Gå til innhold
Hundesonen.no

Det som er perfekt

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Nå har vi sagt hva som er negativt. Hva er dere mest fornøyd med når det gjelder hunden din?

min er:

- ikke bilsyk

- ikke aggressiv

- bjeffer ikke mye

- Ikke stjeler mat og ting

- ikke ødelegger ting

- forsiktig generellt

- rolig innendørs

:)

Skrevet

- Utrolig tolerant.

- Overdose med vennlighet og åpenhet mot mennesker.

- Tilpasningsdyktig.

- Kjekk hund å ha med seg rundt omkring (buss, tog osv).

- Bjeffer veldig lite.

- Knurrer aldri.

- Tålmodig med unger.

- Tålmodig med valper.

- Tålmodig med ridende hannhunder.

- Aldri problemer med andre hunder.

- Rolig inne.

- Lykkelig ute.

- Holder seg i nærheten når hun er løs, som oftest er hun maks ti meter unna, gjerne to til fem.

Skrevet

hmm.. Litt vanskelig å huske alt der.. ikke alltid man tenker på ting før det er blitt et problem :-s

Men selvfølgelig er det mye som er perfekt med sico også

-Han er ikke aggresiv

-Han ødelegger ikke ting, møbler osv.

-Han er ikke bilsyk, sitter fint i bilen

-Snill og kosete

-som regel glad og kvikk

-Har ikke problemer med å være alene hjemme eller ligge i bur

-Stikker aldri av (ikke enda, hvert fall)

-Han er kjempesøt :)

:wink:

Skrevet

går fint i bånd.

bjeffer svært lite, annet enn når han står ute i kjettingen, så unngår det. håper det bare er en periode.

stikker ikke av, holder seg på området vårt(til pappa)

glad i folk

ikke kresen.

veldig flink til å klare å være hjemme alene,

kan ligge i buret hvis jeg har gjester, å sove(blir litt for glad noen ganger)

stjeler ikke mat fra bordet, med mindre det ligger rett ved kanten da. og med mindre det er eple :roll:

han er veldig lojal mot meg. følger etter meg og sånne ting. feks. i går skulle jeg få broren min på 7 år til å si på plass til han. vi sto i hver vår ende i rommet. så sa han på plass.Lucas var på vei til å gå til han men så stoppet han å tittet på meg. broren min gjentok kommandoen,da kom han på plass til meg :)

Skrevet

:)

-han stjeler ikke

-kjekk størrelse, kan være med overalt

-rolig inne, livlig ute

-tilpasser seg fort

-ikke agresiv mot mennesker

-han gir en kjerlighet og lojalitet jeg noen ganger lurer på om jeg fortjener..

-ikke kresen

-tar lett lydighet

-sier fra når det kommer folk

vel, dette var bare noe. :(

Skrevet

- Rolig

- Ikke agressiv

- Tolerant

- Lettrent

- Stor å flott

- Bjeffer lite

- Ikke bilsyk

- Stort sett bestandig glad

- Tilpasningsdyktig

- Elsker unger og andre mennesker

- Generelt tålmodig

Og så er han bare best i hele verden :):wink:

Skrevet

Ting jeg elsker ved Loke:

- han er positiv

- har et godt språk

- er skikkelig kosegutt

- energisk

- smarting

- sosial

- frisk

- han har skikkelig GOD humor :) (ler ofte av påfunnene hans :( )

- han er veldig lett å motivere

- (dette oppdaget jeg i dag) selv om skikkelig lekre beibs løper langt avgårde i skogen så holder Lokeliten seg hos Mamman sin tenk!!! :( =D>

- vi er "på nett" på en helt merkelig måte selv om jeg ikke har hatt han så lenge.

- han AVREAGERER..

- han er veldig dyktig på å varme føttene mine når jeg sitter på PC`n :wink:

Skrevet

Chessea er:

• Veldig god og snill

Ikke agressiv

Glad

Lettlært

Flink å gjøre fra seg ute

Sprek

Kosete

Har fin pels <3

Føler hun forstår meg

Energisk

Sosial

Har vært heldig med helsa så langt

Holder seg hos oss på tur

Er peen og søt

Perfekt størrelse

Stort sett rolig inne

Liker å kjøre bil

Veldig tålerang

Liker unger og alle slags mennesker

Reagerer ikke på høye lyder/lys/andre slike ting.

Skrevet

Toya er :

snill

god

lærervillig...

går ok i bånd nå.. ska bli perfekt

sover hele natta

bjeffer ikke når vi er inne, med mindre hu hører at det kommer noen

tålmodig

snill med barn og dyr

blir ikke bilsyk

går fint sammen med andre hunder... ( blitt kjempe flink)

alltid blid

kommer når jeg roper.. med mindre hun leker :D

er flink til¨å bliiiii :D

holder seg rundt de hu kjenner når vi går på tur enten det er i skogen eller på gata

Skrevet

Balder:

- går fint sammen med barn

- er flink til å kjøre bil

- unngår trøbbel med andre hunder/ikke dominant

- har aldri stukket av

- kommer alltid på innkalling

- alltid glad og klar for det meste

- reagerer ikke på forskjellige underlag

- stor søkelyst

- bjeffer så å si aldri

- har et veldig godt språk

- går fint sammen med allslags hunder

- stor lekelyst

- er veldig knyttet til meg :D

- stor matlyst

- veldig lærevillig

- elsker å løpe (perfekt til saccovogn :D )

- elsker å kose, vil helst sitte på fanget :x

tror jeg slutter av her jeg for denne lista kan bli lang :x Balder er min drømmehund :x

Skrevet

-tålmodig med barn

-ikke bil syk

-flink å aktivere seg selv

-lett å roe ned

-røyter ikke

-kosse gutt

-varmer fotene mine på natta

-liker å trene agility

mor sin lille gull :D

Skrevet

vega:

så tolmodig!!!

