Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med hund


Recommended Posts

Hei.

Noen som har erfaring med WalkyDog ?

Erfaringer av denne vs Springer ?

Har brukt springer for mange år siden, mens jeg de siste 8 årene har hatt hund foran sykelen. Yngste hunden trekker ikke noe særlig, så vurderer å benytte Springer eller WalkyDog til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har denne løsninga på våre sykler, gubben og jeg.

Dog den rimelige varianten kjøpt hos Børjes i Sverige til godt under 300 kr.

Til våre hunder, shiba og DSG, har de fungert supert.

Dette blir vel 4 sesongen vi har de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat å tenkte at jeg må skaffe meg en springer snart, så jeg får syklet med hundene. Men WalkyDog var nytt for meg. Får google litt om den, men hva er hovedforskjellen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde walkydog før, og har springer nå. Walkydog har veldig dårlig fjæring, så til og med når jeg syklet med bare en papillon på fire kg så klarte hun å dra såpass at det var ubehagelig å sykle. Dessuten så fikk jo bikkjedyret ganske kraftig rykk i selen om jeg svingte litt krapt eller underlaget ikke var helt flatt.. Det er jo overhode ikke noe problem med springeren som har mye bedre fjæring, så det blir en mye mer behagelig sykkeltur for både to og firebente.

Dessuten så overlevde ikke walkydogen en sommer engang før den rett og slett knakk i to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare springer, og opplever at den gir hunden den fleksibiliteten den trenger for at det skal være trygt. På et par dyrebutikker har jeg blitt forklart at mange synes de har mindre kontroll med walkydog, hunden får mer innvirkning på sykkelen hvis den trekker.

Det står jo forøvrig om sykling med hund i hundesport nå, men kanskje ikke så mye erfaringer og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Springer siden tidlig på 90-tallet og har bare positive erfaringer med det. Jeg har syklet med to store hunder i samme Springer uten at det har bydd på problemer overhodet. Den er genial, fleksibel og "myk" samtidig som den holder hunden i posisjon. Noen hunder trekker kanskje ut fra sykkelen og får skeivt drag, men jeg har aldri opplevd det med mine hunder. De har løpt rett fram og jeg kan ikke få fullrost Springeren. Jeg har dog aldri forsøkt den andre greia...

En ulempe kan være at enkelte sykler er konstruert slik at det er vanskelig å få festet springere høyt nok slik at man ikke tar borti bøylen med beinet. Jeg fikk ny sykkel i dag, og kjøpte bevisst herresykkel nå for å få god nok plass til å feste springeren (damesykler har ofte mer skråstilt stang som ødelegger konseptet :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte walkydog første gang eg skulle sykle med hunden min.

Det var første og siste gang eg brukte den. Det gikk i rykk og napp og eg hadde problemer med å få stramma stanga skikkelig så den fikk eg stadig vekk i låret :hmm:

Springer derimot har eg bare positivt å si noe om, den holder hunden bedre på plass og eg er ikke redd for å velte eller bli dratt over ende uansett hvor mye pelsen prøver :rolleyes2:

Eg merket det faktisk på Amina etter me hadde brukt springeren et par ganger at hun blei tryggere og sprang finere ved siden av sykkelen, sikkert fordi den har bedre fjæring og ikke rykker, napper og beveger seg slik som walkydogen gjorde:)

Så anbefaler deg absolutt springer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder trekker kanskje ut fra sykkelen og får skeivt drag, men jeg har aldri opplevd det med mine hunder.

Jeg trur nok dette er litt vesentlig for at Springeren skal være et godt verktøy for hundemosjon. Jeg veit om mange hunder som trekker skeivt, og som blir helt snåle både i rygg og muskulatur. Sjøl med hunder som ikke trekker nevneverdig ville jeg valgt å ha de foran sykkel, nettopp pga dette. Men dersom man som Siri sørger for skikkelig innlæring/innkjøring, vil man sikkert kunne unngå denne typen feilbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så overlevde ikke walkydogen en sommer engang før den rett og slett knakk i to..

Jøss, min har overlevd 3 hunder som ligger godt i selen.

Eneste jeg har byttet ut er strikken. Jeg har festet strikk der hvor tråen er i stedet og det funker veldig fint. Det jeg liker med walkydog er at det er lett å bytte side. Jeg har en fiks ide om at det er bra å bytte side med jevne mellomrom.

Prøvd springeren og den var helt ok, men trives veldig godt med walkydog. Veldig enkel i forhold til springeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...