Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen er 7 måneder men er ikke husrein!


Pekkaline

Recommended Posts

Vi eier en dvergpuddel på 7 måneder. Han er en stresset kar, som ikke er så lett å "dressere". (Her kommer nok også min manglende erfaring med stressede hunder inn).

Når jeg slipper ham ut for å gå på do, springer han enten rundt og bjeffer på alt og alle (løs) eller så står han i båndet sitt og bjeffer. Han klarer ikke å roe seg for å tisse og bæsje.

Jeg har prøvd alt, fra å stå ute med ham i nesten en time, til å la ham være ute alene, både med og uten bånd.

Jeg tar ham ut når han har sovet, spist lekt osv. MEN, uansett, gjør han ikke fra seg før han kommer inn igjen.

Jeg er møkka lei av å vaske gulvet og plukke opp møkk. Gir han seg ikke, makter jeg ikke å ha ham.

Har noen tips til hva jeg skal gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta kontroll over situasjonen og ikke bare slippe ham ut? Ta ham i bånd og gå til et skjermet, kjent sted hvor det er lite å stresse over og ikkeno skummelt. Noen trenger lang tid for å bli husrene - andre kort tid. Små raser tar gjerne lengre tid enn større, og hanner lengre tid enn tisper har jeg inntrykk av. Tålmodighet er en dyd heter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar du ham bare stå der og bjeffe, eller prøver du å ta tak i det på en eller annen måte? (Si "nei", avlede, ta ham inn når han begynner etc)

Jeg går jo og henter ham inn, hvis han står i bånd. Er han ute sammen med meg, og begynner med bjeffingen, sier jeg nei, og tar ham inn. -En utrolig stresset type (Hadde shetland sheepdog tidligere. Aldri noe problem. Tidlig renslig og ikke det evige stresset. Har avis til ham. Denne bruker han ofte, men finner dammer over alt ellers i huset også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går jo og henter ham inn, hvis han står i bånd. Er han ute sammen med meg, og begynner med bjeffingen, sier jeg nei, og tar ham inn.

Kanskje du skal prøve å avlede med noe som er morsommere enn å bære seg, og gjøre det å være ute sammen med deg til en fin og sammensveisende ting? Da vil han nok etterhvert få roa på seg til å tisse og bæsje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal prøve å avlede med noe som er morsommere enn å bære seg, og gjøre det å være ute sammen med deg til en fin og sammensveisende ting? Da vil han nok etterhvert få roa på seg til å tisse og bæsje. :)

Tror jeg skulle hatt meg et kurs eller fem.. når jeg er ute med ham, bryr han seg jo katten om meg.. men setter jeg meg ned hjemme, maser han på, uansett om jeg har lekt med ham eller trent ham i forkant.. Vil jo få til denne hunden, men han er noe mer krevende enn jeg forestilte meg (sammenlignet med min forrige).Har han bestemt seg for å bjeffe på noe ute, så gjør han det, uansett hva jeg finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bare prøvd å ignorere det? Ta på deg et headset med musikk på full guffe. Og gå ute til han faktisk gjør noe. Ta han ut med engang når han gjør noe inne også, og etter at han har spist/lekt/sovet. Tror det bare er å følge de "vanlige" valperenslighetsrutinene, bare at du får ta på deg noe på ørene, så du ikke hører lyden selv, om du irriterer deg. Så får det heller bare ta sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...