Gå til innhold
Hundesonen.no

Middel mot flått


Recommended Posts

ahh, det evige flott middel dillemaet..

var hos dyrlegen forrige uke med katte frøkna mi, spurte da dyrlegen om hun kunne anbefale noe flott middel for valpen, fikk da expot. men er så usikker på om jeg vil bruke det, hører jo litt forskjellig om det. oppdretteren vår brukte det før, men bruker nå ravhalsbånd og bittelitt hvitløk i maten og det funker fint for dem.

men når jeg leser på pakkningen står det jo ikke noen skumle bivirkninger som jeg har sett hvertfall. er det noen som har opplevd skrekk scenarier ved å bruke expot? er så i tvil på om vi skal bruke expot eller om vi skal bruke rav, eller noe annet?, tenker litt sånn at de selger det jo hos dyrlegen så da kan det jo ikke være dødelig akkurat heller da, men vet ikke jeg, blir så usikker når man leser rundt omkring :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

... Seriøst? Ja, flått kan være irriterende og potensielt farlig om man ikke passer på å plukke dem av nokså raskt, men å styre hele livet sitt etter hvor flåtten befinner seg, er ikke det nokså drøyt

Jeg bor i "flåttland", og bruker expot. Så lenge de blir behandlet med expot så får de ikke flått. Jeg sjekker de derfor ikke

Vi gikk tur på en øy i milde Østfold, som er et flått-paradis pga mildt klima. Vi gikk med en voksen hund uten ExSpot, og valpen min, som 3 uker tidligere hadde blitt dryppet med Exspot.

Da vi kom tilbake til huset, var den andre hunden nødt til å plukkes ren for flått som kravlet rundt. Min hadde ingen :-)

Har ikke funnet noen flått på henne ellers heller.

Så jeg har litt trua på ExSpot, jeg da! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du bestilt det?

Lurer på et par ting om ravhalsbåndet jeg..

Kommer det til og funke på Milla? Nå har hun halvlang pels (golden/briard) men til sommers blir hun nok kort, som en snuser?

Skal jeg bestille Flåtthalsbånd triple polished eller Flåtthalsbånd triple unpolished?

Skal det være på hele tiden? Noen som sa effekten datt bort pga, dårlig til og ta av?

Skal hun ha det på inne?

Hvor kan jeg bestille disse vidunderbåndene?

Båndet trenger ikke være på hele tiden. Det virker med en gang du tar den på, da grunnen til at den virker er gnissingen mot pelsen.

Chica har brukt ravhalsbåndet en del uker nå, og vi har vært mye på tur i skogen uten å få en eneste flått, utenom den ene dagen jeg glemte å ta på henne halsbåndet. Det kan selvfølgelig ha vært en tilfeldighet, men jeg begynner faktisk å tro at det fungerer:) Chica har halvlang pels, og jeg kjøpte unpolished..

Endret av Karina&Chica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk tur på en øy i milde Østfold, som er et flått-paradis pga mildt klima. Vi gikk med en voksen hund uten ExSpot, og valpen min, som 3 uker tidligere hadde blitt dryppet med Exspot.

Da vi kom tilbake til huset, var den andre hunden nødt til å plukkes ren for flått som kravlet rundt. Min hadde ingen :-)

Har ikke funnet noen flått på henne ellers heller.

Så jeg har litt trua på ExSpot, jeg da! :aww:

når dryppet du det på valpen din? vurderer å ta det på Leo nå, men han er jo bare 8 uker,så er litt usikker på om jeg vil helt enda.. plukket nemlig en akkurat av pusefrøkna her, og vil ikke at flotten skal hoppe fra henne til han siden han har mye vanskeligere pels å se det i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ExSpot kan, iflg. bruksanvisningen, brukes på valper fra de er to uker gamle.

Min fikk sin første dose da hun var 8½ uke gammel. Hun fikk dose nr to nå nylig, da det skal gjentas hver fjerde uke i flåttsesongen og/eller ved behov.

Hunden skal ikke bade de første par dagene etter at middelet er gitt. Senere kan hunden bade av og til, men helst ikke for mye. Da må kuren gjentas oftere enn hver fjerde uke, om jeg husker bruksanv. rett. Men det leser du deg til riktig info på selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm, jeg lurer litt på å prøve uten i år jeg. Vi er jo litt på vestlandet og diverse fjellområder, men har to glatthårede hunder som det er lett å finne flåtten på. Er det "verdt forsøket" og se hvor mye de tiltrekker seg flått? Odin har aldri hatt flått tror jeg. Vi har stort sett brukt exspot, og er litt i skog og mark i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Psycolynx;Gjør du? Mistet mitt rav halsbånd for noen uker siden jeg!Mistenker at noen naboer fant det i bakgården og syntes det var så fint at tok det!Haha,for jeg hadde det i hånda i bakgården siden var det sporløst borte!

