Gå til innhold
Hundesonen.no

Bakterier i V&H

edlitam

Recommended Posts

Jeg hadde en kunde innom butikken forrige dagen som var veldig forskrekket over at vi solgte Vom og hundemat. Hun hadde hørt fra vetrinæren sin at foret var farlig fordi det kom så mye bakterier i det når det ble tint. Ernæringsmessig mente vetrinæren at det ikke var ille i det hele tatt. Dette er første kunden som nevner det, men jeg tenkte om det faktisk stemmer. Nå er det ikke snakk om å pølsen ligge på kjøkkenbenken over en lengre periode men la de ligge i kjøleskapet i to dager eller noe :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bakterier som kommer TIL avhenger jo av opptining og oppbevaring, er det i lufttett boks er det omtrent ikke noe. Og ja, det inneholder bakterier i seg selv, so what? Bakterier er naturlig, til dels sunt og ingenting å bli hysterisk for. Svekkede individer kan selvsagt bli dårlige av råtten mat, men ikke av naturlig mengde bakterier som den er vant til. De aller fleste mennesker har mer bakterier av den farlige typen i nese og svelg, samt under fingernegler enn man finner i rått kjøtt, enten det er frosset eller har stått i kjøleskap i 4 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

og mennesket som eier hunden og oppvevaring av pølsa her er det mange hvisatte om atte. Men både dyr og mennesker kan bli dårlige av bakterier bare det er rett bakterie og mange nok. Selv om jeg vet det så kommer jeg til å fortsette å fore på V&H på hundene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden hadde visstnok blitt ekstremt dårlig av å spise en slik pølse, det kan nok ha mer med hunden å gjøre enn pølsen kanskje :)

Hunder som ikke er vant til annet enn tørrfôr, ikke middagsrester engang kan bli "steinsjuke" av et måltid rått. De spyr, har diare og hele sulamitten. Det har veldig lite med bakterier å gjøre, det er bare magen som ikke er vant til noe nytt.

Samme gjelder enkelte råfôrede hunder, de kan bli skikkelig magesjuke av et måltid tørrfôr (mer sjeldent, råfôrede hunder har som regel jernmage om de ikke har sensitivitetsproblemer).

Så om damen skulle dukke opp igjen, eller noen andre skulle bekymre seg for bakteriene, så vet du hva du skal svare :) Er de fortsatt i tvil, ja da kan de jo gi maten frossen, nix tilførte bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som ikke er vant til annet enn tørrfôr, ikke middagsrester engang kan bli "steinsjuke" av et måltid rått. De spyr, har diare og hele sulamitten. Det har veldig lite med bakterier å gjøre, det er bare magen som ikke er vant til noe nytt.

Det kan jeg skrive under på. Jeg begynte med vom og hundemat på mine 3 cavalierer for noen år siden, på to av de gikk det fint, men den 3 ble forferdelig dårlig. Det gikk greit etterhvert, men det gikk tregt å venne henne på det. I begynnelsen kunne hun ikke få mer enn en t skje om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lang holdbarhetstid, så hvis noen gir gammelt kjøtt er det masse bakterier i det, og man kan bli dårlig i magen. Rått kjøtt må behandles riktig. Jeg tar heller opp mindre mat og oftere, og har det max 2-3 dager i kjøleskapet.

Og noen blir dårlig i tilveninngsperioden som noen sier her. Jeg begynte direkte med 100% rått og ingen av mine ble noe dårlige. Så ble positivt overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H bør vel behandlast som vanlig rått kjøtt? Sidan det er det det er? ;) Og som med

all anna forbytte bør en vel ikkje gi magen sjokk av å gå rett over til noko nytt...

..ellers er det vel ikkje noko nytt at veterinæra som ofte selger "sitt" tørrformerke ikkje vil

gå god for vom;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H bør vel behandlast som vanlig rått kjøtt? Sidan det er det det er? ;) Og som med

all anna forbytte bør en vel ikkje gi magen sjokk av å gå rett over til noko nytt...

..ellers er det vel ikkje noko nytt at veterinæra som ofte selger "sitt" tørrformerke ikkje vil

gå god for vom;)

Nei, det bør ikke behandles - det kan gies rått, eller frossent (men det er jo rått da). :) I all hovedsak skal hunder kun ha rå ting, og de takler rå ting bedre enn behandlete ting. (Se nedenfor.)

Jeg gidder ikke å bytte gradvis, og mine hunder har aldri problemer med fôrbytter. For ja, det hender jeg går tom, og da tar vi fra tørrfôrsekken vi vant for snart et år siden og som har stått åpen siden da! :lol: At hunder ikke tåler ting, er en myte som dyrleger og fôrprodusenter har skapt. Hunder BLIR sensitive av å spise kun behandlet mat (tørrfôr) og ensidig kost (kun tørrfôr), og DERFOR må de få gradvise fôrbytter, og DERFOR tåler de ikke ubehandlete ting så godt. Er det motsatt; at hunden er vant til rått og ubehandlet, tåler de derimot vanligvis alt mulig. :) Inkludert bakterier og litt for gammel mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til vom og hundemat i går. Våknet av brekningslyder i 6 tiden i dag, men kom bare opp litt gult slim. Kastet opp da vi sto opp i 12 tiden og, eller brakk seg da, kom ingenting opp. På tur bæsjet han EN gang, han som bæsjer 3-4 ganger :blink: så jeg er veldig spent på hvordan ting blir når han har vendt seg til det altså :D

Jeg kommer til å kjøpe 5 kg pølser, tine dem litt så jeg får skjært i riktige porsjoner, også fryse ned igjen, for å ta opp en dagsrasjon hver dag.

