Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med hund

Recommended Posts

Hei.

Noen som har erfaring med WalkyDog ?

Erfaringer av denne vs Springer ?

Har brukt springer for mange år siden, mens jeg de siste 8 årene har hatt hund foran sykelen. Yngste hunden trekker ikke noe særlig, så vurderer å benytte Springer eller WalkyDog til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har denne løsninga på våre sykler, gubben og jeg.

Dog den rimelige varianten kjøpt hos Børjes i Sverige til godt under 300 kr.

Til våre hunder, shiba og DSG, har de fungert supert.

Dette blir vel 4 sesongen vi har de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat å tenkte at jeg må skaffe meg en springer snart, så jeg får syklet med hundene. Men WalkyDog var nytt for meg. Får google litt om den, men hva er hovedforskjellen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde walkydog før, og har springer nå. Walkydog har veldig dårlig fjæring, så til og med når jeg syklet med bare en papillon på fire kg så klarte hun å dra såpass at det var ubehagelig å sykle. Dessuten så fikk jo bikkjedyret ganske kraftig rykk i selen om jeg svingte litt krapt eller underlaget ikke var helt flatt.. Det er jo overhode ikke noe problem med springeren som har mye bedre fjæring, så det blir en mye mer behagelig sykkeltur for både to og firebente.

Dessuten så overlevde ikke walkydogen en sommer engang før den rett og slett knakk i to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare springer, og opplever at den gir hunden den fleksibiliteten den trenger for at det skal være trygt. På et par dyrebutikker har jeg blitt forklart at mange synes de har mindre kontroll med walkydog, hunden får mer innvirkning på sykkelen hvis den trekker.

Det står jo forøvrig om sykling med hund i hundesport nå, men kanskje ikke så mye erfaringer og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Springer siden tidlig på 90-tallet og har bare positive erfaringer med det. Jeg har syklet med to store hunder i samme Springer uten at det har bydd på problemer overhodet. Den er genial, fleksibel og "myk" samtidig som den holder hunden i posisjon. Noen hunder trekker kanskje ut fra sykkelen og får skeivt drag, men jeg har aldri opplevd det med mine hunder. De har løpt rett fram og jeg kan ikke få fullrost Springeren. Jeg har dog aldri forsøkt den andre greia...

En ulempe kan være at enkelte sykler er konstruert slik at det er vanskelig å få festet springere høyt nok slik at man ikke tar borti bøylen med beinet. Jeg fikk ny sykkel i dag, og kjøpte bevisst herresykkel nå for å få god nok plass til å feste springeren (damesykler har ofte mer skråstilt stang som ødelegger konseptet :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte walkydog første gang eg skulle sykle med hunden min.

Det var første og siste gang eg brukte den. Det gikk i rykk og napp og eg hadde problemer med å få stramma stanga skikkelig så den fikk eg stadig vekk i låret :hmm:

Springer derimot har eg bare positivt å si noe om, den holder hunden bedre på plass og eg er ikke redd for å velte eller bli dratt over ende uansett hvor mye pelsen prøver :rolleyes2:

Eg merket det faktisk på Amina etter me hadde brukt springeren et par ganger at hun blei tryggere og sprang finere ved siden av sykkelen, sikkert fordi den har bedre fjæring og ikke rykker, napper og beveger seg slik som walkydogen gjorde:)

Så anbefaler deg absolutt springer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder trekker kanskje ut fra sykkelen og får skeivt drag, men jeg har aldri opplevd det med mine hunder.

Jeg trur nok dette er litt vesentlig for at Springeren skal være et godt verktøy for hundemosjon. Jeg veit om mange hunder som trekker skeivt, og som blir helt snåle både i rygg og muskulatur. Sjøl med hunder som ikke trekker nevneverdig ville jeg valgt å ha de foran sykkel, nettopp pga dette. Men dersom man som Siri sørger for skikkelig innlæring/innkjøring, vil man sikkert kunne unngå denne typen feilbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så overlevde ikke walkydogen en sommer engang før den rett og slett knakk i to..

Jøss, min har overlevd 3 hunder som ligger godt i selen.

Eneste jeg har byttet ut er strikken. Jeg har festet strikk der hvor tråen er i stedet og det funker veldig fint. Det jeg liker med walkydog er at det er lett å bytte side. Jeg har en fiks ide om at det er bra å bytte side med jevne mellomrom.

Prøvd springeren og den var helt ok, men trives veldig godt med walkydog. Veldig enkel i forhold til springeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...