for å få det hevet. og det er det ikke.

Når jeg sier det så sier de at de ikke går med på å vente til 12. juni og at de leverer henne NÅ!

Vel, da får du ta et valg selv da. De kommer med bikkja, og tar du i mot så må du finne en løsning på det. Jeg ser tre muligheter: Dropp osloturen, finne noen som kan passe henne (og sitte på gjerdet på sonen og vente på at noen skal tilby er neppe den riktige måten) eller ring vet. si det som det er og be om å få avlivet henne og få faktura på utgiften, som du betaler når du får skattepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør de om du nekter å ta imot henne?

De sier de leverer henne ikveld..

Ifølge kjøpsloven er det ingen angrerett på hund. men man han heve kjøpet ved mangler. men jeg mener de ifølge kjøpsloven ikke har noen mangler å stille opp med.

Men jeg har prøvd å møte de på halvveien, men de bare overkjører meg totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke med i AN-tråden, så mulig mine svar bommer litt..

Men slik jeg leser det så har hun nå utviklet flere uvaner, og det kan man nok kalle mangler ifølge kjøpsloven.

Jeg synes ikke det er rart at de vil levere henne tilbake, det står jo også flere steder i kontrakten at de SKAL levere henne tilbake til deg. Og jeg skjønner at de vil gjøre det NÅ og ikke om 14 dager. Det høres ut som de siste 5 dager har vært ille for dem, og de klarer neppe se for seg enda 14 dager.

Så i mitt hodet har du to valg. Droppe turen som gjør at du er borte i 14 dager, ta hjem Nala og så ta en avgjørelse på hvordan du skal arrangere dette videre, eller be de avlive henne på din bekostning.

Jeg vet ikke om dette er en hund som kan omplasseres flere ganger, til det har jeg alt for lite info.

Ang de tre tusen de vil ha tilbake så er det nok enklest og ryddigst om du bare sier OK, og betaler de pengene. At du ikke har pengene er jo et lite problem, men det er jo ikke den største summen, så det burde være mulig og få lånt de pengene av familie/venner til du får feriepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en rettslig instans tror jeg at de adferdsproblemene Nala har kan betegnes som en mangel på "produkt" hvis dette ikke var opplyst om tidligere og kjøperen ikke var bevisst på problemene. Kjøper kan hevde at de kjøpte Nala i god tro at de fikk en "normal" hund og at de ikke fikk full informasjon om produktet og dens feil/mangler - hva enn du vil kalle det.

Edit; ikke mening å være snerpete, ser nå at innlegget kanskje ser litt sånn ut, men la det ut i god tro :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt med i AN-tråden så mulig jeg bommer litt. Men hvorfor skriver man en så grundig kontrakt om man ikke kan stå ved den? Da blir det litt som "bare for syns skyld" fordi det virker riktigst med en god kontrakt, men ikke at man har tenkt seg muligheten til at noe kan skje.

Hvis TS ikke mente det som står i kontrakten burde hun heller ikke formulert den slik. Slik situasjonen er nå bør hun bare ta tilbake hunden og så ta ting derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...