Gå til innhold
Hundesonen.no

Mini aussie?


Jeanettee

Recommended Posts

Idag var jeg i konfirmasjon til min kusine, og der var det en mann med hunden sin som han sa var en mini aussie :icon_confused: Har aldri hørt noe om de jeg? Er dette en godkjent rase?

Og en ting til (kanskje dumt spm) men hvordan får man en aussie så liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen godkjent rase. Det er noe som er veldig populært i USA, sammen med "teacup-aussie". Helt forkastelig, spør du meg.

Hvordan de får det frem? Selekterer aussier som er små, som har gitt små avkom og som har mange små hunder i slekten, og avler videre på disse. Det er dessverre hovedprioritet i avlen på mange av de som driver med dette; at de skal være så små som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall ikke godkjent i FCI. Som med de fleste mini/dverg-raser så avler man bare på de minste gemyttene, som da også ofte er hunder med genfeil som gjør at de ikke vokser så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha, da skjønner jeg.. synes det så veldig spesielt ut, trodde først det var en sheltie jeg :rolleyes2: Det var tydeligvis ikke mange av de i Norge? Han måtte i allefall til sverige for å få sin.. Han sa også at "oppdrettern" fikk drektige hunder fra usa for å så selge valpene her i skandinavia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen godkjent rase. Det er noe som er veldig populært i USA, sammen med "teacup-aussie". Helt forkastelig, spør du meg.

Hvordan de får det frem? Selekterer aussier som er små, som har gitt små avkom og som har mange små hunder i slekten, og avler videre på disse. Det er dessverre hovedprioritet i avlen på mange av de som driver med dette; at de skal være så små som mulig.

Forkastelig eller ei, men er det ikke slik at aussiene historisk sett har variert ganske mye i størrelse og utseende? At man systematisk avler på et mer avgrenset resultat, er det ikke slik all moderne avl har fungert? Donna Haraway, som selv har både aussie og aussiemiks, skriver noe kritisk om avl spesielt med tanke på aussiene i The Companion Species Manifesto. Hvis man først skal drive mer systematisk og avgrenset avl, hvordan kan man si at avl på én linje eller type er mer eller mindre forkastelig enn andre typer? Det er ikke heller det at avlen blir så ensidig og smal som er problemet her, uansett rase og linjer innenfor rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkastelig eller ei, men er det ikke slik at aussiene historisk sett har variert ganske mye i størrelse og utseende? At man systematisk avler på et mer avgrenset resultat, er det ikke slik all moderne avl har fungert? Donna Haraway, som selv har både aussie og aussiemiks, skriver noe kritisk om avl spesielt med tanke på aussiene i The Companion Species Manifesto. Hvis man først skal drive mer systematisk og avgrenset avl, hvordan kan man si at avl på én linje eller type er mer eller mindre forkastelig enn andre typer? Det er ikke heller det at avlen blir så ensidig og smal som er problemet her, uansett rase og linjer innenfor rasen?

Hovedproblemet med mange av disse miniatyrrasene er at de er avlet på hunder med genetiske defekter (som har forårsaket bl.a. dvergvekst) som ikke bare er positivt å videreføre. Noen avler såkalrt på friske, normale, små individer, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förhandlingar pågår med AKC om att erkänna mini Aussie som Minituare American Shephard.

Om det så sker så kommer dom att erkännas inom FCI-sfären också. I alla fall nationellt av en hel del nationella kennelklubbar, själva FCI kanske tar lite längre tid.

http://namascusa.com/akc_updates.htm

http://namascusa.com/forms/AKC2010/Q%20and%20A%20with%20Mari-Beth%202-23-11%20pdf.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel i utgangspunktet ganske sammenliknbart med Shelite vs Collie så vidt jeg kan se... MEN:

Det eneste som er litt mer uheldig med "mini aussie" er at de helt klart ikke bare har avlet på små individer, men faktisk mutasjoner med dvergvekst. Dette fører også med seg en rekke andre genetiske mutasjoner som ikke kommer tilsyne før det har gått mange generasjoner. F.eks feilfarging sammen med blindhet og døvhet.

picNCBailey.jpgpicNYBella.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förhandlingar pågår med AKC om att erkänna mini Aussie som Minituare American Shephard.

