Gå til innhold
Hundesonen.no

Tøye ut hunden etter trening?


mushi

Recommended Posts

Har med meg hunden på joggetur to-tre ganger i uka. Løper da ca en halvtime. Binder båndet hennes rundt livet og hun har på sele og drar som en gal :P Er redd for at hun skal bli stiv og støl foran siden hun får seg en grei dra- og kondisøkt. Prøver å tøye henne ut litt i forbeina og masserer brystet når vi kommer inn, jeg blir jo veldig støl selv hvis jeg ikke tøyer litt.

Skulle gjerne hatt noen tips/bilder/erfaringer om lignende? Redd for at jeg gjør det feil, så er veldig forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tøyd ut Casper, selv om han er i mye hardere aktivitet enn det du beskriver. Merker ikke at han blir støl. Har du merket det på hunden din? J

Men derimot pleier jeg som regel å gå ned litt da, feste båndet i halsbånd istedenfor trekksele, og gå det siste stykket hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gått ned etter en trening. Jeg ville også ha gått før den fysiske treningen, så de får varmet opp. Man merker kanskje ikke noe nå på hunden, men når den begynner å komme litt opp i alderen kan man slite med mye skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja glemte å skrive det med å gå den opp.

Men det punktet der har vi litt vanskeligheter for må jeg bare si, er full eksplosjon av massie krefter og trekkraft når selen kommer på og han blir spent til kickbiken. Alternativet blir å gå med ivrig hund i bånd et stykke, men da vil han jo og bruke krefter på å få igang festen så og si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks. Jeg går ned mine hunder og lar de ha på BOT-dekken etter harde økter. Men stretching tør jeg ikke. Det finnes nok av hunder som får skader av det, og jeg vil absolutt ikke anbefale å strekke/tøye ut hunden om man ikke vet hva man driver med. Du burde hvertfall ha gått noen kurs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tid til annen så strekker og maserer jeg hundene, Spesielt etter harde økter og de har fått i seg litt mat.

Har da en hand på muskel som skal strekkes slik at jeg kjenner når den er under spenn. Tøyer i slik form at det ikke strider mot hundens naturlige bevegelsesmønster.

Har ikke noe inntrykk at det er skadelig det jeg gjør, jeg har drevet en del med idrett å kan det med å tøye oss mennesker, å når jeg tøyer på hunden så viser den kun tegn til behag(øyne igjen og slapp som ei tue på sofaen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøver vi å få varmet opp før vi skal gjøre noe. Å gå på ski, sykle m.m. er veldig eksplosivt for dyra, de starter ut og drar som galninger, og da nytter det ikke å bremse/ploge, de drar bare på hardere for å komme av sted. I stedefor må de gå en god runde med meg (i halsbånd) for å få varmet opp litt. På huskyen ser jeg dette godt, går hun rett ut i trekk bruker hun en 100m på å "komme i gang" i normalt drag (hun drar godt, men hun er litt stiv i bevegelsene), mens har jeg varmet henne opp først går hun rett ut i god fart og drag i myke bevegelser.

Etterpå går vi de godt ned, og strecher de ut, slik vi har lært på kurs. Tøyer ikke mer enn det hunden vil selv, og kun lår, "arm" og litt sidene (litt ala "kysse stigbøylen" på hest, bare at de får "kysse låret" og får godbiten der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihh, nei ikke stretch hvis dere ikke har fått opplæring, det kan være skadelig!

Varm heller opp og gå ned hunden godt etterpå, evt. masser litt.

Niks. Jeg går ned mine hunder og lar de ha på BOT-dekken etter harde økter. Men stretching tør jeg ikke. Det finnes nok av hunder som får skader av det, og jeg vil absolutt ikke anbefale å strekke/tøye ut hunden om man ikke vet hva man driver med. Du burde hvertfall ha gått noen kurs..

Signeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks. Jeg går ned mine hunder og lar de ha på BOT-dekken etter harde økter. Men stretching tør jeg ikke. Det finnes nok av hunder som får skader av det, og jeg vil absolutt ikke anbefale å strekke/tøye ut hunden om man ikke vet hva man driver med. Du burde hvertfall ha gått noen kurs..

Ihh, nei ikke stretch hvis dere ikke har fått opplæring, det kan være skadelig!

Varm heller opp og gå ned hunden godt etterpå, evt. masser litt.

Signeres.

Signerer begge, IKKE stretch hvis dere ikke vet hva dere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg strecher hundene etter harde økter. Spesielt Nirm, om ikke blir han stiv i det ene beinet.

MEN, jeg har både kursing i det, og fått opplæring av veterinær for å kunne streche han selv. Så vit hva dere gjør før dere starter å dra i noen bein her og der, å lese i en bok er ikke godt nok etter min mening.

