Gå til innhold
Hundesonen.no

LC-treninger

Nowisclee

Recommended Posts

Skrevet

Mandag 23. mai er det LC-trening på Bjerke travbane fra 18.00. Påmelding på forhånd, på www.lurecoursing.no :ahappy: Dette er for hunder over 12 mnd og som gjerne har litt erfaring fra før.

Nybegynnere og hunder yngre enn 12 mnd har muligheten til å dra på rettbanetrening på Øvrevoll galoppbane onsdag 25.mai, fra klokken 19.00. :ahappy:

LC er en bruksprøve for mynder(gruppe 10-hunder), samt Faraohund, Etnahund, Podenco- og Podengo-rasene fra gruppe 5. (Basenji får ikke konkurrere i Norge, men må ta lisens i Norge for å konkurrere utenlands.)

Jeg skal selv på Bjerke med Lundii, og forhåpentligvis få tatt et testløp, hvis vi finner en støttehund/løpspartner til henne. :ahappy:

Og det er veldig lov å komme og se på selv om man ikke har mynde eller podenco-rase, altså! Og gjerne ta med kameraet også! :innocent:

Skrevet

Woho! Tror Cosmo kommer til å elske det! :D

Nå ser det ut som jeg ikke får tatt testløp da. :/ Sendte en mail, men det hadde sneket seg inn en feil i mailadressen, så har ikke funnet noen støttehund, og da går det jo ikke. :aww: Får bli neste gang, i morgen skal hun få prøve å løpe med munnkurv for første gang i stedet, tenker jeg. :ahappy:

Skrevet

Oi, haha jeg trodde det var neste uke jeg, men da får det bare bli onsdag da :(

Cosmo liker LC han, sprinter som den galingen!

Skrevet

Og da skal vi visst ikke på treninger fremover på en stund likevel. :aww: Lundii har nemlig bestemt seg for at i dag var den perfekte dagen å starte løpetiden på. :P

Skrevet

Kan man få være med på treninger med andre gale hetshunder også...? :whistle: Er det rettbaneløp på Bjerke også, eller får de en mykere stopp?

Aiko har prøvd munnkurv, og jeg trur hun følte seg ganske så barsk, hehe.

Skrevet

Trenger de munnkurv for å løpe alene? Får de løpe alene på rettbane?

Cosmo har bare løpt "sikksakk" av mangel på bedre ord :P før.

Skrevet

Kan man få være med på treninger med andre gale hetshunder også...? :whistle: Er det rettbaneløp på Bjerke også, eller får de en mykere stopp?

Aiko har prøvd munnkurv, og jeg trur hun følte seg ganske så barsk, hehe.

Trenger de munnkurv for å løpe alene? Får de løpe alene på rettbane?

Cosmo har bare løpt "sikksakk" av mangel på bedre ord :P før.

Tror man får være med med andre hvis de har tid, iallefall, og om man spør på forhånd, da pleier de å ha tid til noen, tror jeg. Iallefall på forrige rettbanetrening var det både boxer og welsh springer som fikk løpe. :ahappy:

På Bjerke er det ikke rettbanetrening, nei, der er vanlig trening. Og påmelding på forhånd. På Øvrevoll er det rettbanetrening, og bare å møte opp, ingen forhåndspåmelding.

De trenger ikke munnkurv når de løper alene, og ja, de kan alltid få løpe alene, det er kun hvis du selv har en løpspartner, eller ønsker det og spør om de kan finne en, at de får løpe sammen med noen. :ahappy:

• 4 months later...
  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da snakker vi en helt annen arbeidskapasitet, tilnærmet border collie. Men hvis det er aktuelt, så ja. Og så har de MYE lyd. Mer enn de andre lapphundene. Jeg synes de er dritfine, men lyden (og røytingen) hadde vært uaktuell for meg.
    • Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstår det slik at det er mer å hente der enn hos finsk og svensk
    • Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...