Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing i bil når vi trener


Bananen

Recommended Posts

Pøbel er som regel en hyggelig og grei hund, folk er det allerallerallerbesteiheleverdenOMG også videre. Men da vi er på trening, og han må sitte i bilen titt og ofte (en og en hund ute og trener). Og han synes verden er heeelt forferdelig når han ikke får lov til å hilse på alle menneskene med eeen gang.

Så han bjeffer og bjeffer og bjeffer og bjeffer. Han sitter i buret i bilen, og styrer på og synes verden er helt forferdelig. Og han kan lett holde på i fem timer i strekk.

Jeg har prøvd det meste "logiske" i boka - gi godbit når han er stille til å strekke tiden lenger og lenger, dekke til buret, ignorere han osv. Men neeei.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den forige strihårete vorsteh så lot jeg hun være i bilen til hun holdt kjeft. En trening ble vi var på plassen i tre timer og trening til slutt i fem minutter. Hun skjønte etter hvert at det gjaldt å holde kjeft for å kunne komme ut av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forige strihårete vorsteh så lot jeg hun være i bilen til hun holdt kjeft. En trening ble vi var på plassen i tre timer og trening til slutt i fem minutter. Hun skjønte etter hvert at det gjaldt å holde kjeft for å kunne komme ut av bilen.

Tror jeg hadde gjort det samme. Amiga om hun masre smeller jeg igjen døra og da holder hun kjeft med en gang etter en hel trening hu satt i bilen og sutret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pet%20corrector1.jpg

:whistle:

Og før noen får tid til å skrive at jeg er dyremisshandler, så lager den altså bare lyd ;) Du kan stå 10 meter fra hunden å bruke den hvis du vil. Min erfaring er at den er supereffektiv for å få hunden til å holde kjeft når den er giret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så faktisk lur ut, RTL. Jeg har faktisk vurdert å putte på han bjeffehalsbåndet med spray (uten lukt), men vil helst prøve "alt" før jeg gjør det.

Altså, bjeffingen er ufattelig irriterende, og det ringer i ett kjør i ørene, og han kan lett holde på i mange timer i strekk. Men det skal faktisk sies at han faktisk holder kjeft når vi har andre hunder ute i skogen og runderer eller går spor, så det er nå bare det at det faktisk er noen i nærheten. Synd på han, må vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser muligheten for effekt av luftboksen for å avbryte bjeffing når man er ved siden av hunden. Men når man står 20-50 meter unna og trener en annen hund? Vil ikke da også boksen affektere ikke bare den andre hunden, men alle andres hunder på treningen også, isåfall?

Begynn å bruke bilen når du trener hjemme? Slik som andre beskriver her, tren med den andre hunden, la Pøbel komme ut når han er stille. Og så gjør det samme på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffingen skjer jo sånn egentlig ikke når vi er såpass langt unna (tror jeg), og det tenker jeg også mtp. de andre hundene på trening.

Hjemme er det ikke noe problem. Har prøvd det også, og da er han gjerne bom stille. Hele rabalderet starter når vi er på treningen (forventninger, antar jeg. For han digger å trene, og han digger folk (figuranter, juhu!, sier Pøbel). Har tatt han ut når han er stille også, men det begynner igjen når han blir puttet inn i buret igjen. Sist gang bandt jeg han ute til bilen, men da fant han ut at han skal grave og spise alt han finner rundt i skogbunnen om han ikke får oppmerksomhet. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke herlig med disse kreative dyrene...?

Hjelper det om du øker avstanden til bilen når du trener med den andre hunden? Bjeffer han om du sitter ved siden av? (type, kaffepause ved siden av bilen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er Domino også, eneste som fungerer med han er at bilen må stå sånn at han ikke kan se meg eller høre meg. Om han ser eller hører andre bryr han seg ikke om :) Da holder han kjeft, men at han kan holde ut i 5 timer kjenner jeg igjen. De gir seg liksom aldri :getlost: Har i grunn ikke noen tips til deg altså, Domino kan være like bråkete og sta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke herlig med disse kreative dyrene...?

Veldig. Han er som en liten unge av og til, føler jeg. For da jeg satt meg ned, og han begynte å tjafse i jorda, sa jeg "døh!", og han bare la hodet heeelt ned, pustet tungt ut og bare tittet på meg og sa "hm? Ser du ikke at jeg koser litt med skogen? Tree hugging hippie and all?".

Hjelper det om du øker avstanden til bilen når du trener med den andre hunden? Bjeffer han om du sitter ved siden av? (type, kaffepause ved siden av bilen?)

Jeg har ikke hørt noe spesielt i skogen om jeg har vært figurant, eller lagt ut spor, så det skjer egentlig om folk er i nærheten. Jeg tror egentlig at hele bjeffingen går ut på forventningene hans på at noe skal skje og han får være med på moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanti bjeffer også mye når vi går x-antall meter unna bilen. Jeg bruker tøymunnkurv på henne slik at hun blir stille. Ingen annen trening har virket, og det er totalt unødvendig å bjeffe, og jeg selv blir stressa og sur av det, så da syns jeg munnkurv er greit. (har ikke fått trent noe på det fra starten så hun har lagt seg til den uvanen) Har den kun på i kortere perioder når man er i nærheten feks på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig kjent problem, spesielt når man har flere hunder. Har dessverre dårlig erfaring med positive metoder her.

Skulle akkurat til å skrive det selv :)

Jeg har ganske mange timer på trening i uken, og har ikke ork eller tid til sånn. I tillegg så bruker de mye energi på det tullet. Her gis det klar beskjed :) Hunden min som er veldig giret, kan ligge på rygg å sove mens andre trener, for å så stupe ut av bilen når det er hennes tur. De ønsker ikke det stresset selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å skrive det selv :)

Jeg har ganske mange timer på trening i uken, og har ikke ork eller tid til sånn. I tillegg så bruker de mye energi på det tullet. Her gis det klar beskjed :) Hunden min som er veldig giret, kan ligge på rygg å sove mens andre trener, for å så stupe ut av bilen når det er hennes tur. De ønsker ikke det stresset selv.

Kan du definere "klar beskjed"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...