Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine favorittraser


Yodel

Recommended Posts

Slike tråder dukker jo opp fra tid til annen, men listene forandrer seg også stadig. Også er det moro å se hva slags raser andre har på sin "liste".

Jeg er en utpreget gruppe 5-person, med noen innslag fra andre grupper.

Her er min liste:

10 på topp som jeg kunne hatt:

1: Basenji

2: Sheltie

3: Shiba Inu

4: Norsk Lundehund

...og der var det stopp.

10 på topp som jeg liker:

1: Basenji

2: Sheltie

3: Shiba Inu

4: Norsk Lundehund

5: Siberian Huskey

6: Whippet

7: Saluki

8: Islandsk Fårehund

9: Akita Inu

10: Thai Ridgeback

Er nok bare Basenji og Sheltie som kommer inn her. Basenjien er den eneste (foreløpig) som jeg brenner for, men Shetien har på inngiftet vis sneket seg inn i hjertet mitt den også, og det er vel sannsynlig at vi skal ha en slik en i hus igjen- særlig med tanke på svigerfamilien som har drevet oppdrett av rasen i rundt 40 år.

Shiba, Lundehund og til dels Huskey (av showlinjer) er hjertesukkraser- delux, og de resterende er raser jeg liker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Skal man gjøre lista med hjertet eller hjernen? For jeg har to ganske ulike lister der :P

Du kan jo sette opp begge om du vil? Jeg tror jeg har en blanding på min liste. Både litt hjerte og litt hjerne. Mest hjerne tror jeg. Hadde det kun vært hjerte liker jeg hunder som GD, Irsk Setter og Rhodesian Ridgeback også, men de er liksom så totalt uaktuelle at hjernen utelukker dem :P

Nå blir det nok aldri noe annet enn Basenji- og muligens Sheltie i hus, men jeg sukker STORT hver gang jeg ser en Shiba eller en Lundehund :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Staffordshire Bull Terrier

2: Amstaff

3: Bullmastiff

4: St Bernhard (korthåret)

5: Dunker

6: Jämthund

7: Newfoundlandshund

8: Alaska Malamute

9: Siberian Huskey

10: Vorsther (strihåret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men er det 10 på topp som i liker eller er det 10 på topp som i kunne tenke seg å ha, for det er absolutt to forskjellige ting..

10 på topp kunne hatt:

1. Schäfer

2. Border collie

3. Jakt Cocker

4. Miniatyr bullterrier

5. Whippet

Der ble det stopp...

10 på topp liker:

1. Schäfer

2. Border collie

3. Jakt cocker

4. Miniatyr Bull terrier

5. Irsk ulvehund

6. Spinone

7. Norsk Buhund

8. Skotsk hjortehund

9. Siberian Husky

10.Jack russel terrier

Tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det 10 på topp som i liker eller er det 10 på topp som i kunne tenke seg å ha, for det er absolutt to forskjellige ting..

Vi kan ta begge deler- skal redigere startinnlegget :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så lett det:

1. Flat Coated Retriever uten tvil

2. Norsk Lundehund

3. Golden, men ikke showtypen

4. Border Collie

5. Springer Spaniel

6. Basenji

7. Aussie

8. Nova Scotia Duck Tolling Retriever

9. Tervueren

10. Malle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er problemet at i visse tillfeller så går ikke hjerte og hjerne sammen.

Hjertelisten:

1)Rottweiler - har falt pladask for rasen

2)Border Collie

3)Langhåret Collie - skal jeg ha hund bare for selskap noen gang igjen så blir det Collie

4)Groenendael -har hatt flere, men kommet til at rasen ikke passer meg som person

5)Tervueren - samme som Groenendael

6)Saluki - så vakre, men...

7)Berger de Pyrenees

8)Malinois

9)Golden fra jaktlinjer

10)Aussie

Hjernelisten:

1)Rottweiler - har min første nå og inser at den passer meg som hånd i handske

2)Border Collie

3)Golden fra jaktlinjer

4)Kelpie

5)Riesenschnauzer

6)Working kelpie

7)Schæfer

8)Malinois

9)Aussie

10)Tervueren

Dette var vansklig, men jeg tror det må bli sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nova scotia duck tolling retriever

2. Australsk kelpie

Så langt kjempeenkelt, men var jaggu meg ikke bare bare å rangere resten. :console:

