Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser i buret

Cilje

Recommended Posts

Helt ærlig..? :whistle: Fordi jeg ikke gadd... :icon_redface: Etter min erfaring er det mye mer jobb å få hunden trygg alene fritt i et rom enn å få den trygg i et bur. Nå har det vært tre hunder i mitt liv, to av dem har hatt bur helt i fra begynnelsen av og hundene har vært tilfreds med sin lille hule. Den siste hadde angst for bil og angst for å være alene, men etter bur ble innført ble det en mye mer trygg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Ja, jeg skjønner forskjellen, og å begrense til et lite rom har også vært forsøkt/nødvenig med hunden som ikke fant roen. Med fare for å påstå noe jeg ikke vet, så tror jeg at dette er en diskusjon som går mer på oss mennesker og våre følelser; hvordan ville du følt det hvis du måtte være i et bur hele dagen. Poenget er at det er ikke du som skal være i bur, og hvis du ser hunden er tilfreds med det, så skjønner jeg ikke problemet med det.(Jeg tar det som et tegn på tilfredshet når hunden går dit selv når den skal hvile uavhengig om vi har bedt henne om det) Du kan jo snu det andre veien igjen; Hvorfor skal jeg bruke mye tid og trening på å få valpen trygg i et helt rom når det går mye raskere å få den trygg og tilfreds i et bur?

Forstå meg rett; Jeg kritiserer absolutt ikke de som velger å ikke bruke bur siden jeg tror på dere når dere sier at det fungerer for dere, men tro nå på meg også når jeg sier: Bur fungerer for oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg bruke mye tid og trening på å få valpen trygg i et helt rom når det går mye raskere å få den trygg og tilfreds i et bur?

Nei si det. Hva er egentlig vitsen med å bruke tid og trening på en hund? Og hva skal den være trygg og tilfreds i et helt rom for? Der skal den jo ikke være. Raske løsninger er fint vøtt, da slipper man den "kjedelige" biten med et hundehold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er også veldig flinke til å fortelle om hvor mange hunder de har hatt og at de har hatt så så mye erfaring, gjerne på en sarkastisk måte ;)

TS: Prøv med valpegrind da istedet eller i tillegg til buret? Da kan valpen søke inn i buret hvis den føler seg tryggere der, samtidig som den kan traske rundt på gulvet med litt begrensning. Jeg skjønner godt at folk vil bruke bur til hundene sine jeg. Folk får gjøre hva dem vil for min del. Jeg sier ikke noe på det så lenge det virker som om hunden har det bra og den får det den trenger.

Jeg er selv blitt "motstander" av bur, etter å ha prøvd å ha den forrige hunden min i det EN gang.. Hun hadde separasjonsangst og teit som jeg var var jeg litt for lenge borte fra henne, etter å ha øvd for lite på alene hjemmetrening.. Da hadde hun rukket og kaste opp og fått diarè! Etter å ha sett henne stakkarslig i sitt egne fornødme har jeg INGEN planer om å bruke bur igjen.. Det blir valpegrind og avgrensning istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg bruke mye tid og trening på å få valpen trygg i et helt rom når det går mye raskere å få den trygg og tilfreds i et bur?

Seriøst? :blink:

Det går mye raskere å få hunden "lydig" ved å strømme den - da kan man vel gjøre det også? Svenskene har forbudt bur over et visst antall timer - tror du det er for morros skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye raskere å få hunden "lydig" ved å strømme den

Er det SANT?! :lol: Hvor får man tak i sånn der strøm??

:aww: Se... jeg kan også være ironisk.

Dessuten er det ikke "lydighet" jeg prøver å oppnå med bur, det er trygghet.

Jeg skjønner ikke hva dere er i mot?! Jeg har en trygg og fornøyd hund om nettene og det er vel målet vi alle vil oppnå? Det viktigste er vel at dyret er fornøyd, ikke hvor det er fornøyd?

