Gå til innhold
Hundesonen.no

4 hunder blir avlivet om de ikke får nye eiere


Malinka

Recommended Posts

Kanskje jeg er naiv, men selv om det her tydeligvis dreier seg om brukshunder (trekkhunder) og de ikke fungerte godt nok, er det ikke vanlig å vente til man har fått gitt vekk hundene før man får seg nye slik at man ikke har mulighet til å ha de 'gamle'??

http://www.ba.no/nyheter/dyr/article5600672.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Merkelig ikke at det ikke blir en 14 siders diskusjon om det umoralske aspektet i dette. :icon_confused:

Det ble det nemlig når noen avlivet valper med feil og gikk offentlig med det. Dette er jo unghunder med "feil" siden de ikke fungerer i et spann. Men det er kanskje ikke så umoralsk og hensynsløst, når hundene ikke er hverken spesielt nusselige eller pene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også tusenvis av greyhounds som drepes fordi de ikke funker godt nok i løp. Sånn funker løpsindustrien, og om det er bra eller ikke, er det delte meninger om.

Det sier jo seg selv at skal man ha best mulig spann, så må de dårlige lukes ut, og de kan jo ikke ha hundre hunder i hundegården heller.

Personlig ville jeg prøvd å omplassere først, og så avlivet på en human måte. Greyhoundene rundt om i verden lider og blir drept på mange forferdelige måter, så det syns jeg er forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig ikke at det ikke blir en 14 siders diskusjon om det umoralske aspektet i dette. :icon_confused:

Det ble det nemlig når noen avlivet valper med feil og gikk offentlig med det. Dette er jo unghunder med "feil" siden de ikke fungerer i et spann. Men det er kanskje ikke så umoralsk og hensynsløst, når hundene ikke er hverken spesielt nusselige eller pene?

Akkurat det slo meg også... og gjør meg mer enn litt skuffa egentlig.

De som ropte ut om hvor grusomt det var å avlive RR valper uten ridge, hvor er de hen nå?

Jeg syns de fire bikkjene på bildet ER pene jeg, langbeinte og sterke, samtidig som de ser litt røffe og rampete ut. Og hadde helsa mi vært en annen, kunne jeg mer enn gjerne overtatt en sånn en jeg :wub:

Personlig syns jeg det er forkastelig at en person som er driver med en sport/hobby/livsstil/yrke som involverer dyr, faktisk slipper unna med en så lite ansvarlig holdning til andre levende vesener. Burde ikke "objektene" for den intense interessen komme først, uansett?

Og ja, jeg vet det er lett å si, og vanskelig å etterleve, men ærlig talt, det denne hundekjøreren (og mange andre med ham) har gjort, er under lavmål, sånn moralsk sett, IMHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det slo meg også... og gjør meg mer enn litt skuffa egentlig.

De som ropte ut om hvor grusomt det var å avlive RR valper uten ridge, hvor er de hen nå?

Jeg syns de fire bikkjene på bildet ER pene jeg, langbeinte og sterke, samtidig som de ser litt røffe og rampete ut. Og hadde helsa mi vært en annen, kunne jeg mer enn gjerne overtatt en sånn en jeg :wub:

Personlig syns jeg det er forkastelig at en person som er driver med en sport/hobby/livsstil/yrke som involverer dyr, faktisk slipper unna med en så lite ansvarlig holdning til andre levende vesener. Burde ikke "objektene" for den intense interessen komme først, uansett?

Og ja, jeg vet det er lett å si, og vanskelig å etterleve, men ærlig talt, det denne hundekjøreren (og mange andre med ham) har gjort, er under lavmål, sånn moralsk sett, IMHO.

