Gå til innhold
Hundesonen.no

Har hunden din fikse idèer?


schnart

Recommended Posts

Bobby f.eks har funnet ut at han kun kan drikke av vannskålen èn gang før det må byttes :console: Er han tørst å vannet ikke er nytappet maser han noe verre.

Han slår seg også kun til ro på høyre side av meg i sofaen :P

Bullmastiffen til venninna mi må inn og se om Bobby`s bur er bedre enn hans før han selv går i sin egen bil :P

Og, collien til mamma vil bare leke med andre collier, andre raser bare ser hun på.

Hadde vært gøy å høre andre hunders merkelige vaner og fikse idèer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvin kan bare gjøre nr 2 hvis han finner en høyde han kan gjøre det på (snøkant, trestubbe osv), ovenfra og ned hvis jeg klarer å fortelle det riktig :P Han går langs med denne kulen/høyden av hva det nå måtte være, stryker seg kliss inntil for så å snu og gjøre det en gang til. Sånn holder han på noen ganger før han avgjør om det går an å gjøre nr 2 der eller om han må finne et nytt sted. Funker plassen, så trer han seg oppå det han har funnet og gjør det han skal, hvis ikke så må et nytt sted finnes... :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige BC MÅTTE løpe to runder rundt huset før han kunne gå inn hvis vi hadde vært ute og kjørt. Samme hunden eksploderte av lykke hver gang han så en bil som (han mente) lignet på bilen til en god venninne (blant annet stengte han en stakkars gammel dame inne i bilen sin ved å hoppe og sprette overlykkelig utenfor da hun skulle på butikken rett over veien. Felix kjente igjen bilen, raaste ut av hagen, over veien og spratt utenfor førerdøren før jeg fikk sukk for meg :console: ), og han angrep TV'en hver gang en spesiell reklamefilm ble sendt. Rare lille dyret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morran må Pøbel løøøpe ut og tisse, før han stormer inn igjen, sitter foran kjøkkendøra og sier det er klart for frokost. Så kan han gå ut og bajse etter frokosten sin. Får han engang mat før han går ut, stormer han ut og tisser, stormer inn igjen og venter foran døra allikevel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm vil aller helst ha en klem før han skal spise middagen sin. Mat smaker best servert med kjærlighet. :console: Og han foretrekker å passere meg på min venstre side om han skal inn i bilen eller inn i huset.

Vida koser med seg selv med bakbeinet. Det ser litt ensomt ut synes jeg, og trist på en måte. Lurer ofte på hvorfor hun har fått den vanen (hadde det da jeg fikk henne). Det virker som om ingen har koset med henne, slik at hun måtte kose med seg selv da. (Hun stryker bakbeinet på forbeinet eller siden sin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvin blir jo vill av lykke når jeg kommer hjem fra jobb (det gjør de forsåvidt begge to), men han må da ha noe å bite i (ikke ulikt apporterende). Stort sett går det ut over armen min, som jeg bytter i en sokk/hundebein så jeg blir fri. Meen, om han blir oppspilt og ikke har noe å gnage på, så hender det han tar skinka til Villa :console:

Hun sier ikkenoe, men man ser jo på hele ansiktet at hun ikke heeelt forstår hva han driver med.

Noen ganger så gjør han noe ala Vida til Nirm, han kosetygger på syltelabben. Den bakerste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine være med inn på badet til den som står først opp på morgenen. Får han ikke det, piper og klager han utenfor. Får han komme inn, noe han jo gjør, så legger han seg til rette på gulmatta, vasker seg litt i øynene og sover litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaily skal være med på badet når jeg skal pusse tenna om morran. Dersom hun ikke har stått opp likt som meg kommer hun travende i det jeg skrur av korken på tannkremtuba. Og er baderomsdøra lukket står hun og snøfter inn i dørkarmen til jeg åpner. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rina er alltid med meg på badet, bortsett fra når jeg går på badet like før jeg skal legge meg. Da går hun på soverommet, sitter der og venter på meg til jeg kommer før hun legger seg.

Hun vil gjemme seg når hun bommelommer, helst inni en busk eller i kratt.

Og når hun er ferdig, kommer hun løpende til meg og vil leke og ha kos :console:

Når jeg går på kjøkkenet for å lage middag, går hun inn i stuen og setter seg ved siden av salongbordet. Der sitter hun til jeg er ferdig med å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig morsom tråd. Kjente igjen flere ting her som Luna også gjør...

Som det å skulle være med på badet. Hvis vi vil være alene, så må vi lukke døra orntlig, holder ikke å lukke den inntil, for da åpner hun den. Og er det ikke plass til å dytte snuta i dørsprekken, så bruker hun tunga (!!) til å åpne døra med :rofl:

Og Luna elsker Dent oi reklamen. Den hvor de bare sier oi oi oi... Om hun så ligger å sløver, så spretter hun opp når hun hører den. Ganske festlig å se på.

Men det beste er når hun har spist opp maten sin, så må vi stryke henne på magen...

