Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg er Flau!


Djervekvinnen

Recommended Posts

Idag dro jeg på Norsk hundetreff, siden jeg hadde fri fra jobb. Pleier å jobbe de fleste Onsdagskveldene så jeg har ikke fått vært så mye med på det. sist jeg var der, var i sommer, og da gikk det helt fint. Hera lekte og løp tulling. Men idag ankom jeg parkeringsplassen, og det var vel 7-8 hunder som allerede var løse der. Flere kom løpende bort for å hilse, og Hera ble pissredd. Jeg har aldri sett halen så trykket mellom beina og busten stå så høyt.. Hun skrek og hoppet unna alle som kom i nærheten. jeg måtte bare slippe ho løs med en gang, slik at ho kunne løpe fritt. Hun løp rundt som en forslått mishandlet hund som var livredd. Hun snappet etter alle som nærmet seg og hylte. Jeg hørte bare folk si: åh, herregud, se på den hunden der..*risting på hodet* En mann kom bort til meg å spurte om ho var redd osv, for ho virket totalt usosialisert. Vi gikk bortover og hundene løp omkring. Hera løp frem og tilbake, med halen opp, halen ned, hyl, osv. Når vi stoppet stod hun bak meg hele tiden og snappet mot alle hunder som kom så tennene klappet. Kom det noen som lekte og dultet borti Hera, skrek ho. Ho var et totalt nervevrak!! Hun klenget på meg og ville ha trøst, men jeg overså ho og prøvde å få ho til å gå vekk fra meg. Sånn har jeg ikke sett ho siden ho var valp og var så redd andre hunder den gang..

Jeg stod der å skjemtes og var flau! Jeg følte som om at jeg hadde DEN dårlige hunden! En sa at sist var det en med en dobermann som kom, men de turte ikke å slippe den løs, fordi den var aggressiv, og nå kom jeg med den pissredde hunden! FOR et inntrykk folk må ha fått! :) Huff. Etterhvert dro folk og da begynte Hera å leke med noen hunder. Tror dere at det ble for mange hunder for nervevraket mitt? Hvordan kan jeg håndtrere dette best mulig? Gå ofte på disse treffene? Det virker som det er veldig slitsomt for Hera. Hun er så redd og utragerer mot alle rundt seg og er forvirret og stresset. Er det da best å unngå så mange hunder på en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER hera dårlig sosialisert? det hørtes sånn ut..vet hun ofte er ute med buster, men har hun vært ofte sammen med flere hunder i flokk? jeg ser jo hunder på treff vær uke, enkelt og skille ut hvem som er godt sosialisert og hvem som ikke er det..jeg trur Hera er som ask, blir usikker/redd i større forsamlinger med hunder. Hera hyler,snapper og piper, mens ask knurrer og bjeffer. Jeg trur Hera ville hatt godt av flere slike treff jeg. :) det er kanskje slitsomt nå, men om det er mangel på soailisering som gjør dette, så vil det bli bedre!! ;)

og hunden din er ingen dårlig hund, og du er ingen dårlig hundeeier! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at Hera er så dårlig sosialisert. Har vært på mange hundetreff opp gjennom tiden. Både treninger, og treff. Og truffet mange andre hunder alene og i par. Men tydeligvis ikke nok. Ser jo det nå. Har vært en stund siden sist. pga jobb og dårlig vær osv. Så det har mest vært med en hund. Tydelig at det blir for mange hunder for ho. Men jeg skjønner alikevel ikke hva hun er redd. Det er ingen hunder som er gjør ho noe, eller har angrepet ho. (ikke i "voksen" alder) Til og med de aller minste var ho redd. Hun møtte en dalmatiner ho har kjent en stund og lekt med (som Buster) og den hunden kom, og da lekte de sammen litt, og så plutselig ble ho redd den hunden også! Snappet og hylte når den kom. HUn var tydelig veldig opptatt av meg. var tett inntil meg hele tiden. Jeg overså ho og sa bare at ho måtte gå å leke. På slutten når de var bare noen stykker igjen, lekte ho med valpene, og da roste jeg ho masse og klappet ho. Er det greit å overse da en så redd hund? hun søkte veldig oppmerskomhet fra meg så det ut som.