Om det så sker så kommer dom att erkännas inom FCI-sfären också. I alla fall nationellt av en hel del nationella kennelklubbar, själva FCI kanske tar lite längre tid.

http://namascusa.com/akc_updates.htm

http://namascusa.com/forms/AKC2010/Q%20and%20A%20with%20Mari-Beth%202-23-11%20pdf.pdf

Med det får de vel strengt tatt mindre genpool også. I følge ei som driver med de i USA kan de nå blande inn små aussier om de ønsker det. Blir de registrert som egen rase så utgår den muligheten. Legger til at dette er det jeg har fått hørt, uten at jeg har giddet å sette meg noe mer inn i denne miniatyrhundavlen.

Når de blir registrert kan de vel strengt tatt ikke hete mini aussie mer, da må de vel hete mini american eller noe sånt, de "heter" jo tross alt ikke "australian" mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det får de vel strengt tatt mindre genpool også. I følge ei som driver med de i USA kan de nå blande inn små aussier om de ønsker det. Blir de registrert som egen rase så utgår den muligheten. Legger til at dette er det jeg har fått hørt, uten at jeg har giddet å sette meg noe mer inn i denne miniatyrhundavlen.

Når de blir registrert kan de vel strengt tatt ikke hete mini aussie mer, da må de vel hete mini american eller noe sånt, de "heter" jo tross alt ikke "australian" mer...

I en rasebok jeg har heter de Nord-Amerikansk gjeterhund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel i utgangspunktet ganske sammenliknbart med Shelite vs Collie så vidt jeg kan se... MEN:

Det eneste som er litt mer uheldig med "mini aussie" er at de helt klart ikke bare har avlet på små individer, men faktisk mutasjoner med dvergvekst. Dette fører også med seg en rekke andre genetiske mutasjoner som ikke kommer tilsyne før det har gått mange generasjoner. F.eks feilfarging sammen med blindhet og døvhet.

picNCBailey.jpgpicNYBella.jpg

Dette ser høyst sannsynlig ut som "dobble merle", resultatet av å krysse to merlehunder, hvilket også kan skje om du krysser to "full sized" aussier eller andre raser med fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel i utgangspunktet ganske sammenliknbart med Shelite vs Collie så vidt jeg kan se... MEN:

Det eneste som er litt mer uheldig med "mini aussie" er at de helt klart ikke bare har avlet på små individer, men faktisk mutasjoner med dvergvekst. Dette fører også med seg en rekke andre genetiske mutasjoner som ikke kommer tilsyne før det har gått mange generasjoner. F.eks feilfarging sammen med blindhet og døvhet.

picNCBailey.jpgpicNYBella.jpg

Det jeg prøvde å si, bare at du sa det mye bedre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkastelig eller ei, men er det ikke slik at aussiene historisk sett har variert ganske mye i størrelse og utseende? At man systematisk avler på et mer avgrenset resultat, er det ikke slik all moderne avl har fungert? Donna Haraway, som selv har både aussie og aussiemiks, skriver noe kritisk om avl spesielt med tanke på aussiene i The Companion Species Manifesto. Hvis man først skal drive mer systematisk og avgrenset avl, hvordan kan man si at avl på én linje eller type er mer eller mindre forkastelig enn andre typer? Det er ikke heller det at avlen blir så ensidig og smal som er problemet her, uansett rase og linjer innenfor rasen?

Det er variasjon på utseende og størrelse innenfor alle raser. En aussie skal ikke være 35 cm høy uansett, da er den avlet bort fra sitt opprinnelige formål. Det er heller ikke vanskelig å se hvor fokuset ligger hos disse som avler miniatyr-aussier. Genpolen er såpass liten at hovedfokuset er på at hundene skal være små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med mange av disse miniatyrrasene er at de er avlet på hunder med genetiske defekter (som har forårsaket bl.a. dvergvekst) som ikke bare er positivt å videreføre. Noen avler såkalrt på friske, normale, små individer, men ikke alle.

