Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks med filmfunksjon?


Monab88

Recommended Posts

Jeg greier ikke å bestemme meg for om jeg skal kjøpe meg vanlig kamera eller filmkamera, så tenkte å se litt på kamera med filmfunksjon.

Er det noen som har erfaring med disse? Er det grei kvalitet på de? Noen å anbefale?

Jeg trenger ikke noe superavanserte greier, til det har jeg alt for lite kunnskap om fotografering. Skal brukes til å ta bilder og filme på tur og på utstillinger.

Aner ikke hva disse ligger på i pris, men tenker maks 10 000,- iallefall.

Jeg er fullstendig noob når det kommer til sånt, så setter pris på all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut et mer avansert kompaktkamera, jeg. Dersom du ikke er sånn superinteressert i fotografering og vil ha ørtenogfjørti objektiver som må byttes på for å få de beste bildene, så er de mer avanserte kompaktkameraene som er på markedet nå veldig bra og har vel en vel så bra videofunksjon som speilreflekskameraene (også mye lettere å ta med seg på tur).

Sjekk ut Fujifilm, Canon Powershot f eks. De ser ut som speilrefleks men har innebygd mye zoom som dekker både teleområdet og vidvinkel (kanskje ikke så veldig bra vidvinkel, men tilstrekkelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speilrefleks med filmfunksjon har strålende kvalitet.

Fullformats bildebrikkene/sensorene i speilreflekskamera er 10-talls ganger bedre en de bittesmå bildebrikkene som sitter i håndholdte videokamera i 2-6000kr klassen.

Foreksempel ble en episode av House (tv-serien) filmet utelukkende med et Speilreflekskamera til tja, om det kostet 10-20.000kr?

hvor de til vanlig bruker video kamera til flere 100tusen kroner...

Nettopp fordi kvaliteten er strålende, og det gav en spesiell effekt på filmingen som de ønsket til den episoden...

Pentax har kommet med Pentax K-5 , som, hvis økonomien vil det, blir vårt neste kamera, mye pga bildebrikken og full-HD 1080 videoopptak med "enestående" lysfølsomhet..

Problemet derimot, er at å filme med speilreflekskamera kan være en ganske stor utfordring (spesielt fokusering med lave blendertall), i forhold til "point&shoot" enkelheten med et håndholdt videokamera...

Størrelse og brukervennlighet taler imot speilrefleks som videokamera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mange speilreflekser med film funksjon til under 10 000, hvor dyrere kamera hvor bedre film som regel. Har du noen preferanse nikon/canon?

Eller andre merker for den saks skyld. :aww:

Jeg ville ikke kjøpt kamera for opp mot 10 000 hvis du aldri har hatt speilrefleks før, og i alle fall ikke hvis du ikke er innmari motivert for å lære deg å bruke manuelle innstillinger, eller bare vil ha et kamera som du kjapt og greit kan bruke. De billigere speilrefleksene er enklere modeller med færre funksjoner som du må finne ut av selv - men har desto flere autoprogram (ikke bare "vanlig" auto, men også landskap, sport, uten blits, detaljer, kveldsmørke, portrett osv).

Derimot ville jeg heller lagt litt penger i et ordentlig objektiv i stedet for å kjøpe et kit hvor kamerahuset selges sammen med et objektiv. Dette objektivet er som oftest nokså enkelt og ikke spesielt lyssterkt, og som oftest rundt 18-55mm eller deromkring (det vil si ikke spesielt mye zoom). Til ditt bruk (turer og hundeutstillinger) ville jeg vurdert et skikkelig latmannsobjektiv - 18-200/250mm (har et slikt selv, jeg bruker det HELE tiden :P), eventuelt i tillegg et lyssterkt objektiv (det vil si et objektiv med lavt blendertall, ned mot f1,4 eller f2) på 50 eller 85 mm. Slike objektiv gir veldig gode bilder, men har ingen zoom-muligheter - det vil si at bildet er "låst" på en fast avstand, og hvis du vil endre utsnittet (få med mer eller mindre av bakgrunnen), må du bevege deg selv. Fastobjektiv på 50 og 85mm kan oppfattes som litt upraktiske fordi de har nokså lang nærgrense - det vil si at du må være et stykke unna det du skal ta bilde av for at motivet skal kunne være i fokus. Derfor er det lurt å ha et objektiv som gir mulighet for mer vidvinkel også.

