Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur - plassering i bilen


Recommended Posts

Har planer om å bytte ut bilen min, og mest sannsynlig til en VW Touran varebil. Siden det er god plass til bur, blir det innkjøp av det.

Hvor ville dere ha plassert buret? Bak framsetene eller helt bak? Blir dobbeltbur, så tenker egentlig litt på at det kan bli "tungvint" å måtte ta ut en hund fra hver side?

Noen sikkerhetsmessige hensyn å ta? Er det tryggere å ha buret i midten av bilen?

Dersom buret skal stå bak framsetene må det spesialbestilles. Har sett på trønderburet, er det så lett for hundene å trykke ut nettingen som eg har lest? Kela - skeptisk til bunnplaten. Er den behandlet med noe? Evnt bør den lakkes? Andre som spesialbygger?

Skal buret stå helt bak, blir det nok variocage XXL. Sett på Herkules også, men dobbelburet blir for lite. Andre greie merker? Skal passe til en eurasier på 30kg + mest sannsynlig en groenendael i naboburet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir Herkules large dobbeltbur for lite til en eurasier???

Bak setene er vel det tryggeste, men hvis de stroppes godt fast så går det jo ellers. Spørs hva du skal ha "mellom", bare tomrom eller noe skap/bokser o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har monstereurasier :lol: Han takler ikkje å ligge i bur som er regna som "store nok", stresser bare da. Har de flere størrelser? Viste bare ett eller to på de brosjyrene eg har sett.

Dersom buret står helt bak blir det bagasje mellom setene og buret på turer, og ellers ikkje mye mer enn treningsutstyr. Heller litt mot å bruke skilleveggen til å henge liner ++ på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kela. Det ble levert med en slik finerplate. Etter ett års tid var den ikke mye tørr og pen lengre. Inntrukketav alskens æsj fra hundene. Så da fjernet jeg bare plata. Hva skal jeg med den liksom? Nå står buret på en sik heldekkende gummimatte i bilen. Har hatt buret i over ti år og har vært kjempefornøyd med det. Tungt, solid og lager ingen lyder (knirk og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det aller beste er bur bakerst i bilen. Det er ihvertfall noe jeg selv ønsker, så kan baksetene være som normalt. Nå har jeg vanlig gitterbur i baksetet og det tar jo all plassen bak, er akkurat plass til 1 person klemt ved siden av. Har ikke plass til bur til Nitro siden han er så stor. (han ligger i bagasjerommet, har hatchback) Måtte hatt en varebil hvis det skulle gått, men drømmer om å ha begge i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det aller beste er bur bakerst i bilen. Det er ihvertfall noe jeg selv ønsker, så kan baksetene være som normalt. Nå har jeg vanlig gitterbur i baksetet og det tar jo all plassen bak, er akkurat plass til 1 person klemt ved siden av. Har ikke plass til bur til Nitro siden han er så stor. (han ligger i bagasjerommet, har hatchback) Måtte hatt en varebil hvis det skulle gått, men drømmer om å ha begge i bur.

Hun skal ha varebil da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Touran varebil tidligere, og da hadde jeg dobbeltbur som var tilpasset bilen fra Bonzo bur. Det var plassert rett bak gitterveggen og utgang via sidedørene.

Har nå en Santa Fe varebil. Har fått laget ett tilpasset nytt dobbelt bur fra fengselet her, ligner Kela bur men har en bunnplate av metall, og har også en hel kant opp langs sidene som er 10 cm høy. Da kommer det ikke så mye hår ut i bilen. Har fått sydd på mål puter/madrass til dette buret i båtkalesje stoff som jeg har i bunnen av buret, veldig fine da hundene ikke klarer å klore hull i dette og det er også vanntett. Dette buret har jeg også rett bak gitterveggen med utgang gjennom sidedørene. Da er det plass til utstyr og diverse ting og tang bak buret.

Har også en lastestropp på tvers over buret festet i ringene i gulvet på bilen slik at det er stroppet godt fast.