Hva slags olje bør jeg tilsette for at bæsjen ikke skal bli for hard? (Ble litt ot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For å sikre at det ikke blir for tregt i avføringen så har jeg bare gitt vanlig olje jeg har i huset har da stort sett gått i soyaolje her og det virker da som det ahr holdt. Det er da på en hund som er plaget med treg mage. Den andre hunden får bare v&H og har ikke treg mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bakterier i rått kjøtt.. Big surprise :P Men tviler på at det er no værre enn en grisehale som har ligget til mørning nedgravd i blomsterbeddet til mutter i et par uker :P

Her i huset går det meste i bikkja (bortsett fra ting som er farlig da, sjokolade, druer, rosiner o.l) og hun er så og si aldri dårlig (bank i bordet) :)

Bikkjer er jo hovedsaklig i stand til å spise nesten hva det skal være, og de er jo i stor grad åtselsetere fra naturens side, så det og kun stappe i de tørrfor mener nå jeg er like feil som enkelte mener det er å stappe i de andre ting.. :P

Jeg synes i hvertfall det er veldig greit å ha en hund som ikke blir sjuk av å få en kjøttstrime fra grillen en sommerdag, eller å nesten dø av en tørr kjeks fra ungene i huset :) (satt på spissen selvsagt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til vom og hundemat i går. Våknet av brekningslyder i 6 tiden i dag, men kom bare opp litt gult slim. Kastet opp da vi sto opp i 12 tiden og, eller brakk seg da, kom ingenting opp. På tur bæsjet han EN gang, han som bæsjer 3-4 ganger :blink: så jeg er veldig spent på hvordan ting blir når han har vendt seg til det altså :D

Jeg kommer til å kjøpe 5 kg pølser, tine dem litt så jeg får skjært i riktige porsjoner, også fryse ned igjen, for å ta opp en dagsrasjon hver dag.

Hva slags olje bør jeg tilsette for at bæsjen ikke skal bli for hard? (Ble litt ot)

Hvis du tiner fôret og fryser det igjen, må du være forberedt på at det endrer utseende og struktur. Ernæringsmessig har det ikke noe å si, men grunnen til at opptint kjøtt ikke skal fryses igjen er at proteinene derved omformes til en grøtet masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tiner fôret og fryser det igjen, må du være forberedt på at det endrer utseende og struktur. Ernæringsmessig har det ikke noe å si, men grunnen til at opptint kjøtt ikke skal fryses igjen er at proteinene derved omformes til en grøtet masse.

Men å halvtine en blokk eller en pølse for oppdeling og refrysing er ikke noe problem, så lenge de ikke tiner helt har jeg aldri opplevd at de har skiftet utseende eller struktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset funker det best med en brødskive i løpet av dagen :) Har prøvd fiber og kli i maten, men da ville hun ikke spise, for det ble ekkelt :P

Så nå får hun enten litt brød ved sidenav, eller en neve eller to med tørrfor i løpet av dagen :)

Mengde tørrfor eller brød regner jeg med at man abre må teste seg frem til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det bør ikke behandles - det kan gies rått, eller frossent (men det er jo rått da). :) I all hovedsak skal hunder kun ha rå ting, og de takler rå ting bedre enn behandlete ting. (Se nedenfor.)

Jeg gidder ikke å bytte gradvis, og mine hunder har aldri problemer med fôrbytter. For ja, det hender jeg går tom, og da tar vi fra tørrfôrsekken vi vant for snart et år siden og som har stått åpen siden da! :lol: At hunder ikke tåler ting, er en myte som dyrleger og fôrprodusenter har skapt. Hunder BLIR sensitive av å spise kun behandlet mat (tørrfôr) og ensidig kost (kun tørrfôr), og DERFOR må de få gradvise fôrbytter, og DERFOR tåler de ikke ubehandlete ting så godt. Er det motsatt; at hunden er vant til rått og ubehandlet, tåler de derimot vanligvis alt mulig. :) Inkludert bakterier og litt for gammel mat.

Det var da voldsomt;) Når eg skreiv behandle, så betyr det å oppbevare kjøttet rett. Behandle betyr nødvendigvis ikkje å videreforedle:p Er fullstendig klar over at det skal forast rått iom at eg bruka det sjøl...

Og dei fleste hunda er blitt "sensitive" og då er det faktisk lurt å gå over til vom gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå MÅ ikke hundene spise V&H for å ikke være sensitive i magen. Alle mine hunder får tørrfor og jeg har med ett unntak aldri foret med noe annet som fullkost. Men de får matrester om jeg har, pålegg som har gått ut på dato, melkeprodukter, både rå og varmebehandlede bein, krydret mat og gammel frysemat. Jeg har hunder med punktlærsmage, de tåler det meste.

Bakterier er det jo i all mat og over alt elelrs, noen er "snille" og noen gjør oss syke, de fleste normale hunder over spestadiet tåler jo de aller fleste bakteriene som finnes. De aller fleste kan også spise fordervet mat med små utslag som løs mage, litt kvalme, men ikke direkte syke. Det er ikke nødvendigvis en fordel å beskytte hunder mot bakterier heller..

Jeg har heller aldri som Huldra noen overgang på for, de får det jeg har enkelt og greit. Jeg har tilgang på masse forskjellige typer for (samme produsent) så det blandes om hverandre. Jeg tror mye av allergier og intoleranser på både hunder og folk er problemer vi skaper oss selv.

Edit: la til et avsnitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk for heads up :) Tenker ikke å tine det helt egentlig, bare slik at jeg kan dele det opp litt lettere. Gjør ikke noe om jeg må bruke litt krefter, men orker ikke sage meg igjennom dypfryste pølser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...