Egentlig bør du dra til en butikk, få ulike kamera i hånda og kjenne på hvilket som ligger best der. Innenfor samme prisklasse er det ikke særlig store forskjeller mellom de ulike merkene, så det går i grunnen i stor grad på smak og behag (jeg liker for eksempel Pentax best, med Nikon på en god nummer to - det har ikke bare med hvordan utformingen av selve kamerahuset er, men også med fargegjengivelse og skarphet i bildene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller andre merker for den saks skyld. :aww:

Amen to that..! Canon Nikon er som Ford og Toyota, det "folkelige valget", men det finnes "mange" andre merker å velge blant..

Jeg ville ikke kjøpt kamera for opp mot 10 000 hvis du aldri har hatt speilrefleks før, og i alle fall ikke hvis du ikke er innmari motivert for å lære deg å bruke manuelle innstillinger, eller bare vil ha et kamera som du kjapt og greit kan bruke. De billigere speilrefleksene er enklere modeller med færre funksjoner som du må finne ut av selv - men har desto flere autoprogram (ikke bare "vanlig" auto, men også landskap, sport, uten blits, detaljer, kveldsmørke, portrett osv).

(jeg liker for eksempel Pentax best, med Nikon på en god nummer to - det har ikke bare med hvordan utformingen av selve kamerahuset er, men også med fargegjengivelse og skarphet i bildene).

Amen her også, om man aldri har hatt dSLR før, så er det vanligst å begynne med et introduksjons-kamerakit til kanskje 4000kr... For så å kjøpe lyssterk dyrere optikk(objektiv), og etterhvert kanskje oppgradere kamera til et "semi prof" kamera...

Mange finner ut at de ikke takler eller ikke bruker speilrefleks kameraet de har kjøpt seg, pga innstillinger eller størrelse foreksempel...

Først når man føler man tøyer grensene for hva introduksjonskameraet klarer, så er behovet der for noe mer seriøst...

Om et bilde er tatt med et 4år gammelt kamera til 3000kr, eller et nytt kamera til 10.000kr, så ser man ikke kvalitetsmessig forskjell på de bildene, uten at fotografen har utviklet seg mye og klarer å utnytte potensialet i et 10.000kr kamera... (et utsagn med modifikasjoner, ja ;) )

mvh

En som har Pentax k200, et 3år gammelt intro-kamera, og er strålende fornøyd med det

(men presser grensene til kameraet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Canon D500.. Dette kommer med videokamerafunksjon. Eg synes kvaliteten på filmen er bra. Eg har ikkje satt meg så mykje inn i funksjonar ennå, men vrir mellom dei ferdiginstillte innstillingane som er der. Fungerar godt det for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Canon 7D som er et speilreflekskamera med filmfunksjon og er strålende fornøyd! Jeg hadde aldri giddet å drasse med meg ett kamera til å ta bilder med og ett til å filme med. Kvaliteten på filmene er kjempe bra i min mening. Jeg kan filme HD. Jeg liker også effekten av dybdeskapheten :)

Jeg fikk mitt for 8500 kr på tilbud, men ligger vell på rundt 10 000 til vanlig.

Jeg tror 550D kunne vært noe for deg om du ikke har så mye erfaring. Den ligger på rundt 5500 kr. Veldig bra kamera, men litt enklere enn 7D vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!

Men altså, jeg blir bare forvirret av alt det her jeg :icon_redface:

Kan ikke dere legge ut direktelink til et kamera dere tror passer til meg, så kan jeg bare kjøpe det? :icon_redface::lol:

Det må være lite nok til å kunne ha med seg på turer i skog og mark uten at det blir et ork å ta det med(så da passer kanskje kompaktkamera best?), det må ikke kreve fullt av dyre ekstralinser, bør helst duge til å ta bilder i fart siden det er hunder som kommer til å være hovedmotivet, må ikke kreve alt for mye kunnskaper om innstillinger, må ha rimelig bra filmfunksjon. Har ingen preferanser når det kommer til merke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Casio Elixim Ex-F1. ikke noen supre bilder akurat, men det har en sykt stor blenderåpning slik at man får klare bilder selv med MYE bevegelse. Det har og noen morsome filmfunksjoner, slik som saktefilm og extrem saktefilm.

Morro, for de som er aktiv ute med hunder, men det er ikke et kamera jeg anbefaler hvis du skal ha høy bildekvalitet. Det koster derimot bare 3000kr, og er et systemhuskamera uten utbyttbart objektiv(speilrefleks uten utbyttbar linse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være lite nok til å kunne ha med seg på turer i skog og mark uten at det blir et ork å ta det med(så da passer kanskje kompaktkamera best?), det må ikke kreve fullt av dyre ekstralinser, bør helst duge til å ta bilder i fart siden det er hunder som kommer til å være hovedmotivet, må ikke kreve alt for mye kunnskaper om innstillinger, må ha rimelig bra filmfunksjon. Har ingen preferanser når det kommer til merke!