Både Touran og Santa Fe har en "kant" rett innenfor luka bak slik at de fleste burene må heves opp fra gulvet, slik at man kan få opp dørene i buret om man tar hunden ut/inn bak i bilen.

Jeg er i hvert fall fornøyd med denne ordningen. God plass bak buret til masse ting man trenger på lang ferietur/hundetur.

Eneste som kan være litt dumt er om noen har parkert veldig nært bilen :( , da kan det være vanskelig å få døren så mye åpen at hunden kommer seg inn/ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en en Citroën Berlingo med spesialbestilt dobbeltbur fra Kela.

Dette buret har jeg hatt siden april 2008, og bunnplatene er foreløpig helt greie her - noe merker og mørke flekker etter fukt, men ikke ødelagt. Dog passer jeg på å tørke hunden med et håndkle før hun skal inn i bilen - for hennes egen del, kan ikke være godt å fryse, sitte i leire eller ha smeltende snødotter på seg mens jeg kjører bilen. Jeg har også av og til et eller annet underlag i buret, for å skåne bunnen noe, men primært fordi det er varmere og mykere å ligge på for henne.

Jeg har satt buret lengst inn i bilen, rett bak setene (jeg har toseter). Jeg fikk også bestilt sidedører i buret, slik at jeg kan ta ut hundene fra begge sidedørene OG fra bakluka. Da har jeg optimal fleksibilitet i forhold til påkjørsel bakfra, påkjørsel fra siden, trange parkeringsmuligheter, etc. Jeg kan også lesse baggasje i bilen på plassen foran buret (samt oppå), og fremdeles få ut hundene fra siden.

Skulle jeg bestilt på nytt, ville jeg gjort én ting annerledes, og det er å sette buret oppå et stativ. Det er ikke alt jeg liker å transportere løst oppå buret, fordi det ved en bråbrems fyker bakover og jeg er redd for vinduet i bakluka. Så om lagringsplassen var under buret, ville det ligge tryggere, ser jeg for meg. Men det er type et par ganger i året jeg trenger å transportere noe som er så tungt og stort at det må ligge oppå buret og utgjøre en trussel for ruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt.

Jeg har blitt veldig usikker etter å ha sett dette bildet:

http://m.nrk.no/m/sport/artikkel.jsp?art_id=17604358

I den grønne bilen var det en hund. Hun satt i baksetet festet i sikkerhetsbelte og den holdt heldigvis og hun ble ikke skadet.

Hvis hun hadde vært i bagasjerommet hadde hun ikke hatt en sjanse. Som man kan se av skadene på bilen og bremsesporene har bilen bak truffet høyre side i et forsøk å styre utenom. Det er også mest logisk å forsøke å svinge utenom vekk fra trafikken.

Jeg har nå et varicocage bur som står på høyre side i bagasjerommet. Det skal flyttes til venstre side nettopp pågrunn av dette. Jeg vet heller ikke om det hadde holdt i en slik krasj? Buret var i utgangspunktet Ellie sitt og nå har vi to hunder, men bilen er for liten til at det er plass til et bur til / dobbeltbur. Forløpig deler hundene buret når vi kjører, de har ikke god plass men god nok plass til at begge kan ligge. Det som er mest usikkert med denne situasjonen er vel om noe skulle skje og hundene kommer i sjokk?

Har tenkt på å kjøpe et bur til som kan stå i baksetene. Vet ikke om påkjørsel fra siden er sannsynlig? Innbiller meg at påkjørsel fra siden feks kan skje i en rundkjøring men der vil vel farten være lavere?

Lurer også på hvor sikker / usikker en hundehenger er i krasj hvis noen vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en en Citroën Berlingo med spesialbestilt dobbeltbur fra Kela.

Dette buret har jeg hatt siden april 2008, og bunnplatene er foreløpig helt greie her - noe merker og mørke flekker etter fukt, men ikke ødelagt. Dog passer jeg på å tørke hunden med et håndkle før hun skal inn i bilen - for hennes egen del, kan ikke være godt å fryse, sitte i leire eller ha smeltende snødotter på seg mens jeg kjører bilen. Jeg har også av og til et eller annet underlag i buret, for å skåne bunnen noe, men primært fordi det er varmere og mykere å ligge på for henne.

