Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunden å hoppe inn i bilen?

adi85

Recommended Posts

Skrevet

Noen som har tips til hvordan man lærer hunden å hoppe inn i bilen? Min setter de fremste potene inn, men venter fint til vi løfter i baken :P

Guest lijenta
Skrevet

Gode godbiter så langt inne i bilen at han må ha hele kroppen inne i bilen for å få tak i dem.

Skrevet

Ikke verdens verste problemstiling iværtfall. :P

Som foreslått, sleng leke eller godbiter inn i bilen.

Ellers kan du ta min litt spesielle variant. Ta deg litt springfart med hunden, slik at den hopper inn i bilen. I ettertid bare begynn og "krev" at den skal hoppe inn selv.

Skrevet

Ikke godbit før den faktisk er helt inne i bilen, eventuelt klikke den inn? :P

cosmo hopper frivillig, tesh må jeg løfte enda (og det er TUNGT) men ingen av de er trent med godbiter, det bare går seg til av seg selv.

Skrevet

Burleker. Ta bilburet ut av bilen, masse opsitiv burtrening, og så putt buret i bilen og gjenta. Begge mine hopper stort sett gladelig inn i bilen. :)

Skrevet

Foxi hopper inn, Amiga hopper med framlabber også dytter jeg rumpa inn, rett og slett fordi hun ikke klarer selv pga lang rygg og veldig høy bil. I lavere biler hopper hun rett inn.

Vi gir vel nesten alltid en godbit når de er kommet inn i buret. For Foxi var buret og biltur så gøy og sterkt at hun bare hoppet av seg selv :whistle: mens med amiga har jeg klappet på kanten for å få henne halvveis opp.

Skrevet

Lær hunden instruksen: "Hopp" og bruk den når den skal inn i bilen. For de hundene som gjerne vil hoppe inn i alle biler som er dumme nok til å stå med en dør åpen :icon_redface: , er det lurt å lære bikkja å vente på "værsågod" før den får hoppe inn i bilen. Akk, ja. Vi har alle vårt :D

Skrevet

Forrige hunden gikk dette av seg selv, hun bare hoppet inn hun(uten noe trening). Men denne virker det som hun bare ikke skjønner at hun skal hoppe inn:p Godbiter og leker har vi prøvd, da setter hun forlabbene opp og venter på at vi skal hjelpe henne:p Vi har også prøvde å springe sammen med henne, men da stopper bare hun ved bilen.Og hun liker bil, så det er ikke fordi hun ikke vil inn i bilen, hun vet det betyr moro. Virker rett og slett som om hun ikke forstår at hun skal ta fart og hoppe inn i bilen... Hun er jo litt tung å drive å halveis løfte inn i bilen, men det går vel bra:) Ikke verdens største problem, men bare tenkte jeg skulle sjekke om noen hadde noen gode tips :)

Guest Gråtass
Skrevet

Så lenge du løfter henne inn til slutt, så er det jo ingen grunn for henne å hoppe inn selv. Så la henne gå sulten en dag. Ved middagtider setter du matskåla inn i bilen, lukker burdøren, med hunden på utsiden. Etter et par minutter avhengig av hvor sulten hunden er, så åpner du burdøren og sier "værsågod" eller hva nå enn fri-ordet ditt er. Om hunden ikke hopper inn frivillig da, så får den ikke mat den dagen, neste dag gjenta prosedyren.

Skrevet

Du kan også, litt avhengig av biltype, gå inn i bilen selv først, ha bånd på henne og rolig oppmuntre henne til å følge etter.

Skrevet

Jeg tror det spørs litt på hvor du står og hvor mye du "gir" av deg selv. Min hund blir veldig "akk, du står i veien, da bare står jeg her, så får du løfte stumpen min ...". Da går jeg litt unna, står litt lenger bort, og pælmer godbit inn i buret. :) Da hopper'n rett inn.

Skrevet

Jeg har egentlig aldri trent på det, men jeg har sørget for at vi alltid skal noe artig når vi kjører bil.

Så lenge det å kjøre bil er en skikkelig kul greie tror jeg nok det for de fleste kommer av seg selv..

Her hopper begge hundene villig inn i bilen når vi skal på kjøretur :)

Skrevet

Hermes flyr inn i bilen til mine foreldre når de kommer til oss... av en eller annen grunn forbinder han biler med "kjempegøy!!" uten at vi helt kan forstå hvorfor, for det eneste han har kjørt til - da vi selv ikke har bil - er stort sett vetrinæren (nå syns han riktignok vetrinæren er kjempegøy også). Så, vi har aldri trent på det, men som Pan er inne på: syns hunden bil er moro, så er ikke dette noe problem. Er bilen en nøytral ting for hunden så må det vel bare litt trening til (masse oppstyr og godbiter for å hoppe inn, og litt mer nøytral respons for å komme ut - da trener du samtidig hunden til å være rolig når den kommer ut av en bil, i stedet for å fly i firsprang mot andre hunder, katter, ting-som-beveger-seg, og du samtidig lærer hunden at den skal ta kontakt med deg når den kommer ut av en bil, akkurat slik som den skal ta kontakt med deg når den går ut en dør eller ut en port).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...