Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hoster" om natten og kaster litt opp...

Recommended Posts

Skrevet

De to siste nettene har Terho, vel, vet ikke om det kan kalles hosting, høres mer ut som om han har satt noe i halsen, et par ganger, og i natt kastet han også opp (men som en og annen valp har han såklart spist det opp igjen). På dagtid er han som en vanlig valp, frisk og rask uten noe som hlst antydning til hostingen sin (bortsett fra når han drar i båndet, omtrent samme type hosting).

Noen anelse hva dette kan være? Ettersom han er frisk og rask ellers, og har kun denne greia 2-5 ganger om natta ser jeg ikke helt vitsen med å dra på veterinærvakta etter bare to netter med det. Tenker kanskje det er noe han har spist som han ikke reagerer helt positivt på e.l.

Skrevet

Syns det høres ut som en begynnende kennelhoste, jeg. Eller en luftveisinfeksjon. Uansett er det veterinæren som stiller diagnose og jeg råder deg til å ta en tur dit over påske om hunden ikke blir bedre, siden almentilstanden er rimelig grei. Blir han værre, bør du dra med èn gang. Lungebetennelse er et eksempel på en sykdom som kan bli ganske alvorlig og kan ha vedvarende hoste som symptom. Hunden din kan jo også være smittsom, så av hensyn til andre hunder, er det også lurt å få diagnostisert og eventuellt behandlet hunden.

Skrevet

Syns det høres ut som en begynnende kennelhoste, jeg. Eller en luftveisinfeksjon. Uansett er det veterinæren som stiller diagnose og jeg råder deg til å ta en tur dit over påske om hunden ikke blir bedre, siden almentilstanden er rimelig grei. Blir han værre, bør du dra med èn gang. Lungebetennelse er et eksempel på en sykdom som kan bli ganske alvorlig og kan ha vedvarende hoste som symptom. Hunden din kan jo også være smittsom, så av hensyn til andre hunder, er det også lurt å få diagnostisert og eventuellt behandlet hunden.

Finnes det flere typer kennelhoste som er ute å går nå da? Trodde det bare var en type og at man var imun hvis man første hadde hatt det. Vat ute å lekte i går, og den hadde samme hosten når den hadde spist jord.

Og syntes det er rart for han hoster bare på natten, når vi sover, ellers er det ingen hosting i heletatt.

Skrevet

Det finnes flere typer kennelhoste og hundene blir nok ikke immune, selv om de har hatt det. Det er nok snarere sånn at de da har vist seg mottakelige for viruset. Men altså, jeg er ingen dyrlege. Hunden din kan ha astma for alt jeg vet.

Skrevet

Synd han ikke ble vaksinert for det når han var hos veterinæren forrige uke. Skal på besøk etterpå hos noen som har hund, så dumt det ikke er veterinær åpen i dag med mulighet til å finne ut om det er kennelhoste eller ikke.

Syntes bare det var litt rart at han kun hoster om natten, på dagen er det ingen hosting, kun når vi sover.

Skrevet

OM det er kennelhoste tror jeg faktisk det ville vært ille om han fikk vaksinen forrige uke, for da ville kennelhosten allerede ha lagt i systemet og han kunne blitt veldig dårlig.

Se det an, og kontakt vetrinær om han ikke blir bedre, blir han verre så kontakt vetrinærvakten med en gang.

Kennelhoste gjør en ikke immun, man er litt mer resistent mot den ene typen man har hatt en liten stund etter man har vært syk. Ikke noe mer enn det!

Nala fikk kennelhoste selv om hun var vaksinert.

Skrevet

OM det er kennelhoste tror jeg faktisk det ville vært ille om han fikk vaksinen forrige uke, for da ville kennelhosten allerede ha lagt i systemet og han kunne blitt veldig dårlig.

Se det an, og kontakt vetrinær om han ikke blir bedre, blir han verre så kontakt vetrinærvakten med en gang.

Kennelhoste gjør en ikke immun, man er litt mer resistent mot den ene typen man har hatt en liten stund etter man har vært syk. Ikke noe mer enn det!

Nala fikk kennelhoste selv om hun var vaksinert.

Han fikk vanlig 12 ukers vaksina si forrige uke, er vel ikke normalt med vaksine mot kennelhoste der? Den eneste typen kennelhoste jeg vet herjer rundt her er den han allerede har hatt (den som "stammer" fra letohallen), hadde den to-tre uker før jeg hentet han ved 8 ukers alder.

Skrevet

12 ukers vaksinen er jo kennelhostevaksine :P

Ville sett det an jeg, og reduser aktivitet og slikt til du ser om han blir bedre eller verre =)

Skrevet

12 ukers vaksinen er jo kennelhostevaksine :P

Ville sett det an jeg, og reduser aktivitet og slikt til du ser om han blir bedre eller verre =)

Oh, sto ikke krysset av på det i boka så trodde ikke den gikk under det, der ser man. Lærer noe nytt for hver dag. Skal egentlig på besøk til en annen hund i dag, da er kanskje ikke det en så god ide da?

Skrevet

Ja, da ble det hjemmedag for oss, mens typen dro på tur. Håper det gir seg, for han hoster jo kun om natten, om dagen er han i hundre som en ellers vanlig valp. Høres ut som vanlig tørrhoste, eller lik den han får når han drar veldig i båndet i møter med andre hunder.

Skrevet

Ja, da ble det hjemmedag for oss, mens typen dro på tur. Håper det gir seg, for han hoster jo kun om natten, om dagen er han i hundre som en ellers vanlig valp. Høres ut som vanlig tørrhoste, eller lik den han får når han drar veldig i båndet i møter med andre hunder.

Samme som med nala når hun hadde kennelhoste. Merket det om natten og om hun dro litt i båndet for eksempel. Allmenntilstanden hennes var som den skulle, og hun var full i liv.

Skrevet

Hosting har gitt seg nå, så tenker det bare var en vanlig forkjølelse. Virket mer slik enn de hundene jeg har møtt med kennelhoste, inludert han.

Og når han drar i båndet hosta han ikke noe spesielt. Bare vanlig dra så mye i båndet at han begynner å harke litt. Det skjer selv når han er helt frisk.

Skrevet

Seriøst, det skumle med kennelhoste er at det kommer og går litt, og at Terho har hosta og harka om natta betyr at du bør holde han unna andre hunder inntil du har vært hos veterinæren med han. Du har litt ansvar overfor andre hunder også, og det er utrolig kjedelig å få sin egen hund smitta pga andres uforsiktighet, altså. :hmm:

Skrevet

Seriøst, det skumle med kennelhoste er at det kommer og går litt, og at Terho har hosta og harka om natta betyr at du bør holde han unna andre hunder inntil du har vært hos veterinæren med han. Du har litt ansvar overfor andre hunder også, og det er utrolig kjedelig å få sin egen hund smitta pga andres uforsiktighet, altså. :hmm:

Med mindre jeg møter dyr på tur møter jeg nok neppe noen andre hunder før han evt får time hos dyrlegen, lekestunder i parken er jo ikke før fredag igjen, og får nok vært hos dyrlegen innen da.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...