3. Golden retriever

4. Labrador

5. Flat coated retriever

6. Welsh springer spaniel

7. Breton

8. Stabyhoun

9. Mellompuddel eller storpuddel

10. Korthåret vorstehhund

Edit: Listen over "kunne hatt" hadde blitt nogenlunde lik, men siden jeg er så hekta på retrieverareid som jeg er, så hadde nok kelpie havnet lengre ned enn den er på "liker-lista".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sånn at jeg er veldig glad i mange veldig forskjellige hunderaser, så jeg har iallefall ti jeg kunne hatt selv om de spriker veldig i behov og gemytt og sånt noe. Det blir litt sånn "tilpasse meg etter hunden"-opplegg, noe som fungerer fordi jeg ikke har lyst til å satse på konkurranser i overskuelig fremtid. Allikevel trener jeg aktivt med de hundene jeg har som trenger det, mens andre raser igjen blir mer turhunder (og så koser vi oss med det). Så hos meg er hjerne- og hjertelisten veldig lik, men det krever allikevel litt omstilling og sånt for å kunne ha flere av rasene jeg lister opp. De står forresten ikke i prioritert rekkefølge ... Blir mer en liste over ti raser jeg en gang ønsker å ha!

1. BC

2. Schäfer

3. Gronnis

4. Rhodesian Ridgeback

5. Bullmastiff

6. Greyhound

7. Papillon

8. Sheltie

9. Bullterrier

10. Riesen

Jeg, rar? Neida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt ærlig kun èn rase på hjernelisten, og det er den rasen jeg har i dag. Jeg kan ikke se for meg at det vil bli aktuelt med noe annet. Det måtte eventuelt blitt mange, mange år frem i tid.

Men hjerteliste har jeg jo (ikke helt bestemt rekkefølge). De tre øverste er sikle-sikle raser.. :console:

1: Portugisisk vannhund

2: Dobermann (sjokoladebrun.. helt ok!)

3: Afghansk mynde (i fargen domino.. *sikle*)

4: Storpuddel (Gjerne sjokoladebrun! Eventuelt mellom eller dvergpuddel avh. av bruk)

5: Schapendoes

6: Pomeranian

7: Bichon havanais

8: Briard

9: Bearded collie

10: Riesenschnauzer

Jeg elsker fargen sjokolade.. Blant annet pomme er helt fantastisk nydelig i den fargen. Bare synd vannhunden ofte får en grå brunfarge, som jeg ikke synes er så veldig fin, spesielt ikke på de som er mest grå. Noen få har dyp sjokoladefarge, og det synes jeg bare er smashing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 på topp kunne hatt og vil ha:

1. Whippet

2. Manchester Terrier

3. Dverg Pinscher

4. Dunker

10 på topp som jeg liker. sånn med de i lista over

5. Aussie

6. Toller

7. Dobberman

8. Grand Danois

9. Pointer

10. Hvit Gjeterhund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt ærlig kun èn rase på hjernelisten, og det er den rasen jeg har i dag. Jeg kan ikke se for meg at det vil bli aktuelt med noe annet. Det måtte eventuelt blitt mange, mange år frem i tid.

Men hjerteliste har jeg jo (ikke helt bestemt rekkefølge). De tre øverste er sikle-sikle raser.. :console:

1: Portugisisk vannhund

2: Dobermann

3: Afghansk mynde

4: Storpuddel (eventuelt mellom eller dvergpuddel avh. av bruk)

5: Shapendoes

6: Pomeranian

7: Bichon havanais

8: Briard

9: Bearded collie

10: Riesenschnauzer

Sånn pelsmessig så synes jeg at dobermannen skiller seg veldig ut på listen din. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sær når det kommer til hunder jeg kunne tenkt meg selv, og de jeg tenker WOW om. Det er veldig mange raser jeg syns er fine, søte , kule osv, men her er lista over de jeg kunne ha eid eller tenker WOW om. (vanskelig å fylle ut egentlig :console: )

1: Greyhound - :P

2: Dobermann -utseendet

3: Hvit gjeterhund (korthåret) - kunne tenkt meg en selv

4: Svart shæfer, men liker schæfer generellt så lenge de ikke ser invalide ut. - utseende

5: Siberian husky (forsåvidt alle ulvelignende feks jamthund, sarloos, tjekkisk ulvehund, diverse alaksan huskyes) - utseende

6: Broholmer - kunne tenkt meg en selv

7: Grand danois - kunne tenkt meg en selv

8: Saluki - utseende

9: Lundehund - kunne tenkt meg en selv (under tvil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare jeg skal ta 10 på topp med drømmeraser jeg, så kan de seriøse vente til en annen gang!

1. Tsjekkoslovakisk ulvehund

2. Saarloos wolfhond

3. Alaskan malamute

4. Irsk rød og hvit setter

5. Irsk setter

6. Schaferhund

7. Irsk ulvehund

8. Greyhound

9. Norsk lundehund

10. Siberian husky

Ehm ja, jeg liker visst polarhund/spisshundtypehunder først og fremst tror jeg. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn pelsmessig så synes jeg at dobermannen skiller seg veldig ut på listen din. :console:

Helt klart! Men pelsen er nok grunnen til at det adri blir noen dobermann på meg heller. Jeg har en eller annen sperre mot kort hundepels som røyter. Godt vant med røytefri hund.