Dette høres selvsagt forkastelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Med det får de vel strengt tatt mindre genpool også. I følge ei som driver med de i USA kan de nå blande inn små aussier om de ønsker det. Blir de registrert som egen rase så utgår den muligheten. Legger til at dette er det jeg har fått hørt, uten at jeg har giddet å sette meg noe mer inn i denne miniatyrhundavlen.

Når de blir registrert kan de vel strengt tatt ikke hete mini aussie mer, da må de vel hete mini american eller noe sånt, de "heter" jo tross alt ikke "australian" mer...

Hva de kaller det er vel uvesentlig - mini aussie eller whatevver - Australian Shepherd er en AMERIKANSK designerrase uansett hva den heter og den har ingenting med Australia å gjøre i det hele tatt.

Hvorfor de har kalt det Australian shepherd er jo ett mysterium, men noen har sikkert lest i en bok at en eller annen gang hadde de langhåra gjeterhunder i Australia så da må man jo gjenskape den og kalle den Aussie liksom.... Men noen link til Australia har den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de kaller det er vel uvesentlig - mini aussie eller whatevver - Australian Shepherd er en AMERIKANSK designerrase uansett hva den heter og den har ingenting med Australia å gjøre i det hele tatt.

Hvorfor de har kalt det Australian shepherd er jo ett mysterium, men noen har sikkert lest i en bok at en eller annen gang hadde de langhåra gjeterhunder i Australia så da må man jo gjenskape den og kalle den Aussie liksom.... Men noen link til Australia har den ikke.

Jeg vet godt hvor australian shepherd har navnet sitt fra ;)

Men det er forøvrig bra om "mini aussie" blir en egen rase, så blir de delt av og ikke sammenblandet med "standard aussie". Så blir raseentusiaster av begge typer lykkelige i alle sine dager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En sheltie er ikke en mini-collie eller dvergcollie, så nei.

Det er vel ikke helt feil? Leser man om rasens opprinnelse så er det vel liten tvil om at collien i stor grad er innblandet for å få den sheltien man kjenner i dag. Flere steder står det at man krysset inn små collier. Dette til tross for at opprinnelsen er vanskelig å spore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt feil? Leser man om rasens opprinnelse så er det vel liten tvil om at collien i stor grad er innblandet for å få den sheltien man kjenner i dag. Flere steder står det at man krysset inn små collier. Dette til tross for at opprinnelsen er vanskelig å spore.

Innblandet ja, miniaussie er såvidt jeg vet bare ren avl på miniatyrer av en allerede godkjent rase. Sheltie er et resultat av krysning av flere raser, deriblandt collie. Det er en viss forskjell der i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de kaller det er vel uvesentlig - mini aussie eller whatevver - Australian Shepherd er en AMERIKANSK designerrase uansett hva den heter og den har ingenting med Australia å gjøre i det hele tatt.

Hvorfor de har kalt det Australian shepherd er jo ett mysterium, men noen har sikkert lest i en bok at en eller annen gang hadde de langhåra gjeterhunder i Australia så da må man jo gjenskape den og kalle den Aussie liksom.... Men noen link til Australia har den ikke.

Aussie er nok ingen "Designerrase" - og heller ikke ett stort mysterium hvor de kom fra!

Den ble utviklet i begynnelsen av 1900 tallet i USA, etter at det hadde kommet noen australske gjeterhunder sammen med importerte sauer fra Australia til midtvesten. Disse viste seg å være bedre gjeterhunder på kveg og sauer enn Kelpier og BorderCollier. (Ja - de hadde Kelpier og BC i USA på den tiden !)Så laaaangt tilbake er det en link til Australia.

For de som vil lese mer :lol:http://www.lasrocosa.com/aussiehistory2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...