Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hoster" om natten og kaster litt opp...


Recommended Posts

De to siste nettene har Terho, vel, vet ikke om det kan kalles hosting, høres mer ut som om han har satt noe i halsen, et par ganger, og i natt kastet han også opp (men som en og annen valp har han såklart spist det opp igjen). På dagtid er han som en vanlig valp, frisk og rask uten noe som hlst antydning til hostingen sin (bortsett fra når han drar i båndet, omtrent samme type hosting).

Noen anelse hva dette kan være? Ettersom han er frisk og rask ellers, og har kun denne greia 2-5 ganger om natta ser jeg ikke helt vitsen med å dra på veterinærvakta etter bare to netter med det. Tenker kanskje det er noe han har spist som han ikke reagerer helt positivt på e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som en begynnende kennelhoste, jeg. Eller en luftveisinfeksjon. Uansett er det veterinæren som stiller diagnose og jeg råder deg til å ta en tur dit over påske om hunden ikke blir bedre, siden almentilstanden er rimelig grei. Blir han værre, bør du dra med èn gang. Lungebetennelse er et eksempel på en sykdom som kan bli ganske alvorlig og kan ha vedvarende hoste som symptom. Hunden din kan jo også være smittsom, så av hensyn til andre hunder, er det også lurt å få diagnostisert og eventuellt behandlet hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som en begynnende kennelhoste, jeg. Eller en luftveisinfeksjon. Uansett er det veterinæren som stiller diagnose og jeg råder deg til å ta en tur dit over påske om hunden ikke blir bedre, siden almentilstanden er rimelig grei. Blir han værre, bør du dra med èn gang. Lungebetennelse er et eksempel på en sykdom som kan bli ganske alvorlig og kan ha vedvarende hoste som symptom. Hunden din kan jo også være smittsom, så av hensyn til andre hunder, er det også lurt å få diagnostisert og eventuellt behandlet hunden.

Finnes det flere typer kennelhoste som er ute å går nå da? Trodde det bare var en type og at man var imun hvis man første hadde hatt det. Vat ute å lekte i går, og den hadde samme hosten når den hadde spist jord.

Og syntes det er rart for han hoster bare på natten, når vi sover, ellers er det ingen hosting i heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere typer kennelhoste og hundene blir nok ikke immune, selv om de har hatt det. Det er nok snarere sånn at de da har vist seg mottakelige for viruset. Men altså, jeg er ingen dyrlege. Hunden din kan ha astma for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd han ikke ble vaksinert for det når han var hos veterinæren forrige uke. Skal på besøk etterpå hos noen som har hund, så dumt det ikke er veterinær åpen i dag med mulighet til å finne ut om det er kennelhoste eller ikke.

Syntes bare det var litt rart at han kun hoster om natten, på dagen er det ingen hosting, kun når vi sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM det er kennelhoste tror jeg faktisk det ville vært ille om han fikk vaksinen forrige uke, for da ville kennelhosten allerede ha lagt i systemet og han kunne blitt veldig dårlig.

Se det an, og kontakt vetrinær om han ikke blir bedre, blir han verre så kontakt vetrinærvakten med en gang.

Kennelhoste gjør en ikke immun, man er litt mer resistent mot den ene typen man har hatt en liten stund etter man har vært syk. Ikke noe mer enn det!

Nala fikk kennelhoste selv om hun var vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM det er kennelhoste tror jeg faktisk det ville vært ille om han fikk vaksinen forrige uke, for da ville kennelhosten allerede ha lagt i systemet og han kunne blitt veldig dårlig.

Se det an, og kontakt vetrinær om han ikke blir bedre, blir han verre så kontakt vetrinærvakten med en gang.

Kennelhoste gjør en ikke immun, man er litt mer resistent mot den ene typen man har hatt en liten stund etter man har vært syk. Ikke noe mer enn det!

Nala fikk kennelhoste selv om hun var vaksinert.

Han fikk vanlig 12 ukers vaksina si forrige uke, er vel ikke normalt med vaksine mot kennelhoste der? Den eneste typen kennelhoste jeg vet herjer rundt her er den han allerede har hatt (den som "stammer" fra letohallen), hadde den to-tre uker før jeg hentet han ved 8 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 ukers vaksinen er jo kennelhostevaksine :P

Ville sett det an jeg, og reduser aktivitet og slikt til du ser om han blir bedre eller verre =)

Oh, sto ikke krysset av på det i boka så trodde ikke den gikk under det, der ser man. Lærer noe nytt for hver dag. Skal egentlig på besøk til en annen hund i dag, da er kanskje ikke det en så god ide da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ble det hjemmedag for oss, mens typen dro på tur. Håper det gir seg, for han hoster jo kun om natten, om dagen er han i hundre som en ellers vanlig valp. Høres ut som vanlig tørrhoste, eller lik den han får når han drar veldig i båndet i møter med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ble det hjemmedag for oss, mens typen dro på tur. Håper det gir seg, for han hoster jo kun om natten, om dagen er han i hundre som en ellers vanlig valp. Høres ut som vanlig tørrhoste, eller lik den han får når han drar veldig i båndet i møter med andre hunder.

Samme som med nala når hun hadde kennelhoste. Merket det om natten og om hun dro litt i båndet for eksempel. Allmenntilstanden hennes var som den skulle, og hun var full i liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hosting har gitt seg nå, så tenker det bare var en vanlig forkjølelse. Virket mer slik enn de hundene jeg har møtt med kennelhoste, inludert han.

Og når han drar i båndet hosta han ikke noe spesielt. Bare vanlig dra så mye i båndet at han begynner å harke litt. Det skjer selv når han er helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det skumle med kennelhoste er at det kommer og går litt, og at Terho har hosta og harka om natta betyr at du bør holde han unna andre hunder inntil du har vært hos veterinæren med han. Du har litt ansvar overfor andre hunder også, og det er utrolig kjedelig å få sin egen hund smitta pga andres uforsiktighet, altså. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det skumle med kennelhoste er at det kommer og går litt, og at Terho har hosta og harka om natta betyr at du bør holde han unna andre hunder inntil du har vært hos veterinæren med han. Du har litt ansvar overfor andre hunder også, og det er utrolig kjedelig å få sin egen hund smitta pga andres uforsiktighet, altså. :hmm:

Med mindre jeg møter dyr på tur møter jeg nok neppe noen andre hunder før han evt får time hos dyrlegen, lekestunder i parken er jo ikke før fredag igjen, og får nok vært hos dyrlegen innen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...