Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har hannhundeier rett på?


Arielle

Recommended Posts

Hei.

Vil først bare si at dette ikke dreier seg om noen av mine hunder. Hva dere synes om denne "parringen" og diskusjon om blandingsavl setter jeg pris på om blir tatt en annen plass. Jeg har fått en del spørsmål av denne personen og siden det er noen jeg ikke føler at jeg kan svare skikkelig på så velger jeg å spørre her.

Valpene blir 70% reine dvergpinchere, mor og far har vanlig helesjekk og regelmessige vaksiner. Ingen av de har vært syke, eller feiler noen, men ingen av de er hd røntget, øyenlyst eller noe annet som eventuellt kreves av raseklubb(jeg vet ikke hvilket krav som stiller for de rasene som er i denne kombinasjonen, de andre 25% er chihuahua). Mor og far han stamtavle.

Dette var ikke planlagt og det hele hendte hjemme hos tispeeier, hvordan kan ikke jeg uttale meg om. Uansette dette har hendt, valpene blir heholdt. Det ble tatt ultralyd når tispa var ca 4 uker på vei og dyrlegen trodde det var 3 valper.

Nå forlanger hannhundeier summen av en valp. Jeg synes kanskje det er litt mye og forlange summen av en valp hvis det bare er 3 valper, hva synes dere? Hva er normalt og ta, og hva kan hannhundeier forlange? Hva synes dere er rett når det faktisk er blandingshunder og ikke et planlagt kull fra noen sin side?

Valpene kommer til å få ormekurs etter anbefalingene, vaksine, helsesjekk, valpepakke og oppfølling. Hannhundeier har jo ingen utgifter med disse valpene og er det da rett at hun skal stikke av med over 30% av det hun får for valpene? Det skal sies at tispeeier ikke håper på å tjene noen på dette, heller gå i 0 eller mins mulig tap.

Så hva synes dere er rett pris for disse valpene?

jaaa det tror jeg var alt. :) noen dere lurer på så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanlig at hannhundeier enten får en valp, eller summen av det en valp koster.

trodde det var mer vanlig på store raser med mange valper? Noen har jo bare summern av det en valp koster, eller en valp, andre har avgifter for paring + levende fødte valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette var jo ikke planlagt. Jeg hadde gjort det slikt da at hvis hannhund eier ha en valp så må hun betale vaksine, helsesjekk ormekur selv og eventuelt 10% av prisen som blir salgsprisen.

I "teorien" trenger hun vel ikke å måtte gi hannhund eier noen ting, er ikke noe papirer som skal skrive under på av hannhund eier feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhundseier har ikke KRAV på noe, iom at det ikke skal utstedes stamtavler på valpene som krever hannhundseiers underskrift. Hva med å tilby han 30% av overskuddet etter salget? Da kan tispeeier trekke fra reelle utgifter som ormekur, fôr ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette ikke var en planlagt parring syntes jeg ikke hannhundeier har krav på en dritt jeg. Det er tispeeier som blir sittende igjen med et "uønsket" blandingskull og skal sørge for at disse får gode hjem. Men det er jo hyggelig om hannhundeier ønsker en valp og da burde kanskje tispeeier være glad for å ha iaf fått "plassert" en valp, såfremtifall det er et bra hjem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette ikke var planlagt, så foreligger det jo heller ingen avtale (hverken muntlig eller skriftlig) om at hannhundeier skal ha noe som helst, så jeg tror ikke han kan kreve noen verdens ting.

Da må han jo gå rettens vei og det er ikke snakk om at han da får en tredjedel av salgsprisen (altså prisen for en valp) når man iberegner all jobben med tispe og valper og utgiftene på kullet (som jeg antar tispeeier står for). Retten vil jo antakelig se på inntjening i kroner versus utgifter (og da er tid også penger).

Jeg ville sagt maks halvparten av prisen på en valp eller en tusenlapp per valp som selges jeg, om noe i det hele tatt.

Men jeg synes også dette er litt avhengig av omstendighetene rundt parringen, om tispeeier eller hannhundeier er mest å klandre og hvordan de har forholdt seg til hverandre - det har mye å si for hvor mye godvilje jeg synes tispeeier skal utvise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) kan jo legge til at hannhundeier IKKE ønsker en valp men pengene for en valp. Hva er en god pris for disse valpene mener dere?

Det har oppstått store uenigheter mellom disse 2 og tispereier har det ikke så greit for hun vet ikke hva hun skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhund-eier har vel ikke RETT på noenting i denne saken.

