Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor stor er posten "hundehold"


Symra&Pippin

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle sette opp et skikkelig budsjett og prøve å holde det. (Har en mistanke om at budsjettposten "diverse" er mye større enn den ville vært med litt planlegging).

Jeg tenkte å holde alt som har med utstilling og kurs utenfor, bare ta med det man ut med, altså fôr, veterinær og nødvendig utstyr. Utstillingsturer og kurs plasserer jeg i posten "ferie og fritid", man MÅ liksom ikke til Hallingdalsutstillingen, man drar dit hvis man har råd!

Derfor spør jeg dere, hvor mye bruker dere på hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettert mat til Amiga er 170kr mnd (går opp og ned, f.ex kjøpte jeg jo nettop 3 blokker mat billig så det blir ingen utgifter på en stund) og 200 i forsikring i mnd.

Også har vi en pott som er til kurs,utstillinger ol.

Jeg burde bare bli flink til å stoppe å shoppe så inni hampen mye til henne.... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, godbiter får jeg gjerne kilosvis fra Sverigefarende venner. La oss si kr: 50,- i måneden. Mat er vel kanskje kr: 200,- i måneden. Lenker, seler, leker og slikt kjøper jeg lite av. La oss si kr: 50;- i måneden sånn i snitt. Kjøper jeg først et dekken, er det jo Hurrta, eller noe annet i god kvalitet. Skinnlenkene kommer fort opp i en kr: 400,- kr: 500.- pr stk, men de varer jo i årevis. Vaksiner: kr: 80,- pr mnd. Uforutsette veterinærkostnader ved sykdom eller skade: kr: 150,- pr mnd (erfaringsbasert tall). Skal vi se...

50,- godbiter

200.- mat

50,- utstyr

80,- vaksiner

150,- veterinærbesøk

Totalt: 530 x 12 = 6360 : 2 (har jo to hunder) = kr: 3180,- pr hund, pr år.eller

kr: 265,- pr hund, pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg, vet ikke om jeg vil tenke på det altså... :innocent:

8 Hunder hvorav 7 er forsikret, totalt kr 760 pr mnd.

8 Hunder spiser, ca 1500 pr mnd totalt trooor jeg. Vanskelig å beregne nøyaktig, glemmer å notere når og hvor mye jeg kjøper og bruker pr mnd.

8 Hunder skal vaksineres. Har ikke tatt kennelhosten årlig, må innrømme det. Fremdeles under vurdering om den skal tas til høsten.

Øvrig vetrinær har jeg ikke satt opp noe budsjett på, man får ta det som kommer. De siste årene, etter at vi bytta rase, har det vært minimalt med vetrinærutgifter. Forsikringen vurderes fortløpende, det begynner å bli dyrt å ha hunder forsikret nå, og med samojedene har det vært 0 prakk.

Utstyr kjøpes etter behov, har ikke noe fancy halsbånd osv. Alle har et enkelt halsbånd, en trekksele, en tur sele og 2 leiebånd (langt og kort), samt noen strikkbånd og et par magebelter. Sleder og sledeutstyr er dyrt, men ikke noe som kjøpes veldig ofte akkurat.

Kanskje et snitt på 200-300 kr pr mnd i vanlig utstyr og godis/ben.

jeg vil ikke regne sammen hva det blir totalt på et år... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - nei sånt skal man egentlig ikke vite...

8-900 pr. mnd i forsikring (8 stk)

ca 800 pr. mnd i fôr

Og så kommer jo alt av prøver, utstillinger osv. Her er det jo alt rundt som virkelig koster. Reiser, overnatting osv.

Nei, best å ikke regne på det... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mat og forsikring som er konstant utgift. Alt annet som utstyr og bein osv, er ikke noe man kjøper jevnlig, og veterinær er jo veldig vanskelig å si noe om. Man kan jo gå 2 år uten veterinærbesøk, og så er man innom for vaksine, eller man er uheldig å må gjøre noe stort. Veldig vanskelig å si noe på det. Hvis man legger av litt i mnd for egenandel, er man sikret hvis det skulel skje noe på veterinærfronten.

Jeg kjøper utstyr så billig som mulig, og jeg kjøper ikke unødvendig mye. Det holder med et par bånd til hver og garderoben er iorden, så holder det en stund.

Vi bruker 1500 kr på mat som varer i ca. 4 mnd. Har faktisk aldri tellet dagene maten varer, så er ikke sikker! Kjøper når det blir tomt så :P

Forsikring er vel ca 4500 kr i året.