Blandindingsdyret tenkte spørre eieren pent om nytt når får lønn på fredag skjønner du :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hviske forsiktig* jeg lager ravhalsbånd.... og selger.... :aww:

Da kan du sikkert svare meg da :ahappy: Funker det i krøllete pels og i såfall, burde man bruke det som er beregnet på korthåret eller langhåret? Eller finnes det kanskje en egen for krølltopper? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psycolynx;Gjør du? Mistet mitt rav halsbånd for noen uker siden jeg!Mistenker at noen naboer fant det i bakgården og syntes det var så fint at tok det!Haha,for jeg hadde det i hånda i bakgården siden var det sporløst borte!

Blandindingsdyret tenkte spørre eieren pent om nytt når får lønn på fredag skjønner du :lol:

Hehe, ja... Jeg gjør iallefall det så lenge jeg har steiner igjen her ;)

Da kan du sikkert svare meg da :ahappy: Funker det i krøllete pels og i såfall, burde man bruke det som er beregnet på korthåret eller langhåret? Eller finnes det kanskje en egen for krølltopper? :whistle:

Uhm, nei... KAn ikke svare så mye desverre. Har bare kjøpt steiner og lager samme type som jeg selv fikk kjøpt i sverige jeg :P

Tar 150 kr pluss porto jeg.... Og lager bare så lenge jeg har steiner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar 150 kr pluss porto jeg.... Og lager bare så lenge jeg har steiner igjen.

Mitt ene bånd røk og jeg har en del av steinene hjemme. Kunne du sette det sammen igjen for meg + legge til steiner som mangler, samt fylle på litt stein på det andre båndet ?

Både billigere og raskere å sende til deg kontra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok verdt å prøve..! Det fungerer vel best på hunder med tynn, lett bølgete pels, som settere/toller/bc osv? Det er vel disse som blir fort elektriske.. Ser ikke for meg at det kommer til å fungere kjempebra på tett krøllete pels, slik som på puddel.

Samme med huskypels da, den er jo kort og tett, så vet ikke helt hvor mye elktrisitet en slik pels generer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Vi har hatt god erfaring med exspot på dachsene våre. Har bare dryppet på de når det har vært behov. Men med minstemann (som synes det er veldig gøy å krabbe gjennom kratt), så har det hatt null effekt. Vi dryppet henne på onsdag kveld, og har ikke sett noen effekt fram til i dag (lørdag). Er nå lei av å plukke flått, og Auris synes de er plagsomme. Hun klør og i halsen har hun fått en stor kul etter småkrypa. Vi bor på sørlandet så det er mye flått her, og de bærer smitte.

Er det noen som vet om giften i exspot er tilsvarende den i halsbåndet du får hos veterinær? Kan vi anta at om exspot ikke virker, så virker heller ikke halsbåndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at venninnen min fikk oppleve worst case scenario med sin pomeraniantispe etter å ha dryppet på dråper fra vetrinæren holder jeg meg langt unna giftige flåttmidler til min valp. Tenkte å prøve ravhalsbåndene sammen med litt hvitløkspulver over maten - håper det funker!

Har noen et tips til hvordan jeg burde gjøre med rav-båndet på en liten valp mtp størrelse? Han kommer jo til å vokse noe voldsomt i sommer - burde jeg kjøpe et som er for stort og feste det på en lur måte frem til det passer? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Lilli22

Hei. Jeg fikk ett lite tisp av en hundeeier at de brukte Effitan Flåttspray. "Alva økologisk naturkosmetisk" http://www.caredirect.no/alva-effitan?gclid=CJ2UpZ6RkrECFW0vmAodLSigeQ

http://trygghelse.wordpress.com/2010/06/22/unikt-%C3%B8kologisk-flattmiddel-i-norge/

Jeg synes det så veldig interresant ut å så jeg tenkte å prøve dette og har nå kjøpt 2 flasker. Det står at man kan bruke på både mennesker og dyr og at det ikke finnes spor av det skadelige stoffet DEET. Virker dog bare i 6 timer mot flått og 8 timer mot mygg.

Noen flere som har prøvd dette produktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Guest Yellow

Bader min egen hund med kokosolje ukentlig, og som en bonus er dette noe flåtten også misliker. Får se om det holder i seg selv, ellers har jeg også veldig god erfaring med spray kokt av rosmarin og sitron. Bedre erfaring med det for å holde flåtten unna enn Exspot, og ikke minst er det mye bedre for hunden å ikke bli utsatt for giften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kjøpte ravhalsbånd, hvordan funket det?

Nå husker jeg ikke om jeg har skrevet der her før, men:

Ravhalsbåndet fungerer slik at det gnisser og lager en elektrisk ladning i pelsen, jeg merket det ved at jeg stadig vekk fikk støt av å ta på hunden. Når fåtten slipper seg på hunden får den ikke tak. MEN når hunden blir våt (om så bare på beina eller magen) brytes denne ladningen og båndet fungerer ikke før hunden er tørr igjen. Min hund vasser i dammer, ruller seg i fukig mose, løper i myrer osv når vi er på tur, så jeg har bare gitt opp å bruke det :P Han har så kort pels at jeg ser flåtten nesten før den biter uansett, så nå bruker vi ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...