Jeg hadde ikke gitt hannhundeier fem øre! Her er det ingen avtale eller kontrakt ute og går, og det er ikke renrasede valper engang. Det er ikke han/hun som har hatt trøbbelet med gravid tispe, veterinær-regninger, valpeoppfostring i åtte uker, sosialisering og daglig vask av x antall kvadrat ++++. Det er nærmest en heltidsjobb i åtte uker!

Hannhundeier, hva har vel hun gjort? Ingenting, ikke for et ikke-planlagt blandingskull. Ikke annet enn å ha sluppet løs en hannhund hjemme hos noen som har en løpsk tispe? Det skulle de vel heller hatt bot for, ikke penger for...:P

Hva hun burde ta for valpene vet ikke jeg, men jeg mistenker at prisen blir satt høyt. Det er jo så mange "uhells-paringer" på Finn.no der en chihuahua eller andre miniatyrraser er involvert, så det kan jo hende tispeeier blir like grådig og hiver seg på den karusellen... Jeg antar det er dette høye prisnivået hannhundeier vet om, og derfor vil ha penger for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gitt hannhundeier fem øre! Her er det ingen avtale eller kontrakt ute og går, og det er ikke renrasede valper engang. Det er ikke han/hun som har hatt trøbbelet med gravid tispe, veterinær-regninger, valpeoppfostring i åtte uker, sosialisering og daglig vask av x antall kvadrat ++++. Det er nærmest en heltidsjobb i åtte uker!

Hannhundeier, hva har vel hun gjort? Ingenting, ikke for et ikke-planlagt blandingskull. Ikke annet enn å ha sluppet løs en hannhund hjemme hos noen som har en løpsk tispe? Det skulle de vel heller hatt bot for, ikke penger for...:P

Hva hun burde ta for valpene vet ikke jeg, men jeg mistenker at prisen blir satt høyt. Det er jo så mange "uhells-paringer" på Finn.no der en chihuahua eller andre miniatyrraser er involvert, så det kan jo hende tispeeier blir like grådig og hiver seg på den karusellen... Jeg antar det er dette høye prisnivået hannhundeier vet om, og derfor vil ha penger for.

dette er nåkk priser som hannhundeier vet om ja. Men for å si det sånn så kommer ikke valpene til å gå over 10.000kr selv og jeg synes det også er dyrt, men for de rasene så er det vel billig på markede i dag. En plass mellom 6000-9000kr tror jeg hun legger de på uten å si noen sikkert, men det orker ikke jeg legge meg opp i. Skal informere henne om at hun ikke trenger gi noe, men skal hun være snill så kan hun gi 1000kr per valp og eventuelt 1000kr for paringene

legge til noe: Har snakkes med tispeeier og hun vil være litt snill så hun har gitt hannhundeier et tilbud på 1000kr per levende valp etter 4 uker og så tror jeg hun skulle gi 1000kr for paringen. :)

Hadde det vært meg så hadde jeg ikke krevd noen ting som helst, ville jeg hatt en valp hadde jeg spurt pent og å få en valp hvis jeg dekket utgiftene med denne, og ville ikke tispeeier hatt valpene skulle jeg vært med og betalt for aborten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det sies at det er vanlig å gi prisen for en valp, gjelder nok det raser hvor det er vanlig med store nok kull - og at "prisen for en valp" ofte betyr 10-15 prosent av kjøpssummen INNTIL tilsvarende prisen for en valp. Altså om en gir hannhunden 10 prosent av salgssummen, må tispa få ti valper for at hannhundeier skal ha fått prisen for en valp.

Men, det finnes selvfølgelig de som sier at de skal ha 10.000-20.000 kroner punktum, men da er det gjerne meritterte hannhunder som har bevist sin avlsverdi, og ikke noen hannhund som Ola Dunk og Mette Kjøkkenoppdretter bruker.

Det er vanskelig å gi et godt svar uten å vite forhistorien - har hannhundeier skjødeløst sluppet hannhunden bort til tispa, har høyløpsk tispe stått bundet i hagen, har tispeeier passet hannhunden og sluppet dem sammen for tidlig, etc etc.

Hannhundeier vil få problem med å framstille et rettmessig krav i denne situasjonen, men om h*n likevel bør få noe...

Det er ulike praksiser i ulike raser, har oppdretter undersøkt hva som er vanlig praksis i DP-miljøet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...