Men rent fysisk og utseendemessig er dobermann en utrolig vakker rase. Synes ikke nødvendig vis at alle de andre rasene jeg har listet opp er de peneste. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 på topp hjerteliste:

1 Rottweiler

2 Collie

3 Border collie

4 Storpuddel

5 Malle

6 Australsk Kelpie - skylder på sonen

7 Samojed

8 Aussie

9 Schãfer

10 Shetland sheepdog

10 på topp hjernelisten:

1 Rottweiler

2 Collie

3 Shetland Sheepdog

4 Border collie

5 Bishon frise

6 Aussie

7 Golden Retriever

8 Australsk Kelpie

9 Golden Retriever

10 Storpuddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg kunne tenkt meg i dag:

1) Bearded collie (har en på hele 9 uker :P )

2) Schapendoes

3) Whippet

4) Border terrier (er nok en grei hund tror jeg?)

Raser jeg gjerne kunne hatt dersom jeg ikke var så fornuftig :console:

1) Briard - vil alltid ligge mitt hjerte nærmest, men ikke ideell i en barnefamilie?

2) Afgansk mynde - kun fordi de er så vakre...

3) Skye terrier - pga utseende, men vet intet om rasen, kanskje en gang???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

1 Groenendael

2 Tervueren

3 Akita

4 Samojed

5 Shiba

6 Storpuddel

7 Border collie

8 Australian shepherd

9 Australian kelpie (skylder på sonen :P )

10 Mudi

Hah! 6 gruppe en hunder, 3 gruppe fem hunder og 1 gruppe ni hund :P Trenger jeg nevne at jeg er forelsket i gruppe en? :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg kunne hatt:

1. Border Collie

2. Groenendael

3. Kelpie

...stopper vel der :console:

Raser jeg liker veldig godt:

1. Border Collie

2. Malle

3. Afghansk Mynde

4. Storpuddel

5. Groenendael

6. Terv

7. Dobermann

8. Papillon

9. Kelpie

10. Shetland Sheepdog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteraser, i ikke-prioritert rekkefølge:

1. Australian sheperd

2. Schæfer

3. Jaktlabrador

4. Jaktgolden

5. Jaktcocker

6. Lancashire heeler

7. Alaskan malamute

8. Tsjekkoslovakisk ulvehund

9. Rodesian ridgeback

10. Working kelpie

Hjernelisten, i ikke-prioritert rekkefølge:

1. Jaktlabrador

2. Jaktgolden

(De nedenfor vil jeg egentlig ikke ha på det nåværende tidspunkt, men kanskje en gang senere)

3. Kelpie

4. Schæfer

5. Australian shepherd

Eeehhh...

6. Flat

Tjaaa.... stopper der, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hjernelisten, delvis tilfeldig rekkefølge:



  1. Australsk Kelpie
  2. Labrador Retriever
  3. Malinois
  4. Schäferhund
  5. Australian Stumpy Tail Cattle Dog
  6. Australian Cattle Dog
  7. Working Kelpie
  8. Welsh Corgi Cardigan

også flytter resten seg over på hjertelisten :console:

9. Siberian Husky

10. Spansk Galgo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter, ikke alle er raser jeg ville skaffe meg:

1. Groenendael (selvsagt :console:)

2. Riesenschnauzer (sort)

3. Doberman

4. Dvergschnauzer (salt/pepper)

5. Collie

6. Saluki

7. Afghansk mynde

8. Tervueren

9 og 10. ... aner ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke så mye som 10 favoritter tror jeg faktisk... men her er min liste :console: Litt tilfeldig rekkefølge, men litt rangert og, de øverste iallefall :P

Dalmatiner

Boerboel

Grand Danois

Portugisisk vannhund

Presa/Dogo Canario

Alle disse kunne jeg hatt, dvs. de er raser jeg har på "vurdere" listen min.

Synes Amerikansk Bulldog er flotte hunder, iallefall "Töddel" typen, men jeg tror ikke det er noe for meg dessverre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hva jeg ville hatt, tror jeg

1. Strihåret Vorsteh (selvsakt)

2. Gröse Munsterender

3. Pointer

4. Jakt Coker

5. Flatcuted retriever

6. Norsk Lundehund

7. Shipperke

8. Lapsk vallhund

9. Riesenschnauzer

10. Alaska Husky(huff da tror ejg at jeg hadde fått mange hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...