Jeg har satt buret lengst inn i bilen, rett bak setene (jeg har toseter). Jeg fikk også bestilt sidedører i buret, slik at jeg kan ta ut hundene fra begge sidedørene OG fra bakluka. Da har jeg optimal fleksibilitet i forhold til påkjørsel bakfra, påkjørsel fra siden, trange parkeringsmuligheter, etc. Jeg kan også lesse baggasje i bilen på plassen foran buret (samt oppå), og fremdeles få ut hundene fra siden.

Skulle jeg bestilt på nytt, ville jeg gjort én ting annerledes, og det er å sette buret oppå et stativ. Det er ikke alt jeg liker å transportere løst oppå buret, fordi det ved en bråbrems fyker bakover og jeg er redd for vinduet i bakluka. Så om lagringsplassen var under buret, ville det ligge tryggere, ser jeg for meg. Men det er type et par ganger i året jeg trenger å transportere noe som er så tungt og stort at det må ligge oppå buret og utgjøre en trussel for ruta.

Takk for svar :) Tenker litt i samme retning som deg, å plassere buret bak setene. Men litt redd for at det skal bli mye "pes" med å måtte ta ut en hund på hver side. Liker å ha det lettvint :) Så dersom eg bestiller med samme åpninger som du har er det jo mulig å ombestemme seg underveis. Dersom det blir Kela tror eg at eg vil male bunnplaten, for å få den mer bestandig mot fukt. Ser forøvrig både fordeler og bakdeler med stativet du nevner, men vil nok velge uten. Eurasieren har HD, og eg ønsker ikkje at han skal hoppe mer/høyere enn nødvendig. At bikkja er klin gal løs i hagen og skogen er en annen sak... Tenker også at dersom eg har noe som er så tungt at det er fare for at det går gjennom veggen ved bråbrems, da får eg heller bruke litt tid på å ta ut buret, og å stroppe lasten godt. Det er forøvrig gittervegg i touranen.

Låner tråden litt.

Jeg har blitt veldig usikker etter å ha sett dette bildet:

http://m.nrk.no/m/sport/artikkel.jsp?art_id=17604358

I den grønne bilen var det en hund. Hun satt i baksetet festet i sikkerhetsbelte og den holdt heldigvis og hun ble ikke skadet.

Hvis hun hadde vært i bagasjerommet hadde hun ikke hatt en sjanse. Som man kan se av skadene på bilen og bremsesporene har bilen bak truffet høyre side i et forsøk å styre utenom. Det er også mest logisk å forsøke å svinge utenom vekk fra trafikken.

Jeg har nå et varicocage bur som står på høyre side i bagasjerommet. Det skal flyttes til venstre side nettopp pågrunn av dette. Jeg vet heller ikke om det hadde holdt i en slik krasj? Buret var i utgangspunktet Ellie sitt og nå har vi to hunder, men bilen er for liten til at det er plass til et bur til / dobbeltbur. Forløpig deler hundene buret når vi kjører, de har ikke god plass men god nok plass til at begge kan ligge. Det som er mest usikkert med denne situasjonen er vel om noe skulle skje og hundene kommer i sjokk?

Har tenkt på å kjøpe et bur til som kan stå i baksetene. Vet ikke om påkjørsel fra siden er sannsynlig? Innbiller meg at påkjørsel fra siden feks kan skje i en rundkjøring men der vil vel farten være lavere?

Lurer også på hvor sikker / usikker en hundehenger er i krasj hvis noen vet?