Til perspektiv: Den første uka brukte vi ikke bur etter anbefaling om den første tida fra oppdretter. Derimot hadde hunden boltreplass i hele gang og soverom. Det som da skjedde var at hun sov innerst under senga og gikk i gangen for å tisse. Det eneste som er forskjellig nå er at hun sover i buret, sier i fra når hun må på do og så tar vi henne ut for å tisse. Hun kan flytte på seg, har vann inne i buret og til og med godbiter av og til. Hele bur-tilvenningen har skjedd med positiv forsterkning... Fortsatt, jeg skjønner ikke hva som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være veldig dumt og gjøre hunden avhengig av bur for å roe seg ned før man i det hele tatt har prøvd en annen fremgangsmåte? At det finnes ekstremsituasjoner hvor man ender opp med bur som løsning tror jeg de fleste har forståelse for, men det bør jo være unntaket og ikke reglen. Man har fått seg hund og da må man legge inn mye trening i starten, man må regne med litt bitemerker og skraping, man må vaske opp tiss og bæsj, det er en del av dealen liksom.

Som nevnt over her, hvis det er trygt og godt for hunden og de ønsker seg inn dit så fjern døren, da har hunden i det minste et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen hunder som må trenes til å bli trygge i huset de bor i? Her har hundene gått fritt bestandig og jeg har da aldri trent på det. Selv da vi hadde tispe, hanne og et valpekull på seks (herregud, det var en glipp og vi kan da ta den diskusjonen en annen gang), hvorav to av valpene ble hos oss til og fra et halvt år, brukte jeg da ikke bur av noe slag. Jeg la utover aviser i stue, soverom (der valpekassa var) og kjøkken om morgenen. Stakk hjem i lunsjen og luftet gjengen, fjernet aviser og vasket gulvene etter jobb og la ut nye aviser om kvelden. Dro over gulvene om morgenen, luftet gjengen osv. Mor, far og barn gikk sammen inne hele tiden og foreldrene var alltid med på luftingen av de små, men fikk egne turer også. De to valpene som ble hos oss, ble renslige innen de var tre-fire måneder og det eneste som ble ødelagt hos oss var ryggen på to bind av et leksikon og et hjørne på armlenet på en skinnstol. Lurer på hvordan det ser ut hjemme hos alle dere som har det så farlig for hunder at de må være i bur, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett - selv jeg har det. :lol:

Jeg òg. :lol: Men da fikk jeg et akutt forklaringsbehov. Den fantastiske tollerfrøkna vår, har ikke alltid vært like sjarmerende. Hun var så gæærn at hun ble levert tilbake til oppdretter da hun var åtte måneder og vi var så gærne at vi tok over. Hun beit og beit og hvis dere ser for dere en sånn lysfiksert BC, sånn var vår hund hele tiden. På alt og alle. Da brukte vi bur når det ble for ille, for å beskytte oss selv (særlig hun som da var 10) og fordi vi ikke visste annen råd. Dessuten forlot vi henne aldri i buret, for hun skulle jo slippes ut etter noen sekunders ro.

Fremdeles kan jeg ikke fatte at noen ser på bur som en hverdagslig sak. Herregud, du putter bikkja di i bur! :angry:

Vil også si at det er sannsynligvis ikke nødvendig å trene på burbruk sånn til de skal kjøre bil, eller til dyrlegen og slikt. Her hopper hundene glade inn i buret i bilen, eller hvorsomhelst når de får beskjed om det, uten at det er trent på. Det er ingen big deal å sitte i bur for noen av dem. Det betyr ikke at de skal gjøre det til hverdags, likevel. Ikke har jeg noe bur, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange som unnskylder med marsvin og andre slike burdyr, men når jeg tenker etter, så har jo de mulighet til å flytte seg ganske mye rundt. Om man hadde stappet et marsvin inn i et bur der den akkurat kan snu seg, stå oppreist, og legge seg flat ut, samt drikkeflaske i hjørnet, da hadde man reagert.. vil tro TS også hadde syntes det var feil.

Men en hund er det liksom samma med den da?