Det begynte vel med at hun var en dårlig spiser når vi fikk henne, og hun da fikk ros for at hun hadde spist opp. Men en labb skjønner jo fort at mat er topp, og hun trengte ikke ros for å spise opp. Men det kan virke som om hun savnet den lille oppmerksomheten, så nå står hun ved siden av oss, helt til vi har strøket henne over magen... Og hun er utholdende! Men er jo litt søtt da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja en fiks ide har Urbi. Hun skal gjerne være med meg san på morgenen og i gangen så går hun først og stiller seg altid forran den døren jeg har tenkt å lukke opp. Har testet det med å gjøre ting i feil rekkefølge og ja hun gjør det alikevel hehe søtt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooo. Tenkte Dimlingen ikke hadde diller, jeg, men så leste jeg og kom på ting:

Han ha tanntråden! Ser han at noen av oss bruker tanntråd, setter han seg ned rett foran tanntrådbrukeren og ser. Og ser. Og ser. Med store, tindrende knappeøyne. Tanntråd - omnomnom :frantics:

Glemmer noen å lukke døra inn til do (har toalettrom på omtrent nøyaktig 1 kvm), så må han ligge der og sove. For det er så godt å slynge seg rundt den kjølige doen :aww:

Det er viktig å alltid gjemme seg under spisebordet når noen sier tur. Før man ombestemmer seg og finner ut at tur er ok, alt i alt :rolleyes2:

Den siste her blir litt vanskelig å forklare... Nansen sover på soverommet vårt, og vi har gardiner som rekker ned til ca 20 cm over gulvet (noen gadd visst aldri å sy dem opp :whistle:), og stort sett alltid vinduet åpent. Før dimlingen kan legge seg til å sove, må han gå igjennom noen ritualer: først slikke tærne til mannetingen, så sjekke om det er lov til å slikke armhulene til mor (jeg har visst kjipe tær :blink: ) - men det er dessverre aldri aktuelt. Så, til slutt, kan han endelig smyge seg innunder gardina, før han legger seg ned - sånn at gardina uansett blir for kort og han bare ligger med litt gardin oppå hodet :P Da er det natta :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på enda en ting som Rina gjør.

Når jeg sier "Petco, it's where the pets go" tar hun av, hopper og danser rundt mens hun logrer. Det kommer trolig fra tiden i USA, hvor jeg pleide å si det i bilen mens vi kjørte til Petco. Petco er dyrebutikk, og det jeg sier er slagordet deres, og hun gjør det fremdeles, selv om det er over 1 år siden vi reiste tilbake til Noge :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første Ullrik gjør etter vi kommer inn døra er å hoppe opp i vinduskarmen for å sjekke forholdene (altså om det er noen der).

Det samme når vi legger oss om kvelden, ser ut viduet, før han kan slå seg til ro :P

Når vi er hjemme hos foreldrene mine, er det ikke alltid Ullrik gidder å høre etter. Dersom jeg roper han inn, kommer han ikke. Men om jeg går å henter han, da kommer han med en gang. "Later bare som om jeg ikke hører deg". Men dette skjer kun hos foreldrene mine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nala har nok noen sære greier hun også. men den som er mest synlig er at hun ALLTID må være med på do... hver gang jeg går på do så kommer hun etter.. og de gangene vi har stengt døren, så har hun gjerne tisset utenfor døren bare for å markere at dette var ikke kjekt..

Og om døren ikke er helt lukket så åpner hun den med snuten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg legger meg om kvelden, mååå jeg åpne dyna sånn at Tinka kan gå under å legge seg, ellers får hun helt fnatt å dytter og dytter med snuten sin.

Selvom hun ofte kommer raskt ut igjen fordi det er varmt, men hun må liksom starte under der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper løfter på det ene bakbenet når han skal bæsje...

Også gjør han som Tinka, han MÅ under dynen ellers får jeg ikke fred :P

Haha! Søte dyrene!

Kom jo på at Tinka på gjøre som hannbikkjene og løfte på benet når hun tisser, selvom hun er tispe.

Ellers skal hun alltid spise/slikke opp øyegruffet jeg fjerner fra øynene hennes. Jeg må virkelig gjemme hendene mine for å stoppe henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smulen nekter plent å sitte med mindre det ligger noe mykt under henne (sitter IKKE på gulv gitt, men pledd, puter, klesplagg etc er helt greit) :aww:

Unntaket er ute, hvis hun får "stå"-kommando :blink: (da setter hun seg utrolig nok noen ganger...)

Når vi kommer hjem er det hopp og sprett og rett inn på soverommet, oppi senga, for å hilse :wub: Beste velkomsten i verden (kose i senga med en spinnvill hund, som forøvrig har blitt flinkere til å roe ned, puuuhhhhhhh)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, kom på en snedig ting til. Nansen er gal etter lepomade og håndkrem. Og da mener jeg ikke sånn smågal etter, eller iøynefallende interessert i, disse tingene. Han er faktisk gal etter lepomade og håndkrem! Han stjeler ikke mat fra bordet - men blistexen min overlever ikke så mye som 5 sekund i øverste hylle av bokreolen :blink: Det er faktisk sånn at håndkrem (vitapan er spesielt dailig :aww: ) fungerer langt bedre enn kjøttkake som belønning :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOm på en ting til Luna har begynt med.

I siste året har jeg vært plaget av omgangssjuke, :barfy: og da, når man må kaste opp, så kommer det som regel så fort at man bare river opp døra og kaster seg over do. Da kommer Luna. Hun sitter ved siden av meg hele tiden (hun har heldigvis sluttet å inspisere hva jeg driver med :P ) og hvis hun synes det tar lang tid, så skal hun trøste. Da gnir hun seg inntil meg eller sleiker meg på ryggen til trøst og moralsk støtte. :wub: Og når jeg da endelig er ferdig og tar en liten hvil på badegulvet, da ligger hun klistret inntil meg. I starten sleiket hun meg i ansiktet som trøst, men ettersom det fremprovoserte nye runder, har hun faktisk sluttet med det. Takk og lov :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er en prinsesse, og vil ikke drikke av andres vannskål, og hvertfall ikke hvis de har drukket av den først.

Ellers må hun alltid ha på seg et lite teppe når hun ligger i kurven og det er natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...