Litt bein og godiser kanskje 100 kr i mnd max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer kostnadene veldig etter hvilket for jeg bruker. Men går vel omtrent 30kg kvalitetstørrfor i mnd, mer om jeg kjøper billigfor. for tørrfor går prisen i for fort opp i 1000kr mnd. Billigere med v&h når jeg får tak idet. Forsikring ligger på rundt 500kr mnd. Mer faste utgifter på hundene har jeg heldigvis ikke. Vet. tar vi når det trengs, og har i år vært den nette sum av 450kr + transport.

Så om jeg regner 1500 mnd på tre hunder, så tror jeg ikke jeg er så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye. :P Jeg hadde tross alt ikke hatt bil en gang om jeg ikke hadde hatt hund...

Letteste for deg vil vel være å se igjennom gamle transaksjoner og regne på hvor mye du bruker på hundene. Her går det eksempel en del tyggebein, fordi at Vida har et stort behov for å tygge (hun er litt smådesp nå siden hun har tyggeforbud pga tanna enn så lenge). Det er forskjell på hvor mye hundene spiser, hva de spiser etc.

Sett også av en liten sum for veterinærutgifter hver mnd, så får du bygget opp en buffer som tilsvarer egenandelen for begge hundene (om du har direkteoppgjør), eller så må den høyere om du ikke har det. Å ha gode bufferkontoer og å sette av penger til store regninger som man veit kommer (eksempel er mars en hard månede for ganske mange), synes jeg gjør at økonomien "flyter" bedre og at store regninger ikke "knekker" en mnd økonomisk, fordi man allerede har pengene på kontoen når regningene forfaller. Jeg setter eksempel av penger til både Vidas forsikring og veiavgift hver månde, selv om de bare forfaller 2 og 1 gang i året. Men jeg synes det er lettere å gjøre det på den måten, for å ha et jamnt forfall av regninger per mnd, og få store overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, bruker vell ikke så mye mer på hunden enn nødvendig, da jeg og sambo prøver å spare til vi eventuellt skal kjøpe bolig.

Mat er vell 600 i mnd ca, eller hun har en sekk i 1-1,5 mnd.

Forsikring er 1600 i året ca.

Tyggegodt og godbiter bruker jeg kanskje 300 kr på sånn nå å da, kjøper når det brgynner og bli tomt.

Utstyr har hun mer enn nåkk av, så nå blir det ikke kjøpt noe nytt nå. :whistle: Sier jeg ja.. :lol:

Ellers så har det vært litt veterinæren i det siste med kastrering og blodprøve taking, men dette har jo gått på forsikring, blodprøvene har hvertfall det, så har jo spart en del på det da. Blir jo vaksine på juni, men det er det jo vært år og den koster jo ikke all verden heller. :)

Prøver jo også å sette av en hvis sum i mnd som går til sparing slik at jeg har en buffer hvis noe skulle skje med oss eller dyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Vet ikke om jeg vil dette. Rina er min absolutt største utgiftspost :icon_redface:

Her tar jeg litt i angående konkurranser og utstillinger, men budsjettet blir ca slik:

Mat: 8 sekker i året á 700 kr stykk = 5600

Godbiter + snacks: 300 kr i måneden = 3600

Kurs (i året) = 5000

Lydighetskonkurranser: 8 x 350 = 2800

Utstilling: 5 x 350 = 1750

Sporkonk.: 5 x 300 = 1500

Reise (overnatting, kjøring) = 8000

Vet. utgifter = 3000

Klubbmedlemsskap = 1000

Totalt (*gulp*) = 32 250

Pr mnd ca 2700.

Også er det utstyr og sånt, men der klarer jeg vanligvis å begrense meg... :icon_redface: Det kan nok fint rundes opp til 3000 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt: 530 x 12 = 6360 : 2 (har jo to hunder) = kr: 3180,- pr hund, pr år.eller

kr: 265,- pr hund, pr mnd.

Totalt (*gulp*) = 32 250

Pr mnd ca 2700.

Også er det utstyr og sånt, men der klarer jeg vanligvis å begrense meg... :icon_redface: Det kan nok fint rundes opp til 3000 i mnd.

:lol: Må bare le litt, Ida har 2 hunder og Wildah har 1? Også den forskjellen på hva man bruker i året på en hund ;) hehe

Ellers bruker ikke jeg så mye penger egentlig, har blitt flinkere til å holde meg vekk fra masse halsbånd osv :) Var værre før :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se:

Mat: 400 kr ca kjøper mye i slengen og forer 50/50 på v&h og tørrfor men ca 8 kg v&h og en halv sekk tørrfor i mnd blir det vel

Snacks og diverse tja kanskje 200 i mnd noen ganger mer noen ganger mindre

Utstyr kjøpes ikke lenger: an den grunn at eier tok litt av når hund kom i hus kan en si

Kurs blir det en del penger på ca 5000 i året?

vetrinær: som oftest 500 i året så ca 50 kr i mnd runder litt opp, til annet har en bufferkonto.