Må virkelig si at kompostgrinder skader verken økonomien eller huset/leiligheten, tvert imot, det gir hunden mer boltre plass og redder møbler, ledninger og slikt fra og bli makulert av valp. Det er forresten ikke så mye jobb å valpesikre når man først er kommet inn i rutinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å lære den til og holde seg lengre, da vil den etterhvert bli vant til og holde seg. Det gjorde jeg med min da han var valp.

Desto oftere du går tur desto oftere tisser han inne.

Jeg ville anbefalt deg til og legge avis ved ytterdøren når du er hjemme med ham, får han små uhell havner de der isåfall. Men så lenge du er i huset vil han sikkert ikke tisse inne.. La ham drikke litt før du går til skolen, luft han og deretter sett han i bur.

Valper trenger rutiner, og går du tur med han hver 4 time så vil han bli vant til og tisse hver 4 time, derfor tisser han i buret.

Håper detter hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange som unnskylder med marsvin og andre slike burdyr, men når jeg tenker etter, så har jo de mulighet til å flytte seg ganske mye rundt. Om man hadde stappet et marsvin inn i et bur der den akkurat kan snu seg, stå oppreist, og legge seg flat ut, samt drikkeflaske i hjørnet, da hadde man reagert..

Godt tenkt og skrevet!

Som gnager-eier, er det nettopp det jeg reagerer på, når jeg hører om hunder i bur. Gnagere gis så stor plass som man overhode kan/har plass til, nettopp fordi det er viktig for livskvalitet.

Om jeg skal sammenligne i forhold til kroppsstørrelse, har rottene mine like stor plass å bevege seg på som hunden har, og han går løs inne. Om jeg hadde putta ham i bur når jeg ikke var hjemme, tror jeg samvittigheten min hadde kverka meg :hmm:

Og sånn fordi jeg bare ikke klarer å la være idag; han var to år da han flytta hit, og hadde bodd i bur inne og hundegård ute, i hele sitt liv. Det tok meg ganske nøyaktig EN uke å få han trygg og avslappet med å gå løs inne. Den uka var mye arbeid, skal innrømme det, men å ikke ta den jobben var ikke et alternativ syns jeg :whistle:

Og åtte år seinere, SÅ verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tenkt og skrevet!

Som gnager-eier, er det nettopp det jeg reagerer på, når jeg hører om hunder i bur. Gnagere gis så stor plass som man overhode kan/har plass til, nettopp fordi det er viktig for livskvalitet.

Om jeg skal sammenligne i forhold til kroppsstørrelse, har rottene mine like stor plass å bevege seg på som hunden har, og han går løs inne. Om jeg hadde putta ham i bur når jeg ikke var hjemme, tror jeg samvittigheten min hadde kverka meg :hmm:

Og sånn fordi jeg bare ikke klarer å la være idag; han var to år da han flytta hit, og hadde bodd i bur inne og hundegård ute, i hele sitt liv. Det tok meg ganske nøyaktig EN uke å få han trygg og avslappet med å gå løs inne. Den uka var mye arbeid, skal innrømme det, men å ikke ta den jobben var ikke et alternativ syns jeg :whistle:

Og åtte år seinere, SÅ verdt det!

Takk for enda bedre forklaring! Ikke minst siden du har burdyr hjemme og vet hva det innebærer.

Tenk deg all den andre jobben vi legger ned, vi jobber jo ofte iherdig med å få en hund til å komme på innkalling, og gjerne enda mer.

Dette er rett og slett en av punktene som hører med og få seg hund, det er jo fritt valg, og ingen blir tvunget. Selvfølgelig gjelder det også burbruk (frem til vi får samme lovverket som Sverige ihvertfall) det er jo fritt frem hvor mye man vil bruke buret, men da syntes jeg virkelig det skal være gjennomtenkt og godt begrunnet, samt være en midlertidig løsning.

Men nå har vel TS fått gode tips til å trene hunden sin til å bli husren, samt gode tips til hvordan h*n kan utvide området til valpen, uten å måtte ha den løs i hele leiligheten/huset. Så gjenstår det bare å se om tipsene blir tatt i bruk, og hva resultatet isåfall blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å lære den til og holde seg lengre, da vil den etterhvert bli vant til og holde seg. Det gjorde jeg med min da han var valp.

