Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering eller ikke?

simira

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er klar over det med dyrlege. Hvis du har lest hele tråden og evt. andre tråder, så vet du at vi har jobbet med dette på mange fronter, at aggresjonen ikke har blitt verre av kjemisk kastraksjon, og at det heller ikke er hovedproblemet. Dyrlegen min har ikke gjort noen vurderinger i forhold til adferden hans som ikke har blitt vurdert av trener/adferdsekpert. Man lærer mye om aggresjon, adferd og trening på 4 år med en hund som sliter med fryktaggresjon.

• 5 months later...
Skrevet

Da var det gjort. Odin ligger ved siden av meg i sin turkise body etter å ha tilbrakt dagen hos Sinsen dyreklinikk. Synes han er mindre stresset allerede jeg! :P

Jeg har gruet meg skrekkelig til dette, utsatt i det lengste, og det var ganske ille å gå fra ham i morrest. Men forhåpentligvis vil livet bli bedre for oss begge to, når han bare blir kvitt bodyen og stingene.

Kovu syntes Odin var skrekkelig rar, og har vært hyperstresset siden jeg kom hjem, jukket på alt han har fått tak i og brukt lang tid på å roe seg, selv etter tur. Nå har han endelig sluknet han også, så jeg håper det går seg til, spesielt siden gubben er alene med begge når jeg reiser på lørdag og blir borte en uke... Odin knurrer så snart Kovu er i nærheten, så vi sørger for å gi Odin plass og ro, siden dopet nok sitter i kroppen enda.

Så får vi bare håpe at han blir like bra som han har vært under den kjemiske kastreringen, og at vi ikke får noen bivirkninger utover å måtte passe litt på vekta.

Skrevet

Da var det gjort. Odin ligger ved siden av meg i sin turkise body etter å ha tilbrakt dagen hos Sinsen dyreklinikk. Synes han er mindre stresset allerede jeg! :P

Det er nok dopet sin skyld.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...