Enig! Jeg synes ikke noe om slikt hvor sporten er viktigere enn bikkja. At det er mer greit i noen miljøer er for min del uforståelig. Selv om jeg faktisk skjønner at hundekjører gjerne vil ha de beste bikkjene. Man har tatt på seg ansvar for et liv når man skaffer seg hund. Da burde man ikke skyve det bort fordi man vil ha noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig ikke at det ikke blir en 14 siders diskusjon om det umoralske aspektet i dette. :icon_confused:

Det ble det nemlig når noen avlivet valper med feil og gikk offentlig med det. Dette er jo unghunder med "feil" siden de ikke fungerer i et spann. Men det er kanskje ikke så umoralsk og hensynsløst, når hundene ikke er hverken spesielt nusselige eller pene?

Kanskje det ikke har noe med dette å gjøre i det hele tatt? Er kanskje ikke "hver dag, i alle saker og alltid" man er engasjert nok til å hive seg uti diskusjoner/ta et standpunkt - selv her inne på Hundesonen. :) Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig ikke at det ikke blir en 14 siders diskusjon om det umoralske aspektet i dette. :icon_confused:

Det ble det nemlig når noen avlivet valper med feil og gikk offentlig med det. Dette er jo unghunder med "feil" siden de ikke fungerer i et spann. Men det er kanskje ikke så umoralsk og hensynsløst, når hundene ikke er hverken spesielt nusselige eller pene?

Jeg synes det er like forkastelig jeg. Greit at de ikke fungerer til tiltenkt bruk, men finn et nytt hjem til dem istedenfor å avlive - selv om det tar litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de "avlagte" hundene er søsken fra samme kull med blandingsvalper eller noe. De var mistenkelig like. Har fyren en gang i tiden tatt til seg et helt (eller halvt) kull med valper på èn gang, i håp om å skaffe seg gode sledehunder billig og kjapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ser ut som de "avlagte" hundene er søsken fra samme kull med blandingsvalper eller noe. De var mistenkelig like. Har fyren en gang i tiden tatt til seg et helt (eller halvt) kull med valper på èn gang, i håp om å skaffe seg gode sledehunder billig og kjapt?

Nå er det helt normalt at man i AH miljøet kjøper seg ett helt kull eller mange fra samme kull, slik at de har nogenlunde samme størrelse, hastighet og temperament. Slik får man et homogent spann. Det har ingenting med "billig og kjapt" å gjøre.

Forøvrig syns jeg det er sprekt av folk å mene at man skal beholde en hund livet ut, uansett årsak, når man selv har omplassert hund. :rolleyes2:

Det er helt vanlig i mange hundemiljøer (eller hestemiljøer for den delens skyld) at man kan bytte ut hunder som ikke fungerer til sin tiltenkte oppgave. Hvorfor dette er så fy-fy på hundeforum kontra andre steder syns jeg er forunderlig. Jeg vil da mye heller at en hund skal fungere der den er og få oppgaver den mestrer enn å bli en "restehund" hos sin opprinnelige eier, fordi man er kjip om man kvitter seg med dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det helt normalt at man i AH miljøet kjøper seg ett helt kull eller mange fra samme kull, slik at de har nogenlunde samme størrelse, hastighet og temperament. Slik får man et homogent spann. Det har ingenting med "billig og kjapt" å gjøre.

Forøvrig syns jeg det er sprekt av folk å mene at man skal beholde en hund livet ut, uansett årsak, når man selv har omplassert hund. :rolleyes2:

Det er helt vanlig i mange hundemiljøer (eller hestemiljøer for den delens skyld) at man kan bytte ut hunder som ikke fungerer til sin tiltenkte oppgave. Hvorfor dette er så fy-fy på hundeforum kontra andre steder syns jeg er forunderlig. Jeg vil da mye heller at en hund skal fungere der den er og få oppgaver den mestrer enn å bli en "restehund" hos sin opprinnelige eier, fordi man er kjip om man kvitter seg med dyr.