Desto oftere du går tur desto oftere tisser han inne.

Jeg ville anbefalt deg til og legge avis ved ytterdøren når du er hjemme med ham, får han små uhell havner de der isåfall. Men så lenge du er i huset vil han sikkert ikke tisse inne.. La ham drikke litt før du går til skolen, luft han og deretter sett han i bur.

Valper trenger rutiner, og går du tur med han hver 4 time så vil han bli vant til og tisse hver 4 time, derfor tisser han i buret.

Håper detter hjelper :)

Nå har jeg helt sikkert misforstått kraftig - mener du at en hund som får fire lufteturer ut om dagen tisser oftere inne enn en hund som kun får én luftetur ut i løpet av dagen?

Valper tisser når de må, uavhengig om en er der eller ei - i hvert fall har våre valper gjort det. Valper har små kropper, og det som er inni kroppene er også smått. For eksempel urinblæren. Derfor klarer ikke en valp å holde seg like lenge som en voksen. En valp har heller ikke lært seg at det er ute det skal tisses, så det hjelper ikke å straffe den eller begrense tissemulighetene eller noe som helst - valpen er valp, med sine fysiologiske begrensninger og sin manglende oppdragelse.

Igjen, en urinblære kan bare romme så mye urin, og blir det fullt så må hunden tisse. En hund burde også få mulighet til å få tisse før blæra er så full at den kjenner seg nøden. Tenk etter selv, det er ubehagelig å måtte så på do at en løper til toalettet og stepper mens en fikler med glidelås og knapper.

Da kan en like godt nekte de mat og vann også, for da må de heller ikke tisse og bæsje like ofte.

Jeg har ikke barn, så jeg skal ikke si noe om barneoppdragelse, men jeg trodde det gikk an å se noen paralleller. Så jeg vil tro at om jeg ikke skifter bleie på mitt neste tantebarn mer enn på morgenen, så vil heller ikke babyen tisse så ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel uansett sånn at en valp blir fortere stueren hvis den har større plass? Det er jo når den har valget om å tisse et annet sted enn der den sover at den blir stueren. Jo oftere du klarer å få valpen til å tisse borte fra der den "er", jo fortere vil den bli stueren. Det er ihvertfall den erfaringen jeg har.

Derfor går jeg heller ut en gang for mye!

Som tidligere nevnt synes jeg det høres ut som et bra forslag for dere å sette opp en valpegrind sammen med buret. Du får kjøpt billig kompostgrind på biltema, og så bare "stripser" du de fast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig..? :whistle: Fordi jeg ikke gadd... :icon_redface:Etter min erfaring er det mye mer jobb å få hunden trygg alene fritt i et rom enn å få den trygg i et bur. Nå har det vært tre hunder i mitt liv, to av dem har hatt bur helt i fra begynnelsen av og hundene har vært tilfreds med sin lille hule. Den siste hadde angst for bil og angst for å være alene, men etter bur ble innført ble det en mye mer trygg hund.

Jeg hadde Tufani i bur når han var hjemme alene i begynnelsen, fordi jeg trodde det var rett :hmm: Han tisset alltid inni buret, uansett hvor lenge jeg var borte. Og han makulerte teppene sine. Da skjønte jeg at han ikke hadde noe i et bur å gjøre, og lot han være alene i hele huset. Tror han tisset på gulvet to ganger. Rørte aldri noe av inventaret. Så min erfaring er at han ble mye tryggere, mye raskere, UTEN buret :) Har fortsatt et bur stående her, for spesielle tilfeller. Som da Tufani ble kastrert, og var veldig groggy etter narkosen. Da la jeg han der, slik at han kunne være helt i fred for de andre dyrene. (Bare mens han sov. Når han våknet til litt, ble han plassert oppå en dyne i godstolen). Begge hundene har nå tilgang på hele huset både om natten og når de er hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Santo på 5 år er i bur når det ikke er noen andre hjemme (det er som regel noen her, spesielt nå som jeg studerer). Jeg var hjemme med han i over 2 mnd etter at jeg hentet han 9 uker gammel, og han klarte seg uten bur til han var ca ett år. Etter dette ble han sinnsykt stresset når han var løs. Han gjorde masse tull, stjal alt han kunne stjele (mat blir nå gjemt oppå viften over komfyren) og ødela det han kom over. Han hadde et bur stående, men døren ble aldri lukket før han var ca ett år.