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med et kompaktkamera, jeg, også går det jo an å oppgradere om du finner ut at foto er morsomt og du har lyst til å lære mer om det enn bare å knipse bilder av hundene på tur.

Jeg har selv kikket litt på dette Fujifilm-kameraet, men vurderer å vente på arvtakeren som heter Fujifilm Finpix HS20. Kameraene tar mange bilder i sekundet, kan filme i HD, har mye zoom og generelt kan fungere til mange slags bruk :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentax kx har jeg. Fint nybegynner kamera som har video i HD. Da får du både bra fotokamera og videokamera. Prisen er heller ikke ille. 4-5000 kr. Det ble best i test ifjor av de rimeligere kameraene :)

Veldig bra kvalitet på videoen.

Her er mitt første forsøk på filming for litt siden: Men i veldig dårlig vinterlys da!

Ja speilrefleksene er jo litt store, men hvis du finner en god veske byr det ikke på de store problemene. Jeg har en magetaske som jeg har kameraet i. Legger ikke så mye merke til det når jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med et kompaktkamera, jeg, også går det jo an å oppgradere om du finner ut at foto er morsomt og du har lyst til å lære mer om det enn bare å knipse bilder av hundene på tur.

Jeg har selv kikket litt på dette Fujifilm-kameraet, men vurderer å vente på arvtakeren som heter Fujifilm Finpix HS20. Kameraene tar mange bilder i sekundet, kan filme i HD, har mye zoom og generelt kan fungere til mange slags bruk :).

Siden du er kameraguruen så kjøper jeg dette jeg da :aww:

Vet du om det tar ok bilder, også i fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er kameraguruen så kjøper jeg dette jeg da :aww: Vet du om det tar ok bilder, også i fart?

Jeg føler et tungt ansvar hviler på mine skuldre nå *ler*.

Dessverre har ikke kameraet kommet til Norge ennå, mener det stod at det kanskje skulle komme i løpet av mars, men... Jeg tror forøvrig jeg så at det var tilgjengelig i USA foreløpig.

Det er ingen kamera som tar gode bilder i fart - det er fotografen bak som må utnytte mulighetene kameraet gir (bare for å kverulere litt *ler*) :). Et kompaktkamera fungerer jo på en litt annen måte enn speilrefleks og har litt lengre reaksjonstid, men disse kameraene har seriebildemodus som tar masse bilder på kort tid - så det blir nesten som en film og jeg vil tro at fartsbilder blir like bra med dette kameraet som med speilrefleks (jeg har jo ikke prøvd dette kameraet, men mitt eldgamle Fujifilm Finepix som jeg hadde før mitt første speilreflekskamera, og som var en slags forløper til dette kameraet, tok allerede da fine fartsbilder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bare skal spørre de i butikken om hvilket kamera de anbefaler til mitt bruk?

Er så utålmodig, så vil aller helst kjøpe allerede i morgen :icon_redface:

Er bare så redd for at de ikke har like god peiling som mange av dere her inne, men dere er jo ikke enige dere heller, så jeg får bare kjøpe det kameraet jeg får best følelse for og håpe at det duger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bare skal spørre de i butikken om hvilket kamera de anbefaler til mitt bruk? Er så utålmodig, så vil aller helst kjøpe allerede i morgen :icon_redface: Er bare så redd for at de ikke har like god peiling som mange av dere her inne, men dere er jo ikke enige dere heller, så jeg får bare kjøpe det kameraet jeg får best følelse for og håpe at det duger! :)

Det ER vanskelig å velge kamera, og det er vanskelig å gi råd også, for man har jo så ulike preferanser egentlig. Dersom du går til en ordentlig fotoforretning, spør litt og sier hva du kan og hva du skal bruke kamera til, spør dem om fordeler og ulemper med speilreflekskamera kontra kompaktkamera, be om å få holde i litt ulike kamera etc etc - og så følger du magefølelsen :D.

Du kan jo ta turen og snakke med folket på fotoforretningen, og så kan du spørre litt her igjen om det er mer du lurer på :).

... men jeg kjenner den utålmodige følelsen *ler*. Jeg var innom en fotoforretning bare for å kikke, jeg, og hadde med meg mitt første digitale speilreflekskamera ut av butikken :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...