Gå til innhold
Hundesonen.no

Talli har fått tittelen Korad

Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna
Skrevet

Etter å ha vært uheldig to ganger og hatt skadet eller medisinert hund i 2009 så kom vi endelig helskinnet fram til en MT/Korad i Sverige uten at dyret var blitt skadet på noen måte :innocent:

Vi fikk disp på å gjøre det offisielt selv om hun var en mnd for gammel, grensen er 4 år. Så vidt jeg har forstått så er det ikke lett å få disp på alder, så jeg tror mine bekjente i Sverige har brukt "alle" argumenter de kan finne på for å få det igjennom hos SBK, + jeg brukte penger på å sende inn ordentlig veterinær attest til klubbene når jeg hadde syk hund og ikke møtte (dette arkiveres hos SBK)

Personlig ville jeg nok heller gått den med en hund på 2-3 år av flere årsaker. Bla så tror jeg at jo eldre de blir jo mer "alvor". Det plukker AK fram og det blir ikke så mye "lekinvitter" o.l. Jeg syns også jeg så det på testen da Talli for første gang plukket fram endel (relativt) pondus for å være henne og ikke sin fine sosialekamplyst.

Men avreageringen hennes er så super så den kan bli og minimalt med minnesbilde. Alt i alt så syns jeg Talli var seg selv, bare pittelitt mer alvorlig enn hva som er normalt for henne. Og noe mer kontrollert i sosiale sammehenger og impulskontroll. Men flinke fine jenten min var hun :wub:

Fine 481 poeng ble det på henne, noe som er regnet for vel godkjent. 300 er grensen for godkjent. Og, uten å ha dobbelt sjekket statestikk, så ligger Talli på det øvre skiktet for rasen.

Protokollen hennes kan ses her.

Og du finner filmer av alle momentene i dagens blogg her.

Godkjent eksteriør fikk hun også. Eksteriøret i Koraden går på detalj nivå. De ser på en og en pote, en og en vinkel osv. Det Talli fikk annmerkning på muntlig var at hun kanskje var litt vel naken :lol:

Og på papiret at hun har ett noe høystilt helheltinntrykk, noe store ører, noe langt lend, noe umarkerte kinn og sist at hun har noe løse albuer. Jeg er enig i alt utenom den siste, det har verken jeg eller alle dommere hun har stilt for noen gang fått med seg ;) Men ellers er jeg enig med den eksteriøre beskrivelen og kunne nok lagt til noen detalj feil til jeg også *ler*

Hun ble målt til 48 cm høy, 55 cm lang og 21,5 i brystdybde. Høyden og brystdybden skal være ca 50/50, og synet bedrar vist for Talli er fakitsk ikke så lang unna idealet der selv om hun gir ett høystilt inntrykk.

Og ettersom hun da også er frirøntget på hoftene så heter nå Talli også KORAD forann sitt navn.

Desverre vil ikke NKK godkjenne den tittelen så den kommer ikke på barn/barnebarn sine norske stamtavler. Men i alle andre land gjør den det.

Guest Jonna
Skrevet

Tusen takk alle sammen.

Nei jeg var vel ikke i tvil om at hun kom til å stå, og hadde en magefølese. Men man vet nå liksom aldri. :P

Har vært med på noen hunder jeg annser som fantastiske brukshunder og arbeidsjern med lave poengsummer og omvendt. Ingen regel uten unntak liksom.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• De springende og cokerne jeg har vært borti har samtlige vært veldig god med nesen. Litt for opptatt av å bruke nesen til og med, til frustrasjon for eiere som vil drive med lp. Men hvorfor ikke bare bruke en av de dere har? De burde jo duge i massevis? Viss ikke så har man jo alltids working utgaven av både cocker og springer som ett alternativ.  
    • Nei. 😆 jeg takler ikke hund som lukter "parfyme" fra sjampo etter vask. Sykt kvalm å "feil"/kunstig lukt.
    • En selskapshund, "fuglehund" og en vokterhund.. 3 veldig forskjellige hunder i både størrelse,  type og bruksområde.  Hva lurer du på mer spesifikt? Det er ganske omfattende å skulle beskrive 3 hele hunderaser på generelt grunnlag.
    • Jeg tenker nok at dette handler mer om hvordan du samhandler med hunden enn om.at du er hovedmennesket.  Du synes synd på hunden og vier sikkert mer oppmerksomhet til disse uønskede dillene og når det hjelper å mase så maser man mer.  Sørg for at hunden får det den trenger, helst før den maser selv. Når man vet at hundens behov er dekket så kan man helt fint ignorere eller bare be den kutte ut å gå å legge seg.  På siden av det hele, hvorfor er du alene ansvarlig for at alle de andre i huset ikke skal forstyrres av denne hunden? Er den bare din? Og hvorfor ikke bare legge den på stua eller så skjermet som det går an å få det fra soverom?    Kommer du hjem fra jobb å ingen har vært på skikkelig tur med han så er det antagelig greit å bare gå ut først som sist, det har iallefall jeg alltid gjort. Gå en passelig tur, deretter inn å slappe av med god samvittighet. Å få de andre til å hjelpe til mer er nok en positiv ting for deg og skulle bare mangle, men det alene vil ikke nødvendigvis fikse masingen,  det handler nok mer om deg.
    • Jeg er ute etter en hund som skal brukes til soppsøk, evt. blodspor.    Men hvilken hund skal man velge? Jeg har vurdert både springer og cocker spaniel, men syns kanskje at det er mange «pyntehunder» og ikke så mange med fokus på nesa. Ikke at det er noe galt i det altså! Man har selvfølgelig ulik bruk for hunden sin🙌  Jeg vurderer derfor andre hunderaser men vil gjerne høre andres erfaringer/ meninger om både spaniel og andre hunderaser.  Selv driver jeg med jakt, og har en Vorsteh og en tysk Jaktterrier. Jeg har erfaring med nosework, blodspor og litt ettersøk. Begge hundene mine krever mye aktivisering og stimuli. Derfor er jeg ikke redd for en hund som krever mye. Gjerne mellomstor eller liten i størrelsen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...