Både jeg og faren min brukte mye tid på å prøve å kunne ha han løs, men vi fant ut at det var bedre å se hvordan det gikk å ha han i bur når vi var borte. Dette gikk helt supert. I stedet for å ødelegge, stjele og gjøre fra seg over alt inne så klarte han å slappe helt av i buret.

For oss var det en løsning som fungerte bedre enn forventet. Selvfølgelig er det beste å kunne ha han løs, men bare vi er borte fra han 5 minutter så er han utrolig stresset når vi kommer tilbake. Ligger han i bur de 5 minuttene så sover han når vi kommer inn igjen...

Men; Han er ALDRI i bur hvis han kaster opp eller er dårlig i magen, da er jeg heller hjemme sammen med han. Han skal ikke trenge å ligge i sin egen avføring/spy.

Er det forresten noen som har tips til hvordan jeg kan trene på at han skal være alene hjemme uten å finne på tull? Det var jo en som sa at man ikke kan trene på noe når man ikke er sammen med hunden. I kompostgrind klarer han heller ikke å slappe ordentlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden å være alene hjemme uten bur :) Jeg har aldri brukt bur når min valp har vært alene hjemme. Vet ikke hvilke råd TS har lyst på men valper tisser inne, slik er det. Noen trenger lengre tid, noen kort tid. Å ha hunden i bur fordi man ikke orker å tørke tiss eller ORKER å valpesikre ett rom virker som latskap syns jeg... :hmm:

Dere som sier at dere ikke ser noe galt med å ha en valp i bur en arbeidsdag? En hund har behov for å kunne strekke på seg, endre stilling, bevege seg, endre underlag, drikke vann (ja MANGE har hundene sine i bur uten vann), flytte seg UNNA om den tisser (slemt å la valpen måtte sitte/stå/ligge i eget tiss og du skal ha et veeeldig stort bur i såfall om du klarer å tilfredsstille alt? Lær hunden å være trygg alene hjemme, sett opp noen grinder som sperrer for ledninger eller lag en valpegård. Tissing går over av seg selv når valpen klarer å holde seg :)

Man har skaffet seg ansvaret for et LIV. Og å si at man ikke GADD å gjøre hunden trygg alene så de brukte bur? Det blir for dumt spør du meg, såpass bør man klare å prøve hvertfall. Min var løs alene hjemme fra han var 4 mnd omtrent, NULL problem i heletatt. Null stress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt mine i bur..utenom i bil (pgav sikkerhet)bruk en del av kjøkkenet/gang e.l Han må jo ha større plass, så han slipper å tisse der han ligger..det er overhodet ikke noe hunder liker! Gå en GOD tur på morran..beste oppskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er en forbanna uting! Er nok mange hunder som lider pga overdrevent burbruk. Er hunden urolig, gjør fra seg og ødelegger ting når den er alene hjemme så vil ikke seperasjons-problemene forsvinne så fort den kommer i sin "trygge hule" (som så mange pent kaller det) valper blir heller ikke husreine av å ligge i sin egen avføring. Ingen hunder ligger på nøyaktig samme plass hele dagen. Og dere som mener at hunden trives i buret, hvorfor ikke fjerne døra på buret og la det stå åpent? om hunden trives der så vil den vel bli liggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at alle skal ha hundene sine i bur, men for noen fungerer det utrolig bra. Sånn som f eks for min hund.