Lettlært

KOSEN

kjærlig*sikkert det samme som kosen*

snill med andre hunder*kremt* ikke hannhunder*

leken

lydig*av å til*

kan masse triks!

rolig hund

morsom

mira:

kosen

hengvievn

IKKE kresen...eter alt hu finner :D

lettlært

flink å holde kontakt

morsom

sjarm

beskyttende

:D:x:x

Skrevet

Tjorven (where to start? :D ) :

- Hun er utrolig tålmodig!

- Har hittil aldri opplevd at hun har knurret eller vist noe tegn på aggresivitet ovenfor andre hunder

- Ikke aggresiv mot mennesker heller

- Er lettlært

- Er ikke kresen

- Har en utrolig herlig, myk og god pels etter hun har badet

- Er alltid i godt humør nesten, om jeg er gølad og hopper rundt er snart hun også med

- Roer seg ned når det ikke skjer noe

- Er en veldig morsom og humoristisk hund som ofte får meg til å le

- Kjempekosete og elsker å bli kjælt med

- Intelligent (bortsett fra IQ sperre på kasseroller :D )

- Et herlig lite sjarmtroll!

- Er veldig flink med andre hunder, har godt språk og som nevnt over aldri bitt, knurret eller glefset etter andre hunder

- Ikke noe prblem å kjøre bil og hopper inn i bilen selv

- Finner gjerne på noe selv, når det ikke er noe som skjer

- Røyter ikke

- Bjeffer veldig lite

- Elsker søk og agility

- Krabber helst opp i sofaen når vi sitter der

- Veldig allsidig og kan brukes til det meste

Kunne fortsatt mye lengere men tror jeg stopper der :x

Herlige lille jenta mi :x

Skrevet

Å denne tråden likte jeg! :D

-Blir ALDRI bilsyk

-Veldig godt tydelig språk

-Lettlært til tusen!

-Alltid glad og energisk

-Ødelegger aldri noenting

-Hun TRØSTER når jeg er lei meg! Hun skjønner at jeg er trist.

-Masse god myk pels som bare venter på å bli kost med!

-Tålmodig med barn til tross for størrelsen sin

-Allsidig med stoooor "A"

-Veldig glad i gå tur og er alltid klar til å være min turkamerat!

-Veldig rolig og avbalansert hund å ha i hus (bortsett fra når hun vokter gang vinduet :oops: )

-SPREK!!

-Aldri syk! (bank i bordet!)

-Elsker å kjøre buss

-Hun gjør meg ALLTID glad

Hva skulle jeg gjort uten gullet mitt? Love

Skrevet

- Rolig inne

- Ødelegger ikke ting

- Stjeler ikke mat (Uff, han kan da iallefall spise sin egen mat)

- Ikke aggressiv

- Utrolig flink med dempende signaler *Stolt*

- Flink med barn

- Har ikke noe i mot å kjøre bil

- Flink på buss

- Setter pris på en stoooor klem

- Gir ikke sin tillitt til alle (Eller er det negativt?)

- Liker å trene (Så lenge han får noe godt for det)

- Tålmodig

- Legger seg fort til ro hos ukjente

- Kan legge seg til å sove midt i byn

- Kan gå løs midt i byn

- Stikker ikke av

- Liker katter (Selv om det ikke er gjensidigt)

- Utholdene på tur

- Liker nærhet

- Bjeffer ikke. (Med mindre han ser sitt eget speilbilde)

- Alltid glad

- Venn for livet

- Han har Attitude så det holder

Oisann, tror jeg må slutte nå. :oops:

Hadde ikke klart meg uten Diego, han er go gutten min. Love

Skrevet
- Rolig inne

- Ødelegger ikke ting

- Stjeler ikke mat (Uff, han kan da iallefall spise sin egen mat)

- Ikke aggressiv

- Utrolig flink med dempende signaler *Stolt*

- Flink med barn

- Har ikke noe i mot å kjøre bil

- Flink på buss

- Setter pris på en stoooor klem

- Gir ikke sin tillitt til alle (Eller er det negativt?)

- Liker å trene (Så lenge han får noe godt for det)

- Tålmodig

- Legger seg fort til ro hos ukjente

- Kan legge seg til å sove midt i byn

- Kan gå løs midt i byn

- Stikker ikke av

- Liker katter (Selv om det ikke er gjensidigt)

- Utholdene på tur

- Liker nærhet

- Alltid glad

- Venn for livet

Jeg vil ha Diego!! :D

Skrevet

:twisted:

Søte Diego :lol:

Du må gi ut en 2006 kalender av han...jeg ville løpt og kjøpt.. :wink:

Skrevet

:twisted:

Søte Diego :lol:

Du må gi ut en 2006 kalender av han...jeg ville løpt og kjøpt.. :wink:

:lol::D

Ja, tror Diego hadde villig posert for en kalender... :x:P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
    • Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...