Så tja en 650 i mnd + kurs er vel ikke helt borte i natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Må bare le litt, Ida har 2 hunder og Wildah har 1? Også den forskjellen på hva man bruker i året på en hund ;) hehe

Ellers bruker ikke jeg så mye penger egentlig, har blitt flinkere til å holde meg vekk fra masse halsbånd osv :) Var værre før :whistle:

:lol: Jeg så den også, og fniste litt for meg selv. Nå skal det nevnes at lydighetstrening og konkurranser står veldig høyt på listen min. Så det går en del penger på å konkurrere, trene, kurse og, ikke minst, reise.

Tør ikke regne på hvor mye Rina har kostet meg totalt sett. Et par turer over Atlanteren var heller ikke billig :lol::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg så den også, og fniste litt for meg selv. Nå skal det nevnes at lydighetstrening og konkurranser står veldig høyt på listen min. Så det går en del penger på å konkurrere, trene, kurse og, ikke minst, reise.

Tør ikke regne på hvor mye Rina har kostet meg totalt sett. Et par turer over Atlanteren var heller ikke billig :lol::icon_redface:

:lol: :lol: Måtte bare komentere det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker rundt 200 kroner i måneden på mat per hund, hva fôrer dere med?

Eukanuba. 600 pr sekk og den varer i 3 måneder. Har ikke gått på kurs på noen år og stiller ikke. Men jeg er ikke kjip mot hundene med vilje, altså :icon_redface: . I perioder blander jeg i V&H i fôret, hundevennlige middagsrester og/eller en dasj yoghurt. Tennisballer stjeler vi fra skogen ved tennisbanen, så jeg syns liksom ikke det er så dyrt å ha hund, jeg. Eller, jeg glemte hundepensjonatopphold. Det er dritdyrt, men de skal ikke dit i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi har tre hunder i husstanden vanligvis, for øyeblikket er det seks hunder og seks valper.. Regnestykket blir litt feil fordi vi eier fem hunder, så vi har utgifter på forsikringer, helseundersøkelser og mentaltester etc på forhundene.

Men prøve:

Forutgifter: 0 (privatsponset av RC)

Godbiter: to pk frolic pr mnd 80 kr

Forsikring: ca 6000kr for fem stk

Vaksiner etc: ca 2000kr for fire stk

Klubbmedlemskap: 250 kr i året

Kurs: ca 4000kr i året på to hunder

Så årlig kostnad ligger på ca 13.500kr i året for totalt fem hunder. Det er helt akseptabelt.

Men utover det kommer valpekull- utgifter og start kontigenter, mentaltester, røntging etc etc. Det er uansett langt billigere pr mnd og ha masse bikkjer i forhold til hva hestene koster :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat, og de får Pro Plan (storforbrukeravtale) når jeg glemmmer å ta opp v&h fra fryseren, eller jeg er sent ut med å bestille v&h...

Eukanuba. 600 pr sekk og den varer i 3 måneder. Har ikke gått på kurs på noen år og stiller ikke. Men jeg er ikke kjip mot hundene med vilje, altså :icon_redface: . I perioder blander jeg i V&H i fôret, hundevennlige middagsrester og/eller en dasj yoghurt. Tennisballer stjeler vi fra skogen ved tennisbanen, så jeg syns liksom ikke det er så dyrt å ha hund, jeg. Eller, jeg glemte hundepensjonatopphold. Det er dritdyrt, men de skal ikke dit i år.

Så mye som tre måneder? Tinka fortærer en 12 kg sekk med RC på halvannen måned, hun. :P

Jeg spurte bare fordi det er foreldrene mine som betaler fôrutgifter på Tinka (og da får de bruke så mye de vil, liksom, jeg skal ikke nekte dem det akkurat), men når jeg får egen hund vil jeg gjerne prøve å finne rimeligere alternativer som fremdeles har god kvalitet. Men det er ikke bare bare å kombinere studentlommebok med studenthybelkjøleskap, så jeg tror ikke jeg vil basere meg på å fôre med V&H så lenge jeg deler både kjøleskap og fryseboks med andre (stakkars folk liksom). :aww: Men nå kommer neste hund til å veie omtrent ti kilo mindre enn Tinka, og da er det jo klart at fôrforbruket uansett vil gå ned litt sammenlignet med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...