Sier ikke at man må beholde en hund livet ut, men når man har tatt på seg ansvaret så kan man gjøre det man kan for å gjøre det beste for hunden. Man avliver ikke de bare fordi man ikke gidder å bry seg om å finne et hjem til den/de. Fordi man ikke kan kvitte seg kjapt nok med "byrden" før man vil skaffe seg en ny en. Det er DET jeg reagerer på.

Når man omplasserer en hund fordi man ikke KAN ta vare på den er det en annen sak. De som driver med sport og har høye ambisjoner KAN ta seg av bikkja, men det er jo mye lettere å kvitte seg med den for å få en ny og "brukbar" hund de kan bruke tiden på,istedet for daukjøtt.... :rolleyes2:

Men jeg kommer aldri til å skjønne meg på de som bare kan ta så lett på saken og hive vekk bikkja fordi man skal ha en ny og bedre en.

Og det er da normalt å ikke ta med alle dyrene som lider samme skjebnen, fordi dette er et hundeforum? Har man ikke lov til å nevne den ene gruppen uten å måtte kjempe for alt i hele verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Når man omplasserer en hund fordi man ikke KAN ta vare på den er det en annen sak. De som driver med sport og har høye ambisjoner KAN ta seg av bikkja, men det er jo mye lettere å kvitte seg med den for å få en ny og "brukbar" hund de kan bruke tiden på,istedet for daukjøtt.... :rolleyes2:

OT i forhold til tema, men jeg syns det er så FLOTT når folk uttaler seg slik.

Det er svært få jeg kjenner med høye ambisjoner som kvitter seg med bikkjene, og om de gjør det pga de blir skadet eller pensjonert så er det som oftest venner og famillie.

Og somoftest har de nok kunnskaper til å ikke gjøre bomkjøp på bomkjøp på bomkjøp.

Kan slenge en påstand tilbake jeg: de fleste jeg vet om som omplasserer, avliver gang på gang på gang er folk med høye ambisjoner som aldri kommer noen vei. Er det bikkja eller føreren når man da er på den 5-6 hunden som ikke er god nok?

Personlig har jeg ingen problemer med omplassering, uansett grunn, når det gjøres på en ordentlig måte. Om det så er valper, voksene e.l. som avlives bare for at de er "i veien" det er en helt annen historie.

(og fikk jeg litt sånn følese som jeg gjør på FB her. Kopierer du ikke enkelte statuser, eller her svarer i tråden, så er du for det og ikke i mot det.) :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT i forhold til tema, men jeg syns det er så FLOTT når folk uttaler seg slik.

Det er svært få jeg kjenner med høye ambisjoner som kvitter seg med bikkjene, og om de gjør det pga de blir skadet eller pensjonert så er det som oftest venner og famillie.

Og somoftest har de nok kunnskaper til å ikke gjøre bomkjøp på bomkjøp på bomkjøp.

Kan slenge en påstand tilbake jeg: de fleste jeg vet om som omplasserer, avliver gang på gang på gang er folk med høye ambisjoner som aldri kommer noen vei. Er det bikkja eller føreren når man da er på den 5-6 hunden som ikke er god nok?

Personlig har jeg ingen problemer med omplassering, uansett grunn, når det gjøres på en ordentlig måte. Om det så er valper, voksene e.l. som avlives bare for at de er "i veien" det er en helt annen historie.

(og fikk jeg litt sånn følese som jeg gjør på FB her. Kopierer du ikke enkelte statuser, eller her svarer i tråden, så er du for det og ikke i mot det.) :rolleyes2:

Der var det et veldig godt poeng.

Poenget mitt med denne tråden var vel egentlig at når du har såpass mange hunder til omplassering, hvorfor har denne personen tatt imot nye hunder før de gamle er borte. Regner med at han har det siden han nå ikke hadde plass lengre. For alt jeg vet så kan han jo ha prøvd lenge å få omplassert hundene, men det er ikke så lenge siden jeg var innom finn og sjekket og da var ikke denne annonsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...