Påkjørsel bakfra er en god grunn til å ha burene lenger inn i bilen ja, men må si at i rushtrafikken i Bergen, er det daglig folk som bryter vikeplikten. Både i rundkjøringer og fra sideveier. Og da blir faren for å treffe noen i siden rimelig stor... Har skjedd mer enn en gang at eg bare må hive meg på bremsene for å unngå smell :hmm: Tror nok aldri at en kan bli 100% sikker, men en kan da gjøre en del for å begrense skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Tenker litt i samme retning som deg, å plassere buret bak setene. Men litt redd for at det skal bli mye "pes" med å måtte ta ut en hund på hver side. Liker å ha det lettvint :) Så dersom eg bestiller med samme åpninger som du har er det jo mulig å ombestemme seg underveis. Dersom det blir Kela tror eg at eg vil male bunnplaten, for å få den mer bestandig mot fukt. Ser forøvrig både fordeler og bakdeler med stativet du nevner, men vil nok velge uten. Eurasieren har HD, og eg ønsker ikkje at han skal hoppe mer/høyere enn nødvendig. At bikkja er klin gal løs i hagen og skogen er en annen sak... Tenker også at dersom eg har noe som er så tungt at det er fare for at det går gjennom veggen ved bråbrems, da får eg heller bruke litt tid på å ta ut buret, og å stroppe lasten godt. Det er forøvrig gittervegg i touranen.

Da jeg bestilte, var sidedørene en ekstrasak jeg måtte betale mer for, standard utrustning var dører i front av buret, altså ved baklemmen.

Jeg ser helt klart poenget ditt med stativ, og jeg er litt ambivalent selv - men kunne tenkt meg å forsøke med en gang for å ha hatt begge løsningene. Men det må da være et stativ uten midtføtter, slik at en kan skyve innunder store bur, trimmebord og andre ting som tar mer plass enn halve burets bredde.

Jeg har også gittervegg i min bil, men jeg har ikke stroppet buret. Det er laget så på millimeteren for å passe i bilen at det nesten er litt for stort - det trengs minst to personer og en god porsjon vold for å få ut buret, eller for å få det satt inn i bilen igjen. Det står også bak hjulbuene til bakdekkene. Så det er ikke en sjanse i verden slik jeg ser det for at buret skal kunne rikke seg. Det må i dag løftes opp over hjulbuene og dras med makt for å komme seg ut. Det er nok laget någet større enn jeg bestilte, men så lenge burmannen klarte å få det på millimeteren til å passe, klager jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbeltbur liknende kela, og det er plassert bakerst i bilen. Egentlig av praktiske årsaker. MEN jeg har "nødutgang" på baksiden av buret, tilfelle rottefelle noen skal bulke bak og en ikke får opp bakluka.

Har finèrplate i bunn, og ikke merket noe skade på den etter et års bruk. Men jeg har klipt opp sånn gummimatte (som jeg også har på gulvet inne i bilen) og lagt inni buret, med teppe til bikkjene over. Så blir minimalt med slitasje. og i verstefall koster det ikke så mye og bare bytte den ut.

Mitt bur er bygd opp med ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bestilte, var sidedørene en ekstrasak jeg måtte betale mer for, standard utrustning var dører i front av buret, altså ved baklemmen.

Jeg ser helt klart poenget ditt med stativ, og jeg er litt ambivalent selv - men kunne tenkt meg å forsøke med en gang for å ha hatt begge løsningene. Men det må da være et stativ uten midtføtter, slik at en kan skyve innunder store bur, trimmebord og andre ting som tar mer plass enn halve burets bredde.

Jeg har også gittervegg i min bil, men jeg har ikke stroppet buret. Det er laget så på millimeteren for å passe i bilen at det nesten er litt for stort - det trengs minst to personer og en god porsjon vold for å få ut buret, eller for å få det satt inn i bilen igjen. Det står også bak hjulbuene til bakdekkene. Så det er ikke en sjanse i verden slik jeg ser det for at buret skal kunne rikke seg. Det må i dag løftes opp over hjulbuene og dras med makt for å komme seg ut. Det er nok laget någet større enn jeg bestilte, men så lenge burmannen klarte å få det på millimeteren til å passe, klager jeg ikke.