Kjenner jo Hera og vet at hun ikke er sånn til vanlig. Det vet ikke de andre, og bare det at de så Hera sånn, følte jeg det flaut og dumt. Det er dårlig reklame for rasen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag dro jeg på Norsk hundetreff, siden jeg hadde fri fra jobb. Pleier å jobbe de fleste Onsdagskveldene så jeg har ikke fått vært så mye med på det. sist jeg var der, var i sommer, og da gikk det helt fint. Hera lekte og løp tulling. Men idag ankom jeg parkeringsplassen, og det var vel 7-8 hunder som allerede var løse der. Flere kom løpende bort for å hilse, og Hera ble pissredd. Jeg har aldri sett halen så trykket mellom beina og busten stå så høyt.. Hun skrek og hoppet unna alle som kom i nærheten. jeg måtte bare slippe ho løs med en gang, slik at ho kunne løpe fritt. Hun løp rundt som en forslått mishandlet hund som var livredd. Hun snappet etter alle som nærmet seg og hylte. Jeg hørte bare folk si: åh, herregud, se på den hunden der..*risting på hodet* En mann kom bort til meg å spurte om ho var redd osv, for ho virket totalt usosialisert. Vi gikk bortover og hundene løp omkring. Hera løp frem og tilbake, med halen opp, halen ned, hyl, osv. Når vi stoppet stod hun bak meg hele tiden og snappet mot alle hunder som kom så tennene klappet. Kom det noen som lekte og dultet borti Hera, skrek ho. Ho var et totalt nervevrak!! Hun klenget på meg og ville ha trøst, men jeg overså ho og prøvde å få ho til å gå vekk fra meg. Sånn har jeg ikke sett ho siden ho var valp og var så redd andre hunder den gang..

Jeg stod der å skjemtes og var flau! Jeg følte som om at jeg hadde DEN dårlige hunden! En sa at sist var det en med en dobermann som kom, men de turte ikke å slippe den løs, fordi den var aggressiv, og nå kom jeg med den pissredde hunden! FOR et inntrykk folk må ha fått! :) Huff. Etterhvert dro folk og da begynte Hera å leke med noen hunder. Tror dere at det ble for mange hunder for nervevraket mitt? Hvordan kan jeg håndtrere dette best mulig? Gå ofte på disse treffene? Det virker som det er veldig slitsomt for Hera. Hun er så redd og utragerer mot alle rundt seg og er forvirret og stresset. Er det da best å unngå så mange hunder på en gang?

Du sier at sist hun var der så lekte hun og løp tulling? Hunder leker egentlig ikke vanligvis på slike "hundetreff" med tildels ukjente hunder. For dem er det ramme alvor med hunder fra ulike flokker tilstede. Fra naturens siden er det høyst unormalt og en trigger til redsel og frustrasjon.En ulveflokk på Rena går aldri på sosialt besøk til naboflokken. Treffes de er det på liv og helse løs! Nå snakker jeg ikke om en liten klikk hunder som alle kjenner hverandre.Der kan de godt tolerere hverandre og til og med invitere hveandre til lek. Men også der, så kan det forekomme jakt, forfølgelse, underkastelse og dominering. Langt unna det vi kaller for lek og hyggelig hundetreff. Men på slike treff du nevner dukker det opp ukjente hunder. Det er fali`det.

Jeg mener slike treff er mer for å tilfredstille eieren enn hunden. De har veldig ofte veldig lite utbytte av slikt annet en stress og frustrasjon. Men det vil sannsyligvis ikke bli bedre om du fortsetter å møte opp. Så lenge "triggeren" for redsel er tilstede vil den utløses. Finn deg et nytt miljø dere mestrer. Kan du ikke avtale med noen du kjenner og som dere vet at hundene tolererer hverandre? Mer kontrollerbare forhold altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ta noen turer me både Hera & Buster da, holde oss litt i utkanten til å begynne med...

Men det har jo vært mange hunder på Bestmorenga når vi har vært der...

Men da har jo ikke en skokk med hunder styrtet mot for å hilse samtidig...

:? Rare søte Hera.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Ingar her..det skjer veldig mye på slike hundetreff som kanskje ikke alle eierene er like flinke til å få med seg.Det er ikke naturlig for en hund å leke med 10-15 andre fremmede hunder.Ofte ender det med trakkasering av et individ,noe som ofte tolkes som "lek" av uerfarne.