Oppvarming og nedtrapping ville jeg heller satset på dersom dere ikke har kunnskaper om streching, samt å hive på de et BOT dekken etter tur som andre gjør. Etter skiturer, så vil begge mine ligge med BOT dekken i ca 2 timer etterpå. Prøver jeg å ta av Nirm det tidligere, så må jeg sloss med han får å få det av. Så det er tydelig at det er til stor velbehag for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre: Hva er et BOT dekken?:)

Hvis jeg tar med Chica ut på en lengre aktivitet enn vanlig, hender det at jeg maserer henne litt.. Det liker hun, hun kobler av og musklene slapper av - hadde et lite kurs om det på NKKs hundeleir for noen år siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.handicappedpets.com/Articles/work/index.html

http://agilitynerd.com/blog/dog/health/SimpleStretches.html

Finnes you mye på nett om dette temaet.

Jeg er sikker på at boker og filmer om temaet er tilgjengelig som piratnedlastning en plass :innocent:

Det som er skummelt er når man ikke vet hvor lenge man skal holde igjen og hvor mye man skal holde igjen, derfor jeg ikke liker disse sidene så godt, utrolig fort å gjøre feil og gjøre vondt verre for hunden.

Altfor mange holder MYE lenger enn det som er bra, og disse strekker ofte benet i feil vinkel og for mye forover/bakover/til siden.

Før man skal strekke ut en hund så bør man ha en plan om hvilke muskler og sener som man vil strekke ut og da bør man vite hvordan man strekker beinet (og i hvilken vinkel) for å få tak i disse spesifike muskler og sener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke å gjøre dette selv, så jeg fokuserer bare på oppvarming og nedgåing. Jeg skulle gjerne strechet også, men det vil jeg overlate til folk som faktisk kan det. Jeg vil ikke risikere å forverre noe eller lage et problem som i utgangspunktet ikke er der... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom stretching i utgangspunktet forverrer mikrorupturene som oppstår i muskulatur ved fysisk aktivitet, ser jeg ikke helt poenget med å drive stølhetsforebyggende stretching. Det vil ha motsatt virkning. Nå tar jeg forbehold om at muskelstrukturen til hunder er temmelig lik vår egen.

Men hvis du vil ha en myk hund, er det sikkert lurt. Jeg tøyer forsiktig for å sjekke anatomi og bevegelighet på hunden, men det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom stretching i utgangspunktet forverrer mikrorupturene som oppstår i muskulatur ved fysisk aktivitet, ser jeg ikke helt poenget med å drive stølhetsforebyggende stretching. Det vil ha motsatt virkning. Nå tar jeg forbehold om at muskelstrukturen til hunder er temmelig lik vår egen.

Men hvis du vil ha en myk hund, er det sikkert lurt. Jeg tøyer forsiktig for å sjekke anatomi og bevegelighet på hunden, men det er alt.

Jeg liker best stretching sammen med syreveksling, på min egen hund stretcher jeg ikke for å forebygge stølhet, da syreveksler jeg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best stretching sammen med syreveksling, på min egen hund stretcher jeg ikke for å forebygge stølhet, da syreveksler jeg heller :)

Og nettopp derfor vil jeg ikke drive med dette selv, nå har jeg nemlig ikke helt peiling på hva du prater om engang :lol:

Planen min er å få noen til å kna på mine, først og fremst Orry. Tror jeg skal huke tak i en flink sonis :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nettopp derfor vil jeg ikke drive med dette selv, nå har jeg nemlig ikke helt peiling på hva du prater om engang :lol:

Planen min er å få noen til å kna på mine, først og fremst Orry. Tror jeg skal huke tak i en flink sonis :whistle:

Syreveksling menes at man "drar" ut "gammel" oksygen ut av musklene med blodet, gammel oksygen erstattes da med nytt når nytt blod kommer inn i musklene :)

Bruker håndbaken og "drar" over musklene, viktig å veksle riktig vei da, så man får rett effekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom stretching i utgangspunktet forverrer mikrorupturene som oppstår i muskulatur ved fysisk aktivitet, ser jeg ikke helt poenget med å drive stølhetsforebyggende stretching. Det vil ha motsatt virkning. Nå tar jeg forbehold om at muskelstrukturen til hunder er temmelig lik vår egen.

Men hvis du vil ha en myk hund, er det sikkert lurt. Jeg tøyer forsiktig for å sjekke anatomi og bevegelighet på hunden, men det er alt.

å strekking for å utelukkende ungå stølhet er bortkastet, men de mikrofrakturene i musklene blir overkompensert hvis hunden får nokk mat etter treningen. det kan stimulerer muskelvekst.

Men nå trenger ikke en aktiv hund å strekkes egentlig, da de strekker på musklaturen når dem leker, løper, jobber. eneste grunn som er tilsynelatende for meg er hvis hunden trenger en raskere dynamisk reaksjon.

Den uttøyinga og massasjen jeg bedriver med hundene er mer for de ser ut til å like det. Jeg tror ikke det å massere hunden kan være skadelig. Men de som har skadet hunden med utstrekking gjør meg forbaust, da burde man se laaangt i forveien at man gjør noe feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...