Grunnen til at vi har lagt mye tid i å prøve å kunne ha han løs hjemme/avsperret (han kommer seg lett over slike kompostgrinder, og åpner dører) er at jeg synes selv det er mye bedre for hunder å kunne være løs i hjemmet. Men, det finnes også et alternativ. Skaffer man seg stort nok bur så slipper faktisk hunden å ligge på samme sted, i samme stilling. Den kan også velge om den vil ligge på et teppe/pute eller om den vil ligge kaldt.

Til TS; Jeg har en rottweiler på 9 mnd, som er så og si renslig. Er det lenge siden hun har vært ute og vi ikke tar signalene hennes så tisser hun heller inne, men det er vår feil. Det er ingen vits i å stresse med renslighetstreningen, hunden blir renslig når den er klar for det. Bur har ingenting med denne treningen å gjøre, jeg vil heller si at det er enklere å ha hunden løs så lenge den ikke er renslig. Ja, dammene og avføringen blir spredt utover, men hunden slipper å ligge i det. Og når hunden slipper å ligge i det blir det bedre for valpen og for deg som slipper å bade valpen i tillegg til å vaske tepper/leker og evt andre ting som ligger i buret. Jeg for min del mener at det er enklere å vaske gulvet enn å vaske hele buret OG valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig..? :whistle: Fordi jeg ikke gadd... :icon_redface: Etter min erfaring er det mye mer jobb å få hunden trygg alene fritt i et rom enn å få den trygg i et bur.

Hæ? :blink: Hva i all verden er det for slags oppfatning? Nå har du misforstått noe alvorlig!

Hva slags hunder er det du egentlig har, som må puttes i bur fordi de "ikke takler friheten å være løs i et hus og blir utrygge"???? Du skriver "mye mer jobb å få hunden trygg alene fritt i et rom ". Jeg begynner seriøst å lure! En hund trenger da for svingende ikke å jobbes med for å føle seg trygg der den bor, for eksempel på kjøkkenet!

Hunden min har gått fritt i huset fra dag en. Null problem, det var bare å la henne gå selv det! Jobb og jobb...

Unnskyld at jeg sier det rett ut, frøken, men det der er virkelig noe av det dummeste begrunnelsespreiket jeg har hørt for å forsvare burbruk på hunden sin!

Det går virkelig ikke an å være så..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan jeg spørre hvilken medisin hun gikk på? Har selv en hund på 3 år som allerede har fått påvist alvorlig grad av HD. Gått fast på Previcox hittil, men synes virkningen kan diskuteres. Ønsker gjerne innspill på smertestillende - ev injeksjonsbehandlinger som gir tilstrekkelig med lindring uten noe særlig bivirkninger. Vet en del av smertestillende som blir forskrevet i behandling HD og artrose blant annet er  NSAIDS som igjen gir ofte belastning på lever, og nyre over tid. Synes det er vanskelig å finne rette behandlingen da hunden er relativt ung.
    • Du kan nok ta det helt med ro ang. rosa nese.  Jeg har hatt flere valper med rosa nese og de har blitt fullpigmentert fram mot leveringstid, noen litt senere, men sorte har de blitt.
    • Da er han jo ung, på godt og vondt, og kan formes mye. Kurs er uansett gøy og lærerikt.
    • Har litt erfaring med Japansk spisshund. Pelsstell: De 2 første jeg hadde slapp pels 2 ganger i året, hvor mesteparten av pelsen kom ut på veldig kort tid. Endel børsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nå gjør ikke det, men har de vanlige røytepriodene vår og høst.  Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom røyteperiodene, pleier å børste ham når den blir badet. Anbefaler en hundeblåser for å lette pelsstellet og greit å få tørket dem når de har blitt dusjet.   Aktivitetsnivå: De er med på det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornøyd bare de får en god tur hver dag. Mine har også drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det. Lydnivå: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for å ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet når det kommer noen, noen ganger men ikke så ofte når noen har gått forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt så hvor mye lyd det ville vært uten ham vet jeg ikke. Første min bjeffet bare når noen ringte på. Min er stort sett rolig på hotell, når det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd på motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de står å bjeffer hele døgnet. Vet det er flere i JS miljøet som har med sine på båt uten problemer.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...