Jeg kommer aldri til å la Loke løpe rundt med så mange andre fremede hunder,jeg tror neppe han hadde blitt "offeret",han hadde vel vært sjefsbølla... :wink:

Nei,jeg ville tatt det helt med ro var jeg deg og heller funnet en mindre gruppe faste hunder å gå med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få med deg et par stykker og treffes med og ikke så mangen på en gang, bare det at alle hundene kom mot henne og var løse er nokk til å skremme pelsen din ja.

her på askøy har vi treff hver tirsdag men her går vi tur med hundene i bånd, det er ingen som er løse under turene i det hele tatt.

vi har gjerne ringtrening etterpå også om været tillater det, før så gikk vi ned bak den ene skolen og slapp hundene løs men nå er det ingen som gjør det lengre(aner ikke hvorfor).

og slipper vi hundene løs med hverandre så blir jo det også på eget ansvar. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag dro jeg på Norsk hundetreff, siden jeg hadde fri fra jobb. Pleier å jobbe de fleste Onsdagskveldene så jeg har ikke fått vært så mye med på det. sist jeg var der, var i sommer, og da gikk det helt fint. Hera lekte og løp tulling. Men idag ankom jeg parkeringsplassen, og det var vel 7-8 hunder som allerede var løse der. Flere kom løpende bort for å hilse, og Hera ble pissredd. Jeg har aldri sett halen så trykket mellom beina og busten stå så høyt.. Hun skrek og hoppet unna alle som kom i nærheten. jeg måtte bare slippe ho løs med en gang, slik at ho kunne løpe fritt. Hun løp rundt som en forslått mishandlet hund som var livredd. Hun snappet etter alle som nærmet seg og hylte. Jeg hørte bare folk si: åh, herregud, se på den hunden der..*risting på hodet* En mann kom bort til meg å spurte om ho var redd osv, for ho virket totalt usosialisert. Vi gikk bortover og hundene løp omkring. Hera løp frem og tilbake, med halen opp, halen ned, hyl, osv. Når vi stoppet stod hun bak meg hele tiden og snappet mot alle hunder som kom så tennene klappet. Kom det noen som lekte og dultet borti Hera, skrek ho. Ho var et totalt nervevrak!! Hun klenget på meg og ville ha trøst, men jeg overså ho og prøvde å få ho til å gå vekk fra meg. Sånn har jeg ikke sett ho siden ho var valp og var så redd andre hunder den gang..

Jeg stod der å skjemtes og var flau! Jeg følte som om at jeg hadde DEN dårlige hunden! En sa at sist var det en med en dobermann som kom, men de turte ikke å slippe den løs, fordi den var aggressiv, og nå kom jeg med den pissredde hunden! FOR et inntrykk folk må ha fått! :) Huff. Etterhvert dro folk og da begynte Hera å leke med noen hunder. Tror dere at det ble for mange hunder for nervevraket mitt? Hvordan kan jeg håndtrere dette best mulig? Gå ofte på disse treffene? Det virker som det er veldig slitsomt for Hera. Hun er så redd og utragerer mot alle rundt seg og er forvirret og stresset. Er det da best å unngå så mange hunder på en gang?

Sånn som jeg tolker dette så kan jeg godt forstå at hun ble redd! Synes de andre burde tatt sine hunder i band når det kommer en ny hund inn på området. Hera fikk vel ikke tid til å "tenke" seg om en gang før alle var borte hos henne... Det kan ha blitt for stekt inntrykk. Og for alt jeg vet så kan de andre hundene være vandt til kvarandre og da blir jo hun en inntrenger på deres område..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! ja er helt enig med dere. Det er nok bedre å holde seg unna slike store treff og heller bare dra sammen med en eller 2. Det er jo mye styr og ikke rart at det kan bli for mye for en stakkars. Også det at alle var løse da vi kom og løp Hera ned, kan være skummelt det for ei usikker jente. Trodde det kom til å gå bra, siden det har gått bra før. Trodde heller ikke at det kom så mange heller siden det var sånn snøvær. Er jo ikke så ofte folk drar på slike treff, så egentlig er det ikke nødvendig så lenge ho leker godt med 1 eller 2. Så jo det igår at det ble alt for mye. Alikevel dumt for det er veldig hyggelig å møte folk og andre hunder. jaja, må bare ta hensyn til min egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok holdt meg unna slike treff om min hund hadde vært slik jeg og.

Bøllefrøet mitt syns det er kult med flere hunder - der er det jeg som står med hjertet i halsen, av frykt for at den "feile" hannhunden skal dukke opp - og vips blir det trøbbel.Og trøbbel blir det nok m jeg skal gå etter sist vi møtte så mange...da var det en 8 år gml BC hanne som IKKE syns Odin var no kult, men jeg gikk imellom tidlig - BC`en fikk bare sjans til å brumme litt..

Nei - såpass mange hunder sammen så skal det være litt mer kontrollert enn "la dem finne ut av det selv" mentalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...