Regner med det koster litt ekstra, men det får bare bli sånn :)

Såpass knapt ja? Men greit å vita t buret står i ro da :)

Jeg har dobbeltbur liknende kela, og det er plassert bakerst i bilen. Egentlig av praktiske årsaker. MEN jeg har "nødutgang" på baksiden av buret, tilfelle rottefelle noen skal bulke bak og en ikke får opp bakluka.

Har finèrplate i bunn, og ikke merket noe skade på den etter et års bruk. Men jeg har klipt opp sånn gummimatte (som jeg også har på gulvet inne i bilen) og lagt inni buret, med teppe til bikkjene over. Så blir minimalt med slitasje. og i verstefall koster det ikke så mye og bare bytte den ut.

Mitt bur er bygd opp med ben.

Gummimatter var en lur ide *skrivened*

Så dette bildet i en Finn-annonse i går. Fin løsning, ikke sant?

Til dere som har Berlingo. Er dere fornøyde? Såpass fornøyde at dere hadde kjøpt samme bilen igjen? :)

Har kjørt en del berlingo i jobbsammenheng, nok til å vite at eg ikkje kjøper det selv. Skal ikkje være spesielt høy før knærne slår i dashbordet og seteryggen er så rett at en får vondt i ryggen av å sitte sånn. Men det er nå bare min erfaring med den typen bil. Prøvekjør, så finner du fort ut av om den er noe for deg :) Teknisk sett så er det vel de bilene vi har minst reparasjoner på, men vi har de kun på 3 års leasingavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har Berlingo. Er dere fornøyde? Såpass fornøyde at dere hadde kjøpt samme bilen igjen? :)

Har kjørt en del berlingo i jobbsammenheng, nok til å vite at eg ikkje kjøper det selv. Skal ikkje være spesielt høy før knærne slår i dashbordet og seteryggen er så rett at en får vondt i ryggen av å sitte sånn. Men det er nå bare min erfaring med den typen bil. Prøvekjør, så finner du fort ut av om den er noe for deg :) Teknisk sett så er det vel de bilene vi har minst reparasjoner på, men vi har de kun på 3 års leasingavtale.

Ja, det er mitt ankepunkt på berlingo'en også, at setet blir litt rett og en får litt tresmak i rumpen - men jeg må kjøre strekninger som Oslo-Stavanger før det plager meg, jeg merker det ikke i hverdagen. Jeg tror det handler mye om hva slags sittestilling og fotplassering en har når en kjører. Jeg satt over 130 mil bak rattet på en meget romslig stasjonsvogn i helga, men fikk krampeaktige smerter i kne, legg og fot etter hvert fordi jeg ikke kunne sitte på den måten jeg foretrekker til tross for romslig plass. Mulig det er en vanesak, i og med at jeg sitter høyere i berlingo'en - men jeg har aldri opplevd å få slikt ubehag bak rattet på egen bil, selv ikke da den var ny for meg.

Jeg kunne godt kjøpt en berlingo neste gang også, men det er også mulig at jeg vil ha noe med en sterkere motor. For etter 130 mil i en annen bil i helga merket jeg at den oppfører seg annerledes når en kan kjøre fort på svenske og danske veier. Min bil durer mer og har ikke like sterk motor (antar jeg det er) for å håndere hastigheter over 120 - men hvor ofte er det en kjører så fort?

Da er det mer problematisk at den er så firkantet at vindkastene får et grepa godt tok på bilen når det blåser mye, og jeg kjenner det røsker i rattet særlig når jeg kjører over Svinesundsbrua, brua mellom Malmö og København og andre tilsvarende veldig åpne strekninger med mye vind. Men det formoder jeg vil gjelde alle biler som er store nok til å dytte inn to-tre-fire bittesmå bernere, at det blir mer bil for vinden å ta tak i.

Aksellerasjonshastigheten er heller ikke den sterkeste kvaliteten for berlingo'en, men det plager meg overhode ikke, det er aldri førstemann til 100 km/t for min del.

Så ja, jeg tror jeg fint kunne kjøpt en berlingo til. Men det kunne også vært interessant å prøvekjøre noe annet av tilsvarende størrelse for å se om det er bedre på mine ankepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...