Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekasse


trulte

Recommended Posts

Jjeg driver å skal snekre valpekasse, og ser at endel har rundstokker/kanter nedi valpekassen for at ikke tispa skal ligge ihjel valpene.

Er dette egentlig nødvendig? Hvis ja, er det det for raser av alle strørrelser? Vil ikke tispa merke om hun legger seg på en valp?

Jeg har en hund på under 5 kg, og kan ikke se for meg at hun ikke vil merke det om hun legger seg på en, selv om de er veldig små i begynnelsen (150-200g i fødselsvekt).

Trenger jeg rundstokker? Jeg hadde det ikke sist kull med henne, men om vi hadde "flaks" da vet ikke jeg.

Hva gjør dere, og hvilken rase har dere?

Bør jeg ha rundstokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi er under 3 kg, og har fått beskyttelseskanter i valpekassen. Ikke forsi jeg tror at hun kommer til å ligge noen ihjel, men for min egen del dersom uhellet skulle være ute... Hadde ikke holdt ut skyldfølelsen etter alle de anbefalingene jeg har fått på akkurat dette. :blink:

Jeg har ikke rundtømmer, bare festet fleecepolstrede "lister" 5 cm over gulvet inni hele kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har berner sennenhund, og det er lister/rundstokker i vår valpekasse, noe annet tør jeg ikke. Det er en billig og enkel forsikring mot å miste en valp på en unødvendig måte.

Er det bare mine tisper som ikke legger seg på valpene sine? :blink:

Vi har heller ikke på våre kull opplevd at tispa legger seg på valpene - then again, så har jeg hørt om flere hundemødre som har klart å legge seg på valper som ligger midt i valpekassa, og da hjelper lister nadanix.

Men det er faktisk ikke alltid at en har 110 prosent kontroll over alt som skjer i enhver situasjon, og med et stort kull yrer valpene rundt omkring, og i jakten på puppen kan det lett skje at en valp leter langs ryggen der den leter i blinde og er noe lost i kassa. Om mor da legger seg godt til rette for at de øvrige skal komme godt til i melkebaren, kan det fort skade eller i verste fall ta livet av den valpen som leter bak mamma'ns rygg.

Jeg synes det er så fascinerende å se hvor forsiktige mødrene er, og hvor naturlig de tar alt, jeg fascineres av at de "vet" hva de til enhver tid skal gjøre.

Men jeg liker å ta forhåndsregler, i fall noe skal skje. Mange fødsler går finfint også, men vi følger da med på fødselen for det. Og stort sett går alt bra i valpekassa, men vi er også mange som ligger og sover ved valpekassa den første tiden for å ha et halvt øye med på hva som skjer der for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så absolutt være med og redde en valps liv det å ha rundstokker i valpekassa tror jeg. Men det er klart at det kommer an på omstendighetene også. I kullet til Chessea mistet de en valp fordi moren la seg på den. Moren hadde bekkenløsning og stakkaren klarte rett og slett ikke reise seg og flytte seg vekk fra valpen. Om de hadde rundstokker da det vet jeg dessverre ikke. Men at det kan være omstendigheter som gjør at tispa faktisk ikke klarer å flytte seg om hun først ligger på en valp er vel ikke fullstendig unormalt heller.

Personlig ville jeg hatt stokker i uansett, i minste fall for litt ekstra sikkerhet om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...