Gå til innhold
Hundesonen.no

Salttanken


Mari

Recommended Posts

Specsa er 375 liter displaykar og 140 liter filter. Og fint synes jeg. :)

Vi er spente på prosjektet med å flytte det til en annen landsdel da, det blir ganske altomfattende tror jeg.

Men, her er bildespam.

Usj, dette er helt fra oktober.

5129477152_a3d4d928b3.jpg

Storpolyppet korall (Fungia Sp)

5128891449_74fdb8140a.jpg

Wenche (Acanthurus Olivaceus)

5610671846_477372865c.jpg

Storpolyppet korall (Trachyphyllia geoffroyi) og pussereke

5610093279_c1b131e600.jpg

Trachyphyllia geoffroyi

5610093191_26f8cdaab0.jpg

Ok, det ble ikke så bildespam som jeg trodde. Jeg har visst ikke så mange bilder av akvariet på denne maskinen. Skal sjekke mannen sin, evt ta noen nye i morgen. Vi har jo flere fine fisk å vise fram! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh du er heldig!! Er så utrolig mange fine fisker/planter/krypdyr å ha oppi :wub:

Jeg har utrolig lyst på,men er jo et ganske stort og dyrt prosjekt å starte. Men jeg skal garantert få det til når jeg blir litt rikere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så nydelig :wub:

Men sånn litt teknisk spørsmål:

Hva er den minste saltvannstanken man kan ha og samtidig fisken trives der? Jeg har sååå lyst på saltvannstank :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltvannsakvarium er så utrolig dekorative, og det der var nydelig! :D Er det veldig mye jobb, sånn i forhold til fersvannsakvarium?

Det er igrunn ikke så mye mer jobb. Det krever en del mer i oppstarten, og man må har litt mer tålmodighet en med ferskvann. Utover det så er det stort sett å holde sanda relativt ren, bytte litt vann med jevne mellomrom, og holde det tekniske utstyret rent og i god stand. Tar vel kanskje to timer i uka i snitt.

En dag, skal jeg ha dragefisk (Pterois volitans) og blå djevel (Chrysiptera cyanea). Jepp! Men vet ikke hvor bra det kommer til å gå. :lol: Eller Gramma loreto ... de er pene.

Jeg hadde Pterois Volitans tidligere, og de søpler fryktelig mye. De er utrolig fine å se på, men jeg skal nok ikke ha det igjen. :) Har hatt en slik Chrysiptera også i et tidligere kar, og den terroriserte stort sett alle de andre fiskene, store som små. Det endte med at den ble spist av dragefisken.

Det er så nydelig :wub:

Men sånn litt teknisk spørsmål:

Hva er den minste saltvannstanken man kan ha og samtidig fisken trives der? Jeg har sååå lyst på saltvannstank :wub:

Hovedregelen er at mer vann alltid er bedre en lite vann. Det har med bakteriefloraens evne til å tåle endring i vannverdier å gjøre. Problemet i et lite kar er at koraller, alger og mikro-organismer forbruker mineraler og sporstoffer raskere en man rekker å tilsette det. Det selges noen ferdigpakker som er på rundt 130 liter, og de ser ut til å fungere bra om man ikke putter oppi altfor mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er at mer vann alltid er bedre en lite vann. Det har med bakteriefloraens evne til å tåle endring i vannverdier å gjøre. Problemet i et lite kar er at koraller, alger og mikro-organismer forbruker mineraler og sporstoffer raskere en man rekker å tilsette det. Det selges noen ferdigpakker som er på rundt 130 liter, og de ser ut til å fungere bra om man ikke putter oppi altfor mye. :)

Ah ja 130-160 liter hadde passet i den ene kroken jeg ikke har direkte sollys inn.

Men jeg snakket med en vennine av meg som driver dyrebutikk og hun mener saltvannstanker bråker veldig. Nå er jo hva som er annsett som bråk relativt, hva syns du?

Fortsatte vist å kuppe jeg :icon_redface: Lage egen tråd om jeg lurer mer tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ja 130-160 liter hadde passet i den ene kroken jeg ikke har direkte sollys inn.

Men jeg snakket med en vennine av meg som driver dyrebutikk og hun mener saltvannstanker bråker veldig. Nå er jo hva som er annsett som bråk relativt, hva syns du?

Fortsatte vist å kuppe jeg :icon_redface: Lage egen tråd om jeg lurer mer tror jeg...

Vårt akvarium bråker litt, men det er fordi jeg er sløv og ikke har gjort de små tingene som skal til for å få det lydløst. Man må ofte gjøre noen justeringer for å få det lydløst, men det er ikke sånn at saltvannskar pr. definisjon bråker mer en ferskvannskar. Det avhenger også i stor grad av utstyret man bruker. De billigste pumpene bråker feks mer en noen litt dyrere etc. Om man kjøper seg en pakkeløsning så er sjelden støy no stort problem.

Kikk for eksempel på Red Sea Max, det har både 130 og 250 liters pakkeløsninger der man får med alt som trengs av teknisk utrustning til å holde fisk og enkle koraller. 130 liters karet burde være relativt greit å få tak i brukt også.

Det er forøvrig Kim samboer som skriver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Pterois Volitans tidligere, og de søpler fryktelig mye. De er utrolig fine å se på, men jeg skal nok ikke ha det igjen. :) Har hatt en slik Chrysiptera også i et tidligere kar, og den terroriserte stort sett alle de andre fiskene, store som små. Det endte med at den ble spist av dragefisken.

Vet du? Det ser jeg faktisk for meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fresh off the press. Da ble det bilder av litt fisk. Skal se om jeg får sett gjennom om det er noen fine korallbilder i morgen eller noe. :)

Helbilde:

5613015149_11a333deca_z.jpg

Et på høyresiden:

5613014695_1234e973bc_z.jpg

Robert (Centropyge bispinosus)

5613014863_1a7a3125df_z.jpg

Lydia er fineste fisken i karet (Ctenochaetus strigosus)

5613595214_ffc5305e8f_z.jpg

Stimulus 3/5 (Apogon leptacanthus) Jeg får bare ikke tatt noen fine bilder av disse. Fargene kommer bare ikke til sin rett. Det er kjempekule fisk, kalles ofte ghostfish, og jeg skjønner hvorfor. De er nesten gjennomsiktige og med de mørkeblå øyenpartiet ser de nesten overnaturlige ut.

5613595404_11539d575a_z.jpg

Dette er det beste bildet jeg fikk tatt av Gobi (Amblyeleotris aurora), han er en sjenert liten fyr med like stort underbitt som Fyda. :D

5613595516_dc09411ee0_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ok, ikke mas sånn da! :lol: Her har dere et par bilder til.

Noen blå skiver vi har.

5616757994_a805cc0626_z.jpg

Lilla montipora. Vet ikke hvilken montipora det er, men mannen har satt detektivevnene på saken. :D

5616175717_bcda12750e_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...